Kodzsima tiszta vizet önt a pohárba

Kodzsima Hideo, a japán játékfejlesztés egyik legnagyobb alakja a Famitsunak adott interjút (itt olvasható a 1UP fordítása), a játékvilág pedig -- annak rendje s módja szerint -- csak úgy itta szavait. Kodzsima szerint a keleti és a nyugati játékfejlesztés közötti legnagyobb különbség az eltérő piaci igényekben gyökeredzik. Ez pedig érthetővé teszi, miért olyan nehéz egy nyugati cégnek sikereket elérnie Japánban, és fordítva. Már pedig valljuk be, nem sok japán gamerrel futunk össze a Black Ops szervereken...

"Sokat gondolkodom rajta, hogy miért is olyan nehéz világszintű sikereket aratni a játékiparban. Folyton azt hallom, hogy »a tengerentúl, a tengerentúl«, de senki sem gondol bele, hogy mi is kell a világsikerhez. (...) Amikor játékot csinálsz, teljesen mindegy, milyen nemzetiségű a csapatod -- azt hiszem, sok japán fejlesztő nem érti ezt a problémát. Hiába veszem én meg a világ legjobb játékfejlesztőjét, ha senki sem érti körülötte a lényeget. Ezt nehéz is érzékelni, ha japán az ember, de a siker kulcsa csak az lehet, ha elszeparáljuk a nyugatra és a japán piacra fejlesztő csapatokat. Komolyan, legyenek más emeleten, közlekedjenek más utakon, a lényeg, hogy ne érintkezzenek. Nyugaton is rengeteg a tehetséges fejlesztő, csak épp annyi pénzért, amennyit itt kapnának, sosem jönnek ide. Olyan ez, mintha egy japán filmsztár gázsiját hasonlítanánk egy hollywoodi csillagéhoz. (...) Hogy egy extrémebb példával hozzam közel a gondolatot, mondjuk, hogy az amerikaiak szeretik, ha egy játékban fegyverük van, és idegenekre lövöldözhetnek vele. Ha te nem érted, hogy ebben mi a jó, akkor nem kéne a világpiacra fejlesztened. Úgy értem, az amerikaiak azt kérdezik majd, hogy »Mi ez a sok lányos fejű srác a hatalmas kardokkal?«. Nem csoda, hogy a különböző rétegek ennyire elkülönültek."

Kodzsima hozzátette még, hogy míg a 8-bites érában az volt a játéktervezés célja, hogy a játékosok egyszerű szabályokat követhessenek, addig a PS2 megjelenésével ez komplett világok lemodellezésére váltott, ahol a játékosnak igen nagy szabadsága van. Persze Hideo könnyen beszél: ő egyetlen játékkal is meg tudott hódítani két közönséget...