
Kodzsima Hideo, a japán játékfejlesztés egyik legnagyobb alakja a Famitsunak adott interjút (itt olvasható a 1UP fordítása), a játékvilág pedig -- annak rendje s módja szerint -- csak úgy itta szavait. Kodzsima szerint a keleti és a nyugati játékfejlesztés közötti legnagyobb különbség az eltérő piaci igényekben gyökeredzik. Ez pedig érthetővé teszi, miért olyan nehéz egy nyugati cégnek sikereket elérnie Japánban, és fordítva. Már pedig valljuk be, nem sok japán gamerrel futunk össze a Black Ops szervereken...
"Sokat gondolkodom rajta, hogy miért is olyan nehéz világszintű sikereket aratni a játékiparban. Folyton azt hallom, hogy »a tengerentúl, a tengerentúl«, de senki sem gondol bele, hogy mi is kell a világsikerhez. (...) Amikor játékot csinálsz, teljesen mindegy, milyen nemzetiségű a csapatod -- azt hiszem, sok japán fejlesztő nem érti ezt a problémát. Hiába veszem én meg a világ legjobb játékfejlesztőjét, ha senki sem érti körülötte a lényeget. Ezt nehéz is érzékelni, ha japán az ember, de a siker kulcsa csak az lehet, ha elszeparáljuk a nyugatra és a japán piacra fejlesztő csapatokat. Komolyan, legyenek más emeleten, közlekedjenek más utakon, a lényeg, hogy ne érintkezzenek. Nyugaton is rengeteg a tehetséges fejlesztő, csak épp annyi pénzért, amennyit itt kapnának, sosem jönnek ide. Olyan ez, mintha egy japán filmsztár gázsiját hasonlítanánk egy hollywoodi csillagéhoz. (...) Hogy egy extrémebb példával hozzam közel a gondolatot, mondjuk, hogy az amerikaiak szeretik, ha egy játékban fegyverük van, és idegenekre lövöldözhetnek vele. Ha te nem érted, hogy ebben mi a jó, akkor nem kéne a világpiacra fejlesztened. Úgy értem, az amerikaiak azt kérdezik majd, hogy »Mi ez a sok lányos fejű srác a hatalmas kardokkal?«. Nem csoda, hogy a különböző rétegek ennyire elkülönültek."
Kodzsima hozzátette még, hogy míg a 8-bites érában az volt a játéktervezés célja, hogy a játékosok egyszerű szabályokat követhessenek, addig a PS2 megjelenésével ez komplett világok lemodellezésére váltott, ahol a játékosnak igen nagy szabadsága van. Persze Hideo könnyen beszél: ő egyetlen játékkal is meg tudott hódítani két közönséget...
Épp erre utal Kodzsima, amikor arról beszél, hogy ezt Japánban nehezen érzékelik az emberek. Az ottani felfogás elszigeteltebb és tradicionálisabb: a japán játékvilág számára igenis jelentős, hogy egy ottani elismert szakember ilyen megállapítást tesz.
@Godfather07:
Ha én össze-vissza beszélek, akkor Te meg már csak vergődsz.
Az meg, hogy így másképp jön le a mondandó tartalma, marhaság, egyszerűen csak szeretnél kötekedni.
Igazából semmi olyan extrát nem mondott, ami miatt ennyire "inni kéne a szavait", ez szerintem mindenki számára teljesen egyértelmű. Körülbelül annyit fejtett ki, hogy "a nyugati meg a keleti kultúra más". Hű, azta, micsoda bölcs gondolat, "Mester", taníts kérlek!
És sorold kérlek a kifogásaidat a felsoroltak ellen, nagyon kíváncsi vagyok mégis mit tudsz felhozni még, mert nagyon gyengülnek az érvek. A Demon Soulsról látom gőzöd sincs mi fán terem, másképp tudnád, hogy a bevételeitől a fejlesztők majd ki ugortak a bőrükből mert már előre bukásnak könyvelték (ezért is lesz folytatás, ja de nem ment el tízmilla, akkor szerinted jobb lenne kukázni?), Lost Planet meg meg még ez a generáció, ennyi erővel az MGS4 se mérvadó, mert már lassan az is négy éves. Emellett millió várják nyálcsorgatva a Last Guardiant, a Zelda és a Dragon Quest új részét és lehetne sorolni - és ezek nagyon is képesek a világsikerre. Babám, te érvelsz rosszul és egyre kínosabban a hülyeség mellett...
Idézem Kodzsimát (ezt a mondatot kihagytam):
"Régen nagy sikereink voltak játékokkal és animékkel Japánok kívül is, de ezek ma már nem számítanak."
A forráscikkben is ott a mondat.
A Bayonetta "ahhoz képest" teljesítése senkit sem érdekel. Itt a komoly sikerekről van szó. A Demon1s Soulsból azt hiszem másfél millió fogyott, a Lost Planet még 2006-ban kijött... és még sorolhatnám. Nem én fárasztalak, Te érvelsz rosszul, immár sokadjára.
Problem?
DMC -- full reboot, az amcsi piacra készül.
Resident Evil -- nyers akciójáték a negyedik rész óta, az amcsi piacra készül.
Bayonetta -- nem fogyott olyan jól Japánon kívül.
Problem?
Nem hinném, hogy félreértettem, világosan kimondta, hogy el kell dönteni kik a célközönség és csak azok kénye-kedve szerint alkotni, azaz a hibrid játékok, amik a két kultúrát ötvözik teljesen eltűnnének - olyasmik mint a Resident Evil, Devil May Cry vagy a Bayonetta. És ez hülyeség, hiába kisebb az érdeklődés irántuk, kellően sikeresek tudnak maradni ugyanúgy nyugaton is.
Jah igen, azon gondolkoztam hogy majd azt bekell szerezni. Csak fura hogy pont az MGS 1. része, pont nem lesz benne. Nem tudom fogom-e úgy érteni a sztorit
Jön a Metal Gear Solid HD Collection Xbox 360-ra és PS3-ra, azt is ajánlott beszerezni. A PS2 és PSP exkluzív MGS játékok lesznek a lemezen, 720p-s felbontásban. Ha le tudod nyelni az elavult grafikát, remek pakk lehet.
Az MGS:R--re én is kíváncsi vagyok.
A JRPG-k sikeresek, persze, de sosem fognak eladni belőlük annyit Amerikában, mint mondjuk egy Call of Dutyból. Kodzsima nem beszélt hülyeséget, csak te értetted félre a példáját. Az meg, hogy az MGS ötvözi a keletit a nyugatival, igaz, de fent ő nem a saját gondolatait vázolta fel, hanem egy mindenki által teljesíthető példakövetelményt. Magyarán a világsiker nem csak tehetség, hanem ügyes kutatómunka ára is.
Egyébként elég nagy hülyeséget mondott, a játékiparra épp a keleti és nyugati mentalitást keverő alkotások voltak/vannak a legnagyobb hatással (furcsa mód ilyen az MGS is) és igenis képesek Amerikában is hódítani a lányfejű kardforgatók (Final Fantasy hogy a legnyilvánvalóbbat említsem)