Idei teljes játékainkkal kapcsolatban nem panaszkodhatnak azok, akik akár csak kicsit is szeretik a kalandjátékokat. Csupa-csupa minőségi darabbal szolgál ugyanis a Guru szerkesztősége – a színvonalat pedig ebben a hónapban sem adjuk alább! Sőt, a Daedalic boszorkánykonyhájának talán egyik leghíresebb és legérdekesebb darabja kerülhet be a könyvtáradba, ha beváltod a mostani magazinhoz kapott kódot.
Tegyük viszont először is tisztába a The Whispered World históriáját! A fejlesztés eredetileg 2004-ben, egy diplomaprojektként kezdődött, amely végül 2009-ben nyerte el végső formáját, immár a Daedalic gondozásában. A program tehát még a Deponia- és a Dark Eye-sorozatok széles körű elterjedése előtt dobbantott, jóformán abban az időben, amikor az európai kalandjáték-fejlesztők ismét elkezdték keblükre ölelni a műfajt, a játékosok pedig akkoriban igyekeztek elfelejteni az évekig szajkózott „Döglött a kalandjáték-biznisz!” kezdetű lózungokat. Manapság a The Whispered World szinte történelmi darabnak számít, hiszen sikere, és kedvező európai fogadtatása a Daedalic jövőjét is megalapozta.
A csapat kínálatán végigtekintve pedig örülhetünk, hogy az elmúlt közel egy évtized ilyen jól alakult a német fejlesztő-kiadó számára. Természetesen a The Whispered World önmagában is fejlődött az évek során – az eredeti megjelenése után 5 évvel érkezett a Special Edition, amely a játékmenet alapjait, valamint a szinte állandó bázisként szolgáló Visionaire motort is egy kicsit gatyába rázta. Emellett a különleges kiadás fejlesztői kommentárt, egy betanító szakaszt, steames acsikat és technikai apróságokat is tartalmazott. Sőt a program még tavaly is kapott jobbító szándékú patcheket! Huh, micsoda utat tett meg a kis Sadwick egy évtized alatt…
Manapság talán egy ponton érezhető a Whispered World másfél évtizedes múltra visszatekintő fundamentuma, és ezen jobb gyorsan túltenni magunkat: a játék 4:3-as képarányban fut. Bár vannak rá lehetőségek (kis utánajárással természetesen), hogy az ember 16:9 képarányban játsszon, de a készítők bevallása szerint a szélesvászon mellőzése azért volt szükséges a felújítás során, mert a játék kézműves hátterei egész egyszerűen a klasszikus képarányra lettek előkészítve. Minden más trükközés pedig a képi minőséget rontja, így jobb hamar megbékélnünk a fenti megkötéssel.
A SZOMORÚ BOHÓC
És ehhez nem is kell nagy gombócot lenyelnünk: a Daedalic grafikus csapata ugyanis korát meghazudtoló minőségben készítette el a Whispered World grafikáját, amely döbbenetesen csinos, és hihetetlenül hangulatos vidékekre csábítja a játékost. Az intróból kiderül, hogy Silentia fantasy világa bizony messziről tűnik csak tündérmesébe illően szépnek...
Sadwick – a szomorú kis bohóc – álmaiban egy nagy beszélő gömb szavai elől menekül, miközben lába alatt a talaj folyamatosan erodál. Kis kópénk azonban nemcsak a saját életét menti. A látomás minden bizonnyal a világ végének jóslata is egyben, amely a baljóslatú gömb szűnni nem akaró litániáival együtt iszonyú sötét jövőt fest le hősünk előtt.
Gyors bekapcsolódás
Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy a bohócsipkát hordó hősünk hamar el is hagyja a furcsa családként funkcionáló vándorcirkuszt. Nem telik el egy bő óra, máris az események forgatagában érezhetjük magunkat, a klasszikus tündérmesék és fantasy-mítoszok keveredését remekül prezentáló Silentia vidékein. Mint a fentiekből kiderülhetett, a játék közel sem olyan vidám hullámvasút, mint ami például a híres-nevezetes Lucas-kalandjátékoknál ismeretes. Sőt az egész sztorit olyan sűrű melankólia borítja be, amit ritkán látni manapság, még a műfajon belül is. Sadwick igazi tragikus hős, bár a készítők és az írók nem mindig tudják kordában tartani a jellemét. Olykor túljátssza a szerencsétlen flótás szerepét, máskor pedig fokozottan bohókás hangnemben reagálja le a dolgokat. Ráadásul a klasszikus jellemfejlődésnek is egy furcsa variánsát mutatja be a kis manó – ennek ellenére, vagy talán épp ezért, a játék fordulatai viszont óriásit ütnek. A végjáték, és az azt követő befejezés valódi gyomrost tartogat a játékosok számára, de hogy jó vagy rossz értelemben, nos, ennek kiderítését már rátok bíznánk.
Félelmetes viszont az is, hogy a játék lezárásának ismeretében mennyi apró előreutalást rejtettek el a készítők a forgatókönyv sorai között. Ennek megfelelően simán benne van a bő 10 órás kalandban, hogy még egyszer nekiessünk, és egy kicsit más szemmel nézzük végig az eseményeket.
VÉRBELI KALANDJÁTÉK
A The Whispered World a klasszikus point-and-click elvek mentén fekteti le mechanikáit – olyan szinten, hogy az alapvetésektől csak minimálisan mer eltérni. Van egy jó nagy szütyőnk, amibe mindenféle tárgyakat gyűjtögetünk. A szokásos igék helyett három cselekvési formát tudunk alkalmazni (néz, beszél, használ), a program pedig a Space lenyomására engedékenyen kiemeli az interakcióra alkalmas tárgyakat, díszletelemeket. A terepeken található karakterekkel is többféle kölcsönhatásba léphetünk. Szerepük általában az információk átadása, vagy valamilyen utalás a továbbhaladásra. Máskor azonban be kell vonni őket a tárgyi interakciókba is – azaz teljesen úgy működnek, mint ahogy azt a műfaj elvárásai alapján gondoljuk és elvárjuk.
A tárgyhasználat esetében a szokásosnál talán picivel több a kombinálgatós megoldás, a játék pedig előszeretettel hoz be nyakatekert asszociációkat. A rejtvények tekintetében rá kell állni picit a készítők gondolkodásmódjára, utána már nem lesz annyira nehéz a megoldások sorozatának felgöngyölítése. Ezzel együtt is elmondható, hogy a játék párszor azért így is eléggé meg tudja akasztani az embert. Ilyenkor érdemes körbeszaglászni, mindenkivel újra beszélgetni, a helyszíneket bejárni, mert bizonyos fejtörők teljesítése új lehetőségeket dobhat be.
Akár a párbeszédeket, a terepen található eszközöket, élőlényeket, NPC szereplőket figyelembe véve is találkozhatunk valami újjal, ami előremozdítja a cselekményt. Végső elkeseredés esetén pedig nincs messze az internet – pár kattintás, és már meg is szabadíthatjuk magunkat a napokig tartó agyzsírfröcsögtetéstől, és mehetünk tovább a következő puzzle irányába. Ne felejtsük el megemlíteni még a körülöttünk sertepertélő Spotot, a többféle formát magára öltő kis kukacunkat sem. Az alakváltó állatka alkalmazásához azonban agyilag szintén idomulnunk kell kicsit…
CSILLAGAINKBAN A HIBA
Kiveséztük a látványt, belemélyedtünk a játékmenetbe, érdemes egy kicsit a körítés többi részére is figyelmet fordítani. A háttérben szóló muzsikákra csak jót és még jobbat lehet mondani. Zongorafutamok, szimfonikus szőnyegek, ambient hangok alapozzák a The Whispered World hangképét. A szinkronhangok viszont… hááát, sokak számára ez jelenti a játék legfőbb gyenge pontját. Sadwick stílusát szokni kell, a többiek pedig hol baromira betalálnak, hol pedig fokozzák az ellenszenvfaktort.
Ez legyen viszont az egyetlen pont, amit a játékkal szemben negatívumként fel tudunk hozni. A The Whispered World képes arra, hogy a meseszerű ábrázolása ellenére is érdekes gondolatokat tuszkoljon az ember kobakjába. A drámai hangvétel nem véletlen, ez nem egy klasszikus kaland-komédia, ahol a hasadat fogod majd a jelenet végén. Attól jóval mélyebb, provokatívabb a játék, ez pedig jót tesz az összhatásnak.
A program komoly témáit a nemrégiben megjelent Silence: The Whispered World 2-ben folytatták, így ha kedvet kaptál ehhez az univerzumhoz, érdemes lehet a közvetlen folytatásként is felfogható, 2016-os Daedalic remekműnek is utánanézned. A mostani játékhoz pedig kiváló kalandozást kívánunk!
KÓDBEVÁLTÁS
A tartalomjegyzéknél lévő matricán található matricára nyomtatott kódsorokat nem a Steamen kell felhasználni, hanem a PC Guru Online kódbeváltó oldalán. Ehhez mindössze egy ingyenes regisztrációra van szükség, majd a belépést követően el kell navigálni a kódbeváltás oldalra, ott be kell ütni matricán található kódot, az eredmény pedig egy Steam-kód lesz, amit már beválthattok a Valve áruházában.
A matricán található kódot csak egyszer lehet felhasználni, de összesen tízszer lehet megpróbálni a beváltást, így ha elgépelsz egy karaktert, akkor sem kell félned, nem fog eltűnni a teljes játékod. Ha mind a tíz alkalommal hibás kódot adsz meg, a rendszer 24 órára letiltja a kódbeváltás funkciót, úgyhogy csakóvatosan! Ha problémát okozna a kódbeváltás, olvasd el a Kódbeváltás tudástárunkat a PC Guru Online-on!
A JÚNIUSI PC GURU JÚNIUS 7-TŐL KAPHATÓ
AZ ÚJSÁGOSOKNÁL ÉS A HIPERMARKETEKBEN.
Bár Nosztalgiából szívesen olvasgatnám a 2000-es és a 2002-es évfolyamot, ha ugyan lehetne még valahol megvenni vagy pdf-be letölteni.
Meg néha akad itt is egy-két cikk, ami érdekel, azért látogatok ide, meg ez amúgy is ingyen van. :)
Már többször le lett írva (valamelyik Guruban egy részletesebb cikk is volt róla még régebben), hogy az újságokhoz adott játékok nem úgy vannak, hogy valaki rábök egy játékra, és akkor az lesz a melléklet. Ha egy jobb címet meg akarnak szerezni, akkor az eladó 'akciósan' csak akkor adja, ha egy csomagban veszik meg azt a játékot más játékokkal (vagyis 1 jobb név mellé adnak még 2-3(-4-...) nem annyira jó nevű játékot is). Ha meg nem akcióban akarja valaki megszerezni újsághoz, akkor meg jó sok pénzt elkérnek (és akkor az újság játékokra fordítható költségvetése fog lecsökkenni, így több jobb névre nem marad).
Vagyis tessék hozzászokni, hogy 1-2 nagyobb névhez, jobb játékhoz előtte böjtölni kell, mert a költségvetésbe nem fér be más. Pont, mint eddig sok-sok éve, illetve ez után sok-sok évig.
Akkor mi a fenét keresel itt? :)
Bár Nosztalgiából szívesen olvasgatnám a 2000-es és a 2002-es évfolyamot, ha ugyan lehetne még valahol megvenni vagy pdf-be letölteni.
Meg néha akad itt is egy-két cikk, ami érdekel, azért látogatok ide, meg ez amúgy is ingyen van. :)
repetitív játékmenet
2010-ben debütált.
Kedves Gurusok
Ha a játék Ajándékba van (ha ló lenne, nem nézném a fogát), lehetne esetleg azt, hogy ingyen megkapjam? Mivel a magazin engem úgyse érdekel, megoldható lenne, hogy a játékot elküldenétek a címemre, magazin nélkül?
A GoG-on most akciós, 1,89 dollár. Így lehetne, hogy a Guru és a játék árának a különbözetét is megküldenétek nekem?
Előre is köszönöm.
Ha a magazin nem érdekel, akkor a padtársaddal leboltolhatod, hogy megveszed az újságot, te elrakod a játékot, a különbözetet meg kifizeti neked a padtársad és cserébe megkapja az újságot. Így mindketten örülhettek a jó üzletnek.
repetitív játékmenet
2010-ben debütált.
Kedves Gurusok
Ha a játék Ajándékba van (ha ló lenne, nem nézném a fogát), lehetne esetleg azt, hogy ingyen megkapjam? Mivel a magazin engem úgyse érdekel, megoldható lenne, hogy a játékot elküldenétek a címemre, magazin nélkül?
A GoG-on most akciós, 1,89 dollár. Így lehetne, hogy a Guru és a játék árának a különbözetét is megküldenétek nekem?
Előre is köszönöm.
Akkor mi a fenét keresel itt? :)
repetitív játékmenet
2010-ben debütált.
Kedves Gurusok
Ha a játék Ajándékba van (ha ló lenne, nem nézném a fogát), lehetne esetleg azt, hogy ingyen megkapjam? Mivel a magazin engem úgyse érdekel, megoldható lenne, hogy a játékot elküldenétek a címemre, magazin nélkül?
A GoG-on most akciós, 1,89 dollár. Így lehetne, hogy a Guru és a játék árának a különbözetét is megküldenétek nekem?
Előre is köszönöm.
Bocsánat, hogy itt kérdezem meg, de a miért használjátok a "kijátszani" kifejezést a végigjátszani szinonimájaként? A kijátszani nekem azt jelenti, hogy megkerülni, pl. kijátszani az őrök figyelmét, vagy kijátszani a biztonsági rendszert. Így egy játékot kijátszani azt jelenti, hogy valamilyen csalással viszem végig a nehezebb részeket.
(Bocs, elsőre levágta a kommentemet )
Én örülök ennek a játéknak, annak ellenére, hogy a Humblén májusban vettem meg 1.99 EUR-ért. Ha átszámoljuk (kb 640 Ft.) akkor teljesen korrekt melléklet. Ha egy kétezer forintos újságnál az ajándék játék értéke a lap értékének egyharmada, akkor nemigen lehet ok reklamálni. Persze lehet kérni Need for Speedet meg Call of Duty-t is mellékletnek és utána elégedetlenkedni, hogy csak Kholat, Layers of Fear vagy Superhot jár mellé...
Bocsánat, hogy itt kérdezem meg, de a miért használjátok a "kijátszani" kifejezést a végigjátszani szinonimájaként? A kijátszani nekem azt jelenti, hogy megkerülni, pl. kijátszani az őrök figyelmét, vagy kijátszani a biztonsági rendszert. Így egy játékot kijátszani azt jelenti, hogy valamilyen csalással viszem végig a nehezebb részeket.
Bocsánat, hogy itt kérdezem meg, de a miért használjátok a "kijátszani" kifejezést a végigjátszani szinonimájaként? A kijátszani nekem azt jelenti, hogy megkerülni, pl. kijátszani az őrök figyelmét, vagy kijátszani a biztonsági rendszert. Így egy játékot kijátszani azt jelenti, hogy valamilyen csalással viszem végig a nehezebb részeket.