Pár hete borult ki a bili a francia Dotnod feje, Jean-Maxime Moris nyilatkozata után, mely szerint a játékipar vezetői szexsta alakok, akiket semmi más nem érekel, csak a férfi vásárlók elégedettsége. A sajtó heves reakciója érthető volt, és bár sokan úgy vélték, hogy a párizsi brigád vezére túloz, most újabb botrány kerekedett, ezúttal a PS3-exkluzív The Last of Us körül.
Neil Druckmann, a Naughty Dog kreatív feje a The Escapistnek adott interjújában tért ki az esetre. Állítja, hogy nem volt minden rendben a program fókusztesztjével, mert a Sony egy külsős céget bízott meg az információgyűjtéssel, mely viszont csak és kizárólag férfiakat gyűjtött össze, elhanyagolva a nők véleményét. Neil szerint nekik, a fejlesztőknek kellett közbeavatkozni, és követelni, hogy legyenek női tesztelők is, mert a meg nem nevezett kutatóvállalat vélekedése szerint "a lányok nem játszanak videojátékokkal".
Druckmann saját bevallása szerint alig várja, hogy ezek az ezeréves, téves mantrák eltűnjenek a játékiparból, és végre mindenki belássa, hogy egyrészt nemcsak férfiak játszanak, másrészt egy olyan program készítésének szempontjából, aminek egyik főszereplője egy tinédzserkorú lány, igenis releváns a női játékosok véleménye.
Abban viszont igazat adok, hogy nő nélkül nem lehet jó női karaktert kitalálni. Ismét adatra vagyok kíváncsi: Elizabeth megalkotásánál mennyi nő mondta el a véleményét és járult hozzá a karakter kialakításához.
Másik elmélet: egy férfi nem tud egy jó női karaktert kitalálni? Mondjuk csak azért, mert van elképzelése arról ,hogy egy nő nem csak csöcsből meg popsiból áll? Esetleg a cikkben említett játék tinihölgyét nem mintázhatja meg mondjuk egy apa a lányáról? Szerintem az ostobaság, hogy és valamilyen fordított sexizmus, hogy a férfiak nem képesek női alakot kreálni. Úgy hiszem elég nagy általánosítás a férfiakra nézve, hogy mi csak rengő csöcsű poppanat macákat vagyunk képesek elképzelni. Még megérteném ezt a dolgot, ha a játék kategorikusan férfiaknak lett ajánlva, de így, hogy nem volt női tesztelő... felesleges hajcihő.. Kössünk már bele valamiben, nehogy túl jónak tűnjön...
Amikor kijelentik, hogy a lányok nem játszanak, én attól még tudom, hogy én pedig játszom és számomra ez a lényeg. Jól esik, ha gondolnak ránk de nem esik rosszul, ha egyáltalán nem.
"Neil Druckmann, a Naughty Dog kreatív feje (...)" - aki mellesleg férfi és elég kicsi esélyt látok arra, hogy ő egy "szélsőségesen feminista egyén", aki a tapasztalatát felfújja és eltúlozva adja át a sajtónak. Plusz nem az a lényeg, hogy egy random lányt érdekel-e kedvenc játéka tesztelőinek nemi megoszlása (ha már egyszer élvezi a játékot), hanem az, hogy a fejlesztők szerették volna, ha lányok is tesztelnek, ez a feladat viszont olyan céghez került, amelyik ezt a kritériumot minimálisan sem teljesítette. Bonyolult?
De legyen igazatok: hülye picsogós fejlesztők, mindig csak nyafognak, kit érdekelnek a nők. Én a szavazati jogot sem adtam meg volna nekik anno, mert csak néhány szélsőségesnek számító feminista nő érdeklődött a politika iránt. Milyen jól elvoltak közben a többiek a tűzhely mellett... Ejj, azok a szép daliás idők! :)
A játék készítői pont azért szeretnének lányokkal is teszteltetni, hogy megtudják, tudnak-e / kell-e változtatni úgy a játékon, hogy az potenciálisan minél szélesebb körét érje el a játkosoknak. Nekik ugyanis az kifejezetten jó, ha nem csak olyan alfahímek meg macsók játszanak vele, mint azok, akinek ez "csak vihar egy pohér vízben"...
Ezt a "nem ismerek olyan lányt, aki hc gamer" dumát is hanyagolni lehetne már, mert abszolút nem releváns, hogy a te - messzemenően nem reprezentatív - ismeretségi körödben mennyi gamer lány van. Erre én meg kontrázhatnék ugyanis azzal, hogy a tavalyi gamesComon Kölnben rengeteg lányt láttam (a gépek előtt játszani és nem csak a cosplay részlegben, még mielőtt...) plusz egy ex-kolleginám a Nival Interactive-nél dolgozik és nem csak munkából, de passzióból is rengeteget játszik. De ettől én sem állítom, hogy ennyi vagy annyi gamer lány van, mert megértem, hogy az én ismeretségi köröm sem reprezentatív. Ráadásul a gamer kultúra országoktól függően is más, nincs egy, az egész világra ráhúzható kis magyar valóság, amit ti megéltek.
Itt egyesek gyakorlatilag azt kérdőjelezik meg direkt vagy indirekt módon, hogy érdemes-e teszteltetni lányokkal is, illetve az számukra is vonzóvá tenni egy játékot. Biztos minden játékfejlesztő meg kiadó örül a véleményeteknek... :D
Egyszerűen nem érted, amit írtam. Pont azzal érveltem, hogy az én tapasztalatom meg az, hogy ismerek gamer lányokat és gamesComon is volt nem kevés. És külön le is írom, hogy nem a cosplay részlegen csak, hanem a gépek előtt játszani, de akkor ők biztos nem a játékok miatt óltek ott, hanem mert... őőő... jóképűek voltak a hostess srácok? :)
A lényeg nem az, hogy szerinted kit céloz meg a játékipar (mintha az is egy homogén massza lenne), hanem hogy a *játékfejlesztő* szeretne a nem elhanyagolható méretű (természetesen, bizonyos műfajok esetében még mindig kisebb) női gamer társadalmonak is kedvezni egy adott játkkal, ha tud, ehhez viszont velük is kell teszteltetni a játkot. Nem tudom ebben mi az, ami nem érthető, de vagy leesik másodszorra, vagy valószínűleg sohasem.
A játék készítői pont azért szeretnének lányokkal is teszteltetni, hogy megtudják, tudnak-e / kell-e változtatni úgy a játékon, hogy az potenciálisan minél szélesebb körét érje el a játkosoknak. Nekik ugyanis az kifejezetten jó, ha nem csak olyan alfahímek meg macsók játszanak vele, mint azok, akinek ez "csak vihar egy pohér vízben"...
Ezt a "nem ismerek olyan lányt, aki hc gamer" dumát is hanyagolni lehetne már, mert abszolút nem releváns, hogy a te - messzemenően nem reprezentatív - ismeretségi körödben mennyi gamer lány van. Erre én meg kontrázhatnék ugyanis azzal, hogy a tavalyi gamesComon Kölnben rengeteg lányt láttam (a gépek előtt játszani és nem csak a cosplay részlegben, még mielőtt...) plusz egy ex-kolleginám a Nival Interactive-nél dolgozik és nem csak munkából, de passzióból is rengeteget játszik. De ettől én sem állítom, hogy ennyi vagy annyi gamer lány van, mert megértem, hogy az én ismeretségi köröm sem reprezentatív. Ráadásul a gamer kultúra országoktól függően is más, nincs egy, az egész világra ráhúzható kis magyar valóság, amit ti megéltek.
Itt egyesek gyakorlatilag azt kérdőjelezik meg direkt vagy indirekt módon, hogy érdemes-e teszteltetni lányokkal is, illetve az számukra is vonzóvá tenni egy játékot. Biztos minden játékfejlesztő meg kiadó örül a véleményeteknek... :D
Amúgy meg szerintem, ez a "botrány" egy újabb marketing lépés
Számomra nem attól lesz jó egy játék, hogy csak férfiak tesztelték vagy nők is. Lényegtelen.
Sajnos hajlamosak emberek, csoportok túlreagálni dolgokat.
A szóban forgó játék támáját és stílusát tekintve azon női játákosok igen szűk rétegét fogja érdekelni, akik "komolyabban" foglalkoznak videojátékokkal és nem csak a böngészős -és mobiljátékokat nyomkodják, amiben persze semmi rossz nincs.
Én kérek elnézést, ha valakit ezzel minősítettem, esetleg megsértettem!