Az elmúlt években a túlélésre fókuszáló játékok a reneszánszukat élik, azonban ezek legtöbbje valamilyen borzalmas fenyegetés középpontjába állítja a főhőst. Hogyan lehet élelem, víz, és eszközök nélkül túlélni? Láttunk olyan programot, amit egy háborús helyzet (This War of Mine) ihletett, olyat, amiben dinoszauruszok (Ark: Survival Evolved) is szerepet kaptak, és olyat is, amelyben a világ megfagyott (Frostpunk). Az I Am Future: Cozy Apocalypse Survival mindezektől különbözik, és ezt már a címe is sejteti: a nyugodt apokaliptikus túlélést helyezi előtérbe. De miről is van szó?
Élet a tetőlakosztályban
Ki nem álmodik arról, hogy egy hatalmas nagyváros egyik felhőkarcolójának tetőlakosztályában éljen? A Mandragora Games alkotásának névtelen főhőse pontosan ebben a helyzetben találja magát, csak éppen ez a nagyváros elhagyatott és vízzel elárasztott, a tető pedig, ahol évek után egy krioálomból felébred, mindenféle limlommal és különös lénnyel van tele… Nincs élelem, nincs víz, a tető többi része pedig le van zárva. Innen pedig a feladat adott: élelmet kell találni, felszerelést kell gyártani, ki kell nyitni a tető elzárt területeit és ki kell deríteni, mi történt a Cosmopolis nevű várossal és lakóival.
Emberünk egy mechanikus kézzel van felszerelve, ezzel tud fát fűrészelni és elvégezni alapvető feladatokat. Ezek pedig lesznek bőven, ugyanis ahhoz, hogy enni tudjunk, nemcsak vetőmagra, hanem termőágyra is szükség van, ennek tervét pedig külön meg kell találni valahol a szemét között. Ilyen szempontból az I am Future egy klasszikus túlélőjáték, melyben változnak a napszakok, a névtelen főszereplőnek ennie és aludnia kell, mert ha nem teszi, akkor a játék igen gyorsan véget ér. Az I am Future-t leginkább a hangulata különbözteti meg a műfaj eddig megismert címeitől: igaz, világvége van, a város úszik, mégis, mi a főszereplő első reakciója a helyzetére? Körbenéz a tetőn, majd közli, hogy ilyen csodálatos látványban még sosem volt része. Az egész játékot áthatja egyfajta pozitív életszemlélet, a tálalás is ehhez igazodik, kifejezetten színes, mondhatni rajzfilmes élményt kínál a Mandragora alkotása.
A játékmenet ugyanakkor – a könnyed hangulat ellenére – nem mindig könnyed. Gyorsan találkozunk a beszélő hűtővel, Earl-lel, a dolga az, hogy válaszoljon kérdéseinkre, és azokkal az élőlényekkel, elektromosságot faló férgekkel, és más gyorsan burjánzó növényekkel, amelyek hatással vannak tetőn eltöltött napjainkra. Ezek a napok főleg építéssel és élelemkereséssel fognak telni: lehet találni áfonya bokrokat, különböző ehető növényeket, de ezek csak minimális energiát adnak önmagukban, míg egy leves, vagy ízletes saláta elkészítése jobban jóllakatja az embert. Problémának azt érezzük, hogy a bokron több, mint tíz perc kell ahhoz, hogy egy salátához szükséges zöldség megnőjön, míg ennél sokkal gyorsabban lesz éhes hősünk. Az egyensúllyal vannak gondok: a mechanikus kézzel, amelyet elsőként megtalál a tetőlakó sok mindent meg tud oldani, de ahhoz, hogy egy egyszerű kalapácsot megszerezzünk, öt salátát kell felajánlanunk az árukiadó automatának és minden mást is hasonló áron szerezhetünk meg. Az egyes dolgok megszerzéséhez gyakran két-három fejlesztést kell végrehajtani, az egyik első feladat, hogy hidat építsünk egy másik tetőre, amihez kezdetben csak szögekre és faárura, később már vascsövekre is szükség van, de ahhoz, hogy ezeket is le tudjuk gyártani, a munkapadon is több fejlesztést kell végrehajtani. A hátizsák mérete korlátozott, a tárolóhely mérete korlátozott, ezekhez is kell mindenféle apróság, hogy több dolgot tudjunk eltenni. Azonban mindig valami, amit célul ad a program, így sok időt el lehet vele tölteni már most is.
A tetőn túl
Ha az egyensúlyi problémákon túllépünk, akkor egy remek játékot kapunk, mérsékelt áron. Bár a Korai Hozzáférés alig két hete rajtolt el, és a fejlesztők sem tudják, mennyi ideig tart, amíg befejezik a fejlesztést, tervek már vannak arra, hogy hogyan bővítsék az I am Future-t. Új fő és mellékküldetéseket, kozmetikai elemeket, fejlesztett UI-i, szezonális eseményeket és még sok mindent mást terveznek a játékba implementálni. Körülbelül 6000 forintért az I am Future egy nem mindennapi túlélést, vidám karaktereket és jó néhány órányi felhőtlen szórakozást kínál. Ha a fejlesztők javítják a kisebb-nagyobb problémákat, akkor egy teljesen egyedi élményt fog adni, de azt nyugalmat, amit a játék címe is mond, már most is tartalmazza a Jövő én vagyok.