A 21. században már nem divat megkülönböztetni a női és férfi játékosokat, legalábbis nem a fejlett társadalmakban. Épp ezért akkora hír, hogy egy finn Hearthstone bajnokság szervezői nemes egyszerűséggel kitiltották a női gamereket, mert mint elmondták, félnek az esetleges összetűzésektől.

A Finn eSport Szövetség persze nem verte nagy dobra ezt a kis szabályocskát, arra azonban nem gondoltak a derék nyelvrokonok, hogy az internet korában minden a napvilágra kerül. Redditen indult útjára az alant látható kép, amely a bajnokság hivatalos szabályzatának egy mondatát emeli ki:

"A jelentkezés kizárólag finn férfi játékosok előtt áll nyitva."

A botrány elkerülhetetlen volt, az amerikai PC Gamer pedig utánajárt a dolognak. A finnek becsületére váljék, hogy nem tagadták a cseppet kirekesztő állapotokat: a szövetség szóvivője, illetve az Assembly Summer 2014 Hearthstone IeSF Qualifier főadminisztrátora, Markus "Olodyn" Koskivirta azzal magyarázta a nemek szerinti megkülönböztetést, hogy a finn bajnokságot felügyelő Nemzetközi eSport Szövetség is pontosan ilyen szabályok szerint jár el, azaz női játékosok nem vehetnek részt a Hearthstone versenyeken, "elkerülve így az esetleges összetűzéseket, többek között" -- ami jelen esetben annyit tesz, hogy egy fiatal lány lealáz egy negyven éves, a Lost Viking korszak óta Blizzard-fanatikus játékost.

Hearthstone bajnokság botrány

A Nemzetközi eSport Szövetség, azaz angolul az International e-Sports Federation (továbbiakban csak IeSF) egy dél-koreai székhelyű, nemzetközi szervezet, melynek elsődleges célja az, hogy az eSportot előbb-utóbb a világ minden táján azonos szinten kezeljék a fizikai és szellemi sportokkal, azaz a profi játékosok is atlétának számítsanak (mint ahogy az az Egyesült Államokban is van tavaly óta).

A finnekhez hasonlóan az IeSF sem titkolja, hogy a nemek közti egyenlőséget a körein kívül kívánja hagyni, sőt, a szervezet hivatalos Facebook-oldala is büszkén hirdeti, hogy mely játékok valók fiúknak, és melyek lányoknak. A lenti táblázatot módosítás nélkül emeltem át az ominózus közösségi oldalról, csak a miheztartás végett (persze azért lefordítottam, mert jó fej vagyok).

-- Férfi --
Dota 2 (csapatos)
Starcraft 2: Heart of the Swarm (egyéni)
Ultra Street Fighter 4 (egyéni)
Hearthstone (egyéni)

-- Női --
StarCraft 2: Heart of the Swarm (egyéni)
Tekken Tag Tournament 2 (egyéni)

Ugyanakkor az IeFS-nek is megvan a válasza az összes felmerülő kérdésre: a PC Gamer megkeresésére a szervezet azt felelte, hogy a nemi megkülönböztetés profi sportszövetségek egyeztetése miatt alakult így, és szükség van rá, ha egy nap valódi sportként akarják elfogadtatni az eSportot. Aha. Tehát akkor nem elsősorban a játékosok nemével van probléma, hanem pár őskövület felsőbb csoport abszolút irreleváns, ám jogszabályban rögzített közbenjárásával.

A fizikai sportok esetében érthető a nemek elkülönítése, elvégre egy férfi birkózó egyszerűen sokkal erősebb, mint egy női. A videojátékok világa -- és ebbe nyugodtan belevehetjünk az eSportokat is -- azonban virtuális csataterekre viszi a megmérettetéseket, és bár a szakszerű, profi játsszás is igényel fizikai felkészültséget, a valós atlétika szabályai sehogy sem alkalmazhatóak egy teljesen új, minden korábbinál absztraktabb működésű ágazat esetében.

Az IeFS-nek is rá kell jönnie, hogy bár szép dolog küzdeni az eSportok elfogadásáért, mindenekelőtt az ehhez szükséges jogi hátteret kell felállítani. Ellenkező esetben ugyanis csak nemes gesztus kérdése marad, hogy egy 40 kilós koreai srácot kockának vagy atlétának hívnak a háta mögött.