Az egyre növekvő mobiljáték-piac, valamint az olyan, okostelefonokról is elérhető játékstream-alapú platformoknak hála, mint a GeForce Now és az XCloud, egyre ajánlottabb befektetés egy megfelelő, telefonokkal is kompatibilis gamer kontroller. A Trust a GXT-széria részeként egy nem annyira kispályás opciót kínál, melyet alaposabban szemügyre is vettem néhány népszerűbb játék segítségével.
De előbb lássuk, mit is tartalmaz a doboz. A gamepad mellett kapunk egy vékonyka kézikönyvet, valamint egy töltőkábelt és egy USB-s Bluetooth dongle-t a kontroller vezetékmentes, PC-s csatlakoztatásához. Az 590 formatervezéséről már első pillantásra egyértelmű, hogy az Xbox kontrollere inspirálta, azzal a különbséggel, hogy okostelefonokat is támogató kontroller révén a középső rész kihajtható, hogy telefontartóként funkcionáljon, alatta pedig a szinkronizálásához szükséges rövid útmutató kapott helyet.
Professzionális benyomás
Méreteit tekintve, amennyiben nincs kihajtva a telefontartó, 148x110x58 mm, súlyra alig 222 gramm, ezzel még szokatlanul könnyűnek is érződött más Xbox kontrollerekhez képest, bár ehhez a profi külső ellenére társult egy olcsóbb, műanyag tapintásérzet. Szerencsére ez a kontroller stabilitásán nem mutatkozott meg, a telefontartót egy régi Samsung Galaxy S6 Edge, majd egy kicsit méretesebb Honor 8A beüzemelésével is kipróbáltam. Mindkettőt elég szorosan fogta, ugyanakkor a készülékek elhelyezése és kivétele sem okozott különösebb nehézséget, nem éreztem azt, hogy teljes erőből szét kellene feszítenem a tartórészt, ami egyes mobilos kontrollereknél sajnos elő szokott fordulni. A beépített polymer akkumulátor meglehetősen gyorsan feltöltődött és akár több 10 órán át is bírta a gyűrődést anélkül, hogy ismét áramforrásra kellett volna csatlakoztatnom.
Csatlakoztatását tekintve mind telefonhoz, mind PC-hez gyorsan és pontosan sikerült párosítani, a vezetékmentes hatótávolság pedig akár a 10 métert is elérheti (bár ez természetesen függ a párosított eszköz Bluetooth-jának minőségétől). A tesztelést elsődlegesen okostelefonokon végeztem, első körben az olyan, már bevált tesztjátékaimmal, mint az Unkilled, a Shadowgun Legends és a homebrew retró játékok futtatására alkalmas Retroarch. Az 590 minden esetben kiválóan üzemelt, és ugyan a gombkiosztást a már megszokott módon kicsit igazítanom kellett mindegyikben, a BOSI az egyik legelső kontroller volt, melyben az érzékenységet szinte egyszer sem kellett módosítanom annak érdekében, hogy megtaláljam az egyensúlyt a hirtelen rángások és az irritálóan lassú reakciók között.
Miután ezeken a teszteken átment, úgy döntöttem, ideje egy komolyabb falattal is ellenőrizni a kontroller működését, a választásom pedig az Xbox Game Pass applikációra esett, azon belül pedig természetesen az XCloud felhő alapú platformra, amit mostanában amúgy is alaposabban nyúzni szerettem volna. Az első tapasztalatok kiválónak bizonyultak: az app tökéletesen olvasta a kontroller inputját, a kiosztás egy az egyben megegyezett a mezei Xbox kontrollerrel, és valószínűleg sikerült jó pár órát ölnöm olyan klasszikusokba, mint a Hotshot Racing, az Injustice 2 és a Dead Cells. Majd sort kerítettem a Destiny 2-re, és rövidesen fény derült egy egészen apró, ám igen súlyos dizájnbeli problémára.
Egy apró hiányosság
A kontroller közepén ugyanis összesen négy kis gomb kapott helyett: Start, Back, Home és Information. A Start használata magától értetődő volt, a többi közül pedig úgy véltem, az egyik betölti a Select szerepét. Nem így történt. Amikor a Destiny 2-ben elértem arra a pontra, hogy a navigációs menü felhozásával be kellett volna fejeznem az első küldetést, döbbenten tapasztaltam, hogy egyetlen gombra sincs kiosztva a Select, a Back funkciója lényegében megegyezik a B gombéval, az Information egyszerűen kiléptet az aktuális alkalmazásból (az, hogy ez a gomb ráadásul közvetlenül a Start alá került, okozott néhány frusztráló pillanatot), a Home-nak pedig csak a Bluetooth-szinkronizációja során vettem hasznát. Persze ennek ellenére még mindig számos játék élvezhető, csak épp érthetetlen hiba, hogy miért hiányzik egy ennyire alapvető elem, ha egyszer egy PC-n is használható, ránézésre Xbox kontrollerként funkcionáló perifériaként hirdetik. A három Start körüli gomb helyett csak egy sima, mezei Selectre lett volna szükség, hiszen a három gomb funkcionalitása egy-az-egyben elérhető a telefonok alján is, az alapértelmezett interfész részeként. A problémát pedig még manuálisan sem lehet orvosolni, a GXT 590 ugyanis sajnos azon Trust-perifériák sorát gazdagítja, melyek érthetetlen okból kifolyólag nem kaptak konfigurálásra alkalmas saját appot.
Ez a gombhiány talán az egyik legérthetetlenebb döntés, amit kontrollergyártótól láthattam eddigi pályafutásom során, amiért már csak azért is kár, mert minden más tekintetben maximálisan elégedett voltam a Trust üdvöskéjével. És ha csak szimpla mobiljátékokat szeretnétek tolni vele, úgy sejtem, nem nagyon találtok majd benne kivetnivalót. Ám a különböző streaming-alapú opciók terjedése miatt, ha valaki hosszú távra tervez, sajnos a Trust GXT 590-nél lényegesen alkalmasabb opciók is rendelkezésre állnak.