Egy okostelefonhoz csatlakoztatható kontroller egyike azoknak a dolgoknak, amik nem feltétlenül szerepelnek a létszükségleteim listáján, mégis, valahányszor arra adom a fejem, hogy okostelefonon játsszak valamilyen komolyabb címmel, átvillan a fejemen, hogy mennyivel egyszerűbb lenne ezt kontrollerrel és a megszokott kiosztással próbálgatni. Bár korábban megnéztem már különböző megoldásokat, a napokban a tesztelés céljából kezembe került Samsung Glap egyértelműen a kínálat felső kategóriáját képviseli.

samsung-glap-teszt-pcguru1.jpg

A dobozból kivéve az első benyomásom rögtön az volt, hogy valószínűleg hasonlóan festene, ha valaki keresztezné az Xbox kontroller dizájnját a Wii U/Switch kialakításával. Mind a gombok, mind az analógkarok és a ravaszok tapintása, mozgása, egyértelműen olyan érzéseket keltett, mintha épp egy klasszikus Gears of War vagy Crackdown körre készülnék. A tapogatással viszont ésszel kellett lennem, mert mint kiderült, az eszköz közepén elhelyezett “vigyázz az ujjadra” matrica bizony nem viccből került oda. A telefon rögzítése két lépésből áll, előbb kattanásig kell széthúzni a kontrollert, majd az elhelyezést követően megnyomni a hátulján elhelyezett lezáró ravaszt, mely rögtön összerántja a szerkezetet és beszorítja a készüléket akkora erővel, hogy ha véletlenül ott felejtem az ujjam, valószínűleg különösebb akadály nélkül lecsíp belőle egy aprócska darabot. Cserébe viszont valóban stabilan tartotta a belehelyezett telefont, és bárhogy forgattam, mozgattam, az meg sem moccant. Ezután mindössze be kell kapcsolni magát a kontrollert, majd a Bluetooth menüben összepárosítani a telefonnal, és gombjaival máris kezelhetjük a menüket (a hivatalos rendszerigény mindössze annyi, hogy legalább Android 4.0 fusson az eszközön). A kontroller akkumulátora pedig kifejezetten jól bírja a használatot, a nálam töltött idő során mindössze kétszer kellett egy kis időre  feltennem töltőre.

A Glap természetesen nem képes csodákra, vagyis, bár a telefon menüjében szabadon navigálhatunk vele, a kiszemelt játéknak támogatnia kell a kontrollereket. Így tökéletesen üzemel például az újabb Asphalt-, Modern Combat-, Dead Trigger-, Shadowgun-részekkel, a Fortnite-tal, de legnagyobb szívfájdalmam, hogy a klasszikus, ingyenesen letölthető Sega-játékok egyike sem ismerte fel. A teszt során két telefonnal próbáltam ki a kontrollert, öregecske Samsung Galaxy S6 Edge készülékemmel és egy pár hónapos Xiaomi Mi 9 Lite-tal. A teszthez elsősorban a Modern Combat 5, Unkilled, Shadowgun Legends, Shadowgun War Games és Asphalt 9 összeállítást használtam. A játékok mindegyike kiválóan érzékelte a Glapet és a játékélményhez is hozzátett, hogy folyamatos nyomkodás helyett egy megszokott kontroller kialakítással játszhatok ha játkplatformként rendszeresebben használnám a telefonomat, mindenképp megérné egy ilyen kiegészítő használata. 

Ugyanakkor akadt pár kényelmi problémám: az egyik, hogy bár az eszköz Android 4.0 felett elvileg bármit támogat, mégis arra lettem figyelmes, hogy precizitása az újabb Xiaomi készüléken lényegesen jobb volt, mint a Galaxy S6-on. Utóbbin az Unkilledet és az MC5-öt teszteltem, a tesztet pedig mindkét esetben azzal kellett kezdenem, hogy a játékon belül az érzékenységet közel 20-30%-ra vettem le, különben karakterem a legapróbb mozdulatra is úgy reagált, mint valami megpöckölt nikkelbolha.

A másik, hogy a tesztelés során nem nagyon volt olyan játék, amely hibátlanul ismerte volna fel a Glap kiosztását. Az Unkilled például pont a lövés és célzás gombokat helyezte két olyan Axisra, melyek a jelek szerint nem is léteztek, ugyanez a probléma pedig megismétődött az összes FPS esetén: a lövés és célzás gombjait manuálisan kellett beállítanom. Ez ugyanúgy lehet a játékok mint a próbált telefonok problémája, a csúcsot azonban a Shadowgun War Games során sikerült elérni, ahol a tutorialt jobb híján érintőképernyővel kellett végigvinnem, mert a beállításokhoz és a kontroller kiosztásához csak azután fértem hozzá. 

A legjobb, legpontosabb eredményt az extraként kipróbált Retroarch emulátor nyújtotta, melyhez letöltöttem pár ingyenes, homebrew retró játékot. Az emu nemcsak azonnal felismerte a kontrollert, de automatikusan és helyesen osztotta ki gombjait, természetesen számtalan testreszabási lehetőség mellett. Mivel nem sűrűn fogok a kezembe ilyen kaliberű mobilos kontrollert, sajnos nem tudtam megállapítani, hogy vajon ezek a kiosztásos problémák máskor is előfordulnak-e vagy egyediek a Glap és a kipróbált két telefon kombinációjában. Viszont tény, hogy miután ezeket a gondokat orvosoltam, már minden hibátlan volt, és a Glap használata sokat hozzátett mind a kényelemhez, mind a játékélményhez.