Erre a zártkörű eseményre a tavaly Monacoban rendezett VB-döntőn résztvevő versenyzők kaptak meghívást, beleértve Blazsán Patrikot, aki akkor hatalmas bravúrral a 8. helyet szerezte meg. Hazánkból médiapartnerként kizárólag a Race Online Hungary vehetett részt a PC Guru Magazin illetve a magyarországi PlayStation támogatásának köszönhetően. Az első napon, azaz pénteken egy, a tavalyi évet összegző és a 2019-es terveket ismertető sajtótájékoztató keretén belül vette kezdetét a mozgalmas hétvége. Jamaucsi Kazunori, a Gran Turismo megálmodója személyesen számolt be a tavalyi, egyébként igen impozáns adatokról. Ezek szerint a szimulátor jelenleg 7 millió felhasználóval rendelkezik, közülük a tavalyi évben a Daily Race-en másfél-, a saját rendezésű versenyeken pedig 3.5 millióan vettek részt, a hivatalos FIA futamokon pedig majd’ négyszázezren. Ezzel a részvétellel és az FIA támogatással a Gran Turismo Sport a „világ legnagyobb motorsport bajnoksága” lett.

gran-turismo-sport-world-tour-i-parizs-01.jpg

Érdekes adat volt még, hogy a közösségi média tekintetében már egy év alatt hatalmas előretörés történt, hiszen míg a 2018. évben a hat eventet összesen 16.3 millióan látták ezeken a csatornákon keresztül, addig az év végi döntőt önmagában 8 millióan, ami nagyon gyors fejlődést takar. A statisztikai adatok után információkat kaptunk az idei tervezett rendezvényekről is. Párizs, Nürburgring, New York, Salzburg, Tokyo és Monaco adnak majd otthont 2019-ben a World Tour élő futamainak. A versenynaptár és a frissen kialakított régiók ismertetése után a partnerek bemutatása következett, név szerint az FIA, azaz a Nemzetközi Automobil Szövetség és a TAG Heuer, majd – ahogyan az előzetes hírmorzsák és apró jelek alapján sejteni lehetett, – hivatalosan is bejelentésre került az, amiről a tavalyi évben még csak halkan suttogtak: a Gran Turismo Sport autógyártók bevonásával szeretné még magasabb szintre emelni a szimulátor versenyzést. Az első márka a Toyota volt, akik ezentúl szorosabban részt vesznek majd ebben a projektben.

A bejelentés természetesen nagyon pozitív fogadtatásra talált, hiszen ezek után további hasonló együttműködés várható az autógyártók és a Gran Turismo között. Érezhető volt a tavalyi évhez képest az is, hogy a Manufacturers Cup fogja játszani idén a főszerepet, tehát mindenképpen érdemes a továbbiakban a jelenleginél sokkal komolyabban venni!

Ehhez a bejelentéshez szorosan kapcsolódva a szombati sajtótájékoztatón interaktív módon ismerhettük meg a 2019-es Toyota Suprát, melyet a Gazoo Racing Toyota bevonásával fejlesztettek és most már mindenki számára elérhető a Gran Turismo Sporton belül. Izgalmas hír, hogy máris egy 13 fordulós, nyitott „Supra GT Cup” elnevezésű sorozatot terveznek, amelyen a legjobban teljesítők a Tokyo Motor Show keretében tartandó versenyre kapnak meghívást.

A pénteken tartott sajtótájékoztató után vette kezdetét a kvalifikáció, amelyen Blazsán Patrik révén ismét szurkolhattunk egy honfitársunknak. Ezekről az eseményekről élőben kizárólag a Race Online Hungary tudósított.

A korábbi versenyek alapján tudni lehetett, hogy az egyébként kissé mellékesnek tűnő időmérő igenis fontos szerepet tölt be, hiszen nagy kihatással van a rajtsorrendre az egész hétvége során.

A tájékoztatások után a Nations Cup kezdett a RedBull X2014 autóval az új, valóságban is létező Autopolis International Racing Circuit hosszabbik nyomvonalán. A 24 versenyzőt két csoportra osztották, mindkét csoport 10 percet kapott a kvalifikációra. Az első, azaz „A” csoportot meglepetésre nem a tavalyi világbajnok Igor Fraga nyerte meg, bár a második helyet azért megcsípte a csoportjában, de a chilei Nicolás Rubilar 1:30:406-os idejével 4 tizeddel utasította maga mögé, akinek teljesítménye viszont nem volt meglepő, hiszen a szabadedzések alapján ő, illetve Mikail Hizal és Blazsán Patrik voltak a leggyorsabbak. Ezen információk birtokában még nagyobb reményekkel vártuk a „B” csoportot, ahol Patrik hatalmas bravúrral az első helyen végzett! A feltartásra panaszkodó M. Hizal „csak” a 4. helyre tudott felérni, ami ugyan csak 3 századdal, de nem volt elég a legjobb hatba való bekerüléshez. Hasonlóan járt Giorgio Mangano is, aki 1 századdal maradt le az újdonságnak számító, csoportoktól független, legjobb hat időt elérő pilóta elit csoportjától. Ők a vasárnapi verseny előtt külön időmérőt fognak majd futni a pole pozícióért, illetve a végleges rajtsorrend is ez alapján lesz meghatározva.

Az időmérő alapján legjobb hat időt elérő versenyző: Nicolás Rubilar, Igor Fraga, Kai Hin Jonathan Wong, Blazsán Patrik, Tomoaki Yamanaka és Coque Lopez.
A záró napon tartandó futamon mindkét csoport 1-4. helyezettje fog továbbjutni egyenes ágon, az 5-10. helyezettek részére tartott, úgynevezett vigaszágon szintén az 1-4. pozíciót elért versenyző kerülhet be a döntőbe. A korábbiaktól eltérően a Nations Cup tehát csupán a két csoport elődöntőjéből, a vigaszágas futamból, illetve ezek eredménye alapján a döntőből fog állni.

Manufacturer Series

A Manufacturer Series a tavalyi formula alapján zajlott: három sprint futamnál mindegyiken másik pilóta használhatta a márka részéről rendelkezésre álló kategóriájú járművet. Az utolsó futamot dupla pontokért teljesítették a versenyzők, ennek során pedig mindhárom sofőrnek vezetnie kellett legalább 5 kört, valamint a lágy, a médium és a kemény gumikat is fel kellett használni.

Kvalifikáció

A Manufacturer versenyzői közül csapatonként 1-1 fő szintén 10 percet kapott a Brands Hatch GP nevű, szintén a valóságban is létező pályán a bizonyításra az első futamon használatos Gr. 3. kategóriájú autókkal.

A pénteki sorrend a BMW, Porsche, Subaru, Honda, Nissan, Renault, Mitsubishi, Mercedes-Benz, Lexus, Aston Martin, Chevrolet és Toyota volt. Közülük a szombati napon 18 órától kezdődő TOP6 időmérőn a mezőny első fele küzdött meg a rajtelsőségért, amelyet végül a BMW (Rubilar) szerzett meg a Renault (Dolinsky), Honda (Leonhart), Porsche (Gonzaga), Nissan (Fraga) és Subaru (Koikkalainen) előtt.

Futam: Brands Hatch GP Gr. 3. autóval 5 kör

Az egész hétvégén mondhatni remeklő Nicolás Rubilar simán behúzta a győzelmet a BMW-vel, egy pillanatig sem veszélyeztette senki a pozícióját. Az egyetlen igazán nagy izgalmat talán csak a Renault-val induló David Dolinsky által a 3. kör célegyenesében elkövetett hiba szolgáltatta, amikor túl szélesen vette az ívet, melynek övetkeztében megpördült és az utolsó helyen tudta csak folytatni. A végeredmény szerinti sorrend BMW (N. Rubilar), Honda (Leonhart), Nissan (Fraga), Porsche (Gonzaga), Subaru (Koikkalainen), Mercedes-Benz (Williams), Aston Martin (Imai), Lexus (Kawakami), Toyota (Derrouiche), Mitsubishi (Adams), Chevrolet (Portilla), Renault (Dolinsky) volt, az aktuális versenyek végeredménye alapján indul a mezőny a soron következő futamon.

gran-turismo-sport-world-tour-i-parizs-02.jpg

Futam: Tokyo Expressway South Outer Loop Gr. 4. autóval 5 kör

Ebben a versenykategóriában az erőviszonyok nagyban megváltoztak, és a korábban látottakkal ellentétben az Aston Martin, Chevrolet és a Nissan dominált, ezzel párhuzamosan pedig a Honda, a Porsche és a BMW egyre hátrébb került. Nissan (Kokubun), Aston Martin (Mcpershon), BMW (Tsunashima), Mercedes-Benz (Nakao), Chevrolet (Bentley), Renault (Dudulec), Porsche (Fonseca), Subaru (Lauro), Lexus (Castro), Toyota (Cayal), Mitsubishi (Avansino), Honda (Arai) volt a befutó sorrendje, itt nagyon sok szép és tiszta előzést láthattunk.

Futam: Suzuka Circuit Gr. 3. autóval 5 lap

Nissan (Hizal), Aston Martin (Marcell), BMW (Zocher), Mercedes-Benz (Marzan), Chevrolet (Fujioka), Renault (Lopez), Porsche (Sugawara), Subaru (Miyazono), Lexus (Rigaud), Toyota (Yamanaka), Mitsubishi (Yoshida), Honda (D. Rubilar)

A nyomás itt már nagyon érződött a versenyzőkön a ponttáblázatban elért eredmények miatt, amely meg is tette hatását.Az élen Hizal hibázott rögtön az első kanyarban, őt pedig többen követték, vagyis jobban figyelték őt, mint magát a pályát. A nagy kavarodásban az Aston Martin az élre állt, mögé pedig a Mercedes-Benz érkezett meg, sőt a Renault is előre tört Lopez, a Toyota pedig Yamanaka vezetésével. A Nissan ugyanakkor több helyet visszaesett, a BMW pedig a mezőny végére került! A verseny során több egymással harcoló boly is kialakult, némelyik akár 5-6 autóból is állt. Ezt a futamot végül a Renault-val Lopez nyerte meg, mivel az addig vezető Marcell az utolsó sikánban hibázott az Aston Martinnal, majd a Nissan, Mercedes-Benz, Toyota, Subaru, Mitsubishi, Lexus, Porsche, Honda, Chevrolet, BMW következett.

gran-turismo-sport-world-tour-i-parizs-05.jpg

Futam: Circuit de Barcelone-Catalunya Gr 3. autóval 17 kör

A dupla pontoknak köszönhetően természetesen ez volt mindenki számára a legértékesebb, a megadott paraméterek alapján nagyon nagy lehetőség volt a taktika kidolgozására. A kezdő pilóták alapján a Nissan, a Toyota és a Mitsubishi az előrejutásra törekedett Fraga, Yamanaka és Yoshida személyében, aki a lágy gumiknak köszönhetően nagyon hamar átrágta magát a többieken és 2 kör alatt átvette a vezetést a 6. helyről, majd megpróbált előnyt kiépíteni. Ezekkel a versenyekkel kapcsolatban nagyon jó újítás volt a tavalyi évhez képest, hogy fülhallgatón keresztül a pilóták tudtak kommunikálni egymással, információkkal segítették a csapattársakat. A legtöbb csapat a végére tartogatta a lágy gumit, a Misubishi a fordított stratégiát alkalmazva végül az Aston Martin és a Porsche után a harmadik helyen végzett ezen a futamon, majd a Toyota, Nissan, Lexus, Mercedes-Benz, BMW, Subaru, Chevrolet, Renault, Honda volt a további sorrend.

Manufacturer Series – Végelszámolás

A megszerzett pontszámok alapján a kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtó Aston Martin csapata nyerte meg a Marcell-Imai-Mcpherson trióval a World Tour 1. állomásának Manufacturer Series versenyét. Nagyon szimpatikus volt ez a csapat, ugyanakkor érdekes volt látni, hogy mennyire jól együtt tudtak működni. Sem a csapattagok, sem az autó nem volt komoly esélyesként számon tartva, mégis meg tudták csinálni, nagy gratuláció jár nekik érte!

Nations Cup szabadedzés, Top 6 kvalifikáció és elődöntők

A pilóták a már leírtak szerint még pénteken megfutották az időmérőket, amelyek alapján már akkor elkészült a csoportbeosztás. Szándékosan nem rajtsorrendet említettünk, hiszen azzal kapcsolatosan egy, közvetlenül az elődöntők megtartása előtt került sor „TOP6” elnevezéssel egy másik időmérő lebonyolítására, amely kizárólag a két csoport összesített eredményei alapján a leggyorsabb hat pilóta részére biztosított egy újabb megmérettetést a pole pozíció megszerzéséért. Ebben a hazánk színeiben induló Blazsán Patrik is érintett volt és a „B” csoportban meg is futotta a legjobb kvalifikációs időt. A délelőtti szabadedzések ideje alatt kisebb bejelentkezésekkel, interjúkkal igyekeztünk színesíteni a programot, majd ezt követően sikerült még egy gyors interjú erejéig a kamera elé invitálni „Fuvaros”-t. A későbbiekben az ő segítségével letisztáztuk az időközben felmerülő kérdéseket, illetve a versenyen várható taktikát is megosztotta velünk. 14 órakor megkezdődött a TOP6 időmérő, amely során Blazsán Patrik az 5. időt szerezte meg, így csoportjában a 3. rajtkockából indulhatott az N300-as kategóriába tartozó, vadonatúj Toyota Supra-val a Lamborghini Countach-t használó N. Rubilar és az Audi TT-t irányító Yamanaka mögött. Patrik után következett a Ferrari 250 GT Berlinetta-val M. Hizal, Nissan Fairlady Z-vel R. Kokubun, 1992-ből származó Honda NSX-el C.N. Latkovski, Jaguar E-type-pal A. Duval, Alpine A110-zel A. Wilk, Mazda RX-7-tel A. Brooks, Tuscan Speed 6-el S. Yoshida, Nissan R32-vel F. Pagandet és végül BMW Z8-cal Z. Shirakawa.

Az élmezőnyből egyedül Hizal kezdett közepes gumival, de nemhogy lemaradt volna, még közeledett is Patrik felé és tartani is tudta a lágy gumival indulókat. Fuvaros a 2. körben meg tudta előzni a négykerékmeghajtású autót vezető Yamanaka-t, akire a gyors gumikopás különösen rossz hatással volt, és akit ezután szinte azonnal Hizal is maga mögé utasított. Ő szinte szárnyalt a régi Ferrari-val és sajnos a hosszú célegyenesben az autók közötti jelentősnek mondható sebességkülönbségnek köszönhetően honfitársunkat is meg tudta előzni, bármilyen manőver alkamazása esélytelen lett volna. A boxkiállásokat meglepetésre Hizal, illetve Yamanaka kezdték meg a 3. körben. Míg előbbi a lágy gumikon jelentősen gyorsulni tudott, utóbbi a közepesen elkezdett egyre visszább csúszni.

gran-turismo-sport-world-tour-i-parizs-03.jpg

A kerékcseréket követően az 5. körben Patrikot Wilk támadta az Alpine-nal, ennek során A. Duval kissé túlzott optimizmussal akart beleszólni a pozícióharcba, amikoris meglökte az ausztrál autóját, amiért figyelmeztetést kapott. Ennek köszönhetően Patrik is levegőhöz jutott. Hizal meggyőző teljesítménnyel nyert Rubilar, Blazsán Patrik és Duval előtt, ők négyen így a döntőbe kerültek, míg Latkovski, Yamanaka, Brooks és Kokubun, Pagandet és Wilk készülhettek a vigaszágra. A verseny során feltűnően jobban szerepeltek a régebbi járművek. A „B” csoport az N500-as géposztályt képviselte, amelyből az élen I. Fraga kezdett Lamborghini Huracán-nal, majd J. Wong a McLaren MP4-12C-vel, C. Lopez a Jauar F-Type-pal, G. Mangano a Chevrolet Corvette-el, A. Suswillo az Aston Martin DB11-el, A. Carrazza a Lexus LC500-zal, M. Grady a BMW M4-el, D. Holland a Nissan GT-R NISMO-val, F. Portilla az Audi R8-al, P. Lenoir a Porsche 911 GT3-al, C. Salazar a Ford GT40-el és Y. L. Law az SLR Mclaren-nel.

A rajtot követően a célegyenes végén Portilla egyszerűen kiszáguldott az első kanyarban, eközben nekiütközött Suswillo-nak is, amelyért 5mp időbüntetést kapott. Az első körben Carrazza egyet előre tudott lépni ugyan, de a második kör elején többen meg tudták előzni, így Salazar egyszerre 3 helyet is javítani tudott. A teljes középmezőny nagyon szorosan volt, itt egyszerre hatan próbáltak minél előkelőbb pozícióba kerülni. Bár a gigászi küzdelemben többször is egymáshoz értek, figyelmeztetésnél nagyobb büntetés nem került kiszabásra. A 3. körben megkezdődtek a kerékcserék Wong és Portilla kivételével. Ennek során azonban a tavalyi monacói VB-győztes, Igor Fraga nagyot hibázott: nem váltott keréktípust a kiállás során, melyet felismerve sem próbált meg az új lágy gumikon időt nyerni, hanem a 4. körben Wong után ő is váltott keveréket, mellyel egészen a 10. pozícióig esett vissza, ahonnan viszont azonnal megkezdte felzárkózását.

Ezen a rövid versenytávon csodát tenni nem lehetett: Fraga végül az 5. helyen tudta befejezni a futamot, azaz nem tudott bejutni egyenes ágon. Így ezen a versenyen Wong, Salazar, Mangano és Lopez jutottak a döntőbe. A biztos kiesők a futam elején hibázó Portilla és Fraga hibáját elkövető Carrazza voltak.

Vigaszág

A Fishermans Ranch rally-pályán megtartott vigaszágon a két előfutam 5-10. helyezettjei indultak, közülük szintén az 1-4 pozíció volt a továbbjutó hely. Az autó Gr. B. kategóriás volt, és most először rally pályán mérték össze a tudásukat a versenyzők a rendelkezésre álló 3 kör alatt. A futam elején Fraga átvette a vezetést az óvatosan kezdő Latkovski-tól és magabiztosan nyert. A döntőbe jutást jelentő 3-4. helyért mögöttük azonban nagyon nagy harc ment egészen a futam végéig, szinte kanyarról kanyarra változott a sorrend. Végül Law és Lenoir jutott be a döntőbe.

Döntő, Autopolis International Racing Circuit, 16 kör

Fontos változás történt itt is a sorrendet illetően, hiszen már nem a pénteki időmérő, hanem a vasárnapi elődöntők és vigaszág eredményei alapján került a sorrend összeállításra. Ez azt jelentette, hogy az első nyolc helyezett a két elődöntő 1-4. helyezettjeiből állt össze úgy, hogy azonos helyezésnél az „A” csoportban induló kapta az előkelőbb pozíciót, a 8-12. hely jutott a vigaszágnak. Ez így sokkal korrektebb megoldás volt a korábban megszokottól, reméljük, ezentúl a versenyhétvége szabályai már nem fognak módosulni.

Így tehát az „A” futam győztese: Hizal indult a „B futamot megnyerő Wong előtt, majd Rubilar, Salazar, Blazsán Patrik, Mangano, Duval, Lopez, Fraga, Latkovski, Law és Lenoir következtek.

A futam a pénteki időmérőn használttal megegyezett minden tekintetben, a 16 kör alatt a szabályok értelmében mindhárom gumitípust kötelezően használni kellett. Patrik elárulta, hogy tapasztalata szerint a közepes gumi volt számára a legjobb, azzal szeretne a legtöbb kört teljesíteni, kemény keveréken pedig a legkevesebbet. A TOP6-ból egyedül ő választotta a hard gumit a kezdetekhez, illetve a mezőny hátsó fele. A látottakból egyértelmű volt, hogy itt senkinek nem egyszerű előznie, hiszen a célegyenesen kívül nem sok olyan része volt a pályának, ahol ezt meg tudja tenni, gumikülönbség ide vagy oda. Ez hamar be is bizonyosodott, hiszen nem sok pozíció változott. A lágy gumival Mangano meg tudta előzni Patrikot, aki a gumikülönbség miatt nem is hadakozott, inkább megpróbált rátapadni az előtte haladóra. Rubilar meg tudta előzni Wang-ot annak apró vezetői hibájának köszönhetően. A kerékcseréket Lopez kezdte meg a 3. körben, a mi fiunk pedig Law és Duval mellett a 4. körben váltott a már emlegetett közepesre és kezdett neki a tervek szerinti leghosszabb etapjának.

A 10. körben állt ki a lágy gumikért, éppen Fraga elé. A szükséges tempója megvolt Fuvarosnak, gyakorlatilag a futam végéig haladt előre és közeledett az élhez, nyomában a világbajnokkal. A 12. körben a Williams E-sport-nál lévő csapattársát előzte meg. Tette ezt gyorsan, határozottan és nagyon keményen, de más választása nem is volt, így egy rövid egyenes utáni kigyorsításnál beszúrt belső íven egy balos kanyarban és ellentmondást nem tűrően mutatta meg, hogy bizony lehet itt a célegyenesen kívül máshol is előzni. Memozdulását a hivatalos kommentátorok is méltatták, sőt kiemelték a GT oldalán is videobejátszással. Ugyanezen kör végén a kerékcseréket követően Rubilar az élre tudott állni, közvetlenül Hizal elé. A 14. körben az első kanyarnál Patrik meg tudta előzni Mangano-t is. Ennek során érintőlegesen összeértek ugyan, sőt az eset kivizsgálásra is került, amely miatt figyelmeztetést kapott, a visszajátszás alapján a közöttük lévő kontaktot alig lehetett észrevenni. Ezzel az előzéssel ráadásul közel került a 3. helyen tartózkodó, kemény gumit használó Wang-hoz is, a 15. körre már csak fél másodperc volt a hátránya. Megelőzni viszont nem tudta, sőt a futam végére nőtt is a közöttük lévő távolság. Utólag Patrik elmondta, hogy ezzel az autóval ezen a pályán nagyon nehéz volt előzni, ezt megerősítették az általunk tapasztaltak és látottak is. Az üzemanyaga is kezdett kifogyni, így a végére kénytelen volt spórolni az üzemanyaggal is.

A versenyt végül a hétvégén hatalmas formában lévő Nicolás Rubilar nyerte meg Mikai Hizal és Kai Hin Jonathan Wong előtt, hozzáteszem teljesen megérdemelten. A chilei fiú a himnusznál felhívta magához honfitársait és együtt énekelték el azt, nagyon szép pillanatok voltak ezek. A 4. helyet tehát Blazsán Patrik szerezte meg hazánknak 4 mp-re lemaradva Rubilar-tól, majd Mangano, Lopez, Fraga, Salazar, Latkovski, Duval, Lenoir, Law volt a befutó sorrendje.

Hizal szemmel láthatóan csalódott volt, később elmondta, hogy hibázott az utolsó boxkiállásnál, amely miatt időt veszített. Rubilar viszont – érthetően – nagyon boldog volt, az egész hétvégén folyamatosan erős teljesítményt mutatott, csúcsformában volt, őt most nem lehetett megverni.

gran-turismo-sport-world-tour-i-parizs-04.jpg

A mezőny kiegyenlítettségét és erejét mutatja, hogy nincs olyan versenyző, aki egyéni versenyben kétszer a dobogó tetejére tudott volna állni. A következő event júniusban a Nürburgringen kerül megrendezésre akkor is tartsatok velünk.

Fotó: Race Online Hungary