Remélhetőleg egyre többen értesülnek arról, hogy a Gran Turismo Sport szimulátorral kapcsolatban ezen a hétvégén Monaco-ban kerül sor a 2018. évi VB-döntőre. A rendezvényre világszerte összesen 30 tehetség kapott meghívót a regionális döntőkön az ősz folyamán nyújtott eredményeik alapján. Magyar vonatkozásban ez egy embert, név szerint Blazsán Patrikot érintette. Természetesen a Race Online Hungary, illetve ezen belül a Gran Turismo Sport csoport tagjai az esemény nemzetközi súlyára, illetve az indulási jogot megszerzett társuk támogatására szintén mertek egy nagyot álmodni azzal, hogy nyakukba vették az öreg kontinenst tudósítás céljából. A korábbi hasonló komolyságú nemzetközi eventekkel ellentétben a szervezők a biztonságra még nagyobb hangsúlyt fektettek, illetve a média tevékenységét alaposan megregulázták, ide kizárólagosan meghívás alapján lehetett bekerülni a fenti közvetítői célzattal, amelyhez a PC Guru, illetve a magyarországi PlayStation felé tartozik stábunk köszönettel az ehhez szükséges feltételek megteremtéséhez.
Az első lépés: Kvalifikáció
A csütörtöki napon már megkezdődtek az időmérők, amelyek alapján a hétvégén lebonyolítandó versenyek sorrendjét fogják meghatározni. Sajnos a kezdeti nehézségek és a már említett rendkívüli biztonsági protokoll miatt nem tudtunk végig ott lenni a kvalifikáción, ráadásul a minőségi közvetítés feltételeihez szükséges technikai eszközöket nem engedték bevinni az esemény színhelyére.
Természetesen a csütörtöki nap folyamán – versenysport őrültekhez méltóan – felkerestük a Formula-1 pályát, sőt, ahol lehetett, végig is mentünk rajta, mely már önmagában is nagy élmény volt számunkra. Ennek során a La Rascasse szórakozóhelynél megtaláltuk a teljes GT-csapatot, köztük Patrikkal, akik egy zártkörű rendezvényen vettek részt. Egy kis időre hozzánk is csatlakozott, így mondanom sem kell, hogy az este folyamán nagyon sokat beszéltünk, kérdeztünk, egyeztettünk. Elmondta, hogy a Le Mans-i pályán volt az időmérő Red Bull X2014-es versenyautóval, ahol ő a csoportjában előbb a 8. helyre rangsorolták, majd ezt később a 9. helyre módosították. Tudni kell ehhez, hogy tiszta kört nem tudott futni, mivel sajnos mindegyik próbálkozásánál feltartotta valaki. Tudván azt, hogy a képességei alapján ennél kedvezőbb helyre is esélye volt, első körben talán sokan felhördülhetnek. Én viszont azt mondom, hogy inkább feltartás miatt kerüljön hátrébb a rajtrácson, mint a legjobb tiszta teljesítménnyel, hiszen így – őt ismerve – tud és remélhetőleg fog is akár jelentősen javítani az elődöntőn.
A szabályok alapján a pénteki két futamon 15-15 fő közül mindegyikben az első hat helyezett, illetve a vigaszág csoportjában a 4 legjobb versenyző jut a vasárnapi végső megmérettetésre.
A tájékoztatón
Az elődöntő napján 15 órától mindenki részére kötelező média-program volt előírva. Rövid, az autósportról a „hőskortól” a jelenen keresztül a jövőképet is bemutató, képekkel illusztráló bevezetővel kezdődött, amelyet személyesen Kazunori Yamauchi prezentált, ebbe belefűzte a szimulátor elmúlt 20 évét is.
A sorozat elkötelezett híveként már az eseményen történő jelenlét egyfajta megtiszteltetés volt számunkra, azt pedig nagyon jó volt érezni a Gran Turismo atyján, hogy mennyire szenvedéllyel, ugyanakkor alázattal beszélt alkotásáról. Ez az energia hajthatta akkor is, amikor az első részt készítette, és amely az eltelt évek alatt – szemmel láthatóan – nem szűnt meg, talán ennek köszönhető egyfajta különleges hangulat, esszencia, ami az általa létrehozott összes GT-ben szinte tapintható és ki merem jelenteni, hogy máshol ehhez hasonlót nem lehet érezni.
A bevezető után bemutatásra került a világbajnoki trófea, amelyet eddig csak az aktuális rész intrójának elején figyelhettük meg. Ezzel kapcsolatosan szintén kaptunk video- és fényképfelvételekkel gazdagított ismertetést, amiben még a győztes jutalmául szolgáló díj készítője is megszólalt.
A médiaszempontból leginkább kiemelkedő esemény ez után következett: közös interjúra került sor, amelyben Yamauchi-san, illetve nem más, mint Lewis Hamilton vett részt. A riporter mindkettőjüktől kérdezett, de ez inkább egyfajta kötetlen beszélgetés formájában zajlott, a kérdező szerepét minden résztvevő betöltötte.
Az interjú, azaz beszélgetés szokatlanul hosszú volt, jócskán meghaladta a 30 percet, nagyon kellemesen eltelt. Szó volt ennek során természetesen az aktuális Formula-1 idényről, a múltról, a GT-hez való kapcsolatáról, illetve jótanácsok tolmácsolására a döntősök felé, akik ezt követően korlátozott mennyiségben kérdéseket tettek fel neki.
A már ötszörös, és egyben idei F1 világbajnokával minden – szám szerint több mint 60 – versenyző közös fotózáson vehetett részt, az ügyesebbje néhány szavas párbeszédbe tudott elegyedni, köztük hazánkfia is.
A szórakozás után rögtön kezdetét vette a kőkemény munka, elkezdődtek az elődöntők.
A második megmérettetés
Blazsán Patrik az „A” csoportban, azaz az első futamban indult Gr. 3-as Mercedes SLS GT-vel.
A verseny az Autodromo Lago Maggiore pályán került lebonyolításra 10 kör abszolválásával. A nehézségét az adta, hogy a gumikopás mértéke 14-szeres volt, azaz minden egyes megtett körben 14-nek megfelelő mértékben kopott a futófelület, ráadásul a rendelkezésre álló keverékek közül pedig mindegyiket használnia kellett a pilótáknak.
Az autó kiválasztásáról Patrik elmondta előzetes beszélgetésünk során, hogy a kvalifikáción elért sorrendben választhattak autót, és számára már nem sok alternatíva maradt sajnos, ráadásul a csillagos márka ezen típusa nem bánik a legfényesebben a gumival sem. Bizakodásra adott ugyanakkor okot, hogy az elődöntő napján tartott gyakorlások alatt még ezzel is az élmezőnyben volt sebességével, a pályán pedig több előzési pont is található.
A taktikát is elárulta részünkre bizalmasan, miszerint a kemény keveréket fogja használni a futam elején, a lágy abroncsokat pedig a verseny végére teszi fel. Kifejezetten jó, erős mentális állapotban volt, előre bocsátotta, hogy minden tőle telhetőt megtesz a döntőbe jutásért.
Rajtot követően ígéretéhez híven megindult előre. Persze senki ne gondolja, hogy ilyen mezőnyben ez könnyen megy bárkinek, itt minden egyes pozícióért óriási csata folyt, akárcsak egy valós versenyen. Vezetési hibát senki nem vétett az előtte haladók közül úgy, hogy azzal tudott volna valakit is maga mögé utasítani, hozzáteszem ezen a szinten annyira ez nem szokás, aki ide bekerült, az bizony vérprofi.
Az élen haladók lágy gumival kezdtek, így hamar kimentek a boxutcába. Taktikailag nagyon okos döntés volt a mi fiunktól, hogy velük együtt ő is váltott. A 10. kör borzasztóan, szinte már fájdalmasan gyorsan eljött, amely alatt Patrik folyamatosan a határon autózva eljutott már a 7. helyre és közvetlenül a továbbjutást jelentő 6. pozícióban haladó angol Suswille mögé ért. Ekkor már azonban az utolsó körben jártunk, és félelemmel vegyes izgalommal néztük, amint az aszfaltcsík hátsó részébe érve megpróbálta megelőzni riválisát. Ahogy mondta előre, nagyon keményen, de a fair play és a versenyetikett szabályait betartva egy nagyon szűk kanyarvétellel hozzávetőlegesen 400 virtuális méterrel a futam leintése előtt küldte vigaszágra Európa egyik legjobbját és szerezte meg ezzel a továbbjutást jelentő 6. pozíciót, óriási örömet okozva ezzel szurkolóinak, ellenfeleinek pedig ismét bemutatta az általunk csak „Fuvaros-faktor” nevezetű csodát.
Az elődöntő után elmondta, hogy bár ő is csak három körön használta a lágy gumit, akárcsak a rajtnál az élmezőny, az általa vezetett Mercedes előnytelen gumikezelése miatt a könnyebb autóval is szinte teljes mértékben elfogyott alóla az abroncs.
Az szemmel láthatóan jót tett neki, hogy a taktikát helyesen választotta meg, teljes mértékben meg is tudta valósítani azt, és hiba nélkül teljesítette a teljes versenytávot úgy, hogy végig a határon autózott.
A dicsőség kapujában
A második, egyébként Dragon Trail pályán tartott „B” csoport elődöntőjét, illetve a vigaszágas futamot szintén élőben közvetítettük, amelynek során már beindultak a számolgatások a döntő négy futamának első fordulóján kialakuló rajtsorrendről is. A 16 döntős a szabályok alapján a csütörtöki időmérő sorrendjében áll majd fel a rajtrácsra. Blazsán Patrik a 15. helyre került ez alapján.
Nagy és kemény küzdelem vár tehát rá vasárnap 18 órától. Az első megmérettetés egy új, városi pályán kerül lebonyolításra, információink szerint Tokió városi pályának egy eddig ismeretlen, „déli” nyomvonalán. Mivel itt gyakorlásra eddig nem volt igazán lehetőség, fontos lesz a gyors alkalmazkodás képessége, amelyben Patrik mindig erős volt. A többi futamon a rajtsorrend az előző verseny végeredménye alapján áll össze, a négy forduló miatt kizárólag folyamatos és persze kiemelkedő teljesítménnyel lehet ebben a mezőnyben pozíciót szerezni és összetettben is előrébb kerülni.
Tartsatok velünk, figyeljetek, kövessetek minket és természetesen osszátok meg minél többen az esemény közvetítéseit, szurkoljuk be együtt a vasárnap 18 órától kezdődő futamokon egyre jobb és jobb helyre hazánkfiát!