Ahogyan az beharangozásra került és az elmúlt időszakban a témával napi rendszerességgel foglalkoztunk, 2018. nov. 15-18. között egy élő verseny keretén belül megrendezésre került a kizárólag PlayStation 4 konzolon kiadott exkluzív Gran Turismo Sport első világbajnoksága, melynek a luxus minden formáját felvonultató Monaco adott otthont. A Race Online Hungary (ROH) stábja a helyszínről tudósítva igyekezett a verseny minden mozzanatáról tájékoztatni az érdeklődőket. A ROH Facebook oldalán naponta többszöri élő adásokkal, interjúkkal, képekkel és összefoglalókkal jelentkeztünk.

gt-sport-2018-vb-0.jpg

Ezt az eseményt az tette igazán különlegessé a manapság erőteljesen teret nyerő E-sport rendezvények közül, hogy az FIA, vagyis a Nemzetközi Automobil Szövetség együttműködésével és támogatásával hozták létre. Természetesen ez a partneri kapcsolat nem csak itt volt jelen, hanem a szimulátor fejlesztésénél is kiadásánál is, ezzel pedig nem sok hasonló jellegű szoftver dicsekedhet.

A rövid bevezető után következzen a vasárnap esti döntőn történtek összefoglalása. Az előzmények a péntek délután megjelent cikkünkben már ismertetésre kerültek, a cikk ide kattintva elérhetővé válik.

Felvezető kör

A 16 leggyorsabb versenyzőnek 2018. november 18-án, vasárnap kellett négy futamon át tartó megmérettetésen megmutatni, hogy mire képesek, közülük pedig a legjobb teljesítményt elérő érdemelte ki a 2018. év világbajnoka címet. A pontokat az elődöntőn elért helyezés, illetve a három normál és az utolsó, dupla pontos futamok után kapták a versenyzők.

A végső összecsapás előestéjén hosszabb beszélgetést folytattunk a hazánkat képviselő Blazsán Patrikkal, mely során természetesen kitértünk a futamokon használandó autókra, a versenykiírásokra, illetve a saját magával szemben támasztott elvárásokra is. Bár Patrik meglehetősen fáradtnak tűnt a párbeszéd alatt, határozottan és nagyon átgondoltan nyilatkozott ezekkel kapcsolatban. Az első futamon a Nissan GT-R NISMO ’16 versenyautó jutott részére, amelynek ő kifejezetten örült, akárcsak a másodikban a Lexus LF-C-nek a Gr. 3. kategóriából. A harmadik versenyen megkapott Audi E-tron Quattro autót korábban még nem vezette, így bővebb információt nem tudott elmondani róla. Az utolsó futamot egyforma, a Red Bull 2014 Standard autóval dupla pontokért teljesítik a résztvevők, amelyről Patrik csak pozitívan nyilatkozott, ugyanis ezzel lett világbajnok a magyar csapat tagjaként a Salzburgban megrendezett Nations Cup-on.

gt-sport-2018-vb-4.jpg

A döntő napján mind a 16 versenyző gyakorlási lehetőséget kapott, hogy felmérjék a pályákat és az autókat. Egy-egy futamra 30-30 perc állt rendelkezésre, így a teszt kétórásra nyúlt. Patrikkal ezután egyeztettünk, hogy majd az élő közvetítés során a megfelelő módon és időben tudjunk reagálni a tőle számítható megmozdulásokra, de a stratégiáról még akkor ő sem tudott érdemben nyilatkozni. Illetve természetesen kíváncsiak voltunk arra is, hogy milyennek érezte a sorsolt autókat. Sajnos a Nissan GT-R NISMO’17-ről, illetve a harmadik versenyen a részére kijutó Audi E-tron Quattro nevet viselő, az említett márka jövőjével kapcsolatos egyfajta bemutató autóról elmondta, hogy a többiekhez képest kifejezetten gyenge időeredményt tudott elérni velük, így a legnehezebbnek ezt a két összeállítást jelölte meg. A Lexus és a Red Bull autók elmondása szerint az ő stílusának megfelelő vezethetőséggel rendelkeznek, sőt az utóbbiban ő volt a gyakorláson a leggyorsabb döntős.

Mind a négy fordulóban nagy hangsúlyt fektettek a szervezők a boxutca használatára, illetve eltérő igénybevétel esetén a gumiválasztás okozta különbségek kiemelésére.

Kazunori Yamauchi, a Polyphony Digital alapítója, a helyszíni rendezvény szervező cég közbenjárásával személyesen engedélyezte egy fix kameraállás kihelyezését, amelyen kizárólag a mi versenyzőnket 1,5 méter távolságból folyamatosan nyomon követhettük. A kamera elhelyezésének engedélyezése egy többlépcsős folyamat volt, amely végén ez a cég segített abban, hogy a kamera végig zavartalanul üzemeljen, így ezúton is szeretnénk nekik köszönetet mondani.

gt-sport-2018-vb-1.jpg

A megnyitó ünnepség és Monaco himnuszának meghallgatása után elkezdődtek a futamok.

A döntő

Az első, N500-as kategóriában megrendezett versenyen a következő frissítéssel érkező Tokyo városi pálya egyik – merthogy kettő is lesz belőle – „déli” nevű kombinációja volt, amelyet még senki sem ismert, így ennél az összeállításnál nagy szerepet kapott a gyors alkalmazkodó készség. Előzetesen a pálya és az autó kezelhetőségének és gyorsaságának megismerése után Patrik, alias „Fuvaros” a 12. hely elérését tűzte ki célul. A 7 körös futamon Patrik nagyon szépen haladt és tört előre, ígéretéhez híven megtett minden tőle telhetőt és végül leintéskor a 11. helyen ért célba egy nagyon érett és korrekt versenyzést prezentálva. Ezen a komolyabb hibák és büntetések nélküli futamon Igor Fraga, a BMW M4 Coupe-vel haladt át az előzetes esélylatolgatásoknak megfelelően első helyen a célvonalon.

Néhány perces átvezető után következett a második menet, amelyben a már említett Lexus-t kellett terelgetni, mely szerencsére hazai versenyzőnk kedvére való volt. Itt szintén 3-4 ellenfél leelőzését prognosztizálta, pontosabban ennyire látott valós esélyt normál körülmények között. A verseny itt már sokkal kiélezettebb küzdelmet hozott az előzőhöz képest. Fraga kezdetben tette a dolgát, őrizte a vezető pozíciót, amelyet a vége felé közeledve kitartó támadások után Yamanaka átvett tőle. Ennek hatására a nagy esélyes mintha szétesett volna fejben, sőt valószínűleg az autója is elfogyasztotta a gumijait, mivel az utolsó körben végül többen is le tudták előzni és visszaesett a 4. helyre. Eközben Patrik is nagyon komoly munkával folyamatosan közeledett az élmezőnyhöz és előzte az addig előtte haladókat. Ezek közül kiemelném a Carrazza-val szembeni, a célegyenes végén bemutatott előzését, amelyben az első kanyart nagyon szűken véve ott tudta tartani autóját mellette. Kissé hasonlított az elődöntőben az angol Suswillo-val az utolsó körben a 6. pozíció megszerzéséért bemutatott beszúráshoz. A kettő között annyi különbség azért volt, hogy Suswillo kissé udvariasabban hagyott elegendő helyet versenyzőnknek, Carrazza viszont próbálta kiszorítani Patrikot a pályáról. Emiatt kisebb kontakt volt közöttük, hiszen ő sem hagyta magát, ígéretéhez híven minden alkalmat megragadott és nem engedte el. Az esetet vizsgálták a versenybírók is, de nem volt büntetés belőle. Fantasztikus tempóban az 5. helyet tudta megszerezni úgy, hogy közvetlenül az első négy mögött ért célba. Aki látott autóversenyt, az tudja, hogy a mezőny hátsó feléről indulva micsoda tempó és helyes helyzetfelismerés kell ahhoz, hogy valaki az élen haladókhoz közeledjen, erre nagyon kevesen képesek, főleg egy ilyen mezőnyben!

gt-sport-2018-vb-3.jpg

Ismét rövid reklám és felvezetés után a harmadik futam következett, ezt leginkább túlélni szerettük volna versenyzőnk előzetes véleménye alapján. A Gr. 1-es járművek és a sikán nélküli Monza-i pálya veszélyesen gyors kombinációt alkottak. A második verseny végi formáját Fraga átmentette, bár nem ez lehetett a szándéka, és az első körben a sikánnál kipördítette Lopezt, így a mi fiunk előre lépett a harmadik, azaz már dobogós helyre, bár a balesetnél annak elkerülése érdekében kissé le kellett vágnia a kanyart is. Ez a nem várt előrelépés nagyon kellemes meglepetés volt még akkor is, ha külső körülménynek volt köszönhető. Viszont az élen állók tempóját annak ellenére nem nagyon tudta tartani, hogy szemmel láthatóan kiautózott mindent, amit lehetett. Utólagos beszélgetésünkkor elmondta, hogy az Audi végsebességben 20 km/h-val elmaradt a többiekétől, ami egy 75%-ban padlógázas és különösen hosszú egyenessel rendelkező aszfaltcsíkon igen nagy hátrány, emiatt a kanyarokban kellett többet vállalnia, hogy szélárnyékon kívüli távolságra tartsa a mögötte haladókat.

Honfitársunkon kívül Fraga is teljes sebességgel haladt, olyannyira igyekezve, hogy egyszer  még a sikánt is átvágta, de hátrányt nem szenvedett emiatt, büntetést pedig ezúttal sem kapott.

Patrik őrült tempóban, a már előzőekben leírtak szerint próbálta tartani magát pozíciójában, eközben sajnos a versenytáv harmadánál egy hajszálnyival jobban szélesítette ki a pályát és megpördült, ráadásul nem tudott időben visszagyorsulni a nagy forgalom miatt. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a koncentrációját nem veszítette el és az utolsóról a 13. pozícióba küzdötte fel magát, amelyet végül az utolsó kanyarban szerzett meg.

gt-sport-2018-vb-2.jpg

Aki figyelte a közvetítést, láthatta, hogy mennyire feszegette a határait azért, hogy a gyors pályára kapott alacsony végsebességű autóval tartani tudja a helyét az utolsó versenyen megszerezhető minél előkelőbb pozíció érdekében. Hozzáteszem, a bajnoki címre esélyes Igor Fraga ezen a futamon esett-kelt, és a 10. helyre esett vissza, vezető helyét elveszítette és 8 pontos hátrányba került Yamanakával szemben. Arról nem is beszélve, hogy voltak kétséges megmozdulásai a pályán.

A végső futam

Az utolsó, dupla pontos futam előtt néhány perc szünetet tartottak, amelyet kihasználva beszéltünk Fuvarossal, aki szerencsére nem érezte rosszul magát a történtek miatt, nem tört meg, sőt nagyon harcias kedvében, pozitív hangulatban volt. Következett ezután a végső összecsapás, ahonnan azonos autóval kellett 10 körben a Le Mans-i pályán előrejutnia. Ezen a futamon mindenkinek kötelezően fel kellett használni az összes gumikeveréket, ami nagyon sok eltérő kombinációra adott lehetőséget.

Patrik a gumitaktikáját valószínűleg az események hatására alakította ki, a választhatóak közül a keményebb keverékkel indult és annak ellenére megkezdte előre menetelését, hogy a többiek lágyabb gumikon rajtoltak a közelében. Már az első körben két helyet lépett előre, a szélárnyékot is nagyon okosan használta ki, illetve megfontoltan előzött, csak olyan helyeken, ahol utána már nem tudott visszatámadni az ellenfél.

A bajnoki esélyesek közül most Yamanaka volt az, akinek nem ment a verseny, folyamatosan egyre hátrébb került, mintegy megfosztva magát az addig elért előnyétől.

Az első kerékcseréknél a magyar klasszis is kijött, amely egy jól felismert taktikai húzás volt tőle. Az élen lágy versenygumikkal indulókkal egy körben állt ki ő is a kemény gumival, ami azért volt veszélyes, mivel a puhább és egyben hamarabb kopó abroncsokkal több kört kellett teljesítenie a többieknél, így ezzel párhuzamosan a gyors tempó mellett óvnia is kellett azokat a hosszabb használat miatt. Mivel azonban ezekkel az abroncsokkal gyorsabb köridő elérése volt lehetséges, bevállalta ezt a kockázatot.

gt-sport-2018-vb-9.jpg

A lágy gumikkal természetesen még nagyobb sebességre kapcsolt és rendületlenül jött előre, ugyanakkor eközben többször szándékosan nem előzött, inkább a szélárnyék kihasználása érdekében mintegy összefogott több pilótával úgy, hogy oda-vissza váltogatták egymással a pozícióikat. Előfordult ennek során, hogy az előtte haladót hátulról szó szerint tolta maga előtt ugyanezen megfontolásból, amely taktikai játékot azonnal felismertük és az élő streamben ki is elemeztük. A segítséget máshol is láthattuk, a lágy gumit használó Carrazza mindenben segítette brazil honfitársát, a keményebb keveréken haladó Fraga-t bajnoki esélyeinek életben tartására, amely elég jól működött.

A lágy gumis szakaszban Patrik már az 5. (!) helyre érkezett meg, az utolsó boxkiállásnál pedig a közepes keverék maradt csak hátra. A kiállások után még a 4. pozícióig fel tudott érni, amely a 13. helyről indulva egy fantasztikus teljesítmény.

Hozzá talán csak Igor Fraga teljesítménye volt mérhető, aki a bajnoki esélyeit Carazza segítségével két gyengébb verseny után talpra állva végül nemcsak, hogy életben tartotta, de a körök elteltével egyre inkább felélesztette. A 10. helyről indulva végül meg tudta nyerni a versenyt, és a záró futamon elért eredménynek, valamint Yamanaka rossz teljesítményének köszönhetően fordítani tudott az összesítésben is, megnyerve ezzel az első GT világbajnokságot, amihez gratulálunk!

gt-sport-2018-vb-7.jpg

Összesítés

Blazsán Patrik végül az összetettben a világ ott jelenlévő 30 legjobb versenyzője közül a kiemelkedő 8. helyet szerezte meg. Ahogy egy korábbi nemzetközi versenyével kapcsolatban korábban már vitaindító volt, biztosan lesznek, akik csalódottak emiatt, mert előkelőbb helyen szerették volna látni. A szabályok viszont adottak, akár segítik, akár sújtják a pilótát, illetve a versenyben elérhető lehetőségek is mindenki előtt ismertek.

Érdemes megemlíteni, hogy egy jó vagy rossz időmérő milyen nagymértékben befolyásolhatja egy versenyhétvége teljesítményét, mondhatni meghatározóbb szerepe van egy-egy futamnál is, hiszen amellett, hogy bár pontokat is adtak az elődöntőben elért eredményért, a döntőben a kezdő futam rajtrácsa szintén a csütörtöki időmérő alapján került felállításra.

És hogy ez mennyire fontos tényező, azt semmi nem mutatja jobban annál, mint ahogyan Hizal, a németek versenyzőjének szintén esélye sem volt a bajnoki cím megszerzésére, hiszen a 10. helyről indulva már pontban, illetve rajtpozícióban is jelentős hátránnyal indult honfitársunkhoz hasonlóan, ahonnan ezen a szinten már nem elegendő a kiemelkedő teljesítmény sem az előrejutáshoz, ehhez már mások rossz teljesítménye, vagy balszerencséje is elengedhetetlen.

gt-sport-2018-vb-8.jpg

A legfontosabb és egyben záró gondolat Blazsán Patrikkal kapcsolatban, hogy ezen a hétvégén sokak szerint jobban teljesített, mint a legelső nemzetközi megmérettetésén, a Nürburgringen, ahol pontazonosságban második helyet ért el. Ott nagyon gyors volt, nagyon jól ment, de nem használta ki eléggé a kínálkozó lehetőségeket, itt viszont szó szerint mindenre lecsapott, mellyel most igazán rászolgált az ott ráragasztott „Cápa” elnevezésre és érett be, mint versenyző.

Népszerűségét és elismertséget is bizonyítja, hogy versenyzőtársai és a szervezők közül is sokan odamentek hozzá gratulálni az általa nyújtott teljesítményhez.

Ez az, ami a legtöbbet számít, hiszen a szurkolók, nézők támogatása is fontos, de a szakma és az ellenfelek elismerése mutatja meg egy pilóta igazi „versenyzői értékét”, hiszen ők látják akkor is, amikor a kamera és a nézők nem, ők tudják igazán, hogy mire képes, még akkor is, ha a pontok nem is ezt adják vissza.

gt-sport-2018-vb-5.jpg

Jövőre veletek, ugyanitt!

Jövőre fejben még erősebben, tapasztalatban sokkal gazdagabban tér vissza a következő bajnokságra és egyszer még világbajnokként is fogunk vele interjút készíteni, mert megvan benne minden ehhez szükséges összetevő.

Reméljük, hogy minél többen kísérték nyomon a világbajnoki döntő hétvégéjét és szurkoltak és szurkolnak továbbra is Blazsán Patriknak.

(Szakmai érdekesség: a rendezvényt követő kötetlen bankett keretén belül a versenyzők által a versenyen használt cockpiteket bárki kipróbálhatta, mely lehetőséggel a ROH stábja is élt. Sajnos Patriké technikai okok miatt nem volt használható, így kénytelenek voltunk más helyére beülni, viszont ő végig ott volt velünk és megnéztük, megbeszéltük az újdonságokat. Kipróbáltuk a Tokyo South Inner Loop és a Tokyo South Outer Loop nyomvonalat is, melyek, különösen a második nagyon jól sikerültek, már elsőre is nagyon tempósan és főleg élvezhetően lehet rajta menni. Az autók közül újdonságnak a klasszikus – és mellesleg a visszaváltásnál gyönyörű hangjával elvarázsoló – Ferrari F50, a majd 1000 lovas, brutális, középmotoros McLaren P1 GTR 2016 és a Gran Turismo díjas Greddy Fugu Z is kipróbálásra került.)

gt-sport-2018-vb-6.jpg

Köszönjük a figyelmet és a szurkolást, találkoz(z)unk a következő idényben is!

Fotó: Race Online Hungary