A kezdet kezdetén (értsd: az IBM PC megjelenésekor) a Microsoft csak egy rakás, egyetemet sem végzett álmodozó kocka gyülekezete volt, akik olcsó hotelekben aludtak és enniük is alig volt mit. Aztán jött az IBM-mel megkötött üzlet a DOS nevű operációs rendszerről, és egy csapásra minden megváltozott. Bill Gates és barátai milliomosok lettek, a DOS pedig, bár kódjának alapjai sosem láttak microsoftos programozót, a vállalat cégérévé, a modern informatika ikonjává vált. A Microsoft gyakorlatilag minden konkurenst ellehetetlenített a piacon, és miután a videojátékok készítői is rájöttek, hogy a PC többet tud, mint amit elsőre mutat magából (ebben nagy szerepe volt az id Software alapítóinak, de az egy másik történet), megállíthatatlanul tört a csúcs felé.
A Microsoft azóta is a világ valaha létezett legsikeresebb vállalata. A vezetőség egyszerűen nem tud akkorát hibázni, hogy beletörjön a bicska, pedig a cég korai időszakában aztán mindent találunk, egyszer még az amerikai állam is széttördeléssel fenyegette a dollármilliárdosra duzzadt óriást. És mégis, az MS máig itt van, nemsokára új operációs rendszerrel rukkol elő, játékok terén pedig lassan fontosabbá válik, mint a Nintendo vagy a Sony.
Az első Xboxról maga Bill Gates beszélt először egy 1999-es interjúban. Már akkor kifejtette, hogy cége szerint a játékoknak csak egynek kell lennie a megannyi szolgáltatás közül, hisz a konzol tulajdonképpen egy médiacenter. A már egy teljes éve fejlesztés alatt álló DirectXboxot a megjelenésére átnevezték Xboxnak, és bár a 2000-es GDC-n leleplezett gépért mindenki odavolt, mai szemmel kijelenthető, hogy nem volt több ügyes reklámhadjáratnál. A Microsoft tisztában volt vele, hogy egy olyan erős ellenféllel, mint a Sony, nem bír el, hisz utóbbi még a Segát is a sarokba küldte, holott a DreamCast korát megelőző konstrukciója jobb sorsot érdemelt volna.
Így aztán az MS ravasz módon összeszereltetett egy nem túl drágán gyártható PC-t, vett rá pár játékot (mint az Apple elől elhappolt Halót, ugyebár), és piacra dobta a gépet 2001 végén. Az eredmény szolid siker: a gép 2006-os gyártásstopjáig 24 millió darabot értékesítettek, míg a PS2-ből ugyanennyi idő alatt cirka 100 millió fogyott. Amit viszont akkor még nem sejthettünk, az az, hogy az MS tudta, mit csinál, és az egymilliárdos Xbox-bukást csak azért vállalta be, hogy a következő generációra már egy bejáratott branddel készülhessen.
Az első Xbox idején a Microsoft tett egy próbát az online szolgáltatások bevezetésével. Az Xbox Live 2002-es indulásakor negyedmillió játékos csatlakozott a fizetős rendszerhez, mely barátlistát, élő kommunikációt és multiplayert garantált. Utóbbi a Halónak köszönhetően még helyi kapcsolaton át is virágzott. Akkoriban ez forradalmi megoldásnak tűnt, hiszen előtte a DreamCast és a PS2 is igyekezett előállni internetes lehetőségekkel, de olyan rendszert, amit tényleg érdemes lett volna használni, egyik gép sem villantott.
Az Xbox 360 első szériái persze számtalan hibával küzdöttek. Máig legendás a hírhedt RRoD, amit a gép abszurd hardveres elrendezéséből adódó túlmelegedés okozott. Lehet utálni az MS-t a sietségért (hisz az ilyen gondok nyilván kapkodás eredményei), de utólag be kell látni, hogy ha nem adja ki az Xbox 360-at egy évvel a Wii és a PS3 előtt, lehet, hogy nem húzza nyolc évig a gép. Így viszont volt idő elhúzni a konkurencia mellett. Az Xbox Live a 360-nak már szerves része volt, az olyan trükköket pedig, mint az achievementek vagy az olcsóbb játékokat árusító online piactér, a konkurensek is sorra átvették -- mi több, PC-n is meghonosodtak ezen szokások, elég csak a Steamet felhozni példaként. Sőt, Amerikában több médiapartnernek hála az Xbox 360 már-már tényleg a nappali legfontosabb része, gondoljunk csak a Netflixre vagy a Hulura. Nincs mese, az Xbox 360 jókor volt jó helyen, ez viszont nem szerencse, hanem a gondos, több éves tervezés eredménye.
A Microsoft azóta is a világ valaha létezett legsikeresebb vállalata. A vezetőség egyszerűen nem tud akkorát hibázni, hogy beletörjön a bicska, pedig a cég korai időszakában aztán mindent találunk, egyszer még az amerikai állam is széttördeléssel fenyegette a dollármilliárdosra duzzadt óriást. És mégis, az MS máig itt van, nemsokára új operációs rendszerrel rukkol elő, játékok terén pedig lassan fontosabbá válik, mint a Nintendo vagy a Sony.
A TÖKÉLETES TRÜKK
Holott volt idő, amikor a microsoftos játékokat senki sem vette komolyan. Akármilyen jó szaglása volt Ballmernek és Gatesnek a felhasználói szoftverek és az üzletkötés terén, ha játékokról volt szó, cserbenhagyta őket a szimatuk. Sorolhatnánk a ’90-es évek MS-es baklövéseit, de nem lenne értelme, hisz 1997-ig alig akadna a horgunkra bármi, amire érdemes szót vesztegetni. Elég annyit tudni, hogy csak az új évezred közeledtével talált alkalmat a cég arra, hogy frontjait a játékipari háborúban is megerősíthesse.Az első Xboxról maga Bill Gates beszélt először egy 1999-es interjúban. Már akkor kifejtette, hogy cége szerint a játékoknak csak egynek kell lennie a megannyi szolgáltatás közül, hisz a konzol tulajdonképpen egy médiacenter. A már egy teljes éve fejlesztés alatt álló DirectXboxot a megjelenésére átnevezték Xboxnak, és bár a 2000-es GDC-n leleplezett gépért mindenki odavolt, mai szemmel kijelenthető, hogy nem volt több ügyes reklámhadjáratnál. A Microsoft tisztában volt vele, hogy egy olyan erős ellenféllel, mint a Sony, nem bír el, hisz utóbbi még a Segát is a sarokba küldte, holott a DreamCast korát megelőző konstrukciója jobb sorsot érdemelt volna.
Így aztán az MS ravasz módon összeszereltetett egy nem túl drágán gyártható PC-t, vett rá pár játékot (mint az Apple elől elhappolt Halót, ugyebár), és piacra dobta a gépet 2001 végén. Az eredmény szolid siker: a gép 2006-os gyártásstopjáig 24 millió darabot értékesítettek, míg a PS2-ből ugyanennyi idő alatt cirka 100 millió fogyott. Amit viszont akkor még nem sejthettünk, az az, hogy az MS tudta, mit csinál, és az egymilliárdos Xbox-bukást csak azért vállalta be, hogy a következő generációra már egy bejáratott branddel készülhessen.
A SIKER OKA
Észak-Amerika leginkább azért szerette az Xboxot (16 millió fogyott arrafelé), mert az amerikai piacra tervezett gép jobban megértette az ottani felhasználókat, mint az addigi keleti portékák. A Halo is attól lett sikeres, hogy megfelelő közönséget talált magának -- összehasonlításképpen Japánban, a konzoljátékok hazájában a gamerek hátán feláll a szőr Master Chief kalandjaitól. A szigetország egyébként sosem feküdt a Microsoftnak, az első Xboxból ugyan 2 milliót ott is eladtak, de a 360-ból bő öt év alatt is csak 1,5 millió ment el. Már nem is árulják, ez van.Az első Xbox idején a Microsoft tett egy próbát az online szolgáltatások bevezetésével. Az Xbox Live 2002-es indulásakor negyedmillió játékos csatlakozott a fizetős rendszerhez, mely barátlistát, élő kommunikációt és multiplayert garantált. Utóbbi a Halónak köszönhetően még helyi kapcsolaton át is virágzott. Akkoriban ez forradalmi megoldásnak tűnt, hiszen előtte a DreamCast és a PS2 is igyekezett előállni internetes lehetőségekkel, de olyan rendszert, amit tényleg érdemes lett volna használni, egyik gép sem villantott.
AZ ÚJ GENERÁCIÓ
Aztán eljött az 2005-ös év és révbe ért a Microsoft összes addigi erőfeszítése. A gyártó megjelentette az Xbox 360-at, mely minden téren felülmúlta elődjét. Azazhogy felülmúlja, hisz ez a gép még most is a csúcson van (tavasszal járt 67,2 milliónál), és utódja leghamarabb 2013 végén várható. Bár ekkor a Microsoft még nem volt a játékvilág legfontosabb szereplője, két kulcsfontosságú dolgot is bebizonyított: az első, hogy eltökélt és nem fél pénzt veszíteni; a másik, hogy meg tudja vetni a lábát a játékiparban, sőt, még igazi rajongókat is szerez (megint csak a Halóval kell, hogy példálózzunk). Egyértelmű jel volt ez a Sonynak, a japán óriás azonban túl arrogáns volt, hogy kapcsoljon, és mivel a PS3 csak 2006-ban indult útjára eszméletlenül drágán (599 dollárba került), a redmondi gyártó előtt szabad volt az út.Az Xbox 360 első szériái persze számtalan hibával küzdöttek. Máig legendás a hírhedt RRoD, amit a gép abszurd hardveres elrendezéséből adódó túlmelegedés okozott. Lehet utálni az MS-t a sietségért (hisz az ilyen gondok nyilván kapkodás eredményei), de utólag be kell látni, hogy ha nem adja ki az Xbox 360-at egy évvel a Wii és a PS3 előtt, lehet, hogy nem húzza nyolc évig a gép. Így viszont volt idő elhúzni a konkurencia mellett. Az Xbox Live a 360-nak már szerves része volt, az olyan trükköket pedig, mint az achievementek vagy az olcsóbb játékokat árusító online piactér, a konkurensek is sorra átvették -- mi több, PC-n is meghonosodtak ezen szokások, elég csak a Steamet felhozni példaként. Sőt, Amerikában több médiapartnernek hála az Xbox 360 már-már tényleg a nappali legfontosabb része, gondoljunk csak a Netflixre vagy a Hulura. Nincs mese, az Xbox 360 jókor volt jó helyen, ez viszont nem szerencse, hanem a gondos, több éves tervezés eredménye.
Szerintem is erős bóvlinak nevezni a Wii-t, de... mindegy. A Zeldáról meg csak annyit,hogy a játékipar legendás tervezői közül a legtöbbnek a toplistáján ott van valamelyik az első tízben, Will Wrighttól Warren Spectorig. A Super Mario Galaxy kritikai értékeléseit pedig már fel sem emlegetem...
Sorry, de nem. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján az X360 egy sokkal jobb terméknek bizonyult a számomra, mint a PS3, és ezen nem változtatnak se a Plus ingyenes játékai, se az, hogy PS3-on ingyen van a multi, se a PS exkluzív címek, az meg pláne nem, hogy szerinted a PS3 a jobb. Ennyi.
- a Wii a legkirályabb konzol, ami az elmúlt 10 évben napvilágot látott, annyit eladtak belőle
- az elmúlt évek legjobb játékai közül elég sok Wii-exkluzív volt az értékelések alapján
Ezt nem én mondom, hanem a számok....
Ez a bóvli konzol a mozgással forradalmasította a játékipart, évekkel megelőzve a többieket. A Nintendo egyébként kiválóan érzett rá a korosztályra és stílusra is, csupán hardcore játékokkal nem lehet akkorát kaszálni, a Kinect és az XBLA sikere sem véletlen.
Bóvli = rossz minőségű, selejtes, értéktelen áru; vacakság, ócskaság - ezek közül melyik illik a konzolra? Már elnézést, de a technikai szint mióta számít bele a játékélménybe? Azt hittem, hogy a cikkíró ennél komolyabb...
A Zeldával kapcsolatban pedig nem értem, hogy a Beyond Good & Evil-t rengetegen istenítik (a cikkíró is, én is), a Zeldákat meg legyerekjátékozzák. A két program között sok hasonlóság van, csak míg az egyiket a fél világ lewarezolta (mert meg nem vették), a másikat konzol híján nem tudják kipróbálni, a képek alapján meg elkönyvelik "gyerekjátéknak".
Elnézést, hogy fanboykodok, de hazánkban igencsak elhibázott a konzol megítélése, holott 12 éve aktívan játszó, hardcore gamerként igazi felüdülés számomra egy-egy Wii-s játék. És nem vagyok gyerek, egyszerűen szeretek jóval, egyedivel játszani.
Még PS3-on: The Last of Us, Beyond: Two Souls, Until Dawn, és még egy rakás új játékot jelentettek be a GamesCom-on, amiknek nem jut eszembe a címe, de utána nézhetsz és mind új IP..
Amúgy bocs, de nekem a 500 MB és több giga között mozgó "adatcsomagok" mindennek tűnnek, csak kicsinek nem...
Amúgy meg, pattoghatsz itt PS3 fanboyként, a lényeg, hogy bár mindkét konzol ott van a TV alatt, a PS-t tized annyit nem használom, mint a Boxot, és ez elmond mindent.
Konzol only. Ezt írtam. Ebben az xbox is benne van.. Fészpalm.
Plusz nem magát a játékot telepíted, hanem egy kisebb adatcsomagot. Ami nem tizensok giga.
XMB menü 100* átláthatóbb és jobb mint az xboxé. Kontroller lehet kénylmes, de elemmel működik, és az anyaghasználat pocsék.
A PS kontrollere semmivel nem jobb, mint az Xboxé, sőt, az MS irányítója legalább kényelmes. Ami meg a PS nagy exkluzív felhozatalát illeti, hát had ne szarjak be tőle: Killzone, Uncharted, LiitleBig és Resistance -- egy méterrel sem jobb, mint az MS felhozatala.
Csak nem azért mert xboxod van? :para.
Nem a Sony volt a hibás. Nem ők adták drágán a konzolt, hanem a Microsoft adott olcsó szart. Amire viszont könnyű volt fejleszteni, plusz sokkal több ember engedhette meg magának, vagy adott ki annyi pénzt egy konzolért, mint ahányan úgy voltak vele, a PS3 megéri a beleölt 100 valahány ezret.
Pl. nekem sem volt zsetonom anno rá, viszont most a Slim ps3 egy árban van a Slim box-al, no meg ott a PS Plus, meg a remek exkluzív felhozatal (ami túlmutat a box "Halo meg gears of war oszt csuma" felfogásán, és a minőségi anyagokból gyártott kontroller, ami nem olyan vacak anyaghasználattal készült mint a boxé.
És ne felejtsük el hogy a PS3-ban a kezdetektől van wi-fi, elem nélkül működő kontroller, plusz van Blu-Ray lejátszó is.
Xboxon szebbek a multiplatform játékok egy kicsivel, meg néhány népszerűbb játék magasabb felbontásban (mármint natív) fut boxon (GTA4, RDR,stb)
De a legtöb boxon szebb játék PC-n még szebb, tehát akinek van gamer PC-je, minek is venne xboxot? Míg PS3-on van sok olyan ím ami PS Only, olyan konzol only mint a Dantes Inferno stb ugyanolyanok a 2 konzolon.
Lehet fanboyt kiáltani, de szerintem eész tűrhető stílusban mondtam el a véleményem, a szokásoshoz képest kevesebb nyáladzással.
Aki meg akar cáfolni, rendben, nem vagyok elvakult, ha hülyeséget beszéltem, világosítsatok fel nyugodtan.