Bár az idei Gamescomra a nagy AAA-kiadók többsége nem jött ki új bejelentéssel vagy kipróbálható demóval, ez nem jelenti azt, hogy unatkoztunk volna. Sőt, így gyakorlatilag a show-t elvitték az olyan, általában AA, vagy B kategóriásnak titulált kiadók, mint az 505 Games, a Curve Digital és társaik. Az 505 Games konkrétan négy játék demóját tette kipróbálhatóvá a kíváncsi újságírók számára, ezek közül az első, melyhez leültünk, a Stray Blade volt. A Point Blank Games által fejlesztett, várhatóan 2023-ban megjelenő játék egy erősen újragondolt, könnyedebb, fantasy soulslike. Hősünk Farren, egy ambiciózus felfedező, aki nem sokkal azután, hogy egy idegen, felfedezetlen szigetre érkezik, meghal. A halál azonban nem végleges számára, hősünket később feltámasztják, és egy Boji nevű misztikus lény társaságában kénytelen felderíteni a sziget rejtélyeit. A fejlesztők a játékot egy kimondottan kombó-centrikus, több, craftolható, majd külön-külön fejleszthető fegyvertípusra építkező játékként jellemezték, metroidvania elemekkel.
A Stray Blade azonban jelentősen megvariálja az elhalálozás és újjáéledés mechanikáját: Farren halálát követően nem egyszerűen visszateleportál a legutóbbi mentési ponthoz, hanem az aprócska Boji vonszolja oda vissza a testét. Így minél távolabb és minél lehetetlenebb helyen érte a halál, a halál és feltámadás között annál több idő telik el a világban, ez alatt pedig a környezet változhat. Lehet, hogy mire feltámadunk, egy zónába, amit mi tisztítottunk meg a szörnyektől, fegyveres katonák táboroznak le az eltelt napok alatt. Változhat a napszak, de még az is lehetséges, hogy az ellenséges lény, amely legutóbb végzett velünk, időközben elpusztul. Az új ellenfelek pedig lényegesen megváltoztatják a kihívást, illetve lootot is hozhatnak magukkal, így néha akár “taktikai elhalálozáshoz” is folyamodhatunk.
A Mutant Year Zero-t fejlesztő The Bearded Ladies Consulting is az 505 Games-nél mutatta be új játékát, a Miasma Chronicles-t, mely szintén 2023-ban várható, és lényegében az MYZ-ben látott, körökre osztott, taktikai játékmenet továbbfejlesztése köszön benne vissza. A játék Amerikában játszódik, miután egy rejtélyes, idegen anyag, a miazma végigsöpört a kontinensen, megsemmisítette a társadalmat, és borzalmas anomáliákkal, illetve különböző mutánsokkal árasztotta el a vidéket. A játékban főhősünk, Elvis keresi édesanyját, aki eltűnése előtt komoly tudományos kutatásokat végzett a miazmával kapcsolatban, és fiának hátra is hagyott egy speciális kesztyűt, mellyel képes egy bizonyos fokig kontrollálni az idegen anyagot. A játék látványvilága és hangulata a kipróbált demó alapján egészen eszméletlen, a taktikai részek pedig különösen nagy hangsúlyt fektetnek a csaták elején a lopakodásra, pozícionálásra és rajtaütésekre.
Ugyancsak az 505 Games standjánál próbálhattuk ki a szeptember végén esedékes Serial Cleaners-t, a Draw Distance 2017-es sikerjátékának folytatását. Antihősünk, a gyilkossági helyszínek profi eltakarítására specializálódott Bob C. Leaner három új társával a '90-es évek végére igazi vállalkozássá alakítja szolgáltatásait, 1999 szilveszterének estéjén pedig a bázisukként szolgáló hullaházban felidézik az eltelt évtized jelentősebb ügyeit. A lopakodásra, bizonyítékok és holttestek eltüntetésére építő játékmenetben jelentős változásokat hoz a négy, eltérő képességekkel rendelkező karakter, grafika, zene és stílus terén pedig igen jelentős előrelépéseket tettek a fejlesztők, hogy megidézzék a '90-es évek ikonikus thrillereinek és gengszterfilmjeinek hangulatát.
Hasonlóan közel áll a megjelenéshez a Gunfire Reborn konzolos változata is. Az eredeti PC-n már tavaly megjelent, a kooperatív roguelite lövölde pedig a jelek szerint Xbox-on is legalább akkorát fog ütni, ráadásul az októberi megjelenéskor egyből Game Pass-be is kerül.
Idegen vizeken
A Lightyear Frontier című szimulátorjáték alaptörténete kísértetiesen hasonlít a Riftbreakerre. Egy hatalmas mechpáncéllal érkezünk egy idegen bolygóra, ahol működő ipari és mezőgazdasági egységeket kell felhúznunk, amellett, hogy egy rejtélyes civilizáció nyomai után kutatunk. Feladatainkat azonban a jelek szerint kizárólag a felfedezés, kertészkedés és crafting teszi majd ki, hordában támadó idegen lények nélkül. Bár a Gamescomon egy korai változattal már játszhattunk, a hivatalos készültségi stádium még csak alfa, megjelenés valamikor jövőre várható.
A show egyik legígéretesebb játéka számomra a Dredge volt, a Team17 berkeiben készülődő “horror horgászjáték”, mely lényegében már kész is van, azonban az utolsó simítások, illetve a konzolos változatok miatt 2023-ra csúsztatták át. A játékban egy magányos halászt alakítunk, aki új állást keresve köt ki egy izolált, furcsa szigetekből álló vidéken, munkája azonban rövid időn belül igen nyomasztó és fenyegető fordulatokat vesz, hála egy hátborzongató, lovecrafti rejtélynek. A játékban a halászaton felül különböző küldetéseket kell teljesítenünk, személyeket, tárgyakat szállítanunk az egyes települések között, miközben fejleszthetjük hajónkat, felszereléseinket. Egy dologra kell csupán ügyelnünk, amire a helyiek több ízben is felhívják a figyelmünket: estére mindenképp térjünk vissza a kikötőbe, az éj leszálltával ugyanis a vizek “kissé” idegenné és veszélyessé válnak.
Boszorkányok és vámpírok
Sokkal közelebbi az Evil West, mely eredetileg szeptemberben már meg is érkezett volna, azonban a fejlesztő Flying Wild Hog nemrég elhalasztotta novemberre. A Focus Entertainment standjánál egy közel fél órás, főellenfélharccal záruló szegmenst próbálhattunk ki a játék korai szakaszaiból, melyben előbb egy vámpír familiárisoktól hemzsegő, kihalt vadnyugati várost kellett megtisztítanunk, majd az alatta húzódó, élőhalottakkal teli ősi templomot. Brutálisan hangulatos, véres és adrenalindús játéknak ígérkezik, remélhetőleg a teljes változat sem okoz csalódást.
Közvetlenül ezután pedig szintén fél órán át nyúzhattuk a Blacktailt, a decemberben megjelenő, szláv mitológiára épülő FPS-t, melyben fiatal főhősünket, Yagát kell vezetnünk nővére, Zora megtalálásában. Útja során a folklór számos szereplőjével összetalálkozik, és rendszeresen döntenie kell, hogy jószívű, hősies boszorkány lesz belőle, vagy könyörtelen, ördögi zsarnok. A hagyományos, íjjal történő lövöldözésen felül a játék kiemelt hangsúlyt helyez a crafting rendszerekre is, muníciónktól kezdve a legkülönbözőbb felszerelésekig mindent nekünk kell előállítanunk a mágikus erdőben fellelhető ércekből, növényekből és virágokból. Az összkép meglehetősen egyedinek és hangulatosnak tűnik, a tapasztaltak alapján kifejezetten kíváncsi vagyok a végleges változatra.
Ezeken felül még számos játékot volt lehetőségem kipróbálni vagy megtekinteni a show alatt, ezekről hamarosan beszámolóm következő részében olvashattok majd.