Közel kilenc éve már, hogy utoljára kijutottam a Kölnben megrendezett nagy európai játékexpóra, az idei kiállítással kapcsolatban pedig több szempontból is furdalt a kíváncsiság. Milyen lesz az első igazi Gamescom a COVID miatti lezárások után? Milyen lesz a Gamescom úgy, hogy a legtöbb AAA-kategóriás kiadó legfeljebb kötelező körként települ ki egy standdal, csak a publikus részre? Milyen bejelentések várhatóak majd?

Ahogy azt a Gurus delegációból többen is tippeltük, a legszembetűnőbb különbség az volt, hogy a kínálatot leginkább a kisebb, vagy indie fejlesztők dominálták. Az egyik első bemutató például, melyen részt vehettem, a Wanted: Dead kipróbálható demója volt. A február 14-én megjelenő kaszaboldát sokan a Ninja Gaiden trilógia szellemi örököseként emlegették. Ez ugyan a játékmenet alapján kissé erős túlzásnak érződött, ugyanis közel sem annyira nehéz, mint Ryu ikonikus trilógiája, a kardozós és lőfegyveres játékmenetben pedig nem mindig érződött teljesnek az összhang és az egyensúly. Viszont ettől eltekintve egy nagyon szórakoztató, és iszonyatosan véres, adrenalindús játéknak ígérkezik, mely hangulatával és tempójával sokakat meghódíthat majd, ha az eredeti tervek szerint fél éven belül aranylemezre kerül.

dead1.jpg

Idegenek és menedzsment

Az idei Gamescomon több fejlesztő alkotásában is felütötte a fejét a klímakatasztrófa, a környezettudatosság témája, mint például a Free Lives (Broforce) csapata által készítgetett, fordított-városépítőként is emlegetett logikai játékban, a Terra Nilben is. Ebben feladatunk random generált, lepusztult és mérgezett vidékek újjáélesztése lesz megújuló energiaforrások, környezettiszító állomások, és egyéb technológiák segítségével. Tevékenységünk nyomán a táj szép lassan visszanyeri eredeti zöldjét, majd ha sikeresen újratelepítettük a flóra egy megadott százalékát, következik egy újabb szint, nekünk pedig gondoskodnunk kell egy kiegyensúlyozott, erdőket, folyókat, mocsaras területeket megfelelő arányban kombináló, fenntartható környezet kidolgozásáról.

terranil.jpg

A Curve Digital standjánál két játékot próbálhattam ki. A szeptember végén megjelenő From Space a Triangle Studios-tól egy kooperatív twin stick lövöldözős játék lesz, melyben rózsaszín, zselészerű idegenek támadásától kell megmentenünk a Földet. A játékban szinte minden NPC-ből társat is toborozhatunk az általuk kínált küldetés teljesítése után, karaktereink mindegyike egyedi perkökkel rendelkező kasztot képvisel, a fegyvertárban pedig a hagyományos mordályoktól az egészen elborult darabokig igen szép számmal akadnak majd opciók.

fromspace.jpg

A Blooming Business: Casino megjelenése még kicsit odébb van, a koncepció viszont kifejezetten érdekes. Egy antropomorf állatokkal teli világban játszódó kaszinómenedzselős játékról van szó, mely a 60-as évekbeli Las Vegas történeteiből és Scorsese Casinojából merít elsősorban. Az aranyos, bájos tálalás ellenére azonban kifejezetten a játéktermek ragadozó árnyoldalára próbál majd rávilágítani. A feladatunk lényegében az, hogy vendégeinket minél tovább marasztaljuk, és mindenképp elérjük, hogy csupa jó élménnyel, ugyanakkor veszteséggel távozzanak. A Homo Ludens csapata emellett igen ambíciózus, céljuk, hogy két játékos végigjátszása a rengeteg dinamikus eseménynek és karakterjellemnek köszönhetően véletlenül se legyen túlságosan hasonló. Olyan komplex, dinamikus narratív rendszerek fejlesztése az álmuk, mint amilyet például a Paradox is használ a Crusader Kings sorozatban: a maffia és a rendőrség között kell majd egyensúlyoznunk, illetve menedzselnünk az olyan váratlan problémákat, mint az alkalmazottaink lerészegedéséből eredő drámák.

blooming-business.jpg

Istenek és vikingek

Egy istenszimulátort is lehetőségem nyílt kipróbálni, holott maga a műfaj ritka, mint a fehér holló, a benne rejlő temérdek potenciál ellenére. A Fata Deumból, melynek a Gamescomon egy vadonatúj demóját próbálgathattam, szinte csak nagyra növő, tamagotchiként gondozható lényünk hiányzott ahhoz, hogy a Black & White teljesjogú szellemi örököse legyen. A különböző szigetek lakosságának hitéért vívott harcban csodákat hajthatunk végre, nyersanyagot gyűjthetünk, álmaikon keresztül sugallhatunk utasításokat híveinknek, és különböző eszközökkel számolhatunk le a szigeten tevékenykedő, különböző természetű, ellenséges istenekkel. A stílus rajongóinak érdemes szemmel tartaniuk a jövőben.

fatadeum.jpg

A Parabole-féle Kona 2: Brume-ot is nyúzhattam egy kicsit. A folytatásban ismét Faubert nyomozó bőrébe bújhatunk, aki a kietlen természeti erőkkel hadakozva kell, hogy folytassa az első részben indult rejtély felderítését. Az új felvonás minden tekintetben igyekszik majd emelni a téteket, számos mellékküldetéssel, komplex történettel, illetve opcionális lopakodós vagy harci szegmensekkel, és természetesen továbbra is döbbenetesen erős, nyomasztó hangulattal. A show egyik legkülönösebb bemutatója azonban a D-Pad Studionál várt rám. 

kona2.jpg

Az Owlboy készítői úgy döntöttek, ha már tíz éven át fejlesztett játékuk igazi klasszikus lett, a következőhöz még régebbre nyúlnak. A Vikings on Trampolines című, szürreális őrületük fejlesztése durván húsz éve kezdődött, amikor az alig 14 éves Adrian Bauer a saját húgának szeretett volna egy együtt játszható, szórakoztató játékot készíteni. Ennek hősei aztán trambulinokon ugráló vikingek lettek, mivel a futás és gyaloglás animációi akkoriban még túlzottan feladták számára a leckét. A játék időről-időre előkerült, és bővült, alakult, elismeréseket zsebelt be, majd a COVID-járvány alatt kibővítették egy combosabb egyjátékos móddal is, melyben gonosz, eleven léggömbemberekkel vehetjük fel a harcot, számos más minijáték teljesítése mellett. A közös nevező egyetlen szabály: ne ess le a trambulinról! A fejlesztőkkel játszott rövid kooperatív és kompetitív körök során bármennyire is tűnt elsőre furcsának a koncepció, kifejezetten jól szórakoztam. Hacsak a sokak számára valószínűleg rendhagyó cím és téma nem lesz kizáró ok, egy nagyon szórakoztató és könnyed, pixeles arcade játék lehet majd.

vikingsontrompolines.jpg

Persze ezeken kívül még számos más játékot is kipróbáltam vagy legalább szemügyre vettem, ha azok is érdekelnek titeket, kövessétek további Gamescomról szóló cikkeinket az elkövetkező napokban.