A mesterséges intelligencia a videójátékok egyik kulcsfontosságú eleme, legyen szó egy harcostársról, egy segítőkész kísérőről, vagy éppen az ellenfelek hordáiról. A Digitális Jólét Program keretében a Mesterséges Intelligencia Koalíció célja, hogy minél nagyobb közönséggel ismertesse meg az MI-t és a hozzá kapcsolódó fejlesztéseket, többek között egy ingyenes online kurzus, az MI Kihívás részeként, ami betekintést ad az alapokba, elvégzésével pedig akár egy PlayStation 5-öt is nyerhetsz.
A mesterséges intelligencia persze a videójátékokon kívül is a gamerek segítségére lehet, és pont ezzel a céllal indult útjának három magyar úriember, Engelhardt Márk, Mrakovics Bálint és Balogh Ádám ötlete. A Fridai gyakorlatilag egy hangvezérelt MI asszisztens, mellyel többek között anélkül készíthetünk képeket, kérhetünk segítséget, ha elakadnánk, vagy léphetünk interakcióba nézőinkkel streamelés közben, hogy le kéne vennünk a kezünket a kontrollerről/billentyűzetről. Egy interjú erejéig a Fridai társalapítójával, Engelhardt Márkkal volt lehetőségünk beszélgetni projektjükről, terveikről, a mesterséges intelligenciáról, no meg persze a videójátékokról.
Engelhardt Márk (jobbra), Mrakovics Bálint (balra), Balogh Ádám (középen)
Honnan jött a Fridai és a mesterséges intelligencia ilyen módon való felhasználásának ötlete?
Alapvetően a sztori a Fridai mögött az volt, hogy közösen játszottunk a srácokkal konzolon és mivel már akkor is volt Amazon Alex-am, folyamatosan kértük, hogy játsszon le zenéket, és mondja meg, milyen az időjárás. Ezután, mivel a kezünk foglalt volt és éppen telefon sem volt a közelben belefogtunk abba, hogy a játékkal kapcsolatban kérdezzük, amit éppen játszottunk (ez akkor egyébként a Gears of War volt) és tudott mondani érdekes tanácsokat, viszont mindet a Google keresés találatából szerezte. Elkezdtünk tanakodni azon, hogy vajon, mint játékosok milyen fajta tanácsokra lenne szükségünk, amikor tényleg elakadtunk, milyen szintű tippek vagy megoldások kellenének, és rájöttünk, hogy mindannyian szoktunk videókat nézni és végigjátszásokat olvasni, tehát mennyire jó lenne, ha egy asszisztens úgy tudna mondani tippeket, hogy közben pontosan tudja, éppen hol vagyunk a játékban, milyen felszereléseink vannak stb. Ez meg is maradt, mint Fridai egyik funkciója, azonban a hangalapú hozzáférés megnyitott olyan kapukat is előttünk, mint például a mozgássérült gamerek segítése, hogy hang alapján tudjanak akár játékokat végigjátszani.
Mik a mesterséges intelligenciával való munka nehézségei?
A mi termékünkben a mesterséges intelligencia tulajdonképpen a nyelv megértése és feldolgozása, amit NLP-nek (Natural Language Processing) nevezünk. Ezen a komponensen dolgozni elég nehéz, mivel számolni kell a különböző nyelvekkel és akcentusokkal is, hiszen vannak szavak, amiket majdnem mindenki máshogyan ejt (a híres “potétó” vagy “potátó” mondás). Mivel a Fridai jelenleg kizárólag angol nyelven érhető el, sokat kellett fejlesztenünk a hangot írássá alakító algoritmusunkon, hogy akcentustól függetlenül megértsük miről beszélnek az emberek – és akkor az egyes mikrofonok teljesítményéről nem is beszéltem.
A másik izgalmas dolog, ami MI-hez kapcsolható a termékben az nem más, mint az OpenAI GPT-3 nevű megoldása. Az OpenAI a játékosoknak onnan lehet ismerős, hogy ők fejlesztették ki azt a megoldást, ami a DOTA2-ben le tudott győzni gyakorlatilag bármilyen ellenfelet. Ők fejlesztettek egy olyan általánosan használható, kreatív MI megoldást, ami tulajdonképpen az elé tárt szöveget megérti és képes összefoglalni, amit olvasott (!!!). Sikerült bekerülnünk a béta programjukba és early access hozzáférést kapni ehhez a megoldáshoz, majd köréépítenünk egy olyan tartalomgeneráló motort, ami a megfelelő tartalmat társítja a kérdéshez, így a felhasználók a kérdéstől függően kapták meg a választ. Például teljesen más választ kaptál a “Milyen bombát használjak a Griff ellen” mint a “Mondd el a Griff gyengeségeit” kérdésre, pedig ugyanabból a tartalomból dolgozott. Ezzel hoztuk kvázi közelebb az emberi asszisztencia szintjéhez a Fridai-t.
Milyen eddig a Fridai fogadtatása?
Jelenleg 35 ezer havi felhasználóval rendelkezünk, és mindent megteszünk annak érdekében hogy ez növekedjen. Azok a játékosok, akik nem szeretnék a keresőmotorokkal megosztani az adataikat vagy csak a játékon akarják tartani a figyelmüket napi 10-15 kérdést is feltesznek a Fridai-nek. Emellett vannak passzív, képfelismeréssel működő megoldásaink is, például skill cooldown timerek, amik visszaszámolnak, ha felismerik, hogy valamilyen képesség el lett lőve. Emellett a mozgássérült játékosaink a Red Dead Redemption 2-t is élvezhetik, ugyanis már végig tudják játszani a sztori nagy részét pusztán hang alapon. Összefoglalva, jó a fogadtatása, folyamatosan keressük azokat a megoldásokat, amik közelebb viszik a Fridai-t a játékosok mindennapjaihoz.
Mik a Fridai kapcsán a hosszútávú tervek?
Szeretnénk minél több játékoshoz eljutni és kitalálni azt, mi lenne a megfelelő monetizációs modell a Fridai-nek, ami nem feltétlenül az, hogy mindenféle színű, szagú reklámokat vetítünk játék közben. Jelenleg dolgozunk már 2 accessibility stúdióval, akik támogatnak abban, hogy a Fridai minél hasznosabb legyen a mozgássérült játékosoknak, és miközben ezen dolgozunk kiesnek olyan funkciók is, amit mindenki a javára tud fordítani.
Emellett az asszisztenciát is szeretnénk minél több esetben kicsit passzívabbá átfordítani, ami azt jelenti, hogy attól függően ki hol van a játékban és mit csinál, már tudjunk hasznos információkat szolgáltatni, továbbá olyan funkciókat beletenni a Fridai-be, amik a mindennapos életben is hasznosak (pl. tornázz, tarts egy kis szünetet stb.), de mindezt úgy, hogy a gamer oldali hasznossága ki legyen maximalizálva a programnak. Most vontunk be befektetőket amerikai és német kockázati tőke kezelőktől, így a következő körös befektetésünket ismét innen szeretnénk eszközölni.
Várható esetleg a Fridaihoz magyar nyelvi támogatás?
Igen, tervezzük. Jelenleg angol nyelven vagyunk elérhetőek, ezután a többi európai nyelv felé terjeszkedünk: a német, francia, spanyol, majd magyar a cél.
Hány játékot támogat jelenleg a Fridai?
A Fridai könyvtárában jelenleg 26 ezer játék található, ezek nem mindegyike támogatott, viszont felismerjük, mikor épp ezzel játszik valaki. Úgy kell elképzelni, hogy vannak játékok – ez 10 darab –, amihez valamilyen szintű skill már tartozik, vagy segíteni tudunk játék közben, vagy fontos információkat megjeleníteni a képernyőn. Vannak játéktól független funkcióink is, ilyenek a kép- és videorögzítés meg a coin flip, amik attól függetlenül működnek, hogy éppen játszunk-e bármivel is.
Mennyire gondolod fontosnak a mesterséges intelligencia szerepét a mindennapokban és a videójátékokban?
Igazából már most a mindennapjaink része. Bele sem gondolunk, mennyire nem lennénk nélküle eredményesek vagy hatékonyak. Már egy Google keresés is MI alapon működik, az Amazon, a Media Markt, a ecipo.hu már MI-vel ajánl nekünk termékeket, azok alapján, amiket már megtekintettünk, és látjuk, ahogy az életünk egyre több aspektusában jelen lesz, mutatják ezt az önvezető autók is.
Játékokban kvázi ugyanez a helyzet, ahogy a mindennapjainkban is, már elengedhetetlen. Az ellenséges botok irányítása, az NPC karakterek, a pályagenerálás stb. már mind MI alapon, vagy MI segítségével működik. Nagyon fontos, ahogy haladunk a metaverzum (metaverse) felé, hogy egyre intelligensebb megoldások szülessenek a játékokban, hiszen egy jól megírt sztorit ügyes, gondolkodó NPC-k nagyon fel tudnak dobni, nem is beszélve arról, hogy mint e-sportoló, mennyivel jobban fejlődhetünk, ha nagyon brutális az ellenséges MI, és mennyit tanulhatunk tőle. Ezt láttuk egyébként a Go példáján is, amikor az MI megverte a világ legjobb Go játékosát, mely során a játék közben születtek olyan megoldások, amikre előtte senki nem gondolt volna.
Melyik a kedvenc videójátékod és miért?
Nagyon szeretem a role playing és a stratégiai játékokat. Azokat, amik sok gondolkodást igényelnek és az ellenfél is kiszámíthatatlan – vagy lehetek gonosz varázsló és villámcsapással támadok.
Amik nem maradhatnak le a kedvenc játék listáról: Civilization VI, Galactic Civilizations III, Total War-széria, Star Wars Knights of the Old Republic, Spellforce-sorozat.