Francis Ford Coppola évtizedek óta dédelgetett szerelemprojektje, a Megalopolisz szeptember 26-án érkezik a magyar mozikba, ám a kritikusok a Cannes-i Filmfesztiválon már ítéletet mondtak a nagyszabású filmről – abban viszont sajnos nem volt sok köszönet. Az alkotás jelenleg 52%-on áll a Rotten Tomatoes összesítőjében, a Letterboxdon pedig 2,9-es az átlaga, összesen ötezer szavazat alapján. Utóbbi azt jelenti, hogy az ötezer felhasználó csupán 11%-a adott maximális 5 csillagot a filmre, és ami igazán meglepő, maga Coppola is köztük van!
További érdekesség, hogy a rendező emellett csak egy filmet értékelt, viszont azt is 5 csillagra: a Gia Coppola rendezésében készült The Last Showgirlről van szó, melyben Pamela Anderson domborít a főszerepben. Ezen kívül kedvencnek jelölte lánya, Sofia Coppola legutóbbi filmjét, a Priscillát, az unokaöccse, Jason Schwartzman idei dramedyjét, a Between the Templest, valamint másik unokaöccse, Robert Schwartzman tavalyi alkotását, a The Good Half-et. Sőt, még egy listát is létrehozott a Letterboxdon azokból a filmekből, amik inspirálták a Megalopoliszt. Ezek között van az Aranypolgár, a Persona, A szép és a szörnyeteg, a Kubrick-féle Spartacus, a Tágra zárt szemek, a Láthatatlan ember, valamint a Ben Hur 1907-es verziója.
Egyébként a becslések alapján jókora anyagi buktának néz elébe a Megalopolisz, noha a bemutató előtt azért kitört körülötte egy-két botrány. Néhány hónappal ezelőtt napvilágot láttak olyan beszámolok, melyek szerint Coppola illetlenül viselkedett a stáb női tagjaival a forgatás alatt, ami miatt egyébként a rendező be is perelte az esetről írt cikket lehozó Varietyt, és egy másik balhéra, a film augusztusi előzetesére is reagált, ami végül rövid úton törlésre került. Az említett trailer azzal élcelődött, hogy a Megalopoliszhoz hasonlóan Coppola nagy klasszikusai, A keresztapa, az Apokalipszis most és a Drakula is lehúzó kritikákat kapott a premierjekor, azonban pár napon belül kiderült, hogy mesterséges intelligenciával íratott kamuidézetekről van szó.
Természetesen egyből megindult az elméletgyártás, hogy csak egy ügyes marketingfogás az egész, de mivel a stúdió azóta kirúgta az előzetes szerkesztéséért felelős vezetőt, ez valószínűleg nem így volt. Coppola ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy nem teljesen tiszta számára, hogy történhetett ez meg, ugyanakkor a korábbi nyilatkozataiban ő maga beszélt arról, hogy a régi filmjeit alaposan lehúzták a kritikusok, és feltehetően az ötlet is innen származott. „De nem tudom. Egy hiba volt, egy véletlen, nem vagyok benne biztos, mi történt.”
A borítókép forrása: Collider