A ’70-es évek egyik legnagyobb újhullámos rendezője, Francis Ford Coppola idén új filmmel jelentkezik: a Megalopolisz címre keresztelt sci-fi/dráma eposz a direktor több mint 40 esztendeje formálódó szerelemprojektje, amely hosszú huzavona után végre elkészült, sőt, a Cannes-i Filmfesztiválon már le is vetítették. A hivatalos premier szeptember 27-én lesz (nálunk egy nappal korábban), de mivel néhány kivételezett már láthatta az alkotást, az első vélemények is megérkeztek róla – amik viszont eléggé vegyes képet rajzolnak Coppola produktumáról. Meglepő? Korántsem.
Egyrészt ugye az utóbbi időben több veterán rendező (Martin Scorsese, Ridley Scott, Michael Mann) is megpróbált egy-egy új alkotással fityiszt mutatni a jelenkori filmgyártásnak, az elégedetlenkedő kritikusoknak, no meg az üres látványfilmekre áhítozó közönségnek, azonban ezek jórészt maratoni hosszúságú, túlságosan művészieskedő, terjengős és vontatott produkciók lettek, amelyek ráadásul a mozikasszáknál sem szerepeltek túl jól. Másrészt Coppoláról köztudott, hogy amíg karrierje elején olyan nagy hatású klasszikusokat készített, mint A keresztapa 1-2 és az Apokalipszis most, a ’80-as évektől kezdve (köszönhetően az utóbbi film kínkeserves, idegőrlő forgatásának) mintha megváltozott volna, és valamiért már nem volt képes ugyanazt a magas szintet hozni, mint korábban.
Viszont Coppola láthatóan nem realizálja ezt, és a Megalopolisz legutóbbi előzetesével (amit igazából a filmet forgalmazó Lionsgate adott ki, de nem kizárt, hogy a rendező keze is benne volt) egy teljesen új szintre emelte azt a gőgöt, amivel a fent leírt mesterek viseltetnek friss alkotásaik és a jelenkori klíma felé. Ugyanis a trailerben elővették a direktor korábbi, ma már kultklasszikusként számon tartott filmjeinek negatív kritikáit, és azokból idéztek a kedvcsináló elején. Csakhogy itt jön a csavar: az idézett kritikák nem igaziak. A Lionsgate nem is totojázott sokáig, az előzetest gyorsan levették a netről, a következő nyilatkozat kíséretében: „A Lionsgate azonnal visszahívja a Megalopoliszhoz készített legújabb előzetesét. Őszinte bocsánatkéréssel tartozunk az érintett kritikusoknak, és Francis Ford Coppolának, valamint az American Zeotrope-nak ezért a megbocsáthatatlan hibáért az ellenőrzési folyamatainkban. Ezt elbaltáztuk. Sajnáljuk.”
Azt persze még nem magyarázták meg, hogy hogyan sikerült ezt az egészet összehozni, mindenesetre akad egy-két olyan idézet is az előzetesben, ami nem teljesen kitalált, például „A stílus diadala a tartalom felett” című mondat a legendás kritikustól, a néhai Roger Eberttől származik, azonban azt nem az 1992-es Drakula, hanem Tim Burton 1989-es Batman-mozija kapcsán írta a szakember. A másik ilyen kirívó példa a „Csodaszép káosz”, amelyet Owen Gleibermannak tulajdonítottak, csakhogy ő akkor még az Entertainment Weeklynél és nem a Variety nevű lapnál dolgozott, ahogy azt a trailer állítja:
„Még azok is beláthatják, akik nem szeretik a kritikusokat, hogy az nem járja, hogy a szánkba adjanak olyan szavakat, amiket nem mondtunk. Hozzátenném, a nagyobb botrány ebben az egészben az, hogy a Megalopolisz előzetese egy hamis narratívára épül. A kritikusok imádták A keresztapát. És bár az Apokalipszis most megosztó volt, elég fontos kritikai támogatást kapott. Ami a nekem tulajdonított idézetet illeti a Drakuláról, arról csak annyit mondhatok, hogy bárcsak én mondtam volna! Elég kedvesnek hangzik annak tükrében, milyen is a film valójában” – nyilatkozott a kritikus a Varietynek.