Több más idei film mellett Francis Ford Coppola régóta tervezgetett szerelemprojektje, a Megalopolisz is megbukott a mozikasszáknál, és a kritikusok, valamint a nézők sem ölelték keblükre a veterán rendező sci-fi eposzát. Ami a direktort illeti, ő teljesen nyugodt, saját bevállalása szerint számára nem annyira fájó az alkotás zakózása, mivel meg akarta csinálni ezt a filmet, ha törik, ha szakad, és szinte biztos benne, hogy az utókor majd értékelni fogja. Előbbi állítás mondjuk talán nem fedi annyira a valóságot, hiszen a Megalopoliszba a saját pénzét is beletette, továbbá egy nemrég megjelent interjúban jól leszidta a Rotten Tomatoest és a CinemaScore-t is. Coppola a CinePOP vendégeként mondta el, hogy mennyire frusztrálják a kritikaösszesítő oldalak, amelyek pontszámokkal, százalékokkal vagy osztályzatokkal látják el a filmeket és sorozatokat a kritikusok vagy a nézők véleménye alapján. Ezt pedig arra a végkövetkeztetésre futtatta ki, hogy a filmipar urai nem akarnak kockázatot vállalni.
„Nos, a Rotten Tomatoes, a CinemaScore és minden hasonló pontrendszer egy-egy módja annak, hogy kontrollálják a mozit, ami a művészet része, nem szabadna, hogy bárki is kiterjessze rá a hatalmát például úgy, hogy a sporthoz hasonlóan kezeli. Más szavakkal. Mind tudjuk, hogy ha sportról van szó, akkor a csapatok megmérkőznek egymással, néhány veszít, néhány győz, és ez lehetőséget nyújt arra, hogy egyesen befolyásolják, a rajongók elmenjenek-e egy-egy meccsre vagy sem. És így, hogy a modern filmipar kontrollálni akarja, hogyan válasszanak maguknak filmeket az emberek, mert tart attól, hogy pénzt veszít, nem is jellemző a kockázatvállalás – pedig a valódi művészet nem létezik kockázatok nélkül. Gyakran hangoztattam, hogy a művészet kockázatvállalás nélkül olyan, mintha gyereket akarnánk nemzeni szex nélkül. Ilyen nincs. Be kell merészkednünk az ismeretlen terepekre, mert ezekben bizonyíthatjuk, hogy szabadok vagyunk. Ez a manapság működő modern rendszer számára átok. Úgyhogy a filmipar nem akar kockáztatni. Vezetői azt akarják, hogy a filmek a Coca-Colához hasonlítanak vagy ilyesmi.”
Nem ez az első eset, hogy egy filmkészítő felemelte a hangját a Rotten Tomatoesszal szemben, és hozzá kell tenni, a Megalopolisz a honlapon jelenleg 4,8/10-en áll 279 kritika alapján, meg a felhasználók szerint 2,3/5-ön több mint 500 vélemény alapján. A CinemaScore-on D+ lett az A-F skálán. Az is hasonlóan erős tény, hogy a filmek sorsát igenis befolyásolhatja a szájhagyomány, még ha a kritikai fogadtatás nem is, de ahogy a nézők vélekednek róla a nyilvános fórumokon és a közösségi médiában, az biztosan. Márpedig a Megalopoliszról kevesen nyilatkoztak pozitívan, már a cannes-i fesztiválpremier után elkezdtek szállingózni az információk, hogy a legjobb esetben is egy közepes filmről van szó, többek közt talán ennek is köszönhető, hogy megbukott anyagilag. 120 millió dolláros költségvetéssel csupán 13,3 milliót termelt globálisan, és az USA-ban már két hétvége után eltűnt a top 10-es listáról.
A borítókép forrása: Lionsgate