Nem lehet azt állítani, hogy az akció műfaj eltűnt volna Hollywood térképéről. Csupán a hazai mozik újranyitása óta műsorra került a Halálos iramban 9, a Sokkal több mint testőr 2, a Senki és a Pierce Brosnannel felálló Tolvajok társasága, hogy aztán most Liam Neeson is beköszönjön a magyar közönségnek. Az eredetileg Netflixre szánt, Magyarországon viszont végül hagyományos színházi bemutatót kapó Jeges pokol (The Ice Road) klasszikus akció- és katasztrófafilm keverék, amiben az óceánt borító jégtakarón kell átjutniuk hőseinknek, hogy egy északi bánya beragadt dolgozóit megmentsék. Eleve veszélyesnek ígérkezik a mentőexpedíció, végül azonban természeti erők helyett a kapzsi bányaüzemeltetők okozhatják vesztüket. A vázolt koncepció nem rossz, viszont könnyen kiismerhető, akárcsak a fent nevezett művek esetében. Jelen mű ráadásul még annyi kísérletező szándékot sem mutat, mint előbbiek. Márpedig nagy kérdés, hogy 2021-ben hányan kíváncsiak moziban egy olyan zsánerre, aminek jól láthatóan minden aspektusát feltérképezték, kiaknázták már az elmúlt évtizedekben.

jeges-pokol-plakat.jpg(A képek forrása: Vertigo Média)

Eredetileg a Netflixre szánták (több országban ott is jelent meg) a Die Hard 3 és az 1995-ös Jumanji forgatókönyvét jegyző Jonathan Hensleigh friss rendezését, és ez bizony meg is látszik a film külalakján. Ami esti „napzáró kikapcsolódásént” működik egy laptop képernyőjén, egyáltalán nem biztos, hogy moziban is olyan lenyűgöző élményt nyújt. A Jeges pokol az összes létező módon bemutatja, hogy miért érezzük megfáradtnak, kiégettnek az akció zsánert. A verekedések, a természeti elemekkel való küzdelmek, az üldözésszekvenciák és a vagány karakterek harapós beszólásainak mindegyikét ismerjük már a filmtörténetből. Túl kiszámítható a cselekmény iránya, a végső párbaj előtt ezért kicsit le is ül a film. Mivel a történet egyetlen nagy csavarját a dramaturgia viszonylag korai pontjára időzítik, túl sok suspense már nem marad a végjátékra. A fináléban drámai körítéssel tálalt haláleset pedig csupán izzadtságszagú kísérlet marad az alkotók részéről a figyelem fenntartására.

jegespokol04.jpg

Mint a legtöbb hagyományos amerikai műfaji film esetében, ezúttal is érdemes a mű sarkalatos ideológiai pontjairól beszélni. A Jeges pokolnak sikerül végrehajtani azt a bravúrt, hogy korunk megosztott Amerikájában – a rendszer ellenében – közös platformra hozza az indiánt és a rednecket. Mintha csak A bolygó neve: Halált (Aliens) látnánk, amikor a profitvadász kapitalista cég emberéleteket sem sajnál a remélt haszon érdekében. Még abban a tekintetben is áll a párhuzam, hogy a fő ellenfél ezúttal is egy mosott agyú, hőseinkre gépies megátalkodottsággal vadászó multis zsoldos. A két pólus ellentéte jóval több érzelmet ébreszt a nézőben, ezáltal érdekesebb is, mint az akciójelenetek. Ha már utóbbiakkal nem sikerül olyan erőteljes hatást kiváltani, a könnyen azonosulható karakterek drámái és személyes bosszúvágya miatt átélhetővé válik a film – Neeson mellett főszerepekben a szintén zseniális Marcus Thomas (Piás polák bérgyilkos) és Amber Midthunder (Légió) láthatók. Illetve érdemes kiemelni Douglas Crise vágót (Spring Breakers, Birdman): noha szerény anyagból dolgozhatott, több esetben leleményességével, például késleltetett vagy kitartott képekkel sikerült feszültséget csiholnia.

Ilyen is ritkán történik manapság: streaming helyett moziban debütált Liam Neeson új filmje. Ebben az esetben viszont bárcsak fordítva történt volna. A Jeges pokol időt és platformot tévesztett alkotás, ami még annyi eredeti ötlettel sem tud szolgálni, mint az újranyitás óta bemutatott, szintén nem kifejezetten egyedi akciófilmek. Könnyen lehet, hogy a műfaj és annak legendás színészei felett végleg eljárt az idő. Legalábbis a mozivásznon. Könnyed otthoni filmnézéshez ugyanis még mindig tökéletesen passzolhatnak az ezerszer látott pofonok és kedvenceink, például Liam Neeson ikonikus bosszúhadjáratai. Jonathan Hensleigh élvezhető, bár kissé lapos filmet készített. Sajnos a nyolcvanas és kilencvenes években jegyzett legendás forgatókönyveinek finomságaiból semmit sem emelt át legújabb produkciójába.

Itt láthatjátok a friss mozipremiereket.

mv5botu2otcyntutzmzkmy00m2uyltlmmdutn2zlm2nkztzhmtq4xkeyxkfqcgdeqxvymjc4njywmjmv1-2.jpg
(A kép forrása: IMDB)