Ma kiderült, hogy mikor nyit az ország legnagyobb hálózata, több mozi viszont már hetek óta új alkotásokkal várja látogatóit. A premierfilmek között van A fészek (The Nest) című Jude Law (A tehetséges Mr. RipleyKözelebb) és Carrie Coon (Végtelen háborúHoltodiglan) főszereplésével készült opusz is. Sean Durkin rendezése egy felesége és gyerekei előtt titkolózó, bukott brókert követ a nyolcvanas évek virágzó tőzsdei világában. A kezdetben idillinek tűnő családtörténet egy lassan hömpölygő, fojtogató stílusú filmmé alakul fokozatosan. Amint a férfi szerettei köré emelt látszatvilágának téglái leomlanak, kiderül, hogy a felső-középosztályos boldog otthon képe hatalmas hazugság, maszk volt. A film nyomasztó stílusával igyekszik megragadni az egyre betegebb szituáció lényegét és a törtető yuppie főhős személyiségét. Utóbbit kifejezetten elgondolkodtató és érzelmileg átélhető jeleneteken keresztül ismerjük meg, ugyanakkor minden más tekintetben túl szikár és felszínes a cselekmény ahhoz, hogy párkapcsolati vagy családi klasszikussá válhasson.

5281.jpg
(A képek forrása: Port)

Címe alapján A fészek egy rémisztő, ódon házban játszódó horror is lehetne. Néhány bátortalan próbálkozást leszámítva azonban sem gótikus rémtörténet, sem súlyos családi dráma színhelyévé nem válik a hatalmas vidéki kúria, ahová a kényszerű munkahelyváltása miatt egy költözéssel áterőszakolja családját a főhős. Sablonos vagy se eleje, se vége-jellegű otthoni töltelékjelenetek sorát látjuk, míg a hangsúly valójában a házon kívül játszódó részekre, a férj és a feleség közösségben töltött estéire kerül. Hőseink ugyanis mások előtt élik ki elfojtott érzéseiket, használják ki vagy bántják egymást alattomos módokon. Ezek a végletekig kiélezett szituációk elemeikben rendkívül találóak, viszont érdemi kerettörténet nélkül nehéz bármilyen konklúziót levonni belőlük. A fészekben csupán elkapott szituációkat látunk, amiket nem fűz össze semmilyen egységes tematika. A kastélyszerű ház a karakterek kényelmetlen életterét volna hivatott szimbolizálni és a történet szervezője lehetne, ám épp olyan erőltetett a pontjává válik a filmnek, mint a legtöbb jelenet.

524.jpg

A fészek alatt frusztráló hangulat telepszik ránk, de nem kapunk igazán árnyalt magyarázatot arra, hogy hőseink pontosan hogyan kerülnek egymással ilyen ellenséges helyzetbe, mi Rory és Allison házasságának a rákfenéje. Sajnos nem ismerjük meg eléggé a karaktereket, a gyerekekről szóló részek pedig rettenetesen felszínesek és közhelyesek. Az alkotóknak egyetlen dolgot sikerül szépen ábrázolniuk: egy tehetséges, ám telhetetlensége miatt látványosan felbukó yuppie családapa karakterrajzát láthatjuk. Kényszeres törekvése a gyors meggazdagodás iránt nevetségessé válik megfontolt, hosszú távon gondolkodó főnöke és kirakatéletbe kényszerített családja árnyékában. Utóbbi azonban keveset tesz hozzá a történet fő csapásirányához. Mellette párja és gyerekei hiába kapnak bőséges játékidőt, motivációikat nem, csupán tüneteiket ismerjük meg. Karakterábrázolásuk hiányosságait szájbarágós képekkel, dramatizált vizuális megoldásokkal próbálják pótolni az alkotók. Ezen a módon viszont felszínessé válik a mű, ugyanis hiába látunk teátrális kompozíciókat, ha közben nem tudunk belehelyezkedni kidolgozott emberi szituációkba.

5181.jpg

Sean Durkin filmje azon minimalista alkotások közé tartozik, amik nem idegenkednek a drámaiságtól, viszont olyan rideg stílusban mutat be emberi kapcsolatokat, hogy már első képkockáival dermedt hangulatot zúdít a nézőkre. Van súlya a hosszú jeleneteknek, többnyire életszerűek és eltaláltak a dialógusok – talán jelenetekre bontva működik is a film, egészében viszont vontatott és kidolgozatlan. A nagytotálok, a festményszerű kompozíciók, a nyomasztó csöndek és a hosszan kitartott snittek révén próbál érzelmeket átadni a film, de csak másfél órányi – Haneke életművet idéző – gyomorgörcsöt sikerül kiváltania. Volna mondanivalója az alkotóknak, csakhogy alig bontják ki a történet egyes szálait és járják körbe hőseink személyiségét. Egyetlen hangulatot, a családot mételyező hazugságokat és elhidegülést próbálják bemutatni tetszetős, ám rendkívül egysíkú formai elemek használatával.

A fészek erős hatásmechanizmusú film, ugyanakkor félig megírt karakterei és suta története miatt felemás alkotás. Egyedül Jude Law karakterének van mélysége, kizárólag az ő érzelemvilágát ismerjük meg tüzetesebben. A család többi tagjáról szóló epizódokban képi hangulatkeltő eszközökkel és ad hoc módon bevezetett, klisés jelenetekkel igyekeznek megspórolni vagy helyettesíteni az alkotók, hogy részletesen kibontsák a felmerülő konfliktusokat. Hiába a tökéletesen megteremtett sötét hangulat, ha mindezek mögött nem tárulnak fel emberi történetek, csak néhány elkapott pillanat. Érdemesebb lett volna szkeccsfilmet forgatni, annyira felszínesek a dramaturgiai csúcspontok között átvezető etapok. A történet helye és ideje is indokolatlannak tűnik. A fészek szimbolikus terei nem hordoznak érdemi mondanivalót és a nyolcvanas évekkel kapcsolatban sem tudunk meg többet, minthogy nem minden kereskedő volt sikeres a thatcheri konjunktúra idején. Sean Durkin rendezése kitűnő alakításokkal tűzdelt, egyes pillanataiban felkavaró, ám összességében sajnos kiforratlan alkotás.