Néha jó, ha egy film élvezetéhez nem feltétlenül elég a popcorn, Christopher Nolan pedig azon rendezők közé tartozik, akik készítettek már pár komplex(ebb) alkotást a pályafutásuk során. Az elismert alkotó egy életrajzi thrillerrel jelentkezett nemrég, az Oppenheimer apropóján pedig videóba sűrítettünk néhány olyan mozgóképet, melyek megtekintése során nem javasolt kikapcsolni az agyunkat. Összeállításunkban olyan darabokat igyekeztünk felsorolni, amik még nem tartoznak a művészfilmek táborába, ugyanakkor mainstreamnek sem nagyon neveznénk őket, szóval törekedtünk arra, hogy viszonylag ismert, de ne kasszát robbantó címek kerüljenek a kalapba.
Alex Garland már a 2014-es Ex Machinával bizonyította rendezői tehetségét, legutóbb pedig az Ők című horrorral okozott borzongató pillanatokat, 2018-ban viszont egy meglehetősen elvont művet is letett az asztalra. Ez a Jeff VanderMeer azonos című regénye alapján készült Expedíció, amely a tudomány határaira hívja fel a figyelmet, miközben sci-fi körítésben mesél el egy groteszk elemekkel tarkított történetet arról, hogy mi tesz minket emberré. Darren Aronofsky az a fajta szerzői filmes, kinek neve a mainstreamet kedvelők körében is ismerősen csenghet, hiszen neki köszönhetően kapott Oscar-díjat Brendan Fraser , de Natalie Portman is az általa rendezett Fekete hattyúban váltotta szoborra a tehetségét. A 2006-ban készült A forrás ugyan jobban megosztotta a szakmát, mint mondjuk a Rekviem egy álomért vagy a Pankrátor, emellett pedig a jegypénztáraknál is csúfosan megbukott, sokan mégis ezt tartják az alkotó egyik legjobb filmjének, méghozzá nem véletlenül. Az Időhurok egy lassan építkező, minimalista eszközökkel dolgozó, puritán díszletek között játszódó műalkotás, melynek elemi erejű revelációja valósággal arcon csapja az egyszeri nézőt, hogy aztán millió kérdéssel a fejében bámulja a stáblistát. A paradoxonokkal és filozófiával tarkított tanmesét ráadásul olyan színészek mondják tollba, mint a már többször is említett Ethan Hawke, a számos ismert sorozatban feltűnt Noah Taylor és az Utódlásból ismert Sarah Snook, így a remekbeszabott forgatókönyv mellett bizony az alakítások is megérnek néhány misét. Az MCU részét képező Holdlovag miatt ugyan valamennyire ismertté vált a Justin Benson Aaron Moorhead páros, nem szabad viszont elfelejteni, hogy alapvetően olyan független filmesekről beszélünk, akik szabadon megvalósíthatják az elképzeléseiket, hála a kis költségvetésnek, ami az alkotásaik mögött áll. Ennek egyik legékesebb példája a 2012-ben debütált Feloldozás, amely az első nagyjátékfilmjük is volt egyben. Szokás mondani, hogy minden kezdet nehéz, ebben az esetben viszont nem is tévedhetnénk nagyobbat, mivel a horror címkével ellátott opuszról elég hamar kiderül, hogy sokkal összetettebb annál, mint amit eleinte mutat. A "Mi lett volna, ha?" kérdést jára körül a belga rendező, Jaco Van Dormael 2009-es sikerfilmje, a Mr. Nobody, amiben az utolsó halandó emberről, a címadó Nemo Nobodyról készül valóságshow, melynek keretében igyekszik kideríteni, hogy ki is ő valójában. Ennek feltárása viszont korántsem könnyű, a férfinak ugyanis volt egy meghatározó pont az életében, amikor is el kellett döntenie, hogy felszáll-e a vonatra az édesanyjával, vagy inkább az apjával marad az állomáson.