Az idei egy tanulságos esztendő volt, ami persze nem jelent sok jót, hisz tanulni még az okos ember is csak mások hibájából tud. Éppen ezért összegyűjtöttük azt a három leckét, amit 2014-ben jól az agyunkba véshettünk, hogy az új év a vele együtt várható nehézségek ellenére is kicsit elviselhetőbb legyen.
Ne higgy a hype-nak!
Az első leckét a Ubisoft és az Activision közösen adta a játékosoknak. Sem a Watch Dogs, sem a Destiny, sem az Assassin’s Creed: Unity, de még az egyébként egész jól sikerült The Crew sem volt képes arra, hogy felérjen a marketingszakemberek által támasztott elvárásokhoz. Velük szemben pont azok a programok sikerültek kiemelkedőre, amikre igazából csak egy vékony réteg figyelt oda, mint mondjuk a Wasteland 2, az Assetto Corsa, vagy akár a Transistor – azaz elmondható, hogy idén jobb volt echte PC-s játékosnak lenni, és jórészt online vásárolni, mint az új generációs konzolok eladásaiért is felelős nagy címkbe beruházni.
A tanulság:
Az, hogy egy terméket jól reklámoznak, még nem egyenértékű a magas minőséggel, és igenis szkeptikusnak kell lenni minden olyan alkotással, amiről naponta új videó és képanyag jön, hisz nyilván nem véletlenül akarják akkora vehemenciával legyömöszölni az ember torkán.

Ne fizess előre!
A Kickstarternek és a Steam Early Accessnek nagyon sok jó játékot köszönhetünk, elég csak a már emlegetett Wasteland 2-re gondolni, de felhozhatnánk a szintén kiváló Divinity: Original Sint, vagy akár a teljesen más stílusú Wreckfestet is. Csakhogy rossz példa is van dögivel: a Carmageddon: Reincarnation, a Planetary Annihilation, a Nether vagy a Rust mind-mind hatalmas pofára esésnek bizonyultak, és akkor még nem beszéltünk az olyan szándékos átverésekről, mint az Areal (mostanság épp Stalker Apocalypse). A legnagyobb égés azonban a Ubisoftot érte, amely a félkészen kiadott Unity szezonbérletét kénytelen volt törölni az elégedetlenkedő vásárlók miatt, akik közül sokan még a játék megjelenése előtt befizettek a DLC-kre.
A tanulság:
Hacsak nem a fáról szüreteled a pénzt, jól gondold meg, hogy veszel-e több ezer forintért egy olyan szoftvert, ami még nincs kész, és amelyre a terjesztő sem vállal maximális garanciát! A pár eurós támogatás vagy előrendelés még nem okoz nagy kárt, sok program viszont 30 euró körül mozog pre-alfa változatban is.

Ne hidd, hogy érinthetetlen vagy!
Az utolsó idei leckét a politika és pár rosszindulatú hacker adta a játékosok társadalmának: ősszel az internetadó rémképe hozta a frászt a naponta több száz gigányi adatforgalmat is generálni képes gamerekre, míg a karácsonyt a konzolosoknak egy finn srác és a haverjai rontották el azzal, hogy DDOS-támadást indítva a PSN és az Xbox Live ellen, elérhetetlenné tették azokat. Hiába hát a jó vírusvédelem vagy a sok-sok pénzért kifizetett netszámla, mindig vannak olyanok, akik nagyobb halként bele tudnak köpni a csak játszani vágyó ember levesébe. A #gamergate-botrányról már inkább egy szót sem szólok, mert még a végén feltöri valaki a Facebook-fiókomat, és bevallja helyettem, hogy meleg vagyok.
A tanulság:
Sok ember tehetne egy szívességet!
(A cikk a szerző, és nem a szerkesztőség egyöntetű véleményét tükrözi!)
A túlzott hype egy játéknak se kell, csak a figyelem felkeltése és megragadása véget a nagyobb cégek többet költhetnek reklámra, viszont a játékot még mindig a fejlesztők csinálják és nem a reklámosok.
A destinyvel az a főbb baj, hogy olyan játék mint a Cod és a warframe keresztezése. Egyik a csapat játék és lődd le a másikat rész, másik rész a végtelen mennyiségű grindelés, hogy jobb cuccaid legyenek. Történetileg az intro többet elmond magáról a játékról, mint amit a játék maga felvezet.
Berendezkedtek a Dlc eladásra hasonlóan, mint ahogy a Titanfallnál kiadtak egy rövid látványos játékot, majd vedd meg a kiegészítőiket. Ezen játékok fejlesztői és reklámosai már a folytatáson gondolkodnak, de szerintem ezek olyan játékok még így kipróbálás nélkül is, amiknek értelmetlen a folytatás, mert nincs mit. Csak a pénz és a sikeres reklám miatt jöhet ezen játékoknak folytatás, viszont történetileg és a dolgok elmagyarázásában majdnem zérón állnak.
Nem tudom hány éves vagy, de valószínűleg nem az öreg motorosok közé tartozol, akik a játékot nem csupán a grafika, hanem a hangulat és történet mesélés alapján ítélik meg.
Az AC meg az idén egy kiba**t nagy lehúzás volt , ez tény .
1 . Grafika , játékmenet , stb ... ha 2006-11 között kijönnek , tucatjáték most kuriózum .
2. Nem negatív , de ha rajtuk múlna még mindig P1-es gépeken nyomatnánk . És álmodoznánk a szemkápráztató grafikáról .
3 . Miért 2014-ek , pontosan grafika , és optimalizálatlanság !!!
4 . Kis cégek jó "kis"játékokat csinálnak de semmi több . A hiánypótlásról meg ne beszéljünk , kiéhezett rajongók tudják csak élvezni .
5 . A bétában láthattad mit fogsz kapni a pénzedért ha befizetsz rá , igy nincs mit a hypot hibáztatni ha beruháztál rá és mégse tetszik .
6 . Szerintem ezekről a játékokról olvastál egy tesztet , és az alapján minősited őket . És megnyugtatod magad hogy semmiről nem maradtál le mert egynek az árából vettél 5 indi cimet .
7 . AAA 50+ dollár környéke :)
Bónusz : az AC:U-ra gondolsz ? kapnak is érte bónuszt meg patchet .
1 . Grafika , játékmenet , stb ... ha 2006-11 között kijönnek , tucatjáték most kuriózum .
2. Nem negatív , de ha rajtuk múlna még mindig P1-es gépeken nyomatnánk . És álmodoznánk a szemkápráztató grafikáról .
3 . Miért 2014-ek , pontosan grafika , és optimalizálatlanság !!!
4 . Kis cégek jó "kis"játékokat csinálnak de semmi több . A hiánypótlásról meg ne beszéljünk , kiéhezett rajongók tudják csak élvezni .
5 . A bétában láthattad mit fogsz kapni a pénzedért ha befizetsz rá , igy nincs mit a hypot hibáztatni ha beruháztál rá és mégse tetszik .
6 . Szerintem ezekről a játékokról olvastál egy tesztet , és az alapján minősited őket . És megnyugtatod magad hogy semmiről nem maradtál le mert egynek az árából vettél 5 indi cimet .
7 . AAA 50+ dollár környéke :)
Bónusz : az AC:U-ra gondolsz ? kapnak is érte bónuszt meg patchet .
1 . Grafika , játékmenet , stb ... ha 2006-11 között kijönnek , tucatjáték most kuriózum .
2. Nem negatív , de ha rajtuk múlna még mindig P1-es gépeken nyomatnánk . És álmodoznánk a szemkápráztató grafikáról .
3 . Miért 2014-ek , pontosan grafika , és optimalizálatlanság !!!
4 . Kis cégek jó "kis"játékokat csinálnak de semmi több . A hiánypótlásról meg ne beszéljünk , kiéhezett rajongók tudják csak élvezni .
5 . A bétában láthattad mit fogsz kapni a pénzedért ha befizetsz rá , igy nincs mit a hypot hibáztatni ha beruháztál rá és mégse tetszik .
6 . Szerintem ezekről a játékokról olvastál egy tesztet , és az alapján minősited őket . És megnyugtatod magad hogy semmiről nem maradtál le mert egynek az árából vettél 5 indi cimet .
7 . AAA 50+ dollár környéke :)
Bónusz : az AC:U-ra gondolsz ? kapnak is érte bónuszt meg patchet .
1. Miért érzed úgy, hogy ez a két játék " akár 2000 ben is megjelenhetett volna? Grafika miatt?
2. Miért gondolod, hogy ez akármilyen szinten is negatív volna?
3. Miért volna a Destiny / WD kizárólag 2014-es ezt a gondolatmenetet követve? Grafika / optimalizálatlanság miatt?
4. Miért érzed, hogy a pénzt két marokkal dobálva egy monitorra fog jó játék készülni, nagy kiadók berkeiben és nem a kis cégek kreatív ötleteiből / hiánypótlásából?
5. A korlátozott béta jelenléte mennyire mentesíti a játékot a hamis hype alól?
6. Szerinted mi volt olyan innovatív a WD / FC4 / AC:U / Destiny / Titanfall / CoD / Shadof of M bármelyikében ami kiemelné a tucatjátékok közül?
7. Hol kezdődik számodra az AAA kategória?
És végül bónusz: Áruld el (és gondolkozz el nagyon rajta) miért kellene megbocsájtani az Ubi hype-gépezetének a játék csapból is ömlő (bakker még TV-s is volt) reklámozását mikor a játék konkrétan nem indul, vagy játszhatatlan...
1 . Grafika , játékmenet , stb ... ha 2006-11 között kijönnek , tucatjáték most kuriózum .
2. Nem negatív , de ha rajtuk múlna még mindig P1-es gépeken nyomatnánk . És álmodoznánk a szemkápráztató grafikáról .
3 . Miért 2014-ek , pontosan grafika , és optimalizálatlanság !!!
4 . Kis cégek jó "kis"játékokat csinálnak de semmi több . A hiánypótlásról meg ne beszéljünk , kiéhezett rajongók tudják csak élvezni .
5 . A bétában láthattad mit fogsz kapni a pénzedért ha befizetsz rá , igy nincs mit a hypot hibáztatni ha beruháztál rá és mégse tetszik .
6 . Szerintem ezekről a játékokról olvastál egy tesztet , és az alapján minősited őket . És megnyugtatod magad hogy semmiről nem maradtál le mert egynek az árából vettél 5 indi cimet .
7 . AAA 50+ dollár környéke :)
Bónusz : az AC:U-ra gondolsz ? kapnak is érte bónuszt meg patchet .
Dark Souls 2, Dragin Age: Inquisition, FIFA 15, CoD:AW. Négy lett, mit nyertem?
"2014ben hozni a kötelezőt , bődületes összegekbe kerül , és nem engedhetik meg maguknak , hogy ne reklámozzák a terméket ."
És ki mondta, hogy ne reklámozzák a terméket? Reklámozzák, csak ésszerűen! A Watch Dogs megjelenése előtt olyan szürreálisan ostoba kijelentések hangzottak el, hogy aki csak minimálisan is érti a játékok mögötti technológiákat, a haját tépte a döbbenettől. Sokan meg bezabálták a marketingesek dumáját. Mondom ezt úgy, hogy nekem speciel tetszik a játék.
1. Miért érzed úgy, hogy ez a két játék " akár 2000 ben is megjelenhetett volna? Grafika miatt?
2. Miért gondolod, hogy ez akármilyen szinten is negatív volna?
3. Miért volna a Destiny / WD kizárólag 2014-es ezt a gondolatmenetet követve? Grafika / optimalizálatlanság miatt?
4. Miért érzed, hogy a pénzt két marokkal dobálva egy monitorra fog jó játék készülni, nagy kiadók berkeiben és nem a kis cégek kreatív ötleteiből / hiánypótlásából?
5. A korlátozott béta jelenléte mennyire mentesíti a játékot a hamis hype alól?
6. Szerinted mi volt olyan innovatív a WD / FC4 / AC:U / Destiny / Titanfall / CoD / Shadof of M bármelyikében ami kiemelné a tucatjátékok közül?
7. Hol kezdődik számodra az AAA kategória?
És végül bónusz: Áruld el (és gondolkozz el nagyon rajta) miért kellene megbocsájtani az Ubi hype-gépezetének a játék csapból is ömlő (bakker még TV-s is volt) reklámozását mikor a játék konkrétan nem indul, vagy játszhatatlan...
2: Igen, volt béta, de ez semmit nem segít, már akkor írták a fórumokon, hogy ez így nem nem az amit vártak.
3: Ismerem a reklámot. De az amit a destinyvel is "reklámoztak" az fényezés volt, méghozzá a megjelenés után derült ki, hogy alaptalanul. Semmi baj azzal, ha valaki agyon reklámozza a termékét, csak aztán az olyan is legyen mint amilyenek beáálította, vagy utána ne csodálkozzon ha sokan csalódnak majd benne.
4: Mert te egyedinek gondolod, mint a Destinyt, mind a Watch Dogs-t? Tucat játékok. Watch Dogs stylusúból ezer meg egy van: GTA, Saints Row, majdhogynem az AC is, Sleeping Dogs, Red Dead Redemption, InFamous. Destiony: Halo, FarCry 3-4, Borderlands 1-2+Pre, Rage. És ezek csak felszínes összehasonlítások. De ha berlegondolsz mi olyan vana Destinyben amit eddig ne láthattál volna máshol? Semmi! És mégegyszer mondom ez nem lenne baj, ha nem lett volna sokkal jobbnak beáálítva a Hype-kampány alatt.
Kiemelek 2-t.
-Far Cry 4
-Shadow of Mordor.
Az pedig, hogy hogy lehet összehasonlítani, nem a ráköltött pénzmennyiésge alapján lehet két játékot összehasonlítani. A cikk témája szerint korrekt összehasonlítás a watchdogs és wasteland 2.
Az pedig, hogy hogy lehet összehasonlítani, nem a ráköltött pénzmennyiésge alapján lehet két játékot összehasonlítani. A cikk témája szerint korrekt összehasonlítás a watchdogs és wasteland 2.