Kezdjük az Infogrames (továbbiakban: IESA) történetével. A céget 1983-ban alapította Lyonban Bruno Bonnell (képünkön) és Christophe Sapet. A korai évek igazi sikertörténetet festenek elénk: a cég jelképállata, a hosszú életet szimbolizáló armadillo 1996-ban példa nélküli felvásárlási kampánnyal, 500 millió dolláros összértékben felfalt egy rakás jó nevű stúdiót: az Ocean Software felvásárlásával övé lett a brit-, az Ozisoft többségi tulajdonának megszerzésével pedig az ausztrál piac, 1999 végén megszerezte a Gremlin Interactive, az Accolade és Beam Software csapatát. Még abban az évben megtámadta Amerikát is, lenyelve a GT Interactive-ot, s vele együtt a Humongous Entertainment, a Legend Entertainment és a Reflections Interactive stúdiókat. Minderre a koronát 2001-ban a Hasbro Interactive megvétele tette fel, ezzel ugyanis a legendás Microprose és az Atari is a tulajdonukba került. Az akvizíciós hullám 2002-ben ért véget, az Eden Games és a Shiny Entertainment bekebelezésével. A játékipar egyik legnagyobb és legismertebb márkanevét, az Atarit az IESA 2001-ben porolta le, azaz hivatalos kifejezéssel visszavezették a piacra. A cég nagy átszervezésére 2003-ban került sor, amikor is minden korábbi Infrogrames címkét Atarira cseréltek (az amerikai leány Atari Inc., az európai Atari Europa, a központi cég az Atari Interactive lett, és így tovább).

Az utóbbi időben azonban megfordult a francia óriás szerencséje. 2002-ben 67 milliós nettó veszteséget könyveltek el, melyet azóta sem tudtak behozni, a 2006-2007-es évben is 70 millióra rúgott ez az összeg. A slamasztikából kétségbeesett kísérletekkel próbáltak kimászni: 2004-ben 22 millióért eladták a Civilization franchise jogait a Take-Two-nak és bezárták a Legend Entertainmentet, majd 2005-ben visszaadták az összes Hasbro-cím digitális jogát az eredeti tulajdonosnak 65 millióért - és ez így folyt tovább: a Saber Interactive megvette a TimeShift, a THQ a Stuntman jogait, utóbbi kiadó a Paradigm Entertainmentet is hozzácsapta a csomaghoz. A Ubisoft hasonló pakkot vett: a Driver franchise-t és vele a Reflections Interactive csapatát. A Shiny Entertainmentet a Foundation 9, az ausztrál leányvállalatot a Krome Studios vitte el.

Egy bonyolult ügy újabb csavarja2007 áprilisában robbant a bomba: Bruno Bonnell 24 év után otthagyta cégét, de az új vezetés sem volt képes csodákra; 20 százalékos leépítést hajtottak végre, lefejezve a vezérkar jó részét is, de még ez is kevésnek bizonyult az üdvösséghez. Idén, január 31-én az aktuális vezérigazgató, az alig háromnegyed évet regnáló Patrick Leleu is vette a kalapját, helyébe David Gardnert, az Electronic Arts egyik igen ismert és elismert veteránját szerződtették le, egy hete, március 4-én pedig új elnököt is beiktattak egy másik „csontprofi”, Phil Harrison személyében (balra), aki korábban a Sony Computer Entertainment Worldwide Studios feje volt. Sokak szerint ez a két fickó reményt jelenthet, ugyanis valóban kiváló szakemberekről van szó – ezt a részvények értékének emelkedése azonnal jelezte is.

És most érkeztünk el a friss hírhez: a vállalat amerikai leánya, az Atari, Inc. megerősítette, hogy a francia anyacég vételi ajánlatot tett a teljes firmára – eleddig ugyanis a lyoni főhadiszállás csak többségi tulajdonos volt, az értékpapírok 51%-át birtokolta. Az igazgatótanács máris közölte: ők és tanácsadóik „komolyan fontolóra veszik a dolgot”. Nyilvánvaló, hogy ez egy szinte kötelező lépés, miután az USA piaca igen fontos hídfőállás; én azon se csodálkoznék, ha a kiadó lassan elkezdené visszavenni az elkótyavetyélt tulajdonokat. A magam részéről egyébként szurkolok a cégnek, hiszen fiatalságom (és persze a játéktörténelem) egyik legnagyobb nevéről van szó - kár lenne, ha kihalna a kis tatu...