Ha Gabe Newell neve manapság szóba kerül, jobbára két dologra asszociálhatunk: az egyik értelemszerűen a Steam, amely évek óta rendíthetetlenül uralja a digitális áruházak egyre több tagot számláló piacát, a másik pedig az a Half-Life 3, amiről már Himmel is viccelődött egy sort a Terézanya című nótájában – csaknem 15 évvel ezelőtt! Inkább neki sem állunk lamentálni azzal kapcsolatban, hogy mennyire szeretnénk már ismét a kezünkben szorongatni a sokat látott pajszert, helyette inkább nézzük meg, kinek is köszönhetjük a játékipar ikonikus néma leventéjét.

Gyakorlat teszi a mestert

Az 1962. november 3-án született Gabe Logan Newell természetesen nem grandiózus ötletekkel a fejében látta meg a maszk mögé bújt orvost, sőt a középiskolás évei alatt még újságkihordóként, később pedig futárként is tevékenykedett, mígnem 1980-ban beiratkozott a Harvard Egyetemre. Felsőoktatási tanulmányait a legendás fejlesztő végül nem fejezte be, 1983-ban ugyanis egy soha vissza nem térő lehetőség kopogtatott be az ajtaján, ő pedig gondolkodás nélkül kinyitotta neki. Ezt a lehetőséget úgy hívták, hogy Microsoft, avagy a cég, ami Bill Gates vezényletével újradefiniálta az operációs rendszer fogalmát. Newell csaknem 13 esztendőt töltött a tech óriás kötelékében, a tapasztalatait pedig úgy írta le anno, hogy többet tanult itt három hónap alatt, mint a Harvard előadótermeiben összesen. Nem csoda egyébként, hogy rengeteg ismeretanyaggal távozott a vállalattól, hiszen segédkezett az első három Windows megalkotásában. Így adja magát a kérdés: mégis mi késztette arra cikkünk alanyát, hogy végül beadja a felmondását? A válasz négy, mára történelmi jelentőséggel bíró betűben rejtőzik: Doom.

pcguru-print-ogex-gabe-newell-gaben-steam-half-life-3-left-4-dead-steam-sale-arckepcsarnok-legendak-1.jpg

(Kép: PC Gamer)

„Az id Software még csak nem is a kereskedőkön keresztül terjesztette a játékát, hanem hirdetőtáblákon és egyéb, az internetet megelőző módszerekkel adta a világ tudtára annak létezését” – emlékezett vissza a Bloomberg Businessweeknek adott interjúban. „Mindez kvázi villámcsapásként ért akkoriban. A Microsoft egy 500 fős értékesítési csapatot vett fel a Windows terjesztéséhez, ez a csapat pedig mindössze 12 fejlesztőből állt, és mégis létrehozta a világ legszélesebb körben terjedő szoftverét. Éreztem, hogy eljött a változás szele” – tette hozzá. Ő vezette egyébként a Doom Windows 95-re történő portolásának fejlesztését, így vélhetően első körben értesült arról, hogy az FPS műfaj máig legmeghatározóbb darabja több számítógépre volt telepítve, mint az az operációs rendszer, amelyre épp át akarták ültetni. Így már talán érthető, miért fordította végül a tekintetét az interaktív szórakoztatóipar felé, ám kellett még egy utolsó lépés ahhoz, hogy búcsút mondjon a cégnek, ami beton biztos alapokra helyezte a karrierjét.

Gabenről, a Half-Life-ról és a Steamről bővebben az OGEX rendezvényeken ingyen elérhető PC Guru különszámban olvashatsz, amiben LeEcoBo teljes Legendák arcképcsarnoka-cikke elérhető!