Az id Software csodagyereke, a baráti körében csak Engine Johnnak becézett John Carmack úgy gondolja, hogy bár a következő generációs konzoloktól mindenki hihetetlen grafikát és stabil 60 fps-es teljesítményt vár, le kell szállni a földre és elfogadni, hogy az ipar még hosszú ideig a 30 fps-hez fog ragaszkodni.
A programozó Twitteren erősítette meg egy érdeklődőnek, hogy bár ő is szívesen látna gyors játékokat, biztos benne, hogy nagyon sok nextgen projekt a 30 fps-t veszi célba majd, így érve el szebb látványt a többi programnál anélkül, hogy komolyabb technikai bravúrt vinne véghez.
John Carmack személy szerint mindig a 60 fps pártján állt, az id jelen konzolgenerációs címei pedig egytől egyig stabilan hozzák e sebességet. A Rage (adatlapunkon) és a Doom 3 azonban korukat megelőző megoldásokról váltak ismertté, és persze nem várható el, hogy minden játékkészítő hasonlóan ügyes és kreatív legyen. Az id jelenleg a Doom 4-en dolgozik, melyet még 2008-ban jelentettek be Xbox 360-ra és PlayStation 3-ra, az elmaradhatatlan PC mellett.
Az 'input lag' azért problémás kérdés, mert magában foglalja a hibás software tervezést és a fejlesztő / felhasználó alul méretezett hardwarejét is ( Konzoloknál pont ezt 'szenvedik' meg manapság, míg pc-n ez mindig is létezett )... Gondolok itt arra, hogy sok kurrens engine sem teljesen 100 %-ig realtime. Sokszor előfordul, hogy a scene, physic, mob mozgató és egyéb adatokat eleve a frissítés halasztása / ütemezése és a szinkronizálás miatt egy, két, pár frame késéssel küldi csak el a rendernek.
Ez egy konstans 60 FPS esetén annyira elenyésző, hogy senki sem veszi észre és ott a display lag is egy jelentéktelen tényező, míg egy 15-20 frame esetén már baromira zavaró tud lenni. ( Persze ez azt jelenti, hogy minden egyes képfrissítés pont 1 / 60-ad másodpercenként történjen, ne előbb és ne is később! Láttam már olyan csodát, hogy valaki kirakott 60 képet egyhuzamban, utána várt 1 / 60-ad ig és kezdte elölről ! )
Legjobb példa talán a Lost Planet és a Just Cause 2 PC-s változata, ahol baromi idegesítő amikor megrántod az egeret és előbb meditál, majd utána kezd csak fordulni, pedig jóval több, mint 100 frammel fut a program... ( Azért is, mert az előbbi egy pikáns kakás rakás, de a második egy rendkívül élvezetes játék minden más tekintetben ! )
Azt az időtartalmat jelöli, ami a VGA-ból kiküldött jel megjelenítése között telik el. Ennek semmi köze a programhoz, magyarán a monitortól függ.
Az 'input lag' többnyire programozói hiba ( multithreading-al még egy magos procin is (idősávos multiplex ) megoldódna "magától"...). De ha eleve túl kicsi vagy buffer nélküli direct státuszt figyelő input vezérlést alkalmaznak akkor is olyat látsz, amiről azt hiszed, késik, akadozik az input, pedig csak szar a kód ...
Az megint más kérdés, hogy hiába a direkt kellően bufferelt input, ha a render nem képes azt elfogadható sebességgel frissíteni. De ez megint nem lagg...
Megoldás lenne egy "felezett v-sync", hardwares vágás ami mondjuk 60 helyett például 30-on ( esetleg 45 ) tartaná a képfrissítést és így a kecske is jól lakna és a káposzta is megharapna !
Amúgy meg konzolt az exkuzívok és a 5+ éves fix hardware miatt 'kell' ( érdemes ) venni. Aki szeret barkácsolni és nem akar ugyanarra a dologra két eszközt tartani, mint például én és szeret időnként, de folyamatosan fejlődni az meg maradjon a PC mellett... ( Ha ésszel csinálja akkor egy 5 éves generációban ugyanannyit költ a vasra, mint egy új konzol ára, maximum az elején gyengébb, cserébe a végén sokkal erősebb kütyüje lesz... )
Na jó, de ő John Carmack. Videojátékok fejlesztésénél felér egy IDDQD - IDKFA kombóval, ha valaki John Carmack!
Mert az a 24 csak stabil fps-re igaz. Pl. filmeknél elmegy, mert ott minden egyes képkocka ugyanolyan hosszú. Játékoknál viszont minden egyes képkocka más-más időtartamig jelenik meg, és ez zavarja az érzékelést. Míg egy 24 képkockás mozifilmmel vígan elvan az ember, addig játékban 30-tól simán kifolyik a szeme, mert ez a 30 csak átlagérték. A sebesség fel-le változik. Nekem személy szerint 33-tól kezd élvezhető lenni a dolog, és 45 felett optimális, de ez biztos egyéni ízlés kérdése.
A másik probléma az input lag. Sok játék esetén a motor az fps-hez viszonyítva figyeli a perifériákat is, és minél jobban szaggat, cserébe annál pontatlanabbul, nehezebben, és nagyobb késéssel mozog az egér vagy reagál a billentyűzet. Ha netalántán még egy kis vsync is van a dologba keverve, akkor meg egyes játékoknál ez már igen zavaró mértékig felerősödik.
Mindkét szemünknek 30, nem?
3D láz, valaki?
Talán ezért.