A tavalyi mozis mezőny elsősorban a Disney sorozatos bukdácsolásairól szólt, azonban úgy tűnik, hogy idén a Lionsgate kapta a legnagyobb pofonokat. A stúdió ugyanis 2024-ben hét olyan filmet is bemutatott, amik megbuktak a mozikasszáknál, ráadásul egymás után: az első a Borderlands volt még augusztusban, aztán jött A holló-reboot, majd az 1992, szeptemberben a Ne oldozz el!, a The Killer’s Game, a Megalopolisz, legvégül pedig az október elején bemutatott White Bird. Az 1992-t, a The Killer’s Game-et és a White Birdöt ugyan nem mutatták be a magyar mozikban, de mind a hét film csúnyán zakózott a jegypénztáraknál, ami két hónap leforgása alatt nem kis teljesítmény.

A népszerű videojáték-sorozat alapján készült Borderlands a 100 milliós költségvetésével csupán 32 millió dollárt hozott világszerte, A holló 50 milliós büdzséjével csak 23,7 milliót termelt, Halle Berry túlélőhorrorja, a Ne oldozz el! 20 millióval szemben 16,2 milliót, Francis Ford Coppola szerelemprojektje, Megalopolisz 120 millióval szemben 11,2 milliót (ezzel a legnagyobb bukás lett mind közül), Dave Bautista akciókomédiája, a The Killer’s Game 30 milliós költségvetéssel hozott 5,9 milliót, Az igazi csoda előzményfilmje, a White Bird pedig 20 millióval szemben 6,8 millió dollárt termelt. Az 1992 büdzséje nem ismert, de a 2,9 millió dolláros bevétel több mint valószínű, hogy nem számít sikernek.

A Benchmark Co. szenior elemzője, Matthew Harrigan elmondta a Varietynek, hogy a Lionsgate felhozatala eléggé változatos volt, tehát semmiképpen sem arról van szó, hogy ugyanolyan filmekkel túltelítették volna a piacot – csak épp ezek közül egyik sem működött. A stúdió amúgy igyekszik visszafogni a költségvetéseket, és a filmjeik nemzetközi forgalmazási jogait is el szokták adni, így valójában egy-egy alkotásuk bukása nem érinti őket olyan súlyosan, mint amennyire először látszik.

lionsgatelogohorrorversion.jpg

A Lionsgate ügyesen minimalizálja a kockázatot a bemutatóival. Mindazonáltal ezt a rossz szériát nem lehet ennyivel letudni. A halmozódó veszteség, amit a közepes büdzséjű filmek termelnek, ugyanolyan rossz lehet, mint egy nagy bemutató bukása” – fogalmazott Harrigan. A stúdiónak 2023-ban még sokkal jobban ragyogott a csillaga, a John Wick 4 440 millió dollárt hozott, a Fűrész X 110 milliót, Az éhezők viadala: Énekesmadarak és kígyók balladája pedig 348 millió dollárt. Hozzá kell tenni, hogy ennek a három filmre még Joe Drake bólintott rá, akinek azóta Adam Fogelson lépett a helyére a stúdió filmes részlegében.

A Lionsgate általában olyan közönségrétegeket szokott megcélozni, amelyeket a nagy stúdiók ritkábban, ezért a szakértők dicsérni szokták őket. Ezek közé tartozik a vallásos és a fekete nézőknek szóló filmek is: az Unsung Hero című keresztény drámát idén mutatták be, és 21 milliós bevétellel büszkélkedhet, a The Blackening című horrornak pedig 2022-ben történt meg a premierje, és 18 millió dollárig jutott. „A stratégiájuk része, hogy kitöltik a réseket. Stratégiailag ez okos húzás. De ez a filmipar régi küzdelme. Nem tudhatod, hogy a közönség befizet-e majd a filmedre” – mondta Jason Squire, a USC School of Cinematic Arts professzora.

A bukássorozat persze a Wall Streeten is kifejtette a hatását, az emberek egyre szkeptikusabbak azzal kapcsolatban, hogy a Lionsgate képes lesz-e talpra állni a nagy stúdiók és techóriások uralta piacon. A vállalat részvényei több mint 30%-kal zuhantak a 2023-as évhez képest, bár igazából velük együtt a teljes mozipiac is válságban van. „Nem egyedül a Lionsgate van nehéz gazdasági helyzetben. De bennük nincs meg az a ’varázs’, mint a nagy stúdiókban, hogy csak úgy dobálózhatnak a dollárokkal és védve vannak a nagy veszteségektől” – mondta Squire.

A képek forrása: Lionsgate