Listát kérni valakitől, akinek dedikált könyve van listákról, és aki külön blogot vezetett, ami kizárólag Top 5/Top 10 listákból állt, jó felkérés; összeírni az évtized legjobb videojátékait viszont frusztráló feladat. Nem csak azért, mert objektívnak lenni lehetetlen, hanem azért is, mert 10 és 20 hely sem elég ahhoz, hogy sikerüljön úgy összefoglalni egy egész évtizedet, hogy abba minden beleférjen. A listám így nem is teljes: nincs benne olyan játék, amivel a legtöbb időt töltöttem valaha (Heroes of the Storm), nincsenek benne top 10-esélyes címek, melyeket még be kellene fejeznem vagy illene elkezdenem (Divinity: Original Sin 2, Outer Wilds), a világot felforgató és a popkultúrába is átszivárgó mérföldkövek (Fortnite, Overwatch), és személyes kedvencek sem, melyek felejthetetlen élményt nyújtottak (Elite Dangerous, Max Payne 3, NieR: Automata, Dead Space 2, Dishonored). Éppen ezért ez nem egy definitív lista: „csupán” 20 olyan játék az elmúlt évtizedből, melyek mérföldkőnek számítanak – legalábbis számomra:
20. StarCraft 2
- Kiadó: Blizzard Entertainment
- Fejlesztő: Blizzard Entertainment
- Megjelenés: 2010.07.27.
- Platform: PC
Érdekesebbé tenni a történetet, mint magát a játékmenetet, nos, felettébb parádés egy olyan műfajban, amely bő egy évtizedig inkább szólt az erőforrás-menedzsmentről, semmint a tálalásról (felejthetetlen Westwoodos FMV-k ide vagy oda), de ha a Blizzardról van szó, ezen talán már meg sem lehet lepődni. Az eredeti ütemtervhez képest pár évet csúszó StarCraft 2 saga viszont egy eszelősen jó intergalaktikus történetet rejtett egy monumentális RTS keretrendszere alá, egyetlen csomagban kínálva sci-fit, űrwesternt, drámát, és néha még egy kis komédiát is. A műfaj abszolút csúcsa!
19. Death Stranding
- Kiadó: SCEE
- Fejlesztő: Kojima Productions
- Megjelenés: 2019.11.08.
- Platform: PS4 (később PC)
A lista legfrissebb játéka még mindig párhónapos cím, és így új élmény, de a neki adott értékelés (99%) és a teljesen vegyes fogadtatása is kiváló indok arra, hogy mindenképp szerepeljen. A száműzetésből visszatért Kojima egy páratlan, semmihez sem fogható világot teremtett, amit megtöltött érdekesebbnél érdekesebb karakterekkel, és egy olyan játékmenettel, melynek hallatán a világon senki sem gondolná, hogy akár csak egy hangyányit is érdekes és izgalmas lehet. Aztán amikor elé kerül, nagy eséllyel a stáblista végéig fel sem áll – jöjjön az 40, vagy 140 óra után.
18. BioShock Infinite
- Kiadó: 2K
- Fejlesztő: Irrational Games
- Megjelenés: 2013.03.26.
- Platform: PC, PS3, X360
Habár a sorozatban még mindig a legelső epizód a legkedvesebb a szívemnek, és ma már tudjuk, hogy a végeredmény teljesen más lett, mint amit eredetileg terveztek, panaszra így sincs ok. A BioShock Infinite-et a megjelenését megelőzően a hype vitte a csúcsra, az azóta eltelt években pedig a jogos nosztalgia. Nosztalgia az egyik legbájosabb társ kapcsán, nosztalgia a felhők fölé rejtett izgalmas világ okán, nosztalgia a gyomorütést bevivő történet lezárása miatt. A BioShock Infinite érett, felnőtt és okos akció-kaland volt, amely a szériát és a korszakot is lezárta.
17. Yakuza 5
- Kiadó: SEGA
- Fejlesztő: Ryu Ga Gotoku Studio
- Megjelenés: 2015.12.08.
- Platform: PS3
A nyugati bukások okán a halál széléről visszatáncolt, mára már a Japánon túli világon is milliók által imádott, számomra az abszolút kedvencet jelentő Yakuza-sorozat csúcsa úgy lett az ötödik epizód, hogy a szériában volt már felejthetetlenebb történet. Hogy miért ő? Mert monumentalitása páratlan: öt főszereplője, öt helyszíne, öt alapból külön futó, végül összeérő történetszála és túlzás nélkül szinte kifogyhatatlan mennyiségű tartalma miatt ez az a Yakuza-rész, amit egyszerűen senkinek sem szabad kihagynia, legyen a sorozat elkötelezett veteránja, vagy azzal csak most ismerkedő kezdő.
16. Mass Effect 2
- Kiadó: Electronic Arts
- Fejlesztő: BioWare
- Megjelenés: 2010.01.21.
- Platform: PC, PS3, X360
A Yakuzához hasonlóan ez sem az abszolút kedvenc epizódom a sorozatból, de az első Mass Effect egy hajszálnyival hiába kedvesebb a szívemnek – mivel az még az előző évtizedet erősíti, a folytatás pedig játékmenet szempontjából mindenképp jobb, így adja magát, hogy a ME2 szerepeljen a listán. A BioWare mára árnyéka önmagának, de a Mass Effect-trilógia idején még a csúcson voltak – a csúcs pedig egyértelműen ez az epizód, ahol tökéletesre csiszolódott az előd által lefektetett formula, kidolgozottabb és gazdagabb lett a világ, felejthetetlenebb a szereplőgárda, és fordulatosabb a történet. Ennél jobb sci-fi világ, ennél jobb sci-fi kaland számomra nem létezik!
15. Life is Strange
- Kiadó: Square Enix
- Fejlesztő: Dontnod Entertainment
- Megjelenés: 2015.01.30
- Platform: PC, PS4, XOne, PS3, X360
A műfajt ugyan a Telltale fejlesztette The Walking Dead találta ki és tökéletesítette, de a legfelejthetetlenebb élményt számomra a Life is Strange adta. A természetfelettiből is jócskán merítő, szívhez szóló történet, a valós érzésekkel és konfliktusokkal küzdő szereplők, az egyszerű elemekkel felépített mikrouniverzum, a kedvenc zenekaraimtól kölcsönző soundtrack, és az epizodikus formulát kiválóan kihasználó dramaturgia miatt a Life is Strange számomra mind a mai napig „AZ” interaktív film, ahol inkább néző, semmint játékos vagyok, de itt élvezet csak nézni és átélni a sztorit, és nem az aktív részesévé válni az eseményeknek.
14. PUBG
- Kiadó: PUBG Corporation
- Fejlesztő: PUBG Corporation
- Megjelenés: 2017.12.20.
- Platform: PC, PS4, XOne
Amikor a korai hozzáférés első változata felkerült Steamre, az első próba olyan izgalmat és feszültséget nyújtott, amire csak kevés videojáték volt képes azóta is. És bár a beleölt órák százai óta ez elmúlt, a PUBG az évtized megkerülhetetlen játéka, amely elmondhatja magáról, hogy nemcsak egy teljesen új műfajt teremtett, de közvetve (Fortnite) kiszélesítette a videojátékos tábort is. Habár sokszor nagyon frusztráló tud lenni, és sok esetben az időpazarlás érzését is rátolja az emberre (20 perc séta eredménytelenül nem épp a legjobb...), amikor sikerélményt ad, az olyan, ami szinte semmihez sem fogható.
13. Forza Horizon 2
- Kiadó: Microsoft Studios
- Fejlesztő: Playground Games
- Megjelenés: 2014.10.03.
- Platform: XOne, X360
Vannak játékok, amik évekre meg tudnak határozni egy sorozatot, vagy akár egy teljes műfajt is – ez számomra az arcade autózás kapcsán jelenleg a Forza Horizon 2, annak ellenére, hogy azóta már a sokadik epizódnál járunk. Nem csak azért, mert számomra ebben van minden idők legjobb videojátékos intrója (bármely műfajban!), hanem mert itt ért össze minden: a luxusautók imádata, a minden ízében tökéletes helyszín, a pazar tálalás, a versenyzés és a száguldás öröme. Van, amiben jobbak a később érkező folytatások, de nekem egyik sem volt annyira összeszedett, hangulatos és sima, egyáltalán nem erőltetett, mint az idén 6 éves FH2.
12. The Elder Scrolls 5: Skyrim
- Kiadó: Bethesda Softworks
- Fejlesztő: Bethesda Game Studios
- Megjelenés: 2011.11.11.
- Platform: PC, PS3, X360
Hazudnék, ha azt mondanám, hogy ez a kedvenc epizódom a sagából (az a millió hibája ellenére az Oblivion, szorosan mögötte a Morrowind), de abba belegondolva, hogy több száz órát sikerült belerakni az alapjátékba és a kiegészítőkbe konzolon, a PC-s változat pedig kísér minden PC-men, nos, nem is lehet kérdéses, hogy a Skyrimnek a listán a helye. Mai szemmel nézve ezer sebből vérzik, és temérdek dologban rettenetesen kezdetleges, de az általa életre keltett világ hangulata azonnal lecsap, ha csak felcsendül a főcímzene, vagy a soundtrack valamelyik ikonikus dala. Biztos, hogy többet nem veszem elő, de amit nyújtott, azt sosem felejtem el.
11. Minecraft
- Kiadó: Mojang
- Fejlesztő: Mojang
- Megjelenés: 2011.11.18.
- Platform: PC, PS4, XOne, PS3, X360
Két PC Guru szerkesztőségen át kísért az a töméntelen mennyiségű minecraftes papercraft, amit a kevésbé mozgalmas órákban sikerült összerakni az irodában, és ehhez a brigádhoz csatlakoztak később a hivatalos műanyag figurák és a többi merchandise. Ez talán mindent elmond arról, hogy mennyire szeretem a Minecraft világát, és hogy miért szakadt a nyakamba éveken át az összes létező túlélős játék. A műfajból mára ugyan már többszörösen sikerült kiégni, de elég csak egy új screenshot vagy egy új blogbejegyzés a Minecraftről ahhoz, hogy ismét elgondolkozzak azon, hogy csak bele kellene nézni, épp hogy áll a kockavilág...
10. Uncharted 4: A Thief’s End
- Kiadó: SCEE
- Fejlesztő: Naughty Dog
- Megjelenés: 2016.05.10.
- Platform: PS4
Ahogy a Mass Effect és a Yakuza, úgy az Uncharted esetében is problémát jelent az, hogy két évtizedbe is átnyúl a sorozat története, de ezt leszámítva sem lehet kérdéses az, hogy az Uncharted 4-nek itt a helye. Habár zűrös fejlesztési időszak kísérte végig, a félelmek ellenére is méltó lezárása lett a Nathan Drake-sagának, amely nemcsak dicső mód küldte nyugdíjba a modern kor Indiana Jones-át, de úgy mélyítette el a történetét, hogy az sem erőltetettnek, sem szükségtelennek nem hatott. És mellette még egy parádésan kinéző, a filmekben látottakkal vetekedő akciójelenetekkel telipakolt játékmenetre is jutott idő.
9. God of War
- Kiadó: SCEE
- Fejlesztő: SIE Santa Monica Studio
- Megjelenés: 2018.04.20.
- Platform: PS4
Cikkírói karrierem során csupán egy maroknyi játék érdemelte ki tőlem a maximális pontszámot, a God of War első része pedig ehhez az illusztris táborhoz tartozott. Már csak emiatt is nagy lelkesedéssel vártam az új epizódot (annak ellenére, hogy a GoW 2 utáni részek számomra mind csalódást okoztak), de a végeredmény minden várakozást felülmúlt. Szó szerint tökéletesen modernizált egy a sorozat által túlságosan is kifacsart játékmenetet, és olyan felnőtt, komor hangulatba fordította át az elődök nevetséges, komolytalan előadásmódját, amely történetmesélés terén példaértékű. Tökéletes folytatás, tökéletes reboot.
8. Red Dead Redemption 2
- Kiadó: Rockstar Games
- Fejlesztő: Rockstar Studios
- Megjelenés: 2018.10.26.
- Platform: PC, PS4, XOne
Sokak szerint unalmas és vontatott, mások szerint céltalan és önimádó – szerintem pedig minden ízében tökéletes. A Red Dead Redemption 2 egy elképesztően jól megkomponált óda egy letűnt korszakról és az ahhoz még mindig göcsörtösen ragaszkodó, a saját vesztükbe rohanó brigádról, egy aprólékosan kidolgozott, hiteles és életszerű világban, ahol legalább akkora élmény letudni egy bankrablást vagy egy nagyobb lélegzetvételű sztoriküldetést, mint átlovagolni a prérin vagy a mocsárvidéken, feljutni egy hegy csúcsára, lóháton vágtatni a naplementében, vagy Rockstarosan őrült minitörténetre bukkanni a vadonban.
7. The Witcher 3: Wild Hunt
- Kiadó: CD Projekt
- Fejlesztő: CD Projekt RED
- Megjelenés: 2015.05.19
- Platform: PC, PS4, XOne
Habár relatíve sokáig tartott, míg beleszerettem, a műfaj legnagyobbjaihoz hasonlóan utána már nem tudtam elszakadni tőle. A The Witcher 3-ról mindenki mindent megírt már az évek alatt, jelentősége vitathatatlan, popkulturális lábnyomát pedig mi sem példázza jobban, mint a decemberben megjelent netflixes sorozat. Bennem azonban nem az maradt meg, hogy mennyire filmszerű volt, hanem az, hogy mennyi mindent fel tudok idézni belőle még ennyi év elteltével is. Minden idők legkomorabb küldetését, a folyamatosan az ember háta mögött loholó nagy veszélyt, a parádés szereplőgárdát, és azt a furcsa világot, amely egyszerre merít az ismert fantasy panelekből és szakít is velük.
6. The Last of Us
- Kiadó: SCEE
- Fejlesztő: Naughty Dog
- Megjelenés: 2013.06.14.
- Platform: PS4, PS3
Egy generációt búcsúztatott elsőre és egy generációt fog búcsúztatni másodjára: furcsa, hogy a The Last of Us mindig az utolsók között fut be, de tudjuk, hogy utolsókból lesznek az elsők, és ha a Naughty Dog legjobb játékát vagy a legjobb akció-kalandjátékot keressük a világon, akkor az a The Last of Us, amely egyszerre akció, horror, kaland és egy roadtrip, a sémáktól elszakadó egyedi posztapokalizmusra, életszerűen kidolgozott szereplőkre, és egy tökéletes zenei anyagra hangszerelve. Évszakokon átívelő történet a pusztulásról, a reményről és a türelemről.
5. Alan Wake
- Kiadó: Microsoft Game Studios
- Fejlesztő: Remedy Entertainment
- Megjelenés: 2010.05.14.
- Platform: PC, X360
A stúdió neve ugyan egybeforrt egy karakterrel és egy sorozattal (Max Payne), legjobb munkájuk számomra mégis az az Alan Wake, amely gyalázatos módon mind a mai napig nem kapott folytatást. És bár nem mindennek van szüksége második vagy harmadik epizódra, az Alan Wake ez alól több szempontból is kivétel. Egyrészt mert a története cliffhangerrel ért véget, másrészt mert az által megteremtett világ olyan, ahová az ember nagyon szívesen visszatérne. No, nem azért, mert annyira hívogató hely, hanem mert annyi rejtélyt és annyi történetet tartogat – Alan Wake pedig pont az a fickó, aki erről remek dolgokat tudna írni...
4. Metal Gear Solid 5
- Kiadó: Konami
- Fejlesztő: Kojima Productions
- Megjelenés: 2015.09.01.
- Platform: PC, PS4, XOne, PS3, X360
Stílszerű: ami elindította a karrierem, az zárta le annak egy korszakát is. A Metal Gear Solid-sorozathoz életem számos meghatározó eseménye kötődik, de az ötödikre emlékszem vissza a legszívesebben. Ha röviden és tömören kellene összefoglalnom, csak annyit mondanék: minden idők legjobb lopakodós játéka. Ha hosszabban, akkor azt is hozzátenném, hogy zseniális evolúciója egy részről részre tökéletesített játékmenetnek, pazar és kiszámíthatatlan fordulatokkal teletömött búcsútörténet, és egy olyan méltó lezárása egy történetnek, amely több konzolgenerációt is megörvendeztetett.
3. The Legend of Zelda: Breath of the Wild
- Kiadó: Nintendo
- Fejlesztő: Nintendo EPD
- Megjelenés: 2017.03.03.
- Platform: NS, WII U
A megújulás és a múlthoz való ragaszkodás kettőssége már kezdetek óta a The Legend of Zelda-sorozat alaptétele, és mindig egy új konzolgenerációhoz időzített epizódnak jutott az a feladat, hogy az alapokhoz is hozzá merjen nyúlni, azonban a Nintendo 64-es Ocarina of Time óta nem fordult elő olyan, hogy annyi minden változott volna a Zelda-univerzumban, mint amit a Breath of the Wild be mert vállalni. Egy teljesen szabadon bejárható világ, többféleképpen is megoldható feladatok, egy gigantikus repertoár, és kismillió olyan apróság, amit sokan akár észre sem vesznek. A tökéletes folytatás, a tökéletes újragondolása, a tökéletes Zelda-játék!
2. Persona 4: Golden
- Kiadó: Atlus
- Fejlesztő: Atlus
- Megjelenés: 2013.02.22.
- Platform: PS Vita
Az alapjáték technikailag ugyan az előző évtizedhez tartozik, de a kibővített változat okán sikerült betuszkolni a listámra a Persona 4-et, egész pontosan annak Golden változatát, mert... mert ez adta számomra az egyik legmaradandóbb játékélményt valaha. Az álmos japán faluba ágyazott misztikus történet már önmagában vonzó, de ehhez sikerült egy olyan gárdát felsorakoztatni, akik nem szimplán mellékszereplők vagy társak, hanem „igazi” barátok. Akikkel öröm időt tölteni, akikkel jó felfedezni a helyi nevezetességeket és a halálos dungeönöket. Akikre évek múlva is emlékezni fogok. Barátok egy fiktív világból.
1. Grand Theft Auto 5
- Kiadó: Rockstar Games
- Fejlesztő: Rockstar North
- Megjelenés: 2013.09.17.
- Platform: PC, PS4, XOne, PS3, X360
Nem titok: a kezdetek óta követem és imádom a GTA-sorozatot, de sosem gondoltam volna, hogy az ötödik epizód annyira jó lesz, hogy nem kizárólag az évtized legjobb játéka legyen számomra, de minden idők egyik legjobbja is. Ritka az, amikor valamit újrajátszok (sajnálom rá az időt, amikor több száz érintetlen játék vár rám), de a GTA5-öt majdnem háromszor is sikerült három különböző platformon. Lehet, hogy klisés a története, lehet, hogy Trevor erőszakossága sokszor a polgárpukkasztás kedvéért túltolt, lehet, hogy fordulatai elcsépeltek, de akkor is imádom a szereplőit, imádom a világát, imádom a történetét, és imádom azt a hangulatát, amit más videojátékban sehol sem lehet megtalálni, és filmekben is csak elvétve. Itt lenne az ideje egy újabb végigjátszásnak...
Az évtizedet összefoglaló listáink még folytatódnak, tarts velünk a továbbiakban is!