10 év alatt minden megváltozik. Nem csak a játékok minősége és technológiai lehetőségei alakultak át teljesen, de én magam is teljesen más ember vagyok, mint 2010 elején voltam, és újfajta igényeim vannak a játékok felé. Ezért bonyolult egy kicsit megítélni, hogy amit sok-sok évvel ezelőtt fantasztikus élménynek találtam, ma mennyire tudna megérinteni, főleg, mivel lehetetlen lehántani róla a mostanra elavult látványok, animációk és motorok negatív befolyását. Szóval, szerintem nincs más választásom, mint minden egyes címet a maga korának kontextusában megítélni, és az akkori énemre tett hatásának emlékét értékelni. Egy dolog mindenképp konzisztensnek tűnik, ahogy átnézem a listámat: mindig a remek történetmesélést, emlékezetes karaktereket és maradandó élményeket díjazom a játékokban. Az ügyetlen harcrendszer, a (játékot el nem törő) bugok sokasága vagy az esztétikai problémák mind-mind lényegtelenek, ha egy érzelmes, okos, hatásos és felejthetetlen történet veszi körül őket. Nehéz 10 évnyi emléket listába rendezni, de a legfontosabbakat biztosan nem hagytam ki.
20. Prey
- Kiadó: Bethesda Softworks
- Fejlesztő: Arkane Studios
- Megjelenés: 2017. 05. 05.
- Platform: PC, PS4, XOne
Az alternatív jövőben, egy kutató űrállomáson játszódó Prey hangulatára nehéz szavakat találnom. A sztori már az elejétől tele van dezorientáló csavarokkal (szimuláció a szimulációban... a szimulációban?), és hamar megtanulod azt is, hogy nem szabad bíznod a környezetben, mert semmi sem az, aminek látszik. Mikor egy ártatlan kávésbögre is hirtelen alakot válthat, felfedve magát, mint az állomást többi tudósát kiirtó földönkívüli faj tagja, akkor a stressz szintje nyilván végig az egekben marad. A Prey lényege azonban több, mint ijesztgetés a jellemzően nehéz ellenfelek jelenlétével. A játékstílusodhoz alkalmazkodó AI meglepő kihívások elé állít, és te magad is meglepheted az idegeneket – döntéseiddel arról, hogy a számtalan felhasználható fegyver és futurisztikus kütyü közül melyiket hogyan veted be ellenük. Az űrállomás csodálatos, retrofuturisztikus és art deco elemekből épülő dizájnja remek játszótér egy sci-fi horror kalandhoz, bármelyik narratív irányt választod is az idegenek ellen.
19. Halo 4
- Kiadó: Microsoft Studios
- Fejlesztő: 343 Industries
- Megjelenés: 2012. 11. 06.
- Platform: PC, X360
Mindig is Halo-rajongó voltam, de a múlt évtizedben a Halo 4 hozta el végre azt a fajta történeti és érzelmi mélységet, amitől számomra igazán emlékezetes egy játék. Így 8 év távlatából nehéz megmondani, hogy még mindig hasonlóan megérintene-e Cortana küzdelme az elmúlással, vagy az általában sztoikus Master Chief erős reakciója az egészre, de a maga idejében nemcsak vizuálisan tűnt gyönyörűnek a játék, minden szempontból megkapónak találtam. A bravúros sztori, remek dialógusok és változatos helyszínek mellett még egy halom különféle játékmód is kiemelkedővé tette, ráadásul a fő kampány után egy epizodikus, Spartan Ops című fonalat is végig lehetett követni, ami kábé ötven új küldetést jelentett. Valamikor 2020 során megjelenik majd a Halo: The Master Chief Collection többi része is PC-re (ezen sorok írásakor csak a Reach elérhető), és amint elérnek a sorban a Halo 4 kiadásához, jó eséllyel megnézem magamnak, még mindig annyira tetszik-e az egész, mint sok-sok évvel ezelőtt. Szerintem nem fogok csalódni.
18. BioShock 2
- Kiadó: 2K Games
- Fejlesztő: 2K Marin
- Megjelenés: 2010. 02. 09.
- Platform: PC, PS3, X360
Ez a visszatérés Rapture víz alatti disztópiájába szerintem a sorozat leggyengébb darabja, de még így is az évtized legjobb címei között van (igen, a BioShock-világ egyszerűen ennyire zseniális). Ha 3 évvel korábbi elődjéhez viszonyítjuk, történetmesélési és játékmechanikai szempontból is óriási a fejlődés, bár a történet komplexitása és zsenialitása nem üti meg az első rész moralitásra apelláló, Ayn Rand inspirálta sztorijának szintjét. Rapture azonban így is gyönyörűen vészjósló és immerzív, a karakterekkel kapcsolatos nehéz döntéseknek érezhető súlya van, a zene pedig (akár a háttérben felcsendülő eredeti dallamokról, akár a korhű zeneszámokról beszélünk) olyan hangulatot teremt, amiről ezer közül is fel lehet ismerni egy BioShock-játékot.
17. Kentucky Route Zero
- Kiadó: Cardboard Computer
- Fejlesztő: Cardboard Computer
- Megjelenés: 2013. 01. 07.
- Platform: PC
Kicsit hezitáltam, felkerülhet-e a listára, hiszen ez a játék egyelőre befejezetlen, eddig csak 4 epizód jelent meg, az utolsó várat magára. A Kentucky Route Zero azonban annyira fantasztikus és semmihez sem hasonlítható művészeti alkotás, hogy meg kell emlékeznem róla. Az egész egy videojátékba oltott vers – mint egy álom, ami hétköznapian indul (elindulsz munkába, főszereplőnk esetében ez fuvarozást jelent), majd az egykor ismerős környezetbe fokozatosan elvont, földöntúli elemek fonódnak, az emberek fel- és eltűnnek, az utak nem mindig ugyanoda vezetnek, a logika pedig másképp működik, mint a valóságban, de valahogy mégis megérted. A szavak híján csakis hangulatkeltő zenékkel operáló Kentucky Route Zero magányos főhősének, Conwaynek fel kell fedeznie ezt a szürreális környezetet ahhoz, hogy eljusson a térképeken nem létező nullás autópályára, ahova változatosan különös karakterek és helyszíneken át vezet az út. Ráadásul Conway karakterét a dialógusok opcióin át 100%-ban te magad írod, minden interakcióval egyre inkább saját képedre formálva az álom történéseit, mígnem az egy személyes és mélyen elgondolkodtató tükörképpé, a te saját meséddé nem válik.
16. Unravel
- Kiadó: Electronic Arts
- Fejlesztő: Coldwood Interactive
- Megjelenés: 2016. 02. 09.
- Platform: PC, PS4, XOne
Yarny, a főszereplő, egy gombolyag piros fonal, ami egy idős néni házában ébred öntudatra. Yarny elkezdi felfedezni otthonát, és rájön, hogy az ott talált régi fotók a tulajdonosa életének egy-egy fontos emlékébe teleportálják őt. Az egyedi puzzle kihívások legfőbb eleme a fonal, ami folyamatosan tekeredik le a kis antropomorf teremtmény testéről, mígnem teljesen elfogy, ezzel limitálva mozgási teredet. A megoldandó akadályok és fejtörők hátteréül szolgálnak a festményszerű, magával ragadó helyszínek, varázslatos háttérzenék, és egy érzelmekben gazdag, 60 évet felölelő történet, ami emberi sorsok, veszteség és öröm kavalkádját mutatja be. Az Unravel egy megkapó, melankolikus és mégis reményteli, gyönyörű utazás az elmúlás és emlékezés álomszerű pillanataiba.
15. Wasteland 2
- Kiadó: Deep Silver
- Fejlesztő: inXile Entertainment, Obsidian Entertainment
- Megjelenés: 2014. 09. 19.
- Platform: PC, PS4, NS, XOne
Az első Wasteland inspirálta a Fallout-játékokat, és a második rész ehhez méltóan sötét, hangulatos, nehéz és izgalmas utazás egy posztapokaliptikus világba (tegyük hozzá, a világégést okozó háborúk témája így 2020 elején ismét aktuálisnak tűnik, úgyhogy gyakorlásnak sem utolsó). Egyike azon ritka Kickstarter-projekteknek, melyek meglepően masszív sikernek bizonyultak, rövid időn belül rengeteg pénzt begyűjtöttek, majd a fejlesztők sikeresen le is gyártották a megtámogatott játékot, és a rajongók többnyire boldogok voltak a végeredménnyel. Ez a körökre osztott, felülnézetes RPG bolyongás az ismerős veszélyekkel teli sivatagban ugyan közel sem a legszebb, és nem is hibátlan, de bőven szerethető darab.
14. Firewatch
- Kiadó: Panic, Campo Santo
- Fejlesztő: Campo Santo
- Megjelenés: 2016. 02. 09.
- Platform: PC, PS4, XOne, NS
A Firewatch egy igazi túrázószimulátor, mivel az (egyébként stílusos és pazarul kinéző) erdőben sétáláson és néhány tárgy felvételén kívül semmiféle fizikai interakció nincs a játékban. A lényeg Henry, aki 3 hónapon át egyedül él az óriási nemzeti park közepén, vadőrként vigyázva a környezetre saját kilátójából. Egyetlen kapcsolata a világgal egy adóvevő, amin keresztül Delilah, a vadőrök főnöke beszél hozzá, társalgásukból pedig lassan kiderül, milyen személyes katasztrófák és démonok vezetnek valakit oda, hogy önként száműzetésbe vonuljon egy olyan helyre, ahol a madár sem jár. Az izoláció és folyamatos önvizsgálat azonban hamarosan paranoid hangulathoz vezet, furcsa események teszik egyre nyomasztóbbá az erdei sétákat, és hirtelen minden gyanússá válik – legfőképp az egyetlen emberi hang, Delilah. Bár a választható dialógus-opciók sokasága ellenére a történetre igazi hatással nem lehetünk, de a lenyűgöző szinkronszínészek által életre keltett sztorinak nincs is szüksége másra, mint hogy nézői és részesei legyünk. Egyedül a játék konklúziójával vagyok elégedetlen, a játék ezért nem került előrébb a listán.
13. Horizon Zero Dawn
- Kiadó: Sony Interactive Entertainment
- Fejlesztő: Guerrilla Games
- Megjelenés: 2017. 03. 01.
- Platform: PS4
Talán nem is annyira a történet, mint a Horizon által teremtett világ emlékezetes igazán. A távoli jövőben, miután az emberi civilizáció elpusztította önmagát, mesterségesen szaporodó gépszörnyek csordái vadásznak a vadonban, a túlélők pedig a régi korok relikviáiul szolgáló épületek romjai közt gyűjtögetnek elektronikai eszközöket. Az emberiség kollektív memóriája a technológiával együtt megszűnt, így senki sem tudja, miért kezdtek a gép-dinoszauruszok egyre agresszívabban vadászni rájuk, mígnem egy saját törzséből kitaszított lány, Aloy el nem indul a megfelelő nyomon... Ez a törzsek által lakott, veszélyes és gyönyörű vadon hatalmas, titkokkal teli, szabadon bejárható. A gépesített dinókkal való harc a sztori előrehaladtával egyre kifinomultabb és változatosabb, a számtalan fegyver és csapda ötvözött használata pedig a legszórakoztatóbb harcrendszert kreálja, amit valaha láttam. Aloy karaktere végtelenül szerethető, és a történet hiába alkot szép, kerek egészt, szerencsére bőven hagy helyet jövőbeli folytatás(ok)nak.
12. Spec Ops: The Line
- Kiadó: 2K Games
- Fejlesztő: Yager Development
- Megjelenés: 2012. 06. 29.
- Platform: PC, PS3, X360
Első ránézésre teljesen beleolvad a lövöldözős-háborús játékok rengetegébe, de egy óra sem kell, hogy kiderüljön, ez valójában álcázott kincs. Az álca pedig teljesen érthető, hiszen a tökéletes hatás érdekében eleinte nem szabad sejtened, hogy ebben a hétköznapinak tűnő háborús zónában, aminek mélyébe Delta Force alakulatod vezeted, az igazi ellenfelek a saját fejedben laknak... Ennél több részletbe vétek lenne belemenni, de a sztori Joseph Conrad A sötétség mélyén című regényén alapul. A játék szinte észrevétlenül irányít el téged és alakulatodat egy olyan pontra, ahol jobban megérted a háború pszichológiai hatásait, meg a lehetetlen élet-halál döntéseket, amiket katonaként meg kell hoznod, ráadásul megajándékoz saját, traumatikus emlékeiddel is az értelmetlen halál, őrület és rettegés kegyetlenségéről. Egy átlagos shooterben sosem ér utol tetteid súlya, vagy a felismerés, hogy már annyira alámerültél a tudatzavarban, hogy te vagy a szörny, akitől meg kell védeni a civileket – és ha mindez nem is hangzik kívánatos élménynek, akkor a Spec Ops: The Line nem a te játékod.
11. Heavy Rain
- Kiadó: Sony
- Fejlesztő: Quantic Dream
- Megjelenés: 2010. 02. 24.
- Platform: PC, PS4, PS3
A Detroit: Become Human közvetlen elődje, játékmechanikai és történetmesélési szempontból is. A Quantic Dream ezen korábbi próbálkozása a több szálon elmesélt, a játékos döntései által irányított történettel ugyan nem lett annyira kiforrott és érzelmes, mint a Detroit, ám a maga idejében egyedülálló élményt nyújtott. Normand Corbeil csodálatos zenéi teremtenek hátteret az Origami Killer utáni nyomozásnak, amiben nem csak a 4 főszereplő, de a játékos is aktív részt vállal, hisz az elejétől kezdve gyanús, hogy irányított karaktereink egyike a gyilkos... De melyik? A döntések néha túlmutatnak a nyomozáson, kétségbeesett apukaként például az a kérdés, hogy elrabolt kisfiad visszaszerzése érdekében, a szadista fogva tartó követeléseit teljesítve képes vagy-e megcsonkítani önmagad? A drogfüggő FBI ügynök esetében pedig gyakran döntened kell, vállalod az elvonási tüneteket, vagy remegve beadod magadnak a következő, talán halálos löketet? A tét minden jelenetben egyre nagyobb, ahogy elkezded megszeretni a szereplőket, mert itt nincs visszatérés, a halál valóban a történet végét jelenti. A Heavy Rain stresszes és néha szomorú, de emlékezetes élmény.
10. Outer Wilds
- Kiadó: Annapurna Interactive
- Fejlesztő: Mobius Digital
- Megjelenés: 2019. 05. 29.
- Platform: PC, PS4, XOne
Egy űrutazással kezdő szinten foglalkozó idegen faj tagjaként, életed első űrutazásának reggelén ébredsz. A felszállás remekül sikerül, a naprendszer bármely bolygóját felfedezheted, oda mész, ahova akarsz... Míg 22 perccel később a nap szupernovává nem változik és fel nem perzseli az univerzumot. Szerencsére egy Idétlen Időkig jellegű szituációban vagy, és ezután ismét a kilövés előtt ébredsz fel. De mi okozza a katasztrófát? Mint a galaktikus mormota nap egyetlen tudatos résztvevője, a te feladatod 22 perces intervallumokban körbeutazni a bolygókat, felfedezni a valaha ott élt, de rejtélyesen kihalt Nomai faj hátra hagyott struktúráit, majd nyomozásod végén összerakni a kirakóst és talán meglelni a robbanás elhárításának módját. Ez a színes, szótlan, de zenével és hangokkal teli világ nehezen adja a titkait, de tele van szellemes és szórakoztató játékmechanikai újításokkal, változatos helyszínekkel, és épp elég kihívással ahhoz, hogy ne tűnjön könnyűnek még harc vagy hasonlóan agresszív játékelemek híján sem.
9. Deus Ex: Human Revolution
- Kiadó: Square Enix
- Fejlesztő: Eidos Montréal
- Megjelenés: 2011. 08. 26.
- Platform: PC, PS3, X360, WiiU
Az „I never asked for this” mém atyja, egy időtállóan fantasztikus soundtrack tulajdonosa, a cyberpunk zsáner felélesztője és az eredeti Deus Ex kronológiai elődje. Ebben a gyönyörűen baljós és technológiailag túlfejlett világban főhősünk, Adam Jensen, komoly sérüléseket szenved, ami után amputálják és mechanikusra cserélik teste nagy részét, minden végtagját és a szemeit is (beleegyezése nélkül, mint a mém sugallja). Mint Ikaroszt, aki műszárnyakkal ugyan jó magasra repült, de a természet ereje végül földre rántotta, feltuningolt teste Adamet sem teszi szabaddá. A terminátorrá válás fájdalmas és sokkoló folyamata nincs jó hatással sem az elméjére, sem munkaügyi helyzetére, ugyanis innentől ő a fegyver, amit a szintén augmentált fizikumú terroristák ellen be lehet vetni. A DE:HR több, mint krómozott cyberpunk esztétika, belemerül a transzhumanizmus, a megavállalatok által irányított társadalom és az emberi önkép témáiba – miben ismered fel önmagad, hol lakik a lelked, ha a testedet már nem a saját húsod és véred alkotja?
8. God of War
- Kiadó: Sony Interactive Entertainment
- Fejlesztő: SIE Santa Monica Studio
- Megjelenés: 2018. 04. 20.
- Platform: PS4
A God of War-játékok nyolcadik inkarnációja, aminek örömére teljesen átgondolták az egész sorozatot. Ezúttal a skandináv mitológiában merülünk el, és a főhős Kratos mellett kisfia, Atreus is állandó szereplő. A játék fő célja Kratos halott feleségének hamvait eljuttatni Jötunheimba, amihez persze a világfa kilenc világának legtöbbjét muszáj meglátogatni, és közben megharcolni olyan isteni erejű alakokkal, akik akár többször is Kratos életére törnek. Az út elején ráadásul Atreus nem tudja magáról, hogy egy istenség fia, úgyhogy a gyász, családi kapcsolatok és mitológia témái hevesen összefonódnak az utazások során. Amellett, hogy a játék vizuálisan gyönyörű, egyetlen felesleges vagy unalmas perc sincs benne, a hosszabb hajóutak során egy levágott fej szórakoztat legendákkal, Kratos és Atreus kapcsolata pedig viharos, de sokszor vicces és abszolút szívmelengető.
7. Detroit: Become Human
- Kiadó: SIEA
- Fejlesztő: Quantic Dream
- Megjelenés: 2018. 05. 25.
- Platform: PC, PS4
Egy világban, ahol a robotporszívónkat is kisállatként kezeljük, és test nélküli hangokkal (Alexa, Siri) barátként társalgunk, nehéz elképzelni ezt a társadalmat, ahol az androidok folyton útban levő, lenézett használati tárgyakként élik napjaikat. De belekényszerítve a másodrendű polgárokként, szolgasorsban élő androidok szerepébe, hamar könnyű átérezni lázadásuk hátterét, és innen csak rajtunk áll, méltósággal vagy haraggal, erőszakkal vagy kitartással keresünk megoldást. A harcot a hivatalos emberré válásért három, teljesen más életet élő szereplő szemszögéből, történetszálaikat váltogatva élünk át. Nem csak az öntudat, lélek és emberség mikéntjének kérdései, de a karakterek is mind lebilincselők ebben a játékban, a fantasztikus színészek által (hang és motion capture) életre keltett történésekre pedig valódi hatással lehetünk meghozott döntéseinkkel.
6. Fallout: New Vegas
- Kiadó: Bethesda Softworks
- Fejlesztő: Obsidian Entertainment
- Megjelenés: 2010. 10. 22.
- Platform: PC, PS3, X360
Aki ezeket a listákat olvassa, annak szerintem nem kell bemutatni a Fallout-univerzumot. Bár a világégés utáni senkiföldje manapság már elavult látványt nyújt, 2010-ben őszinte csodálattal fedeztem fel az új városokat, kaszinókat és sivatagokat. Az elkerülhetetlen döntés a New Vegast uralni remélő frakciók között csak töredéke a játéknak, hiszen az egész hatalmas, felfedezhető terület tele van mellékküldetésekkel. A főszereplők közül egyeik sem unalmas vagy kiszámítható, a társul választható karakterek háttértörténetei és személyiségei mind megállják a helyüket (még Rex, a cyberkutya sem kivétel ez alól), játékmechanikailag pedig a New Vegas hatalmas előrelépés a Fallout 3-hoz képest. Egyértelműen a legjobb Fallout-játék az elmúlt 10 évből, de nem akarok ujjal mutogatni a Fallout 76-ra.
5. Alan Wake
- Kiadó: Remedy Entertainment
- Fejlesztő: Microsoft Game Studios, Remedy Entertainment
- Megjelenés: 2010. 05. 14.
- Platform: PC, X360
Máig is az egyetlen játék Xboxra, amiben minden egyes elérhető achievementet megszereztem, pedig ehhez egy Nightmare módnak nevezett, brutális nehézségen is végig kellett tolni az egészet. Ez egy túlélős pszichológiai thriller, nagyszabásúan moziszerű jelenetekkel és film noir narrációval megtűzdelve. Alan Wake egy ismeretlen város, Bright Falls misztikus erőivel (plusz komoly memóriazavarral) harcol, miközben keresi elrabolt feleségét, és minden jel arra mutat, hogy sokéves írói blokkját feloldotta a közelmúltban, mert egy általa írt regény lapjait találja mindenfelé. A szilánkos sztori azonban olyan, rémisztő és természetfeletti eseményeket ír le, amik nem sokkal később vele történnek meg. Ráadásul egyre kevésbé tűnik hihetőnek a magyarázat, miszerint Alan pszichózisának trükkjei lennének a fénytől rettegő árnyalakok, ugyanis évekkel korábban egy másik írót is beszippantott a város, akinek szintén valósággá változtatta papírra vetett szavait... A kibontakozó történet ugyanolyan hátborzongató, mint az agresszív árnyékszörnyek jelenléte, a harc pörgős és gyakori, a hangulat pedig a rémséges sötétben és a felszabadító napvilágban egyaránt feszültséggel teli. Mozifilmekkel vetekedő élmény, valahová Stephen King és a Twin Peaks közé tenném.
4. Death Stranding
- Kiadó: Sony Interactive Entertainment, 505 Games
- Fejlesztő: Kojima Productions
- Megjelenés: 2019. 11. 08.
- Platform: PC, PS4
A legfrissebb játék az első ötben, de így is 120 játékóránál tartok, úgyhogy nem elhamarkodott döntés. Kodzsima hírhedten elvont, bizarr alkotásait ismerve eléggé izgatott, hogy mi olyat tud alkotni, amibe Guillermo del Toro, Mads Mikkelsen és Norman Reedus szintű hírességek egész csapata szállt be. A kíváncsiságom megtérült, számomra a 2019-es év messze legjobb játékává vált a Death Stranding. Egy, a túlvilágról érkező szörnyek által megszállt, reménytelen Amerikában játszódik a sztori, ahol az emberek elszigetelve, otthonaikban maradva, internet nélkül élnek. Csak bátor hordárok szelik át a veszélyes távokat, mint te, a fő karakter, aki eleinte céltalan, depressziós és irtózik az emberi érintéstől, a játék során mégis újra kapcsolatot teremt másokkal, megtalálja saját családját, majd megváltoztatja az emberiség jövőjét. A körítés eme reménykeltő történethez kellően elvont és olykor nehezen követhető, ám a zseniálisan újszerű ál-multiplayer elemek, az árnyaltan sokszínű karakterek és a változatos játékmechanikai elemek sokszáz, élményben gazdag játékórát ígérnek. Ez egy leírhatatlanul komplex és érzelmes játék, amit meg kell tapasztalni, a maga lassú, furcsa valójában.
3. BioShock Infinite
- Kiadó: 2K Games
- Fejlesztő: Irrational Games
- Megjelenés: 2013. 03. 26.
- Platform: PC, PS4, XOne, PS3, X360
Elfogultságom mércéje a tény, hogy 6 évvel ezelőtti esküvőmön a főszereplő, Elizabeth ruhájának másolatában mondtam ki az igent. Bár a BioShock Infinite életem egy fontos, éppen az esküvőt szervező szakaszában jelent meg, de valószínűleg más körülmények közt is speciális helyet foglalt volna el a szívemben. A tökéletesen egyedi látványvilág, a filozófiai kérdéseket boncolgató, álomszerű történet, a tündérmeséből kilépett, toronyba zárt hercegnő azonban mind félrevezető elemek. A világ hamarosan megmutatja gyűlöletből épült, ismerősen erőszakos oldalát, a hercegnőről kiderül, hogy képes időben és térben utazni, megmentője pedig ugyanaz, aki… ezt majd kideríti, aki még nem játszotta végig. A történet libabőröztető tökéletességgel teljesedik ki, az állandó narráció pedig olyan emberi sorsokat, emberi kapcsolatokat mutat be, amik mélyen megrendítők és még ennyi évvel később is élénken élnek a fejemben. Az Infinite egy olyan zsánert alkotott, ami túlmutat a BioShock-tradíción, megőrizve annak legjobb elemeit is.
2. Portal 2
- Kiadó: Valve
- Fejlesztő: Valve
- Megjelenés: 2011. 04. 21.
- Platform: PC, PS3, X360
Az Aperture Science kutatólaboratórium öntudatra ébredt mesterséges intelligenciája, GLaDOS talán a legjobb karakter a videojátékok történelmében. A fantasztikus fekete humorral és változatosan halálos emberkísérletekkel operáló főgonosz arra kényszerít, hogy portálok és egyéb eszközök segítségével oldj meg fejtörőket a túlélésed érdekében. Az egyre nehezedő puzzle próbatételeket egy szórakoztatóan abszurd háttértörténet, és ehhez illően bizarr kísérő karakterek teszik végtelenül érdekessé. Minden pálya bravúrosan felépített, minden dialógus tele van felejthetetlen idézetekkel. A Portal 2 a legzseniálisabb játék, amihez eddig szerencsém volt, és nagyon kevés választotta el attól, hogy első helyre kerüljön.
1. The Witcher 3: Wild Hunt
- Kiadó: CD Projekt
- Fejlesztő: CD Projekt Red
- Megjelenés: 2015. 05. 19.
- Platform: PC, PS4, XOne, NS
A The Witcher 3 számomra nemcsak az évtized, hanem az elmúlt 30 év játéka. Ez a lengyel fantasy regényeken alapuló világ tele van mágiával, folklórral, humorral és annyira sok szerethető karakterrel, hogy itt nincs is hely felsorolni őket. A kontinensen élő népek, a városonként változó kultúra, állatvilág, növényzet és építészet mind részletesen ki van dolgozva, a fantasztikus szinkronhangokkal életre keltett karakterek történetei (akár a tipikusan európai humor, akár a szerelmi szálak vagy politikai csatározások adják témájukat) frappánsak és emlékezetesek. A változékony időjárással életszerűvé tett tájak hangulatát csodálatos soundtrack támogatja, a tipikus RPG-s játékmechanikai elemek, mint a harc, craftolás és szintezés, tökéletesen belepasszolnak ebbe a nyitottnak és végtelennek tűnő fantáziavilágba. A Netflixen nemrég megjelent sorozat remélhetőleg új érdeklődőket irányít majd a játék felé, ami még manapság is messze kiemelkedik a saját mezőnyéből.
Az évtizedet összefoglaló listáink még folytatódnak, tarts velünk a továbbiakban is!