Miközben mindenki azzal van elfoglalva, hogy mennyire jó játékok jelentek meg idén, és mennyire fantasztikus évünk volt, van egy árnyoldala is a nagy örömködésnek, méghozzá az a gőzölgő, kupac halom, mely 2023-ban egészen nagy neveket is kitermelt. Volt bőven botrány a 12 hónap során, elég csak a Daedalicre gondolni, hiszen a német kiadónál járva már az év elején sem volt teljesen tiszta, hogy hogyan fognak a rendelkezésre álló, elvileg már kész anyagból jó A Gyűrűk Ura-játékot készíteni. És akkor a fntasticus The Day Before-ról még nem is beszéltünk, mely már az előzetesekkel is több kérdőjelet hagyott maga után, mint bizonyosságot. Nos, ennek is meglett a böjtje. De érdekes módon nem is ezek lettek a Gurunál az idei esztendő legrosszabbul értékelt játékai, és ezen a téren bizony okozni fogunk némi meglepetést.

3. Redfall 40%

  • Bethesda/Arkane Austin
  • Teszt

Egy nyílt világú, vámpíros looter shooter, ami papíron talán még jól is hangzik (?), de végül, a nulla elvárás mellett sem volt képes, ha nem is maradandót, de legalább értékelhetőt hozni. Pedig az Arkane Austin-i stúdiójától azért legalább egy hangyafasznyit többet vártunk volna, mint egy legutolsó, senkikkel vagy éppen tehetségtelenekkel teli garázscsapattól, és hát mégis hiába reménykedtünk. Az egyébként is túltelített, rengeteg felesleges játékkal teli piacon a Redfall igazából semmi olyat nem hozott, aminek értelme lenne, vagy szükség volna rá, emellett számos anomáliától, rossz döntéstől szenvedett. Ahogy bodak is írta: “átgondolatlanságai, technikai kiforratlansága és egy-egy irgalmatlan bugja mellett a Redfall igazi főbűne az, hogy egy fájdalmasan unalmas, ezer meg egyszer látott nyílt világú átlaghalom. Így elkótyavetyélni az egyébként nem rossz ötletet, ami ráadásul elviekben az Xbox egyik húzócíme lenne az év első felére, nos, hát... egy egészen újfajta ballépés.” Nem baj, ingyen sem kéne, szokták volt mondani a bölcsek!

2. Call of Duty: Modern Warfare 3 35%

  • Activision/Sledgehammer Games és cinkosai
  • Teszt

Most biztosan kiakadnak/kiakadtak páran, és ha személyesen közük volt a fejlesztéshez, aminél büszkék a munkájukra, továbbá részesedésük van a kiadónál, akkor örömest elnézésüket kérem, máskülönben viszont vegyék meg ők teljes áron, nagy mosollyal az arcukon a már egyszer kiadott, majd a remasterednél lespórolt multis pályákat, illetve azt a kampányt és zombis módot, amiknél egyértelműen az AI-ra és a Warzone alapjaira bízták a játék felépítését. Igen, persze, biztosan volt értékelhetetlenebb, rosszabb, kevesebb jó élményt nyújtó videójáték idén is, de átlagban nem egy ilyen neves franchise égisze alatt, nem egy ekkora kiadónál, valamint nem ennyiért. Ha ezeket így összeadjuk, máris érthető a helyezés. Mert igen, én is jól szórakozom a megjelenése óta a multival, élvezem a nosztalgiát, de nem is költöttem rá egy forintot sem, nem mellesleg csak azért játszom ezzel is, mert eredeti megjelenésük óta most érhetők el ezek a pályák, egy meglehetősen ocsmány üzleti húzás segítségével. És ha ezek után bárki megkérdezi, hogy mi a gond az Activision üzletpolitikájával és a Call of Duty üzletmintájával, sőt még védi is ezeket, annak csak annyit kívánok, hogy mással ne is játsszon élete végéig, valamint minden pénzét költse erre és a season passra, valamint skinekre! 

1. Deceit 2 33%

Azzal még nem is lenne gond, ha valaki az Among Us-nak, vagy esetleg a Goose Goose Ducknak próbál konkurenciát állítani, hiszen minden alzsánerben kell egy egészséges versengés, mielőtt az egyik fél bekebelezné az egészet, majd önmagát is (köhömm, mi is volt az előző helyezett?). Azzal már annál inkább gond van, ha emellé nem sikerül semmi igazán maradandót, de legalább némi tartalmat is társítani. Márpedig a social deduction műfajban a Deceit 2 az alapötlet ellenére sem hoz semmit, alaposan alul is marad, méghozzá annyira, hogy JustCallMeShad véleménye szépen elmond mindent a játékról, aminek esélyesen meg sem szabadott volna születnie: “A Deceit 2 alig több egy kósza ötletnél, hiszen a World Makers csapata csupán egy romhalmazt épített rá. A program egyszerűen nem működik… a Deceit 2 egyszerűen technikailag tekinthető egy kész katasztrófának – más játékok alfa verziója ehhez képest olyan stabil, mint egy vasbeton alapzat, sőt azokban furcsa módon kevesebb hiba szokott lenni.”

Meghótak, oszt mégis kóricálnak

Bár maradtak volna halottak, legalábbis a remek The Walking Dead-sorozat élőhalottjai, amikre bőven lehetett volna építeni, ahogy a show karaktereire is, de a Destinies inkább egy szánalmasan gyenge bohózatot volt képes ebből felmutatni. Sajnos a játék el sem jutott hozzánk, pedig szívesen írtam volna róla egy rage tesztet, ahogy a Skull Island: Rise of Kongot sem merte elküldeni a fejlesztő, bár ahhoz már nekem sem lett volna gyomrom. A The Day Before ugyanez, de ott meg már előzetesen lehetett sejteni, hogy átverés az egész. Ott volt viszont a bevezetőben már emlegetett The Lord of the Rings: Gollum, ami szintén nem sok meglepetést okozott, avagy pont olyan lett, mint amilyennek előzetesen tűnt, és én kicsit az 55%-ot is sokallom rá. Illetve találhattunk még olyan szuper félrenyúlásokat, mint a 43%-ra értékelt Greyhill Incident, vagy éppen a 40%-os Into the Flames.

Hogy jövőre lesznek-e ilyenek? Biztosan. Sőt, ezeknél azért cifrább dolgokat is találni a Steam legmélyebb bugyraiban, ahol naponta készülnek a szinte megmagyarázhatatlan és elfogadhatatlan játékok, amik maximum viccnek jók. És tuti, hogy ilyenekből 2024-ben is össze tudunk majd szedni egy csokorral. A kérdés az, hogy ezeket miért lehet kapni és ki veszi meg? De tényleg, te idén költöttél valamelyikre? Ha igen, miért? És mi volt idén a legrosszabb játékod?