Az 1947-ben született Tom Clancy fiatalkorában valószínűleg nem is gondolt arra, hogy 34 évesen, első regényével hatalmasat robbant. Szülei második gyermekeként látta meg a napvilágot a Baltimore-i Franklin Square Hospitalban. Iskolaéveit egy katolikus magánintézmény falai között töltötte, majd az egyetemen angol irodalmat tanult (hát persze), és az egyetemi sakk-kör elnöke volt. Be akart lépni a hadseregbe, a kiképzést el is kezdte az 1916-os Nemzetvédelmi Törvény alapján létrehozott Army Reserve Officers' Training Corps kötelékében, de aktív szolgálatba soha nem léphetett: Tom Clancy rövidlátó volt, vastag szemüveget kellett hordania, így a katonaságot otthagyta, azonban nem hagyta abba az álmodozást erről a karrierről… Miután otthagyta a hadsereget, egy biztosítótársaságnál kezdett el dolgozni, szabadidejében pedig írt.
Egy karrier kezdete
Hogy mit? Első könyvét, az 1984-ben megjelent Vadászat a Vörös Októberre című regényt, melyet a Naval Institution Pressnél adott ki. A szerződés ötezer kötetre szólt, de már a megjelenés után röviddel ez a szám 45 ezerre ugrott, sőt, miután Ronald Reagan elnök is elolvasta és megdicsérte, nemzeti bestseller lett, az eladások pedig elérték a 2 millió 300 ezer kötetet. Persze a könyv így is erősen meg lett vágva: a kiadó utasítására Tom Clancy kb. 100 oldalnyi technikai szöveget törölt, mert a Naval Institution Press vezetője feleslegesnek érezte „a maszlagot”, amelyet az olvasók nagy része úgyis átugrott volna… Ennek ellenére úgy vélte, hogy „egy potenciális bestseller került a kezeik közé, és ha ők nem adják ki, más majd megteszi.” A könyv sikeressége hitelességében rejlett, ugyanis Tom Clancy számtalan magas rangú katonai vezetővel konzultált a könyv írása közben. Tom Clancy a Vadászat a Vörös Októberre premierje után rögtön nekiállt írni következő regényét, a Hazafias játékokat is, de eközben már készült a legelső, egyelőre Tom Clancy neve nélkül fémjelzett játék, mely természetesen a Vörös Október kalandját dolgozta fel, egy kiváló tengeralattjáró-szimulátor képében. A CVG magazin agyondicsérte a programot és annak újrajátszhatóságát is, hiszen a szovjetek taktikája minden egyes újrakezdéssel megváltozott.
1996-ig és a Red Storm Entertainment alapításáig és még utána is pár évig megjelentek olyan programok, játékok, melyek Tom Clancy könyvein alapultak, de hogy ezekben mekkora volt az író közreműködése, tisztázatlan.
A Red Storm Entertainment és a Rainbow Six alapítása
Tom Clancy 1996-ban videójáték fejlesztő stúdiót alapított a Brit Királyi Haditengerészet egyik tengeralattjáró-kapitányával, Doug LittleJohns-szal. 1997-ben kiadták a Tom Clancy’s Politikát, majd a Dominant Species nevű játékkal hírnevet szereztek, utóbbi volt egyébként az első valódi 3D-s stratégiai játékok egyike. Ezekkel azonban még nem értek el kereskedelmi sikert, ezt csak a Rainbow Six hozta meg számukra. Már a Red Storm Entertainment megalakításakor felmerült egy akciójáték terve, egy hétvégi ötletelés alatt. A címe HRT lett volna, utalva az FBI Hostage Rescue Team nevű alakulatára. A játék első – elméleti verziója – néhány hét alatt elkészült, és a Black Ops címet kapta. A tervek szerint a játék a katonai akciók széles területét lefedte volna, kezdve a túszmentéstől egészen a fedett műveletekig, szigorúan elválasztva a tervezési és a műveleti részt. Azonban nem volt egységes álláspont a történet kérdésében: elhangzott minden, amit csak ki lehetett találni. Felmerült a második világháború, de még egy Austin Powers szerű hidegháborús szcéna is.
A játék eredetileg nem volt a Rainbow Six könyvhöz kötve. Tom Clancy ekkor már írta a regényt, és bár a HRT ötlet nagyon tetszett neki, részt vett annak kidolgozásában, egészen 1997 áprilisáig nem fedezték fel a Red Stormnál, hogy tulajdonképpen egyazon a párhuzamos történeten dolgoznak az íróval. Ezek után állandó volt az információcsere a stúdió és Clancy között, a történéseket párhuzamba állították, ugyanakkor a feladatok eltérő időhatára miatt a könyv és a játék más-más befejezést kapott. A regény 1998 augusztusának elején jelent meg, melyet az Entertainment Weekly 1998. augusztus 14-én már értékelt is. A Rainbow Six elitkommandó vezetőjéről, John Clark első kalandjáról Dana Kennedy azt írta, hogy nagyszerű mű, azonban a megértéséhez hírszerző-technikai szótárra lenne szükség. „A könyvben John Clarknak szembe kell néznie a saját félelmeivel, miközben harcolnia kell az emberiség lehetséges végzete ellen. Olvasásához szükség van egy dekódolóra, de az kétségtelen, hogy ebben a műfajban Clancy a király. És erre mérget vehetsz.”
A játék elkészítése azonban nem volt olyan problémamentes, mint a könyv megírása. Az első időkben a csapat nagyon kevés főből áll, kezdetben csak ketten dolgoztak rajta: Brian Upton és egy másik programozó. Emiatt csak egy szoros menetrendet tudtak kidolgozni, hogy minek mikorra kell elkészülnie. Később a személyzet kezdett kibővülni, először egy művész, majd egy producer is érkezett. Az emberhiány azonban még mindig elég súlyos probléma volt. Ezt különböző technológiák liszenszelésével próbálták megoldani: nem volt saját 3D render, sem hálózati megoldásuk. A 3D render technológiát a saját anyacégüktől kapták, illetve több cégnél is szétnéztek hálózati technológia után kutatva (számításba került a Microsoft alkotta Direct Play is), de egyiket sem tartották megfelelőnek. Végül már ott tartottak, hogy saját maguk alkotják meg azt, amikor az IBM egy mérnökcsoportja bejelentkezett náluk, hogy megnéznék azt, hogy Inverse nevű, JAVA alapú technológiájuk hogyan működne játékok esetében. Az Inverse mindent tudott, amit a Red Storm egy ilyen technológiában keresett, így a megállapodás megszületett…
Közben elkészültek a mo-cap felvételek is, melyekben maguk terrorista-ellenes szakértők vettek részt. Ez Tom Clancy ismertségének és jó kapcsolatainak volt köszönhető, az ügynökök szívesen válaszoltak a csapat kérdéseire, két kiképzőtiszttel (akik a Heckler & Kochnak is dolgoztak) pedig rögzítették a közelharci jeleneteket is. Így ezek sokkal hitelesebbek lettek, mintha színészekkel vették volna fel. A hónapok gyorsan teltek, 1997 vége felé azonban beütött a krízis, amit az Inverse használata okozott. A probléma lényege abban ált, hogy az Inverse JAVA programnyelvet használt, míg a Red Storm a játékot C++ nyelvben kódolta. A kettő együtt természetesen nem volt kompatibilis (ezt miért nem látták akkor, amikor a megállapodás megszületett?), a kettő összekötése és az ebből következő gondok megoldása reménytelen feladatnak látszott, így a technológiát, melyet időspórolás miatt használtak, kukába kellett dobniuk, és az alapoktól kellett alkotniuk egy új hálózati technológiát. A krízis elhárítására felvettek új embereket, többek között egy grafikus programozót, egy hálózati programozót, Brian Upton pedig lemondott a vezető mérnöki feladatokról, Carl Schnurr pedig átvette a design feladatokat. Írtak egy új hálózati technológiát, a JAVA kódot pedig lecserélték erre. Az eredeti tervek szerint a játéknak 1998 tavaszán kellett volna megjelennie, de a felmerült gondok miatt hónapokkal tolták el a premiert. Az előbb említett krízis pedig 1997 telén ütött be. A fejlesztés vége leginkább egy gyors sprinthez hasonlított, melyet ismételten különböző akadályok tarkítottak. A fejlesztést vezető Peter McMurry egészségügyi gondok miatt otthagyta a projektet, az alkalmazottak túl voltak hajtva, a kód egyre nagyobb és nagyobb lett, ez pedig azt okozta, hogy tesztelésre nem maradt elég idő…
1998 márciusában a Red Storm bemutatott a sajtónak egy keveset a játékból, melyet pozitívan fogadtak, és lelkesedtek érte. A valós leleplezésre az 1998-as E3-on, Atlantában került sor, ahol a fejlesztők először játszottak hosszabb ideig a programmal. A megjelenés után pedig a PC verzió jó értékelést kapott, a GameSpot pedig a következőképpen jellemezte a játékot: „A Rainbow Six egy egész kellemes program, ugyanakkor nagyon nehéz és frusztráló… A hangok nagyon jók, a Rainbow Six elitkommandó érzés pedig az egyik legjobb, amit játékban valaha láttunk.”
Innen indult tehát a herefordi elitkommandó története, mely holnap tér vissza a Rainbow Six: Siege bétájával. Az ostrom elkezdődik, a szivárvány alakulat újra akcióba lendül, hogy egy remélhetőleg nagyszerű játékban tegyen újra rendet a rosszfiúk között. Hogy ez sikerül-e, hamarosan kiderül.
Ha a megjelenés előtt ki akarod próbálni a Rainbow Six: Siege-et, akkor KATTINTS IDE, ugyanis van még gazdát kereső kulcsunk a bétatesztelésre!
Nekem egyébként gyerekként a Rogue Spear volt a kedvenc játékom. Jól le kellett vennem a részletességből, hogy bírja a gépem. :)
Aztán mióta átment FPS-be teljesen hagytam, mert úgy már nem az igazi.
Ghost Reconnal ugyan ez a bajom.
Bár ottba Wildlands ahogy néztem TPS lesz.
Aztán mióta átment FPS-be teljesen hagytam, mert úgy már nem az igazi.
Ghost Reconnal ugyan ez a bajom.
Bár ottba Wildlands ahogy néztem TPS lesz.