Kell-e tenniük valamit azoknak, akik jelenleg fénykép nélküli e-carddal rendelkeznek? Ez több mindentől is függ, a pontos válasz pedig cikkünkből megtudható.

Mi is az az e-card?

Az e-card a magyar TAJ kártyának felel meg, tehát a társadalombiztosítási ellátásokhoz szükséges fontos okmány. Az OMIP az osztrák társadalombiztosítási rendszer bejelentkezésébenis segítséget nyújt, de az e-card cseréjével kapcsolatban is megkereshető. Nem mindegy ugyanis, hogy 2024-ben rendelkezünk-e ezzel az újfajta okmánnyal, mivel az ellátásokhoz szükségünk lesz rá.

Miért fontos, hogy érvényes legyen az e-card?

Ezzel a kártyával ingyenes lesz az orvosi ellátás, valamint feljogosít a kórházi tartózkodásra, vényköteles gyógyszerek kiváltására és táppénz igénybevételére is. Ezért sem mellékes az, hogy rendelkezünk-e a fényképes változatával, hiszen a szolgáltatók csak ennek bemutatása után tudják lekérni az adatainkat a központi rendszerből.

ecard.jpg

Automatikusan kiküldik-e az új, fényképes okmányt?

Ha a jelenlegi e-card még fénykép nélkül készült, akkor akár lejár 2023.12.31-én, akár nem, ki kell cserélni. Ez azonban bizonyos esetekben automatikusan megtörténik, tehát a munkavállalónak semmilyen teendője nincs, más esetekben azonban ügyintézésre lesz szükség, melyet nem szabad húzni, hanem minél hamarabb el kell intézni.

Ki kapja meg ügyintézés nélkül a fényképes e-cardját?

Abban az esetben, ha az osztrák rendszer rendelkezik rólunk fényképpel, akkor automatikusan meg fogjuk kapni az új igazolványt, ez akkor lehetséges, ha van osztrák útlevelünk, személyi igazolványunk, kártyaformátumú jogosítványunk, vagy a külföldiek nyilvántartásából származó bármilyen fényképes dokumentumunk. Ilyenkor a hatóságok az ezeken szereplő fényképet használják fel az új e-card elkészítéséhez és azt automatikusan kiküldik a számunkra.

Mit lehet tenni, ha nincsenek a fent felsorolt okmányaink?

Minden 14 év feletti és 70 év alatti embernek rendelkeznie kell e-carddal, ezért ha a központi rendszerben nincs fényképünk, akkor időpontot kell foglalni a hatóságokhoz, és le kell adnunk számukra. Az ügyintézéshez mindenképpen vinni kell magunkkal egy igazolványképet, régi e-cardunkat vagy a társadalombiztosítási számunkat, valamint a lakcímkártyánkat. Ezenkívül az osztrák állampolgároknak állampolgárságot igazoló eredeti okmányokat és személyi igazolványt, a nem osztrák állampolgároknak pedig érvényes útlevelet vagy személyi igazolványt kell magukkal vinniük.

Nagyon fontos az, hogy rendelkezzünk fényképes e-carddal, ezért ha nem kaptuk meg azt automatikusan, akkor minél hamarabb időpontot kell foglalni és a fenti okmányok kíséretében be kell menni az ügyintézőhöz.