Régen volt már 2006 — mégis, egészen idáig kell visszamennünk az időben, ha nyomára szeretnénk bukkanni az NCsoft (Tabula Rasa, City of Heroes, Guild Wars) minden bizonnyal elsöprő erejű új internetes szerepjátéka, az Aion — The Tower of Eternity gyökereire. A játék annak idején azzal dobbantott nagyot, hogy kiderült: a CryEngine dobog a szívében, ami azért nagy szó, mert, hála a "felhasználóbarát" fejlesztői eszközöknek, maga a CryTek is vért pisált, mire játékot hozott össze belőle — no de a koreaiak ügyes gyerekek, ők ugye megoldják. A fejlesztés teljesen házon belül zajlik, az NCsoft Seoul vállalta magára, amely a körülbelül 2500 dolgozóval rendelkező óriáscég legpatinásabb részlege.
...és így tovább, és így tovább, az NCsoft, bár baromi büszke MMOG-je háttértörténetére, valójában még leírni is dögunalmas, nem hogy elolvasni. Mindenki üt mindenkit, aztán jönnek a tápos emberek, akik elkezdenek ütni mindenkit, végül az egész csapat, kéz a kézben elmegy grindelni — akinek ugyanis nem volna tiszta, a játék főképp a Lineage-sorozat nyomdokaiban indul el, amelyről tudni kell, hogy húsz perc után olyan lebilincselően izgalmas tud lenni, mint egy aranyérkezelés. Szóval, adva van nekünk egy MMOG, amely egy kezelhetetlen fejlesztői készlettel készül, földbedöngölően néz ki, és angyalok szerepelnek benne. No de mi lesz itt az újdonság?
Kit érdekel?! Két játszható faj közül választhatunk magunknak sajátot. Az elyosok és az asmodiansok egy tőről fakadnak, de mégis teljesen mások, hiszen eltér a bőrük színe, és a szárnyaik is mások — hopp! Az elyosok (sok-sok krikszkraksz, csakhogy koreaiul is leírjuk nektek) a világ lentebbi részein élnek, és begyűjtik a fényt. Borzalmasan utálom ezt leírni, de világuk annyira szép, hogy a Gyűrűk Ura Online hobbitjai sírva könyörögnének a receptért: zöld mezők, virágok, hatalmas fák és strandok. Broáf. A napfény hatására ezek a lények jobban hasonlítanak az emberekre, ha pedig "daevavá" változnak (igen, kezdem magam úgy érezni, mint amikor egy tinédzser mesél az anyjának a Pokémonról), akkor lesz nekik szép szárnyuk.
Az asmodiansok (krikszkraksz, tudjátok, Korea power!) a földteke másik végében élnek. Sötétség, kék és fekete színek operálnak náluk, de annyira, hogy bár sötétnek nem nevezhetjük otthonukat, de egy KV előtt kijelenthetjük: a mindenit, ez aztán már darkos a javából! Ha daevavá változnak, hollószerű szárnyakat kapnak — bár arról nem tudunk, hogy rettegnének a madárijesztőktől...
Aztán van még egy faj, a krikszkrakszok, vagyis a balaurok, akikkel nem játszhat majd senkit. Nevük római kontextusban többfejű sárkányt jelent, és... őőő, nos, beszállhatnak harcolni bármelyik fél oldalán, aki elég kolbászt ad nekik.
A harcos, mit ad isten, elsősorban harcol. Milliónyi helyzetet tud kezelni (leveri a rátámadókat, legyilkolja őket, vagy rájuk ugrik és péppé lapítja mindet), hosszútávon pedig válthat gladiátorba (aki akkorát odacsap, hogy megszédülsz, vagy templarba, aki beállhat a támadók elé, és szép magyaros szakszóval tankolhat, mint állat. A felderítő a gyors támadásokra specializálódik, rangerbe váltva messziről képes operálni és csapdákat dobálhat (reméljük, legalább ő húz majd karóba, ha már más nem képes rá!), míg assassinként észrevétlenül csonkolhatja az ellenséget. Igazán életszerű helyzeteket szül, ahogy a hat méter magas fődémon a fejének helyét vakargatja, és azon gondolkozik, vajon hova tűnhettek a testrészei — miközben az Assassin jókat kacag a háttérben.
Azok, akik nem szeretnek szemtől szemben kaszabolni, meg a fegyverektől is undorodnak, választhatják a mágust, aki bármennyi szennyest képes egy perc alatt tisztára mosni. Na jó, nem is, ő parancsol az arcane hatalmaknak: spiritmasterként idézhet, és követői mögött sunnyogva szórhatja az áldást, míg sorcererként messziről operálhat — szike helyett tűzlabdákkal. A pap, mit ad isten (höhö, a szó szoros értelmében) spirituális energiáit szabadítja ellenfeleire illetve barátaira - clerickként gyógyít és feltámaszt, chanterként pedig, figyelem, ismét egy gyönyörű magyar szó, buffol, de nem kicsit.
Mint azt már említettem, a játék lelkét a CryEngine adja — 2006-ban ez döbbenet volt, 2009 végére, 2010 elejére, mire emberi nyelvterületeken is megjelenik majd a szoftver, a pont elégséges szintet fogja majd nyújtani. A játék amúgy 2006-ban megnyerte a legszebb MMO díját; szép dolog, bár azóta sok víz lefolyt már a cián. Karakterünket ezer helyen befolyásolhatjuk — a rendszer kísértetiesen (no, nem úgy, senki ne hívja a szellemirtókat) hasonlít az Elder Scrolls IV: Oblivion rendszerére — a zenét pedig Ryo Kunihiko szerezte, akiről ugyan semmit nem tudtam kideríteni, de biztos nagyon tehetséges.
Az eddigi MMOG-hez hasonlóan az Aionban nem csak mesterséges intelligencia által vezényelt szörnyeket, de játékosokat is grindelhetünk, ezt PvP zónákban tehetjük meg, PvP pontokért, amelyekből még táposabb felszerelést és fegyvereket szerezhetünk magunknak. Tömeges szörnymészárlásra (alias raid) is lehetőségünk lesz — 9 csoport, csoportonként 6 játékossal támadhat meg különböző főrémeket, és 54 fő összmunkájára lesz szükség ahhoz, hogy sikert érjünk el.
Ha pedig megunjuk a tárgyakért zajló grindet, jöhet a szakmákért zajló változat — fegyver-, illetve páncélkovácsként, takácsként, alkimistaként, szakácsként vagy ékszerészként összehozhatunk még nagyobb tápokat.
Darths a lelkemre kötötte, hogy feltétlen írjam le: a világ egyéb tájain (pl. Koreában) már nyüstölik a szoftvert, mi majd már a letesztelt és kifoltozott változattal játszhatunk — ez ugyan minden távol-keleti produktum esetében így van, de végszónak megteszi.
Egyszer volt, hol nem volt...
A kezdetek kezdetén még nem volt semmi, aztán, egyszer csak volt egy világ, amelyet a senkik, akik még ugye nem is léteztek, Atreianak becéztek volna, mert annak idején divat volt hülyébbnél hülyébb nevekkel illetni a dolgokat. Igen ám, de jött egy isten, Aion, aki leuralta az egészet, méghozzá intelligens, szárnyas kreatúrák, angyalok segedelmével, akiket balaurra kereszteltek. Mielőtt bárki a pufók, hárfás kis drágaságokra gondolna, ezek az angyalok tökösebbek voltak, mint Chuck Norris (na jó, annyira talán nem...), és simán végigbüntettek bárkit, aki különvéleménnyel rendelkezett, aztán fogták magukat, és úgy döntöttek, fellázadnak a teremtőjük ellen, mert látták az Angyalok Háborúja legalább egy részét, és hihetetlen mókásnak találták a gondolatot, hogy a földön keresztbe-kasul mindenhol karóba húzott emberek vannak. Aion, látva, hogy teremtményei mit művelnek, ismét teremtett, létrehozta a 12 empyrean lordot, akik aztán azt a feladatot kapták, hogy megvédjék az embereket, akiket a szárnyas jószágok unalmukban karóba húztak......és így tovább, és így tovább, az NCsoft, bár baromi büszke MMOG-je háttértörténetére, valójában még leírni is dögunalmas, nem hogy elolvasni. Mindenki üt mindenkit, aztán jönnek a tápos emberek, akik elkezdenek ütni mindenkit, végül az egész csapat, kéz a kézben elmegy grindelni — akinek ugyanis nem volna tiszta, a játék főképp a Lineage-sorozat nyomdokaiban indul el, amelyről tudni kell, hogy húsz perc után olyan lebilincselően izgalmas tud lenni, mint egy aranyérkezelés. Szóval, adva van nekünk egy MMOG, amely egy kezelhetetlen fejlesztői készlettel készül, földbedöngölően néz ki, és angyalok szerepelnek benne. No de mi lesz itt az újdonság?
Kit érdekel?! Két játszható faj közül választhatunk magunknak sajátot. Az elyosok és az asmodiansok egy tőről fakadnak, de mégis teljesen mások, hiszen eltér a bőrük színe, és a szárnyaik is mások — hopp! Az elyosok (sok-sok krikszkraksz, csakhogy koreaiul is leírjuk nektek) a világ lentebbi részein élnek, és begyűjtik a fényt. Borzalmasan utálom ezt leírni, de világuk annyira szép, hogy a Gyűrűk Ura Online hobbitjai sírva könyörögnének a receptért: zöld mezők, virágok, hatalmas fák és strandok. Broáf. A napfény hatására ezek a lények jobban hasonlítanak az emberekre, ha pedig "daevavá" változnak (igen, kezdem magam úgy érezni, mint amikor egy tinédzser mesél az anyjának a Pokémonról), akkor lesz nekik szép szárnyuk.
Az asmodiansok (krikszkraksz, tudjátok, Korea power!) a földteke másik végében élnek. Sötétség, kék és fekete színek operálnak náluk, de annyira, hogy bár sötétnek nem nevezhetjük otthonukat, de egy KV előtt kijelenthetjük: a mindenit, ez aztán már darkos a javából! Ha daevavá változnak, hollószerű szárnyakat kapnak — bár arról nem tudunk, hogy rettegnének a madárijesztőktől...
Aztán van még egy faj, a krikszkrakszok, vagyis a balaurok, akikkel nem játszhat majd senkit. Nevük római kontextusban többfejű sárkányt jelent, és... őőő, nos, beszállhatnak harcolni bármelyik fél oldalán, aki elég kolbászt ad nekik.
Kaszt-rálva
Természetesen nem is beszélnénk igazi grinder-MMOG-ről, ha nem választhatnánk különböző szakmákat magunknak. Az Aion itt nagyon durván domborít, hiszen töménytelen mennyiségű kaszt áll a rendelkezésünkre, amelyek szintlépések után tovább és tovább ágaznak, a végére pedig már olyan rémeket hozhatunk össze, hogy mindenki besza... bocsánat, szóval elájul, annyira — bizonyos időközönként pedig alkasztokat is felvehetünk, létrehozva azt az übertápos karaktert, aki már nem csak az ellenfeleket mészárolja szépszerivel, de annyira félelmetesen erős, hogy atyaúristen.A harcos, mit ad isten, elsősorban harcol. Milliónyi helyzetet tud kezelni (leveri a rátámadókat, legyilkolja őket, vagy rájuk ugrik és péppé lapítja mindet), hosszútávon pedig válthat gladiátorba (aki akkorát odacsap, hogy megszédülsz, vagy templarba, aki beállhat a támadók elé, és szép magyaros szakszóval tankolhat, mint állat. A felderítő a gyors támadásokra specializálódik, rangerbe váltva messziről képes operálni és csapdákat dobálhat (reméljük, legalább ő húz majd karóba, ha már más nem képes rá!), míg assassinként észrevétlenül csonkolhatja az ellenséget. Igazán életszerű helyzeteket szül, ahogy a hat méter magas fődémon a fejének helyét vakargatja, és azon gondolkozik, vajon hova tűnhettek a testrészei — miközben az Assassin jókat kacag a háttérben.
Azok, akik nem szeretnek szemtől szemben kaszabolni, meg a fegyverektől is undorodnak, választhatják a mágust, aki bármennyi szennyest képes egy perc alatt tisztára mosni. Na jó, nem is, ő parancsol az arcane hatalmaknak: spiritmasterként idézhet, és követői mögött sunnyogva szórhatja az áldást, míg sorcererként messziről operálhat — szike helyett tűzlabdákkal. A pap, mit ad isten (höhö, a szó szoros értelmében) spirituális energiáit szabadítja ellenfeleire illetve barátaira - clerickként gyógyít és feltámaszt, chanterként pedig, figyelem, ismét egy gyönyörű magyar szó, buffol, de nem kicsit.
Összetevők
A legfontosabb változás az Aionban a többi MMOG-hez képest, hogy bár itt is ész nélkül kell grindelni, de a karakterek immáron repkedve tehetik meg ezt, a tizedik szint után. Bár konkrétan nem nagyon érti senki, hogy a WoW repülő hátasai után ez miben fog bármiféle extrát (a lagon kívül) hozzáadni a játékmenethez, ez ne érdekeljen senkit, bizonyára olyan élményt nyújt majd, amilyet még a büdös életben nem láthattunk, pláne, ha szárnyas rémeink összecsapnak majd egymással, izzítva a levegőt. Tárgyakkal (amiket mit ad isten, grindelhetünk) gyorsíthatjuk a repülési sebességünket, illetve a levegőben maradás idejét — ezek nőnek majd szintlépésenként is, csak úgy mellesleg.Mint azt már említettem, a játék lelkét a CryEngine adja — 2006-ban ez döbbenet volt, 2009 végére, 2010 elejére, mire emberi nyelvterületeken is megjelenik majd a szoftver, a pont elégséges szintet fogja majd nyújtani. A játék amúgy 2006-ban megnyerte a legszebb MMO díját; szép dolog, bár azóta sok víz lefolyt már a cián. Karakterünket ezer helyen befolyásolhatjuk — a rendszer kísértetiesen (no, nem úgy, senki ne hívja a szellemirtókat) hasonlít az Elder Scrolls IV: Oblivion rendszerére — a zenét pedig Ryo Kunihiko szerezte, akiről ugyan semmit nem tudtam kideríteni, de biztos nagyon tehetséges.
Az eddigi MMOG-hez hasonlóan az Aionban nem csak mesterséges intelligencia által vezényelt szörnyeket, de játékosokat is grindelhetünk, ezt PvP zónákban tehetjük meg, PvP pontokért, amelyekből még táposabb felszerelést és fegyvereket szerezhetünk magunknak. Tömeges szörnymészárlásra (alias raid) is lehetőségünk lesz — 9 csoport, csoportonként 6 játékossal támadhat meg különböző főrémeket, és 54 fő összmunkájára lesz szükség ahhoz, hogy sikert érjünk el.
Ha pedig megunjuk a tárgyakért zajló grindet, jöhet a szakmákért zajló változat — fegyver-, illetve páncélkovácsként, takácsként, alkimistaként, szakácsként vagy ékszerészként összehozhatunk még nagyobb tápokat.
Darths a lelkemre kötötte, hogy feltétlen írjam le: a világ egyéb tájain (pl. Koreában) már nyüstölik a szoftvert, mi majd már a letesztelt és kifoltozott változattal játszhatunk — ez ugyan minden távol-keleti produktum esetében így van, de végszónak megteszi.
De adja a jó isten, hogy tévedjek, és itt most megszülessen a WoW-gyilkos. Komolyan, én szeretném a legjobban, srácok.
Elhiszem, hogy a nyugaton elérhető majd összes mmo-t kipróbáltad már, de meg lehet úgy is írni egy cikket, hogy nem az jön át, hogy a 0. percben máris le lett írva a játék...
A játék koreában már megjelent tavaly év végén, le is nyomta wowot jól, teccik-nemteccik, ez van.
Nyugatra ez év végén, pontosabban harmadik negyedévében fog érkezni a játék, tehát még bőven van fél év arra, hogy beinduljon a hype - talán nem véletlen, hogy sokan még nem is hallottak róla, lehet, h valakik így akarták/akarják.
Hogy 29-en végigjátsszanak (he?) egy MMO-t úgy hogy szervere sincs még európában..hmm találja ki mindenki saját fantáziájának segítségével, hogy ez hogy lehet (segítek: sehogy).
Végül pedig úgy nyilatkozni valamiről, hogy nem olvassuk el az idevonatkozó anyagot, nem nézzük meg a videókat, nem beszélgetünk olyan emberekkel akinek a szomszédja esetleg ferdeszemű vagy neadj isten már játszott a játékkal (erre is volt már elég sok lehetőség az öreg kontinensen, és lesz is még a megjelenésig), well, ez bulvár újságírás imo.
Nightbagolynak még a szájszagát is éreztem a cikkben, úgyhogy inkább nem is kommentálnám tovább, a játékkal kapcsolatban meg annyit, hogy reméljük tényleg olyan szuper, bugmentes, jól kiegyensúlyozott cucc lesz, mint ahogy azt ígérik (és mostmár el is várjuk), és egy klassz élménnyel leszünk gazdagabbak mindannyian a játék megismerésekor.hu
Az Aion örülhet majd, ha lesz párszázezres stabil előfizetői bázisa nálunk nyugaton.
Azt kellene látni, hogy a nyugati világ úgy összességében nem annyira vevő erre a jellegzetes távol-keleti stílusra. Mondjatok nekem egy olyan játékműfajt, amiben tipikusan távol-keleti játék a legnépszerűbb nálunk! Talán a túlélőhorror a Silent Hillel vagy a Resident Evillel - bár egyik sem annyira jellegzetesen japán, mint például az Aion, jobban passzolnak hozzánk. Ez így van rendjén, Japánban a nyugati játékok nem igazán hódítanak (ott az annyira "underground", mint itt nálunk a japán kultúra kb), nálunk meg ezek. A Lineage 2 fene nagy népszerűségét is túlnyomórészt Ázsiában őrzi, nálunk meg csak az ingyenes szerverek miatt (hány Lineage "fanatikus" fizetett vajon valaha is a játékért? hányan játszanának vele, ha fizetős lenne?). Az Aionnak esélye sincs arra, hogy a WoW-ot "kiüsse" a trónból, mármint ami a népszerűséget illeti. Arról már nem is beszélve, hogy a WoW már a popkultúra részévé vált, emiatt még nehezebb akár csak meg is ingatni.
----
A másik meg, amiről szólnék, az MMO műfaj fejlődése. Tény, hogy mainstream vonalon nem történt igazi jelentős forradalom, mivel a mainstream vonalba eleve még csak most került be a klasszikus MMO a WoW képében. Ettől azonban kicsit távolabb tekintve voltak és vannak igazán jelentős újítást bevezető játékok. Csak pár név felsorolás szintjén: EVE Online, Saga of Ryzoom, Tabula Rasa, vagy akár a Guild Wars. Ezek mind adtak a műfaj hagyományos összetevőihez egy-egy olyan elemet, ami azért masszívan eltér a megszokottól. Az, hogy egyik sem lett annyira népszerű, mint a klasszikus stílus, még nem jelenti azt, hogy a műfaj mint olyan abszolút semmi újat nem mutat fel.
És azért nem elfelejtendő, hogy az MMO még nagyon fiatal zsáner, igazából mostanában kezdett elterjedni, ismertté válni. Nem hiába jönnek ki lassacskán tucatszám az MMO-k, mert mindegyik próbál egy kicsit másmilyen lenni, egy kicsit egyedi, egy kicsit újítani. Az igazi forradalomhoz azonban több tényező szerencsés együttállása kellene, aminek csak az egyik része a lényegi újítás, még talán ennél is fontosabb a megfelelő anyagi háttér (marketing, meg az, hogy kiadáskor is közel hibátlan legyen).
Köszönöm, ha elolvasta valaki!
Béke poraira.
- Szedjünk virágot!; szeretjük, vagy nem szertjük az mmo világot?
Szerintem, rét se; mező nem lenne, mire odaérnénk, hogy szedjünk mi is.
"hát ez nem szép h már ennyien végigjátszották én nem lennék rá büszke h warezoltam még megjelenés előtt (persze után sem)"
Darkslayer (azért is így írom le a nevét) ironikusan értette amit mondott. Arra értette, hogy mindenki tudja már, hogy mi a jó meg a rossz benne. Nem komolyan értette. Már csak abból kifolyólag is, hogy "végigjátszotta"-t írt. Egy MMO-t hogy játszol végig?
már csak egy megjelenési idöpont kéne addig nézem a videóit meg wow-ozom