• Guillermo del Toro a filmipar jelenlegi helyzetéről beszélt
  • Egy Annecyben tartott fesztiválon ahhoz hasonlította a filmkészítést, mintha sz*ros szendvicset ennénk
  • Elmondta, hogy az elmúlt két hónapban öt ötletét utasították vissza
  • De van még jövője az animációs filmeknek

A mexikói születésű rendező, Guillermo del Toro munkásságát talán egyetlen filmkedvelőnek sem kell bemutatni, hiszen olyan remek (sok esetben pedig kiváló) alkotások kötődnek a nevéhez, mint például a három Oscar-díjat nyert A faun labirintusa, a Pokolfajzat, a Penge 2, A víz érintése, a Bíborhegy és a Rémálmok sikátora. Tavaly pedig (a Rémségek tára című antológia sorozat mellett) egy elég sajátos értelmezésben álmodta újra Pinokkió történetét – a stop-motion technológiával készült produkció gond nélkül bezsákolta a legjobb animációs filmnek járó szobrot. A művész mindig is nagyon kedvelte ezt a műfajt, éppen ezért a következő nagy dobása, az Isiguro Kazuo regényét feldolgozó az Eltemetett óriás is stop-motion technológiával fog készülni, sőt, a jövőben már csak néhány élőszereplős filmet szeretne leforgatni az animációs címek mellett. Ez azonban még egy ilyen elismert rendezőnek sem megy túl könnyen, erről maga a del Toro beszélt az Annecyben tartott nemzetközi animációs fesztivál során (köszönet a The Hollywood Reporter részletes összefoglalójáért!).

A világszinten is elismert filmes elmondta az egybegyűlteknek, hogy készüljenek fel jó előre, ha ebben a szakmában (bár nevezzük inkább hivatásnak) szeretnének elhelyezkedni, mert a filmipar bizony egyáltalán nem olyan mókás, mint azt sokan gondolják. Mint kiderült, az elmúlt két hónapban öt(!) elképzelését is visszautasították a különböző stúdiók, a zárt ajtók kapcsán pedig egyáltalán nem finomkodott a megfogalmazással. "A filmkészítés olyan, mintha egy sz*ros szendvicset ennénk." – ecsetelte az író/rendező, a profán szóhasználatért pedig utólag is elnézést kérünk, de valóban ezzel a felettébb találó hasonlattal élt. "Mindig van némi sz*r, maximum a kenyér mennyisége változik, ami közrefogja." Az odaszúrás után beszélt egy picit a mesterséges intelligenciákkal szembeni fenntartásokról is: "Amikor az emberek azt mondják, hogy félnek a mesterséges intelligenciáktól, én úgy reagálok, hogy ne az intelligenciától féljenek, hanem a hülyeségtől. Minden intelligencia mesterséges, a hülyeség azonban 100%-ig természetes. Inkább a stabilitástól kellene tartani, hiszen az az igazi ellenség." Del Toro azonban lát néhány pislákoló fényt az alagút végén (mármint az animációs filmek terén), szerinte ugyanis az olyan mainstream opuszok, mint például az év legnagyobb mozis sikerévé vált Super Mario Bros.: A film és az előd minőségén is túlteljesítő Pókember: A pókverzumon át megmutatták, hogy igenis lehet maradandót alkotni ebben a zsánerben – de az augusztusban érkező Tini Nindzsa Teknőcök: Mutáns káosznak is hasonló sikereket jósol. Az általa a művészet legtisztább formájának tartott animációs műfaj tehát még megmenthető, de tisztában van vele, hogy nagy harcok várnak az alkotókra ezen a téren, és kvázi Trójai falóként kell majd becsempészniük a filmjeiket ebbe a huligánok (szintén ő fogalmazott így) által kisajátított világba.