2005-ben még senki sem gondolta komolyan, hogy az akkor friss Xbox 360-at hét évvel később is nyüstölni fogjuk. Pedig ez a helyzet, a Microsoft második konzolja jövőre nyolc éves lesz, az új gép pedig hivatalosan a kanyarban sincs. Persze 2013-ban már ki kell jönnie, a fejlesztők és a kiadók sokszor utaltak erre, na meg persze a nyár elején kiszivárgott Xbox 720-as dokumentumok is egy jövő évi startot szellőztettek meg. Simán előfordulhat azonban, hogy az MS a kissé kockázatos és költséges karácsonyi szezon helyett a tavaszra koncentrál, 2014-re tolva az új Xboxot, mikor is a 360 már a kilencedik évét tölti.
Ez nagyon hosszú idő, az ipar már évtizedek óta ötéves ciklusokra állt rá. Kiadók és fejlesztők tömegei szenvednek emiatt, legutóbb a Ubisoft elnöke, Yves Guillemot adott hangot cége kellemetlen helyzetének.
Yves Guillemot szerint átok a hosszú ciklus
"Amit nagyon hiányolunk, az az ötéves konzolciklus. Az új gépek hiánya hatalmas büntetés a piacnak. Értem én, hogy a gyártók nem akarnak túl hamar új konzolokat fejleszteni, mert drága mulatság, de az egész iparnak fontosak az új gépek, mert ez segíti a kreativitást. Sokkal kevésbé kockázatos új IP-kel előállni egy addig még nem látott konzol esetén. A vásárlóink nyitottak az újdonságokra, és csakis a legjobbat akarják. Egy generáció végén új cuccokra vágynak, csak épp nem veszik meg őket, mert tudják, hogy a havernál úgyis ellövöldöznek a Call of Dutyban vagy Assassin's Creedben. Egy ciklus vége mindig nagyon nehéz."
A francia úriember szavaiban sok igazság van. A piac arra készült fel, hogy öt év múlva jön egy új gép, a mostani vasak viszont régóta a polcon vannak, és egyelőre eszük ágában sincs eltűnni onnan. Ennek oka a jelen generáció kezdeti sikertelensége: mind az Xbox 360, mind pedig a PS3 éveken át veszteséges terméknek számítottak; utóbbi három évvel a premierje után, 2010 tavaszán termelt először hasznot az egyébként is válsággal küzdő Sonynak. Ebből kifolyólag a gyártók nem akarnak túl hamar új konzollal előállni, mert a gép kifejlesztése és gyártása még csak a költségek egy kisebb része, az igazi pénznyelő a megfelelő marketing, melyet sokszor kiszámíthatatlan következmények kísérnek -- gondoljunk csak a Japánban hatalmasat bukó Xbox 360-ra.
Az új gépek hiánya miatt egyre kevésbé tűnik jó ötletnek innovatív játékokat készíteni. Jó példa erre a Call of Duty sorozat, mely gyakorlatilag 2007 óta nem fejlődött semmit. Az Activisiont lehet a játékipar OsCorpjának tartani, de ha jobban belegondolunk, nekik van igazuk: a CoD vásárlói stabil piacot jelentenek, amit botor dolog lenne új grafikus motorral, vagy átalakított játékmenettel veszélyeztetni.
Nem kevesek szemöldöke szaladt fel az ideg GDC-n, mikor is a mobiljátékokkal foglalkozó ngmoco feje, Ben Cousins egy közel félórás előadás alatt roppant meggyőző statisztikai és üzleti bizonyítékokkal támasztotta alá, hogy a Sony, a Nintendo és a Microsoft számára a legnagyobb ellenséget nem a másik két cég jelenti, hanem a Facebook, a Google, vagy az Apple. A játékosok hardcore rétege összezsugorodik, a többi vásárló viszont egyre magabiztosabban költ az olcsó, de szórakoztató applikációkra.
Ők az úgynevezett casual játékosok. Olyan csoportot alkotnak, melynek tagjait nem érdekli a gyönyörű grafika, a több tucat fős multi, vagy a hosszú, bonyolult történet. Ők csak szórakozni szeretnének, ha lehet, minél egyszerűbben. Pár éve ezek az emberek Wii-t vettek (mely 2010-re gyakorlatilag meghalt), ma pedig okostelefonokkal a zsebükben járnak-kelnek, melyek ugyan teljesítmény terén nem kelhetnek versenyre egy HD-konzollal, de később túlléphetnek mostani korlátaikon. Karsten Strauss, a Forbes újságírója úgy véli, hogy a Google Glasses idei bemutatkozása már körvonalazza a jövőt: virtuális valóságok, melyek mobilkészülékekkel kommunikálnak, és ugyanúgy lekötnek öt percre, mint ötven órára.
Ja, hogy ez túl messze van? Valóban, minimum tíz évet várnunk kell még, ha nem többet. De gondoljunk csak bele, mi lesz akkor, ha kijönnek az új konzolok! A mostani generáció hét évet bírt ki eddig, az új gépek pedig, ha hihetünk a jóslatoknak, még tovább tartanak ki. Michael Pachter, a Wedbush Morgan elemzője 2009-ben azzal akasztotta ki a játékosokat, hogy a jelenlegi generációt jósolta utolsónak, nemrégiben viszont már arról beszélt, hogy az érkező gépek a szolgáltatások világa felé fordulnak.
"Úgy vélem, az Xbox 720 lesz a tévéd és az interneted is. Nem kell majd okostévé, ha lesz Xbox 720-ad. Nem kell mellé semmi, nyílt architektúra lesz, sőt, az igazi trükk szerintem az lesz, hogy az új Xbox az összes képernyődre képes lesz tévéadást sugározni egyszerre. Természetesen Windows lesz rajta, mindegyik csatornát külön ablakban nézheted, és a SmartGlass segítségével fogod elosztani őket a képernyők között. Abban is eléggé biztos vagyok, hogy az MS lepaktál a nagyobb kábelszolgáltatókkal, szóval a konzol olyan lesz, mint egy mai okostelefon. Szerintem előfizetéssel 99 dollárért haza lehet majd vinni."
És itt van a kutya elásva! Ha a konzolok hosszú ideig szeretnének fennmaradni, úgy kell működniük, ahogy a kábeltévé: mindennek egy helyen kell összpontosulni, a játék pedig nem lehet több egy szolgáltatásnál a sok közül. Az új Xboxnak mint médiacenternek kell életben maradnia. S hogy mi van Playstationnel? Nos, bár Mr. Pachter szerint a Sony túlságosan is régimódi, az új PS-ről még annyit sem tudunk, mint a következő generációs Xboxról, szóval bőven érhetnek még minket meglepetések.
Van azonban egy apró bökkenő: ha meggebedünk sem látunk tovább a következő konzolgenerációnál. Noha a DFC Intelligence májusi jelentése szerint a játékipar 2015-re eléri a 70 milliárd dolláros üzleti értéket, a növekedés le fog lassulni, és a vásárlások egyre nagyobb százaléka lesz digitális. Azaz az optikai meghajtók kora szép lassan leköszön, a konzolok pedig vagy teljesen ráállnak az online terjesztésre, vagy lehúzhatják a rolót. A PC a DFC szerint az a platform marad, ami folyamatosan új üzleti modellekkel fog kísérletezni, illetve egyre több lesz az ingyenesen játszható program.
Ez az, amit a konzolok nem engedhetnek meg maguknak, mert különben veszteségessé válnak. Persze, a most messiásként várt Ouya egyelőre épp ennek ellenkezőjét reklámozza, de lássuk be, egy dollármilliárdokkal dobálózó óriás sosem nézi jó szemmel a több száz dollárért árult gépek feltörését. Akármit is hozzon az elkövetkezendő húsz év, a konzoloknak bele kell húzni, mert már David Jaffe is megmondta a frankót (nem is egyszer).
„Nézd, a konzolok eltűnnek. 10 évet adok nekik -- talán kevesebbet, de 10 évvel nem lőhetek nagyon mellé.”
Ez nagyon hosszú idő, az ipar már évtizedek óta ötéves ciklusokra állt rá. Kiadók és fejlesztők tömegei szenvednek emiatt, legutóbb a Ubisoft elnöke, Yves Guillemot adott hangot cége kellemetlen helyzetének.
Yves Guillemot szerint átok a hosszú ciklus
"Amit nagyon hiányolunk, az az ötéves konzolciklus. Az új gépek hiánya hatalmas büntetés a piacnak. Értem én, hogy a gyártók nem akarnak túl hamar új konzolokat fejleszteni, mert drága mulatság, de az egész iparnak fontosak az új gépek, mert ez segíti a kreativitást. Sokkal kevésbé kockázatos új IP-kel előállni egy addig még nem látott konzol esetén. A vásárlóink nyitottak az újdonságokra, és csakis a legjobbat akarják. Egy generáció végén új cuccokra vágynak, csak épp nem veszik meg őket, mert tudják, hogy a havernál úgyis ellövöldöznek a Call of Dutyban vagy Assassin's Creedben. Egy ciklus vége mindig nagyon nehéz."
A francia úriember szavaiban sok igazság van. A piac arra készült fel, hogy öt év múlva jön egy új gép, a mostani vasak viszont régóta a polcon vannak, és egyelőre eszük ágában sincs eltűnni onnan. Ennek oka a jelen generáció kezdeti sikertelensége: mind az Xbox 360, mind pedig a PS3 éveken át veszteséges terméknek számítottak; utóbbi három évvel a premierje után, 2010 tavaszán termelt először hasznot az egyébként is válsággal küzdő Sonynak. Ebből kifolyólag a gyártók nem akarnak túl hamar új konzollal előállni, mert a gép kifejlesztése és gyártása még csak a költségek egy kisebb része, az igazi pénznyelő a megfelelő marketing, melyet sokszor kiszámíthatatlan következmények kísérnek -- gondoljunk csak a Japánban hatalmasat bukó Xbox 360-ra.
Az új gépek hiánya miatt egyre kevésbé tűnik jó ötletnek innovatív játékokat készíteni. Jó példa erre a Call of Duty sorozat, mely gyakorlatilag 2007 óta nem fejlődött semmit. Az Activisiont lehet a játékipar OsCorpjának tartani, de ha jobban belegondolunk, nekik van igazuk: a CoD vásárlói stabil piacot jelentenek, amit botor dolog lenne új grafikus motorral, vagy átalakított játékmenettel veszélyeztetni.
Nem kevesek szemöldöke szaladt fel az ideg GDC-n, mikor is a mobiljátékokkal foglalkozó ngmoco feje, Ben Cousins egy közel félórás előadás alatt roppant meggyőző statisztikai és üzleti bizonyítékokkal támasztotta alá, hogy a Sony, a Nintendo és a Microsoft számára a legnagyobb ellenséget nem a másik két cég jelenti, hanem a Facebook, a Google, vagy az Apple. A játékosok hardcore rétege összezsugorodik, a többi vásárló viszont egyre magabiztosabban költ az olcsó, de szórakoztató applikációkra.
Ők az úgynevezett casual játékosok. Olyan csoportot alkotnak, melynek tagjait nem érdekli a gyönyörű grafika, a több tucat fős multi, vagy a hosszú, bonyolult történet. Ők csak szórakozni szeretnének, ha lehet, minél egyszerűbben. Pár éve ezek az emberek Wii-t vettek (mely 2010-re gyakorlatilag meghalt), ma pedig okostelefonokkal a zsebükben járnak-kelnek, melyek ugyan teljesítmény terén nem kelhetnek versenyre egy HD-konzollal, de később túlléphetnek mostani korlátaikon. Karsten Strauss, a Forbes újságírója úgy véli, hogy a Google Glasses idei bemutatkozása már körvonalazza a jövőt: virtuális valóságok, melyek mobilkészülékekkel kommunikálnak, és ugyanúgy lekötnek öt percre, mint ötven órára.
Ja, hogy ez túl messze van? Valóban, minimum tíz évet várnunk kell még, ha nem többet. De gondoljunk csak bele, mi lesz akkor, ha kijönnek az új konzolok! A mostani generáció hét évet bírt ki eddig, az új gépek pedig, ha hihetünk a jóslatoknak, még tovább tartanak ki. Michael Pachter, a Wedbush Morgan elemzője 2009-ben azzal akasztotta ki a játékosokat, hogy a jelenlegi generációt jósolta utolsónak, nemrégiben viszont már arról beszélt, hogy az érkező gépek a szolgáltatások világa felé fordulnak.
"Úgy vélem, az Xbox 720 lesz a tévéd és az interneted is. Nem kell majd okostévé, ha lesz Xbox 720-ad. Nem kell mellé semmi, nyílt architektúra lesz, sőt, az igazi trükk szerintem az lesz, hogy az új Xbox az összes képernyődre képes lesz tévéadást sugározni egyszerre. Természetesen Windows lesz rajta, mindegyik csatornát külön ablakban nézheted, és a SmartGlass segítségével fogod elosztani őket a képernyők között. Abban is eléggé biztos vagyok, hogy az MS lepaktál a nagyobb kábelszolgáltatókkal, szóval a konzol olyan lesz, mint egy mai okostelefon. Szerintem előfizetéssel 99 dollárért haza lehet majd vinni."
És itt van a kutya elásva! Ha a konzolok hosszú ideig szeretnének fennmaradni, úgy kell működniük, ahogy a kábeltévé: mindennek egy helyen kell összpontosulni, a játék pedig nem lehet több egy szolgáltatásnál a sok közül. Az új Xboxnak mint médiacenternek kell életben maradnia. S hogy mi van Playstationnel? Nos, bár Mr. Pachter szerint a Sony túlságosan is régimódi, az új PS-ről még annyit sem tudunk, mint a következő generációs Xboxról, szóval bőven érhetnek még minket meglepetések.
Van azonban egy apró bökkenő: ha meggebedünk sem látunk tovább a következő konzolgenerációnál. Noha a DFC Intelligence májusi jelentése szerint a játékipar 2015-re eléri a 70 milliárd dolláros üzleti értéket, a növekedés le fog lassulni, és a vásárlások egyre nagyobb százaléka lesz digitális. Azaz az optikai meghajtók kora szép lassan leköszön, a konzolok pedig vagy teljesen ráállnak az online terjesztésre, vagy lehúzhatják a rolót. A PC a DFC szerint az a platform marad, ami folyamatosan új üzleti modellekkel fog kísérletezni, illetve egyre több lesz az ingyenesen játszható program.
Ez az, amit a konzolok nem engedhetnek meg maguknak, mert különben veszteségessé válnak. Persze, a most messiásként várt Ouya egyelőre épp ennek ellenkezőjét reklámozza, de lássuk be, egy dollármilliárdokkal dobálózó óriás sosem nézi jó szemmel a több száz dollárért árult gépek feltörését. Akármit is hozzon az elkövetkezendő húsz év, a konzoloknak bele kell húzni, mert már David Jaffe is megmondta a frankót (nem is egyszer).
„Nézd, a konzolok eltűnnek. 10 évet adok nekik -- talán kevesebbet, de 10 évvel nem lőhetek nagyon mellé.”
"Mert az OnLive és hasonlók erre nem képesek?"
Az OnLive jó lesz ha kiforr, és lehet a játékipar jövője, viszont szerintem leghamarabb a következő konzolgeneráció után. Gyors és stabil internetkapcsolat kell hozzá és jól kiépített hálózat.
Wiktoryyy
"Érdekes, mielőtt nem voltak konzolok, nem is voltak a játékokkal problémák"
A probléma ott kezdődik, hogy a nagyközönség számára elérhető otthoni játékkonzolok jóval előbb léteztek, mint az otthoni, játékra is alkalmas PC-k, és a PC-k a megjelenésük után is jó darabig csak szöveges kalandjátékok futtatására volt alkalmas.
"És igen, ezzel kezdődtek a dlc-tések, az acsi, a sok-sok snob pénzlehúzós baromság"
Ez megint hülység. Expansion Packok már nagyon régen jelentek meg játékokhoz, de a kisebb méretű extra tartalmak csak a digitális terjesztési lehetőségek megjelenésével kerültek előtérbe, ami viszont pont a PC sara. Amúgy sem kötelező DLC-ket venni. Hogy erőltetik rád? Pisztolyt nyomnak a fejedhez?
"Amivel még nicns is baj, csak kicsesztek sok más értelmes emberrel, akik ilyen szép NFS-eket meg Cod23-at kap."
Ez megint nem a konzolok hibája, a játékosközönség hígult fel, mert mára nem kiváltság PC-t sem venni. Míg régen az értelmiség munkaeszköze volt, amit szórakozásra is használt, mostanra minden 10 éves szobájában ott hever. Ezért casualosodott el a játékipar, nem a konzolok miatt.
"És ez a sok online közösségi bohóckodás, mint a Xboxlive meg Windowslive, Uplay, is mind innen van, ami ráment a PC-re is."
Ez pedig a játékosok könnyebb ellenőrzése miatt terjedt el, ugyanis az információ hatalom. Pláne az informatikában. Az meg ne is zavarjon, hogy az első ilyen a Battle.Net volt, jóval az Xbox Live és a PSN előtt, de a PSN-t a Steam is évekkel megelőzte. Mindkettő keményen PC-s.
Akosvagyok
"PC-nél mégis SOKKAL kevesebbet költ az aki PC-t vesz,mert egy egy éves játék PC-re szinte mindig 5000Ft alatt van,konzolon meg akkor éri el a 10000Ft-t"
Ez is baromság. Csak nem a "hülyéknek nem való" (köhöm... Media Markt; 576 és társai) nagyáruházban kell vásárolni. Azok valamiért horror mód túláraznak. Más boltokban 30-50%-kal olcsóbban meg lehet venni ugyanazt.
A "nem tudják" és a "nem akarják" / "nem fogják" között van némi különbség...
"Jah és a haverom xbox360-ja tönkrement aztán nem tudták megcsinálni és inkább adok ki egy alkatrészre pénzt(alaplap,merevlemez,proci valami), mint egy új xoxra 50 ezret, énse vagyok milliomos...."
Azt azért áruld el, egy új "xox" árából milyen PC-t raksz össze, ami tutira nem megy tönkre, és nyolc év múlva is futnak majd rajta az akkori legfrissebb játékok? Csak kérdem... Mert szerintem az X360 eddigi életciklusa alatt új több "xox" árát ölted már bele a PC-dbe, de egyét minimum.
És ez a sok online közösségi bohóckodás, mint a Xboxlive meg Windowslive, Uplay, is mind innen van, ami ráment a PC-re is.
Szerintem megszedték már magukat a fejlesztők, kiadók, gyártók, jó lenne ezt befejezni és végre értelmes, innovatív játékokat csinálni, és ne az legyen, hogy press X vagy A.
Leáldozni nem fog nekik, mert már túl nagy iparág lett ez az egész szórakoztatás, sok gyárral meg sok öltönyössel.
Hardcore játékosok mindig lesznek és mindig lesz majd, aki ki akarja szolgálni ezt a piacot, attól nem tartok.
Ez miért jó neki? Az ő dumájától senki nem fog konzolt venni(ha ez a célja,vagy ilyesmi).
Ismertető jegyei, utolsó mondat "örülök, hogy konzolom van, és nem bántam meg..." és a többi sületlenség.
Mert mindig kiderül, hogy a PC exkluzivitás csak kamu, marketing, és közben meg végig tervezték az adott cuccot konzolra is. Lásd Witcher 2, Diablo 3...
Ha nem ilyen nagy nevekre gondolsz, akkor meg szimplán anyagi okai vannak.