Noha még mindig járnak moziba az emberek, és még mindig vannak kiemelten sikeres filmek, az is tény, hogy egy ideje már válságban van ez a szórakozási forma, és ebben épp akkora szerepet játszott a pandémia, a különböző korlátozások és sztrájkok, mint a fogyasztói szokások átalakulása. Idén például kiemelten jól szerepeltek az olyan alkotások, mint az Agymanók 2, a Deadpool & Rozsomák, vagy a Dűne: Második rész, azonban bukásokból is bőven kijutott. Utóbbi kategóriába tartozik a Joker: Kétszemélyes téboly, amelynek rendezője, Todd Phillips nagyon is a szívén viseli a mozik sorsát, ennek köszönhetően állt elő azzal a meredek ötlettel, hogy ha már a nézők megveszik a drága jegyet egy-egy előadásra, akkor ne fárasszák őket reklámokkal a film előtt.

Az Empire magazin több neves alkotót kérdezett meg a filmipar, a streaming, a mozik és a mesterséges intelligencia kapcsán, ezek közé tartozott Phillips is, aki úgy gondolja, hogy a moziélményhez nem elég csak a remek hangzás és a nagyvászon, mivel a streaminggel úgy is versenyre lehet kelni, hogy az üzemeltetők nem kényszerítik reklámok megtekintésére a közönséget. „Hagyjanak fel azzal, hogy reklámokat mutogatnak a filmek előtt! Kifizettük a jegyeinket. Izgatottan ülünk be a terembe. A reklámok jellemzően agyoncsapják a hangulatot” – magyarázta a Joker 2 rendezője. Az érvelésén azért bőven lehet fogást találni, hiszen rengeteg streamingszolgáltató kínál olcsóbb, reklámokkal megtámogatott előfizetési kategóriát, és a tendencia egyáltalán nem azt bizonyítja, hogy ezek népszerűtlenek lennének, sőt épp ellenkezőleg! Az előfizetők nagy részének nincs ezzel különösebb problémája, ahogy az ki is derült a Netflix legutóbbi jelentéséből.

Sean Baker, az Anora direktora kifejezetten félti a mozizást, mint szórakozási formát. „Az emberek sorra hagyják el a celluloidot. Vannak olyan filmalkotók, akik valamiért kibékültek azzal, hogy a filmjeik mennek egyenesen a streamingszolgáltatók kínálatába, sőt mi több, hagyják a fenébe magát a film médiumát és azt mondják: ’Szeva, elvállalok egy sorozatot inkább’. Nagyon frusztráló ez olyasvalaki számára, aki végre betört ebbe a szakmába sok év után, aztán azt látja, hogy ez a művészeti forma, ami olyannyira szeret, hanyatlásnak indult” – bánkódott Baker.

George Miller, a Mad Max-széria rendezője viszont nem látja ilyen borúsan a dolgot, annak ellenére sem, hogy ő még jóval a streaming-őrület előtt kezdte a szakmát, noha ő is úgy gondolja, hogy a tömegszórakoztatás terén „darwini” állapotok uralkodnak, azaz az erősebb marad fenn, de szerinte mindig lesz igény a nagyvásznas filmélményekre. A Godzilla x Kong: Az új birodalom direktora, Adam Wingard azonban a streaming védelmére kelt: „Én már mindkét oldalt erősítettem, és amúgy mindig is a mozik pártján fogok állni alkotóként és rajongóként egyaránt. Ugyanakkor nem hunyhatok szemet azon nagyszerű lehetőségek felett, amelyeket a streaming nyújt. Ha most állnánk elő a The Guesttel, ebben a streamingkultúrában, szerintem sokkal nagyobb dobás lenne.

A borítókép forrása: Reddit