Az idei Oscar-gála sztárja egyértelműen Bong Joon-ho és zseniális filmje az Élősködők volt, amely nagy meglepetésre első nem angol nyelvű alkotásként elhozta a legjobb filmnek járó díjat. De honnan ez a hirtelen siker? Miért éppen egy dél-koreai produkciónak sikerült először bezsebelnie az elismerést?

A koreai filmművészet viszonylag fiatalnak mondható, hiszen az európai mozgóképhez képest egy jó húsz évvel később, 1919-ben indult útjára (az első hivatalosan dokumentált filmszínházi előadást Louis Jean Lumière és fivére, Auguste tartották 1895. december 28-án a párizsi Grand Caféban). Ne távolodjunk el azonban ennyire a jelentől. Az egyszerűség kedvéért és a közvetlen hatásokat feltárva elég csak a 80-as, 90-es évekig visszamennünk, hogy közelebbről megvizsgáljuk az ázsiai ország filmgyártásának sikerét.

Dél-Koreában a 80-as években egy politikailag igencsak aktív nemzedék vett részt a diktatúra lerombolásában és a demokrácia felépítésében. Ezeket a 60-as években született fiatalokat a 386-os generációként tartják számon (az Intel akkoriban népszerű 386-os számítógép modelljére utalva). Ezeknek a huszonéveseknek már lehetőségük volt külföldi egyetemen tanulni, és a 90-es években az országba visszatérve frissen szerzett szaktudásukkal elindítani a nemzetet a fejlődés útján. Nem volt ez másként a filmiparban sem. A demokratikus elveket valló, nyugati hatásokat a keleti filmes hagyományokkal ötvöző rendezők berobbantak a 90-es évek végén az ázsiai, majd később az európai filmfesztiválokra is.

eloskodok-oscar-01.jpg

Az első kirívó sikert Park Chan-wook filmje, az Oldboy aratta, amely a 2004-es Cannes-i Filmfesztivál második legfontosabb díját zsebelte be, azonban ennél sokkal nagyobb érdeme, hogy ez volt az első dél-koreai film, amely igazán nagy népszerűségre tett szert Európában és a tengerentúlon is. A rendezőt továbbra is elképesztő rajongás veszi körül szerte a világon, A szobalány című legutóbbi alkotását ismét nevezték a cannes-i versenyprogramba és a kritikai fogadtatása minden elképzelést túlszárnyalt az anyaországban.

Kim Ki-duk nevét szintén sokan ismerhetik akár hazánkban is, hiszen Tavasz, nyár, ősz, tél… és tavasz c. filmjét nagy sikerrel forgalmazták Magyarországon, illetve 2012-ben Pieta c. művét a Velencei Filmfesztiválon díjazták. Ő inkább az arthouse stílusú alkotók közé sorolható, szerzői látásmódjának köszönhetően az ő filmjei általában kevésbé sikeresek a jegypénztáraknál, azonban a szakma régóta elismeri munkásságát és generációjának egyik legismertebb tagja. 2017-ben őt is szexuális erőszak vádjával állították bíróság elé, így reputációja jelentősen csökkent a filmrajongók körében. Kérdés, hogy a jövőben sikerül-e teljes mértékben tisztáznia magát a vádak alól és visszatérnie az európai fesztiválok élvonalába.

oldboy-film-2.png

Nem mehetünk el szó nélkül Lee Chang-dong mellett sem, aki nem akármilyen pályafutást tudhat maga mögött. Dél-koreai pályatársai között ő volt az első, aki meghívást kapott az Amerikai Filmakadémia díjátadó gálájára, hiszen a 2018-as Gyújtogatókat a legjobb idegennyelvű film kategóriájában jelölték. Lee azonban nem csak ezért fontos az ország filmgyártásának történetében. Ahogyan például Jean-Luc Godard Kifulladásig c. alkotását az európai modern film nyitódarabjaként és egyben egyik legfontosabb műveként tartja számon a filmtörténet, úgy hasonlóan alapozta meg az összefoglaló néven New Korean Cinemának (ehhez az irányzathoz sorolható az összes fentebb említett alkotó) keresztelt mozgalmat Lee Chang-dong Peppermint Candy c. filmje. A több mint kétórás opusz cselekménye egy sanyarú sorsú ember életútján keresztül összefoglalja Dél-Korea történelmét 1979-től egészen a film keletkezésének évéig, 1999-ig.

Habár stílusában az Élősködők előképeinek ezek az alkotók és filmek tekinthetőek, nem feledkezhetünk meg arról a sokak által hangoztatott véleményről sem, hogy a dél-koreai filmművészetet, de talán az egész ázsiai filmipart a horror műfaja szerettette meg, és tette először népszerűvé a nyugati nézők körében. Példának okáért maga Park Chan-wook is kísérletezett a műfajjal, művészetét sokan a horrorhoz sorolják. De olyan alkotások, mint a Két nővér vagy a Suttogó folyósok a 2000-es években hatalmas mennyiségben fogytak az itthoni videótékák polcairól. Ennek a tendenciának nem kis mértékben köszönhető, hogy az átlag magyar vagy amerikai néző ma már sokkal kevésbé idegenkedik az ázsiai filmművészettől, mint tette azt 20 évvel ezelőtt.

ket-nover-film.jpg

Végezetül, de nem utolsó sorban Bong Joon-ho. Az utóbbi napok egyik legnagyobb sztárja a világsajtóban. Négy darab Oscar szoborral a kezében távozott (a legjobb film, a legjobb idegennyelvű film, a legjobb rendező és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriájában) február 9-én a Los Angeles-i Dolby Theatre-ből, az idei díjátadó helyszínéről. Ezzel minden idők legsikeresebb dél-koreai filmrendezőjévé nőtte ki magát. Az Élősködőkről sokan sok mindent elmondtak már, többek között mi is írtunk róla a 2019-es év legjobb filmjeit összefoglaló írásunkban. Bong pályája hasonlóan alakult, mint fentebb említett barátaié és pályatársaié, ugyanazokból a mozgóképes hagyományokból építkezik. Készített nagy sikerű bűnügyi filmet hazájában (A halál jele), de dolgozott olyan sikeres hollywoodi produkciókon is, mint a Snowpiercer.

A dél-koreai filmgyártás különlegessége a műfaji és a művészi, illetve a hollywoodi és az ázsiai filmes hagyományok találkozásában áll. Az egyensúly szinte tökéletes. Nem csoda, hogy 2020-ra ezekbe a magasságokba emelkedett az ázsiai ország filmgyártása. Ha nem Bong, akkor könnyen lehet, hogy pár éven belül valamelyik fentebb említett szerző jutott volna el a tengereken és kontinenseken átívelő nemzetközi sikerig. A dél-koreai film felért a csúcsra.