A People Can Fly csapatáról mostanában elég keveset hallani, noha a veterán lengyel stúdió egykor a játékipar igazi nagyágyúi közé tartozott. Hozzájuk köthető például 2004 egyik nagy meglepetése, a Painkiller, illetve annak több kiegészítője, az Epic szárnyai alatt pedig a Gears of War szérián is dolgoztak, elég szép sikereket elérve.
Akad azonban még egy játékuk, mellyel már sokkal mostohábban bánt a sors, mint a fenti két IP-vel. Ez a játék pedig nem más, mint a Bulletstorm, mely hiába lett 2011 egyik legszórakoztatóbb és legkreatívabb FPS-e, és hiába alakított ki maga köré egy elhivatott rajongótábort, egyszerűen nem ért el elég komoly anyagi sikert ahhoz, hogy akár az Epic, akár a kiadó EA megfontolja egy folytatás elkészítését. Pedig az elmebeteg banditák kaktuszba rugdosásánál azóta sem találtak ki jobb játékmechanikát.
Az emberek, akik tudnak repülni
A People Can Fly csapatát 2002-ben alapította Adrian Chmielarz, kifejezetten azzal a céllal, hogy felkarolja és nyugaton is elterjessze az akkor még igencsak gyerekcipőben járó lengyel játékfejlesztés legújabb alkotásait. A kezdetben alig húsz főt számláló stúdió első játéka, a 2004-es Painkiller, azonnal hatalmas siker lett, mely kegyetlen tempójával és véres akciójeleneteivel a kritikusok és a játékosok szívébe egyaránt belopta magát, egyben pedig egycsapásra nemzetközileg elismert csapatot csinált a lengyelekből.
A játék sikere többek közt az akkor még fénykorát élő THQ figyelmét is felkeltette, akik több millió dolláros támogatást nyújtottak a stúdiónak. A People Can Fly csapata ennek köszönhetően egyrészt 70 főre duzzadt, másrészt pedig nekiállt a Come Midnight című, paranormális szálakat sem nélkülöző thriller elkészítésének, mely Adrian Chmielarz szerint egyfajta átmenet lett volna a Resident Evil és az L.A. Noire között. Hiába azonban az érdekes alapkocepció, a THQ 2006-ban váratlanul elkaszálta a projektet, ezzel pedig a tönk szélére sodorta az azt fejlesztő csapatot is.
Az, hogy a People Can Fly nem szűnt meg létezni, elsősorban az Epicnek köszönhető. A lengyelek utolsó próbálkozásként kapcsolatba léptek az amerikai stúdióval és elkérték tőlük az Unreal Engine 3-t, a grafikus motor segítségével pedig olyan meggyőző demót raktak le az asztalra alig egy hónap alatt, hogy az Epic egyből rájuk bízta a Gears of War PC-s portjának az elkészítését, nem sokkal később pedig fel is vásárolta a People Can Fly részvényeinek többségét.
A két stúdió kapcsolata a 2010-es évek elején olyan szorosra fonódott, hogy a lengyelek 2013 és 2015 között még Epic Games Poland néven is futottak. Ennek a szoros viszonynak 2015-ben szakadt vége, mikor a People Can Fly kivásárolta saját magát, hogy a saját ötletein dolgozhasson (bár a két stúdió később még dolgozott együtt például a Fortnite kapcsán), de előtte még az Epic csapatával közösen olyan címeket tettek le az asztalra, mint a Gear of War 2 vagy épp a Gears of War: Judgment. És persze jelen cikkünk alanya, a Bulletstorm is ebben az időszakban született meg.
A modern hadviselés ellenszere
Noha a Bulletstorm fejlesztése már 2007 júniusában elkezdődött, a játék először 2008-ban került be a köztudatba, mikor az akkor még kifejezetten kísérletező kedvében lévő, és jópár érdekes projektet felkaroló EA bejelentette, hogy ők adják ki az Epic legújabb programját, ami egyben egy teljesen friss IP is lesz.
A játékot a tervek szerint az akkor még az Epicnél dolgozó Cliff Bleszinski leplezte volna le 2010. április 8-án a Late Night with Jimmy Fallon showban, ez azonban végül nem jött össze. Néhány utolsó pillanatban tett módosítás miatt ugyanis Justin Bieber kapta meg az április 8-ai adást, CliffyB bejelentése pedig április 12-re csúszott, csakhogy ekkorra már megjelent a Game Informer májusi száma, borítóján a Bulletstormmal, leleplezve a programot mindenki előtt.
Külön érdemes lehet még megemlíteni a Bulletstorm megjelenés előtti marketingjét, melyet javarészt az akkoriban a Modern Warfare sikerei miatt igen divatos modern háborús FPS-ek ekézésére építettek fel. A People Can Fly még egy paródiajátékot is készített Duty Calls: The Calm Before the Storm címen, mely a Call of Dutyt figurázta ki elég találó módon. Hogy ez mennyire volt jogos, azt mindenki döntse el maga a Bulletstorm ismeretében, mindenesetre a Duty Calls elég pontos képet fest a 2010 környéki FPS-ekről, ahogy arról a lenti videóban mindenki meggyőződhet.
Csúcsra járatott őrület és akció
A Bulletstorm alapjait tekintve pontosan az lett, amit az ember látatlanba várna a Painkiller alkotóitól: egy nagyon pörgős, nagyon véres, nagyon akciódús FPS, rengeteg káromkodással, botegyszerű (de azért szerethető) karakterekkel, elborult, néhol kifejezetten alpári humorral és persze változatos, alternatív tüzelési móddal is bíró fegyverarzenállal. A fejlesztők mindezt pedig nyakon öntötték némi sci-fi háttérrel, egy energialasszóval és a kreativitásunkat díjazó harcrendszerrel.
A Bulletstormban ugyanis nem elég pusztán megölni az életünkre törő megannyi rosszfiút: stílusosnak is kell lennünk mindeközben. Ebben pedig segítségünkre van a fent már említett energialasszó, amivel magunkhoz ránthatjuk az ellenfeleinket, valamint maga a környezet is, ami enyhén szólva balesetveszélyes. Épp ezért a puszta fegyvereinken túl akár elektromos vezetékekkel, húsevő növényekkel, rozsdás vastüskékkel vagy más kellemetlenségekkel is elintézhettünk bárkit, amit a program pontokkal honorált, hogy lássuk, mennyire menő a harcstílusunk.
A játék végül 2011. február 25-én debütált Európában, és azonnal meghódította a játékosok és a kritikusok szívét egyaránt. Sokan dicsérték például a kreativitást díjazó harcrendszerét és a változatos, kellemesen elborult fegyverarzenálját, de a sci-fi környezet és a játék egyedi, nem épp gyermekbarát stílusa is sokaknak elnyerte a tetszését.
Hiába azonban a rengeteg pozitív kritika és a lelkes játékosok hada, a Bulletstorm sajnos így is csúnyán elhasalt a pénztáraknál. A játék végül egy- és kétmillió példány között kelt el világszerte, ami bár soknak hangzik, egy AAA kategóriás projektnél egyáltalán nem számít jó eredménynek, ezt pedig mind az Epic, mind az EA megerősítette. Előbbi szerint a Bulletstorm semennyi pénzt nem hozott nekik a konyhára, utóbbi pedig csak annyit fűzött a dologhoz, hogy a program az elvárásaikon alul teljesített.
Ami viszont a People Can Fly csapatát illeti, ők természetesen máshogy látják a dolgot. Sebastian Wojciechowski, a stúdió vezérigazgatója, egy interjúban például elmondta, hogy egyszerűen túl magasak voltak az elvárások. 1-2 millió eladott példány egy friss IP-től 2011-ben szerinte egyáltalán nem volt rossz eredmény, viszont mind az Epic, mind az EA azt várta tőlük, hogy a Gears of War számaival fognak majd versenyezni, ami természetesen nem jött össze neki.
A teljes tár
A Bulletstormnál azonban szerencsére korántsem voltak olyan végzetes következményei az anyagi bukásnak, mint a Sleeping Dogs esetében. Hiszen a People Can Fly a mai napig működik (sőt, 2015-ben mindenkit meglepve sikeresen függetlenedtek az Epic-től), ráadásul a játék jogait is megtartotta magának. Ennek köszönhetően pedig 2017-ben megjelenhetett a Bulletstorm feljavított, Full Clip Edition alcímet viselő kiadása a Gearbox Publishing gondozásában, ami már jóval nagyobb sikereket ért el, elhozva a szélesebb körű hírnevet és megbecsülést a hányattatott sorsú IP-nek.
Ennek hála pedig a játék jövője is jóval fényesebbnek tűnik. A korábbi interjúk alapján ugyanis a People Can Fly hosszútávú tervei között mindenképp ott szerepel a Bulletstorm 2, és Sebastian Wojciechowski szerint csak azért nem vágtak még bele, mert jelenleg minden kapacitásukat lefoglalják az egyéb projektjeik, például a Square Enix gondozásában idén megjelenő Outriders.
Így, bár a folytatás valamikor egyszer majd érkezik, jelenleg sajnos be kell érnünk a Bulletstorm első részével, ha őrülten kreatív sci-fi vérengzésre vágyunk, ezt azonban cserében több helyről is beszerezhetjük. Egyrészt ott a Steamen a Full Clip Edition, másrészt pedig az Origin Accessben is elérhető a játék multi nélküli, lite alcímű változata. Energialasszót elő hát, ideje rendet vágni a rosszfiúk között. De aztán csak stílusosan!