A Bethesda hihetetlen kalandjai...de éjszaka jelmezt öltött, hogy MMORPG-t csináljon. Hogy miről is beszélek? Kiderült, hogy az Elder Scrolls sorozattal elhíresült Bethesda Softworks tulajdonosa, a ZeniMax Media alapított egy kifejezetten internetes játékokra fókuszáló divíziót, a ZeniMax Online Studiost. Vezetője az a Matt Firor, aki a Mythic Entertainmentnél (az ebben a stílusban vízválasztónak számító Dark Age of Camelot fejlesztőcége, A Bethesda hihetetlen kalandjaijelenleg éppen a Warhammer Online-t hegesztgetik nagy vidáman) dolgozott a vállalat EA-s közbelépéséig. Hogy konkrétan min is dolgozik majd az új stúdió? Nem tudni, de nem nehéz kitalálni, ha visszaemlékszünk, hogy a Bethesda szakemberei igen esélyesnek találták az Elder Scrolls széria internetes szegmens felé fordulását, a két cég meg ugye egy tőről fakad. Mindenesetre hivatalosan semmi nincs bejelentve egyelőre tőlük, de miután az anyacég közvetetten olyan jogokat birtokol – többek között – mint a Fallout vagy éppenséggel az Oblivion, azért lehetőségeik akadnak bőven...

A Bethesda hihetetlen kalandjaiMit érdemes tudni a Bethesda Softworksről, a ZeniMax Media legjobb tulajdonáról? A céget 1986-ban alapította Christopher Weaver Marylandben, majd a cég Rockville-be költözött 1990-ben, és a mai napig ott tevékenykednek. Az sem meglepő, hogy sokan úgy emlékeznek rájuk, mint a sportprogramok úttörőire: első szoftverük a Gridiron! egy focijáték volt 1986-ban, ezt pedig két hokicím követte (88-ban és 90-ben) a Wayne Gretzky Hockey képében. Miután már akkor is meglátták a A Bethesda hihetetlen kalandjaikínálkozó lehetőségeket – ahogy tették ezt mostanában a Fallout esetében –, lecsaptak a Terminátor jogaira, 1990-ben a filmekkel azonos címen egy akció-kalandjátékot dobtak a piacra, de eközben volt idejük másra is: még ugyanebben az évben debütált tőlük a Hockey League Simulator, majd egy esztendőre rá a Wayne Gretzky Hockey sorozat harmadik – és utolsó – darabja, valamint egy kosárlabdaprogram, az NCAA Basketball: Road To The Final Four. 1992-ben egy új akcióstratégiával, a Terminator 2029-cel dobbantottak, valamint folytatták a Hockey League Simulator sorozatukat, de az igazi áttörésre valójában 1993-ig kellett várni.

A Bethesda hihetetlen kalandjaiEkkor két újabb terminátor címen kívül (The Rampage, valamint a 2029 expanziója, a Scour Add-on) megalkották  első szerepjátékukat, a The Elder Scrolls: Arenát. Ezután már nem volt megállás, bár még jó ideig próbálkoztak más címekkel is (még több robotos szoftverrel, autószimulátorokkal, ilyesmi) az ősöreg tekercsek lassan a vállalat megkerülhetetlen tényezőjévé váltak. 1996-ban megérkezett a Daggerfall, 97-ben egy vadhajtásként megpróbálkoztak egy Elder Scrolls Legends „spinoffal” - soha nem készült ennek a szériának új része – a Battlespire-vel, majd 98-ban egy másik szemszögből próbálták megközelíteni saját univerzumukat, Elder Scrolls Adventures alcímenA Bethesda hihetetlen kalandjai – ez lett a meglehetősen sajátságos Redguard, ám ez a mellékág is csak egy részt ért meg. 2002-ig főképp szimulátorokat tettek le az asztalra (IHRA Drag Racing, Motorsports, Drag Racing 2) majd jött a Morrowind, és mindenki számára tényként közölte: a Bethesda megkerülhetetlen tényező az úgynevezett nyitott világú szerepjátékok között.  Bár a különböző verseny- és sportprogramok gyártásával nem hagytak fel, 2006-ban a több tucat év játéka díjas Oblivion végképp beskatulyázta a céget a stílus mellett, amely azonban őket nem nagyon zavarja: a Fallout 3 jogok megvásárlásakor a fél világ támadt rájuk, most viszont – az első információk kézhez kapását követően – mindenki lélegzetvisszafojtva várja, vajon tudnak-e az Elder Scrolls univerzumon kívül is szerepjátékot teremteni.