Megszokhattuk már, hogy a Sony évente előáll remek exkluzív játékokkal, amikről aztán nagyon sokáig beszél a szakma és maguk a játékosok is. A tavalyi évet egyértelműen nyerték a két Pókember közös kalandjával, viszont idén már jóval több olyan címet láthattunk a legendás japán cégtől, amely nemcsak PlayStation konzolon, hanem más platformokon is tiszteletét tette. Jó példa erre az idei év egyik legjobb játéka, a minden elemében méltó feltámasztást kapott Silent Hill 2 Remake, amely PS5-ön játszva a DualSense kontrollerből hallható zaj vagy a vezérlő életerőt jelző színei miatt rendesen hozzá tudott adni az élményhez. Hasonló játékokból pedig rengeteget találhattunk idén a piacon, elég csak a Helldivers 2-re vagy a LEGO Horizon Adventures-re gondolni, amelyek ugyan megjelentek PC-re is, de valahogy konzolon mégis jobban működtek. Mi most három olyan játékot gyűjtöttünk össze, amik egyértelműen hatalmasat szóltak 2024-ben és jelen pillanatban még csak PlayStation-re lehet elérni őket – kezdjük is az egyik legnagyobb meglepetéssel, amely év elején ejtette rabul a szívünket!

Stellar Blade

A Stellar Blade tavasszal jelent meg PS5-re és azonnal levette a lábáról az összes hack & slash  és Nier rajongó játékost. EVE maga volt a földre szállt angyal, és nemcsak képletesen, hiszen a játékban többen is angyalként hivatkoznak rá, miközben a romos, poszt-apokaliptikus földön kell kalandoznunk gyönyörű hősnőnkkel. A Stellar Blade elsősorban azért keltett igen nagy feltűnt, mert főszereplője – és egyébként nagyjából az összes bekerült női karakter – erősen túlszexualizált megjelenítéssel rendelkezik. A fejlesztőcsapat vezetője egy interjúban elmondta, hogy ez abszolút szándékos döntés volt részükről, mivel tisztában vannak vele, hogy a játékosok az irányítható karaktert többnyire hátulról látják a végigjátszás során, ezért EVE kidolgozásánál nagy hangsúlyt fektettek a… nos, az idomaira, ahogy azt a lenti videóban is láthatjátok. Mindez azonban csak a felszín, hiszen a külsőségek alatt a Stellar Blade egy meglepően összetett és nagyszerűen megírt történettel rendelkező akciójáték lett, ami alá olyan muzsikákat pakoltak, hogy azokat a mai napig szívesen hallgatjuk! EVE-et kedvünkre öltöztethetjük, akadnak mellékes feladatok és a központi városkából visszatérhetünk korábban bejárt helyszínekre is, hogy felfedezzük azok minden titkát. A Stellar Blade harcrendszere egy álom, és ezt túlzás nélkül ki merjük jelenteni. Rendkívül könnyen elsajátítható, látványos és piszkosul élvezetes EVE-vel darálni a különféle ellenfeleket. Azért pedig külön piros pont jár a dél-koreai fejlesztőcsapatnak, hogy nem engedték el a játék kezét, hanem egész évben csepegtették a tartalmakat, legutóbb például egy Nier: Automata crossover képében.

Final Fantasy 7 Rebirth

Final Fantasy 7 Remake úgy lehelt új életet a Square Enix klasszikusába, hogy a játékot máig az egyik legjobban sikerült felújításként tartják számon. Éppen ezért nem meglepő, hogy a trilógia második darabjának szánt Final Fantasy 7 Rebirth a tavalyi Summer Game Fest-en látott bemutatója után valósággal lefordultak a rajongók a székről. A Rebirth pedig jött, látott és mindenkit meggyőzött. Történet szempontjából a fonalat ott vesszük fel, ahol az előző rész véget ért, vagyis Cloud és kompániája elhagyják Midgar városát és Sephiroth keresésére indulnak a végtelennek tűnő vadonban. Mindjárt a játék első fejezetében rögtön egy visszaemlékezéssel indítunk, ahol Sephiroth bukását követhetjük végig, illetve azt, ahogyan felfedezi a saját múltját. Ez egy nagyon erős szekció, ahol a libabőr úgy kúszott-mászott a hátunkon, hogy arra tényleg csak nagyon ritkán látunk példát a játékiparban. Ezúttal nem egy Final Fantasy 16 jellegű csőjátékot kaptunk, néhol egynél több útvonallal vagy egy mező méretű sztyeppével, hanem ténylegesen tekergő, többszintes, rejtett zegzugos vadont. A Square Enix szerepjátéka lényegében minden téren képes volt szintet lépni a 2020-ban megjelent, ugyancsak parádésan sikerült Final Fantasy 7 Remake után, és ez többek között a PlayStation 5-nek is köszönhető. A Final Fantasy széria producere egy interjúban árulta el, hogy azért tudták elérni a rengeteg pozitív értékelést és visszajelzést, mert a Final Fantasy 7 Rebirth kizárólag PlayStation 5-re jelent meg. Az egy platformra történő fejlesztés lehetővé tette a stúdió számára, hogy a változatos világ megépítésére, valamint a zsúfolt külső és belső terekre koncentrálhassanak, amit aztán töltőképernyők nélkül tudtak a rajongók elé tárni. Mi úgy gondoljuk, hogy a Rebirth  ékes bizonyítéka annak, hogy miként lehet új formába önteni egy régi klasszikust úgy, hogy nem csupán a varázsát őrizzük meg, hanem pont annyi újdonságot pakolunk bele, amivel a hardcore fanokat is le lehet venni a lábukról.

Astro Bot

A 2020-as Astro's Playroom már a PlayStation 5 képességeit volt hivatott bemutatni és tette mindezt ingyenes formában, előre telepítve minden egyes PS5-re. Ez a kis játék nagyon szépen kimaxolta a nosztalgia-faktort. Nemcsak rengeteg PlayStation karakter és easter egg került bele, de konkréten végigvette a konzolszéria történelmét a legelső PSX-től az összes létező hivatalos kiegészítőn át egészen a PS5-ig, mindezt pedig olyan formában, hogy lehetetlen volt nem imádni a kis robot világokat bejáró, hatalmas kalandját. Ezután idén nyáron a PlayStation Magyarország volt annyira kedves, hogy meghívtak minket is, hogy megnézhessük még a megjelenés előtt az új epizódot. A szimplán csak Astro Bot néven futó legújabb rész már akkor levett minket a lábunkról és nem győztünk rácsodálkozni a megannyi kreatív és innovatív megoldására.

Telt-múlt az idő és eljött a hivatalos megjelenés napja, az Astro Bot pedig letarolta a piacot. Több millióan függtek rá már az első napokban, a platina-trófea megszerzése után pedig mi is pontosan látjuk, hogy miben rejlik az Astro Bot sikerének titka. Kicsiknek és nagyoknak egyaránt fantasztikus élményt ad, a robotok gyűjtögetésével pedig szépen lefedi azt a réteget, akik a legutolsó ládákat vagy arany-tallérokat is meg szokták keresni a különféle játékokban csak azért, hogy 100%-ra maxolják ki az adott címet. Az Astro Bot remekül felépített, látványos és szórakoztató pályákat biztosít, miközben kellő mértékű kihívást is lehet találni benne. Bár a bolygókon szívesen ugrándoztunk és széles vigyorral az arcunkon teljesítettük a God of War-ból vagy épp a Horizon-ból vendégeskedő szinteket, a bónusz-pályák némelyikénél már elég rendesen leizzadtunk. Például a Vidám Vízöntő szintet legalább harmincszor kezdtük újra, de miközben a hajunkat téptük, végig ott motoszkált bennünk egy olyan érzés, amit már nagyon régen adott videójáték. Kivesztek az Astro Bot-hoz hasonló platformerek a piacról, és amíg a Nintendo leural mindent az évente érkező több Mario spinoffal, addig PlayStation-re csak nagyon ritkán kapunk valami hasonló próbálkozást. Az Astro Bot most megmutatta, hogy a családbarát platformerek kora még egyáltalán nem járt le, a bekerült több száz, más játékokból cameózó robot pedig bárkinek mosolyt csalhatnak az arcára, aki már gyerekkora óta szeret elveszni a videójátékok varázslatos világában.

Ez persze csak a mi személyes véleményünk, de ha ti tudtok még olyan PlayStation exkluzív játékokat idénről, amik szót érdemelnének, akkor ne habozzatok leírni őket a kommentek közé!