A listát a Halo szériával indítanám, mert abban mindenki egyetért, hogy ez volt az Xbox történelmének talán legsikeresebb játéka. A sztori nagyon érdekes, az irányítás tökéletes, és még sorolhatnám.....
A grafikán meglátszik hogy az Xbox sokkal erősebb, mint kortársai. De azért örültünk volna neki, ha a Microsoft nem veszi meg a Bungie-t, és a Halo 2-t már 2004-ben PC-n játszhattuk volna (nem is beszélve a későbbi részekről, de ez nem ide tartozik)

Első része Halo: Combat evolved címen jelent meg, még 2002-ben, a konzol után 1 évvel. Ez sokat jelentett a Microsoftnak, mivel az egyik legtöbbet eladott játék volt.


A Halo története a 26. században játszódik, főhőse Master Chief, egy különleges fejlesztésekkel felvértezett szuperkatona. Segítségére van Cortana, egy mesterséges intelligencia, aki az idegi hálózatára van csatlakoztatva. A játékos az emberek elpusztítását célul kitűző, földönkívüli lények szövetsége, a Covenant ellen harcol, a helyszín a játék címét is adó mesterséges égitest.


A Halo: Combat Evolved egy belső nézetű, lövöldözős játék, a játékos tehát úgy vívja harcát a 3D-s környezetben, hogy közben végig a főszereplő szemén keresztül látja az eseményeket. A játékban lehetőség nyílik az emberek, illetve a Covenant járműveinek használatára is, fajtájukat tekintve tank, terepjáró, valamint az idegenek speciális repülő, illetve légpárnás járművei szerepelnek a repertoárban. A járművekbe szállva a sofőrnek, illetve a fegyverzet kezelőjének kameraállása külső nézetre vált, míg az utasok számára továbbra is megmarad a belső nézet. A játék érdekessége, hogy a járművek nem sérülnek, felborulásuk esetén egy egyszerű gombnyomás után újra használatba vehetőek.
A játékos által irányított karakter egy speciális energiapajzzsal van felvértezve, amely bizonyos mértékig elnyeli a találatokat. Ha azonban a sok sebzés következtében lemerül, akkor a játékos meglehetősen sérülékennyé válik, ugyanis az ilyenkor bekapott találatok miatt közvetlenül az életerejét jelző rovátkák száma kezd csökkenni; amennyiben ezek elfogynak, akkor Master Chief elhalálozik. Ha egy bizonyos ideig nem éri találat a főhőst, a pajzs automatikusan feltöltődik. Ezen értékek kijelzői a képernyő jobb felső sarkában láthatóak, míg a lőszer- és gránátmennyiség a bal felső sarokban kapott helyet. A játék megjelenésekor az újratöltődő pajzs lehetősége egyedi volt a műfajban, korábban ugyanis a játékos csupán a felvehető gyógyító csomagokra és páncélokra támaszkodhatott. Az orvosi készletek ennek ellenére nem tűntek el teljesen a játékból, de jelentőségük nagy mértékben csökkent.
A Halo fegyverarzenálját jellemzően futurisztikus fegyverek alkotják. A kritikák dicsérő szavakkal illeték a játék ezen részét, mivel mindegyik eszköz tulajdonságaihoz mérten más-más szituációkban válik hasznossá, ezért a játékosnak érdemes fontolóra vennie, hogy melyiket szeretné magával vinni. A Covenant plazmafegyverei a folyamatos tüzelés következtében túlhevülnek, valamint csak egy előre meghatározott mennyiségű energiakapacitással rendelkeznek, melynek felhasználása után már nincs lehetőség a fegyver utántöltésére. A UNSC (United Nations Space Command) katonáinak rendszeresített fegyverzete ezzel szemben hagyományos muníciót használ és a túlmelegedés sem fenyegeti ezen eszközöket. A korábbi FPS játékokkal ellentétben a főhős itt csupán két fegyvert hordhat magánál egyszerre, ez szintén taktikázásra ösztönzi a játékost.
Egy másik eltérés, hogy gránátok eldobása, illetve a közelharci támadás az épp aktuális fegyverrel is alkalmazható, nem szükséges hozzájuk fegyvert váltani. A fegyverekkel ily módon végrehajtott csapással az ellenfeleket anélkül ki lehet iktatni, hogy társai figyelmét magára vonná a játékos.Master Chief gránátok közül egyszerre négy repesz-, illetve négy plazmagránátot hordhat magánál. Utóbbi különlegessége, hogy kibiztosítása és a robbanás között eltelt idő picivel több, mint a repeszgránát esetében, illetve hozzátapad ahhoz, amihez először hozzáér, legyen az járművagy ellenfél.