...az utolsó segélyhívás óta eltelt némi idő. A fények kialudtak, a rádió süket és a hajó a fedélzeten lévő értékes szállítmánnyal száguld a közeli bolygó felszíne felé. Épp időben érkezünk kis csapatunkkal, hogy mindent rendbe hozzunk és kimentsük a bajba jutott legénységet. Gyors és egyszerű megoldás. A létfontosságú berendezések helyreállítására Isaac Clarke szakértő hajókarbantartó lett felkérve. A nem túl zökkenőmentes dokkolás után, hamar azon kapjuk magunk, hogy itt bizony nem mi fogunk menteni, hanem minket mentenek ki, mert elkéstünk.

Ezekkel a sablonosnak is mondható képekkel indul az EA 2008-as "sikerjátéka" a Dead Space. A készítők egy pillanatig sem titkolták, hogy bizony ez a játék nem az újítások miatt lesz élvezhető. Gyakorlatilag minden felhajtást nélkülözve összeszedték a legjobb horror elemeket és egy jóízű koktélban összevegyítették nekünk. Direkt írtam az alcímeben is egy korábbi horror film mottóját, mert már készült ezen a címen több alkotás is. Kapunk itt az Event Horizon-tól kezdve(nálunk Halálhajó néven szokott futni) egészen az Alien sorozatig mindenből mi szemnek szájnak ingere.
Maga a játékmenet engem kicsit erősen emlékeztet a Cold Fear című játékra, amit mintha a Doom 3-al készültek volna kellemesen keresztezni. Adott egy TPS nézetű.. hát.. mondjuk azt horror sci-fi. Bár a félelem faktor itt nincs erősen felturbózva, annál inkább a brutalitás. Ami ezt a címet csaknem egyedivé teszi, az a csonkolás. Merthogy nem elég nekünk az, hogy egy fegyvernek (és sajnos soha semmi másnak ) használt plazmavágóval nekiesünk az életünkre törő kreatúráknak, a mi Isaac-unk módszeresen vagdossa vele apró darabokra őket. Itt aztán fröcsög minden amit el tudunk képzelni.

Ettől azonban még nem lenne igazán izgalmas, ezért a fejlesztők.. khm.. ihletet merítve a Bioshock-ból beépítettek egyfajta fejlődési fát, melynek segítségével az eszközeink és Isaac speciális karbantartó ruhája fejleszthető, súlyos pénzösszegekeért megvett vagy nehéz harcok árán megszerzett energia gócokért cserébe.
Mint hogy az Ishimura egyben egy űrállomás is, így számtalan helyen boltok találhatóak rajta. Amit sajnálok, hogy legalább mutatóban nem tettek a listára hétköznapi dolgokat. Ha ez egy békés bányászhajó, akkor miért csak a plazmavágó van a boltok eladási listáján? Na mindegy..
Külön kiemelendő pozitívum, a fizikai modellezés, mely két dologban nyilvánul meg. Először is a ruhánk felruház bennünket a sztázis képességével, amivel tárgyakat mozgathatunk. Ezt a mechanizmust a Psi-Ops-ból vették kölcsön a srácok. Nem gond, itt is jól néz ki. A másik dolog az, hogy néha belépünk olyan helyekre, ahol 0 gravitációban kell tevékenykedni. Ilyenkor faltól-falig "pattogva" feltapadunk a csizmánk segítségével a felületre. Ez meg a Prey-ből van, de nem zavaró. Ott ugye egy kicsit limitáltabb volt az út, és bővebbek a lehetőségek, de ez most hagyjuk..

Az ellenfelek sem sikerültek túl eredetire, többnyire a Doom 3 atmoszférájában fogjuk magunk érezni, főleg a csecsemő alakú és csápokat növesztett monoszta láttán. A hajót beborító organikus szövet szintén innen van, vagy a falakra tapadt és onnan sikoltozó és támadó borzalom is, még az első ellenfelek a Sillent Hill 2 szörnyeire hajaznak. Azért itt a felhozatal nem ilyen szűk és bizony lesznek igazi meglepik is.
A boss-harcok nekem túl könnyűek voltak a játékhoz képest. Egyiket sem kellett elhalálozás után visszatöltenem. Amit viszont sajnálok, az az hogy ha már klisékkel tömünk teli valamit, akkor a fatális hibákat nem kéne átvenni. Most csak az olvasson tovább, aki már végigjátszotta!! SPOLIER!
Az első ilyen: vajon ki hozott bennünket ide? Mert amikor megérkezünk a kis mentőkapszulánkban, azon tisztán látszik, hogy nem egy mentőhajó, komplett legénységgel, csak egy kis elengedett csapat. Hol az anyahajó?
A második: utunk során persze hívunk segítséget. Akik jönnek is egy katonai hajó formájában, ami a USG Kellion. Na most mivel mi kidobunk egy dögöt egy mentőkapszulában, ők meg -annak ellenére, hogy nem válaszolnak onnan sem és tőlünk sem- felveszik. Na de könyörgöm, ha mi egymagunk levágunk vagy egy tucatnyi ilyen dögöt, akkor ők egy KATONAI hajó teljes legénységgel minek nem küldi a halálba egy perc alatt?
A harmadik a játék vége: olyan táposak vagyunk, hogy Norbi tőlünk kérne tanácsokat, erre kinyír egy(!!) dög.. na ne!!
SPOILER vége.

Szót kell még ejtenem a program kivitelezéséről, ami a grafikát illeti. Nos.. itt aztán lehet vitázni. Nekem ami elsőre szemet szúrt az a bump map teljes hiánya. Az ajtók, a falak, a padlók... a képeken az "üveg" mind egysíkú és nem kelt domborúság érzetet. Ezt gond nélkül rá lehet fogni arra, hogy ez mégiscsak egy bányászhajó. Ehhez csak azt kell megnézni, amit anno a Doom 3 mutatott a tekergőző csövekkel és a vibráló fényeivel és az ember elhúzza a száját. Egyetlen dolog mentené meg, a dinamikus fények, ha nem csak a természetes fényeket használták volna... Sehol egy vibráló útjelző tábla, sehol egy szikrázó neon.. semmi. Borzalmasan kevés 2008-hoz képest. Némi módon ellensúlyozza ezt, hogy a holo-kijelzőnk tetszetős. Az útjelző fényünk zseniális találmány. Végre egy egyedi ötlet.
Hatalmas pozitívum emellett nálam, hogy a játéknak -legalábbis nálam- gyakorlatilag nincs betöltési ideje. Ahogy kiválasztjuk a mentést, már bent is vagyunk. Ha már mentés. Nem menthetünk szabadon, csak megadott pontoknál, illetve megjegyez bizonyos pontokat a játék, ahol újra letesz egy-egy csúnyán sikerült akció után. Ezek az animációk viszont nagyon jól néznek ki, majd hogy nem örömmel vetettem be magam egy szikrába, hogy megnézzem hogy tép darabokra.

Elakadni nem nagyon fogtok, bár nekem sikerült egy ponton elküldeni egy-két embert a búsba... A pályatervezés tényleg pofás, külön dicséret érte, mert tényleg egy űrhajóban (pontosabban kettőben) éreztem magam. Ötletes, ahogy megnyitja a többi részt is. Az már kevésbé, hogy a játékmechanizmus követi azt a "jól bevált" formát, hogy juss el "A"-ból "B"-be, miközben aktiválod "C" és "D" kapcsolót, mellyel "F" monosztát magadra uszítod és őt el kell csalnod "G" pontra.
Végső soron a Dead Space nekem a ki nem használt lehetőségek tárháza. Annyival, de annyival jobb lehetett volna. Így is remek játék, de semmi sem emeli ki a többi horror TPS közül.



Nálam 85%, de erős jóindulattal.

Sziasztok!

A képek a PGO adatbázisából származnak