Ugyan a játékhoz magához eléggé felemásan álltam hozzá. Túl sokan szapulták, itt, a fórumon is, hogy így bugos, meg úgy szar, illetve eleve nem tetszett nekem, hogy a fejlesztők szartak arra, hogy van egy mod: Oblivion Lost. Mert szartak rá, hiszen egy fikarcnyi elemet nem láthatunk a CS-ban az OL-ből. Persze miért is vettek volna át bármit is egy modból, de azért én annak fényében a helyükben megfontoltam volna. Hiszen az "csak" egy mod, mégis visszaadta azt, aminek a S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobylnak lennie kellett volna valójából. Nem azért mondom: tényleg kurvaiskolás lett az alapjáték, nekem a TOP 5 FPS-be simán bekerült, Xfire-ös profilomnál megnézhető, hogy 71 órát játszottam vele (amit a program látott - előtte még vagy 30 órát biztosan), s nagyrészt az OL nélkül. Szóval engem megnyertek azzal is, amit alapból nyújtott. De azért az elég csalogató volt, hogy random kitörések jöttek az Oblivion Losttal, kb. 10X annyi fegyver, mutáns, alvási lehetőség, végre éjszaka tényleg tök sötét lett, s persze járművekbe is bepattanhattunk. S a legeslegfontosabb: az A-Life az OL-ben tényleg kibontakozott! Csak lestem néha, hogy ölik egymást random az emberek és mutánsok, illetve az Army Warehousnál is akkora Duty vs. Freedom harcokat láttam, melyek a SoC-ban szkript útján jöttek csak elő. Tényleg tőlem függetlenül zajlott minden (sajnos Chernobylt és Pripjatyot nem láthattam, mert egy mocsok bug félbeszakította a játékot annak idején, s le kellett törölnöm a játékot).
Pont emiatt a CS-hoz fanyarul álltam, és ezen újítások hiánya miatt én látatlanban is megadtam neki az "év csalódása" címet. Persze-persze, modokból kevés esetben "tanulnak" a fejlesztők (Counter Strike, DotA - kivétel erősíti a szabályt), de azért elvártam volna, hogy a random kitörések, vagy legalább az a kurva kibaszott hálózsák (majd arról később, miért nevezem ilyen ocsmányul) belekerül. De nem. Hát jó, fuck.
Ám engem megvettek kilóra ezzel a katonai táskával, így ismét ellent mondtam magamnak és megszereztem a Clear Sky-t.
Elég nehéz volt haza hozni, mert a hátizsák szerencsére valóban hátizsák (vagyis inkább katonai táska, de nyugodtan lehet tarisznyának is nevezni, csak annál jóval nagyobb), így amiben egyetemre járok, elég nehezen fért el. Mindenesetre megoldottam: seggbekúrt jogászéveimet idézve (hála Istennek csak 1 évnyi) ismét kezemben fogtam egy táskát. Féltettem is, nehogy valami sietős pudva lezúzza az aluljárói csúcsforgalom bolondériájában, de szerencsére nem történt semmi baja. S kijelenthetem: eddigi legjobb minőségű eredeti vételemet köszönthettem, mert a játék DVD-jén nem volt egy karcolás sem (!!!). Ez hatalmas szó, mert eddig szinte kivétel nélkül olyan példáonykhoz volt szerencsém, melyek felülete vagy maszatos volt, vagy pedig karcos a fasz szállítástól vagy a raktári flegmaságtól. Hogy a filmeket azokat miért bírják épen kézbesíteni vagy raktáron tartani, s a játékokat miért nem (eddig jó pár eredeti filmem is van, és mindegyik kivétel nélkül tök sértetlenül érkezett meg, pedig volt, hogy -20 fokban hozták, tehát be is párásodott), rejtély. Rome: Total War Anthologymat is olyan minősíthetelen fos karcosan hozták meg, hogy ha nem fázok a procedúrától, akkor visszabaszom nekik, hogy cseréljék le, azzal meg töröljék ki a seggüket talán. De szerencsére működik, így megkíméltem magam az adminisztráció, a mászkálás kínjaitól. (Ja, és hogy negatív reklámot csináljak: az 576-ból volt a Rome, s az 576-ból eddig csak karcos CD-ket vagy DVD-ket kaptam, míg a CD Galaxistól azért többségében eddig csak jó állapotban - szóval, ha nem muszáj, akkor ne vegyetek játékot az 576-tól, legalábbis házhozszállítással semmiképp...)
A telepítés annyira nem tartott sokáig, mint mondjuk egy Witchernél is (jaj, tényleg, azt is megvettem még februárban - Bővített, igényes kiadás - burzsuj köcsög vagyok, tudom), ennek külön örültem. Mikor felajánlotta a "magyar nyelv - magyar felirat" és az "angol nyelv - magyar felirat" közötti választás lehetőségét, egy ideig elgondolkodtam, hogy sznob leszek, és "csakazértse" fogom a magyart választani, mert korábban jól lefikáztam a CD Projekt magyarítási (vagy, ha gonosz akarok lenni: magyarosítási - tudjátok: piros paprikával megszórták, oszt' annyi) módszereit, de nem, mégsem. Filmeknél is meg szoktam nézni magyarul az adott "alkotást" (mondjuk nem is kell az idézőjel - szar filmeket nem szoktam megvenni), így játéknál miért ne, ha már van? Witchernél is fikázódtam a lokalizáció hallatán ("Ki volt Leo?" "Nyúzd meg a rémsáskát!..."), de azért mégis a magyar verzióval játszottam, ha már voltak ilyen kedvesek, és felajánlották, hogy választhatok (ezért is egy nagy csók a CD Projektnek - így, a 4. termékük megvétele után kijelentem, hogy tényleg ők az évszázad kiadói, nagyon megszerettem őket). Így a Clear Sky-t is magyarul játszom jelenleg. Szóval arra böktem, röviden ennyi.
A főmenü jó, de kiegészítő-érzést kelt, mert tök ugyanaz a zene szól. Jó, hogy ez nem folytatás, de nem is küldetéslemez. Szóval valamit kezdhettek volna a zenével is, bár nekem tetszik (igaz, az Oblivion Lostnál... na, jó, abbahagytam az ahhoz való hasonlítgatást - egyelőre).
A konfigurálhatóság továbbra is a helyén van. Persze, ha grafikára verném, könnyeimet hullajtottam volna amiatt, hogy mivel XP-m van még mindig, így egy pár beállításhoz egyszerűen nem tudok hozzáférni a DX10 hiányában. A látvány így is szép, bár meg kell jegyezzem: lejjebb kellett vennem a részletességekből (! - látótávolságból mondjuk nem engedek, szóval az maxon van), mert az Ingoványban (magyarul így hívják a kezdőterületet) olyan 20 fps körülire ment le a sebesség, ami egy lövöldözős játéknál nagyon szar. De a javulás, az igyekezet itt is látszik: végre van Nap (! - a SoC-ban én nem láttam az égen, csak az OL-ban), az árnyékok frenetikusak, koromsötét lesz éjszaka, a talaj is sokkal szebb, kidolgozottabb, ahogy az a kevés víz is, ami a játékban van. A karakterek is jelentős polírozáson estek át. Persze elvágódni nem fogok, de bizonyára DX10-ben ennél sokkal szebb látvány is elérhető. Legen elég annyi, hogy a Fallout 3 (hasonló környezet és hangulat miatt merem hasonlítani ehhez) azért e téren is jobban tetszett nekem.
De kit érdekel a grafika ilyen szinten, hiszen annak tökéletesen megfelel, amire kell: látunk, távolra is, nagyon sokat, és ez egy alapvetően lövős-menős játékban már elég (az, hogy még szép is - jó fejek vagytok, Oleg!). A SoC szerintem forradalom volt. Azóta minden FPS nonlineáris próbál lenni, küldetésekkel, meg fasza inventoryval. Legalábbis én ezt a hatást vélem felfedezni a Far Cry 2-ben és a Bioshockban is. S erre fog törekedni az id Rage-e, valamint a Singularity és a Wolfenstein is a jövőben (persze nem ilyen szintű nonlinearitásra, de a S.T.A.L.K.E.R. - Bioshock hatás érződik mindegyik címen). Ok, volt már egy előtte (legalább 1), ami kísérletezett ilyesmivel, az a Boiling Point, de az egy bugos szar lett, szóval kiesett. A díjat meg soha nem az nyeri, aki "majdnem megcsinálja", hanem az, aki bevágja. Hiszen úszásban sem az nyer, aki az utolsó csapások alapján már "majdnem első", hanem az, aki elsőként ér a célba (mondjuk ez Michael Phelpst soha nem fenyegette). Így én a SoC-t forradalminak merem nevezni. Tökéletesen szabad játékmenet, izgalmas sztori, hatalmas bejárható terület (még akkor is, ha ezek eléggé szétszabdaltak voltak a sok töltölgetés miatt), rengeteg fegyver, tápolási lehetőségek végtelen sora stb. RPG-nek semmiképp nem nevezném, de az "FPS-ek állóvizét rendesen felkavarta" (bocs, ez kellett). Én akkor azt mondtam: ezt várom el a jövőbeni FPS-ektől!
A Clear Sky szerencsére semmit nem változott, sőt, csak javult e téren. Sokkal "RPG"-sebb inventoryt kaptunk (legalábbis nekem ez "RPG-sebb", hogy egy papírbabaszerűségre aggajtuk a ruhát, cuccot, fegyvert), s a kezelőfelület is egy realisztikusabb irányba ment el. Kissé ősi megoldás volt a SoC-ban, hogy ha valami hatás ért minket (vérzés, sugárzás), akkor egy zöld jel ugrott fel a képernyőn. Baaah. Most ezt racionalizálták azza, hogy kaptunk egy számlálót, melynek előlapját látjuk csak, és méri a sugárzást, jelzi, ha vérzünk vagy éppen az agyunk kezd perzselődni, illetve e kis radar előlapját felnyitva relikviák után kutathatunk. Eleinte bevallom, nekem furcsa volt. Sokszor majdnem elvéreztem, mert eddig azt szoktam meg, hogy a pofámba villan egy zöld plecsni, ha valmilyen hatás ér. De ez így jó, mert a játékot ez is nehezíti kissé, és sokkal realisztikusabb is lesz ettől.
A "staminával" volt szarakodás, de a patche ezt is orvolsolta, így látszik. Bár szerintem nem lenne szükséges, realizmus-élményt teremtene legalább még jobban. Én az Oblivion Lostban kifejezetten élveztem, hogy alig látható helyen volt ez a kijelző.
Az viszont zavart ezzel kapcsolatban, hogy most jóval tovább bírjuk a futást. Ok, hogy 50 kiló felett itt is belassulunk és előbb kifulladunk, de még így is túl sokat enged sprintelni. Szerintem valaki, aki több lőfegyvert és töltényt cipel, kajával meg még a maga hájas/csontos seggét is, az képtelenség, hogy ennyit bírjon... Na, mindegy, nem ezen fogok kiakadni.
A frakcióháborúk is nagyon jók szerintem. Ugyan lehetne jobb is biztos, meg ez a területfoglalósdi egyes játékokban jobban lettek megoldva (pl. a San Andreas simán veri ezt az elég béna rendszert, ha a SA szemszögéből nézzük - ha nem, akkor viszont nagyon jó), de itt a SoC-hoz képest ez kiváló lett szerintem. A szeméttelepes foglalások voltak a legjobbak: adrenalinpumpáló, taktikus harcol voltak, s érezted, hogy csapatban vagy. Legalábbis egy ideig. Mert a fő bázishoz csak akkor voltak hajlandóak jönni a társak, mikor már én jóval bent jártam az épületben. Apropó, raktárépület: ez már a SoC-ban is a legutáltabb rész volt nálam, s itt is az lett, mégpedig azért, mert irdatlanul lecsökkent itt az fps. Kb. 5-6-tal kellet menetelnem, mikor a köcsögök meg ontották rám a golyót. Háttökjóbazmeg... Nem tudom, mi ott olyan szaggatós, sokkal több effekt van az anomáliáknál is, vagy az előző részben Chernobylban, de ott 40-50 fps volt a sebesség. A raktárépületben meg szaggatott mint disznó. Ki érti ezt? Jó lett volna azért ezt kijavítani, kedves vodkavedelő barátaink! Nem hinném, hogy olyan nehéz lett volna erre ránézni. Vagy nem tudom, lehet, csak nálam van ez így, amit mondjuk kétlek, mert az előző konfigomon is ugyanez volt, mint a mostanin, pedig akkor 3 GB RAM-mal és 2 generációval visszább voltam VGA terén. Még szerencse, hogy ez csak röpke percek alatt letudható része a játéknak, különben elküldeném most őket a 'csába.
Persze, hogy visszatérjek a frakcióháborúkhoz, van még hova fejlődniük, ez tény. De szerintem a 2. részre ennél ezerszer jobbat össze fognak hozni - kóstolónak meg ez is megteszi. Nem a legjobb, nem hanyattbaszós, de nekem tetszett.
Ami viszont nem tetszett, hogy sokszor csalnak is. Pl. éjszaka (BWÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁH) ostromoltam meg a Raktárépületet. Azt banditák vették körbe, egy őrszem állt a magaslaton. Éjszaka volt, mint mondtam. A banditák ruháján nincs nightvision, ami látható is, hiszen be van kapcsolva az elemlámpájuk (a hadseregnél általában nincs, ezért is szívás eleinte velük harcolni éjszaka - mondhatnám: análszadisztikus élmény). Akkor kédem én: hogy a francba nyit rám tüzet már 500 méterről?! Csakis úgy, hogy a gép pofátlanul jól céloz és még csal is, mert lát a sötétben nightvision nélkül.
Már utaltam rá, de nekem ez sem tetszett annyira, hogy ilyen drága lett minden. Illetve nem is a drágasággal van a baj, hanem azzal, hogy nagyon keservesen lehet pénzhez jutni. Az előző részben simán lehetett úgy gazdagodni, hogy eladtuk az ellenfél fegyvereit. Igen ám, de míg ott 200 Rubel volt egy szar kalasnyikov, addig itt vagy 10-et ha ad érte a köcsög kereskedő. S hiába baráti, akkor sem fog méltányosabb árakat ajánlani. Jó-jó, ez is nehezítés, de szerintem kissé túl szigorúak voltak. Legalább azt a kurva egészségügyi csomagot nem kéne 300 Rubelért kínálni... Ejnye-ejnye.
Elsőre elég olcsó megoldásnak tűnhet, de szerintem kifejezetten jó, hogy az előző részből egy csomó terület visszaköszön. Számomra ez soha nem baj egy játéknál, ha nem "ctrl+c ctrl+v" elven járnak el, mert mindig jó nosztalgiázni, illetve megnézni, milyen volt/lett az adott pályarész/terület. Itt is tök jól lett megoldva! Egészen máshonnan indulunk (még távolabbról, az Ingovány még igazából nem is a Zóna része, bár anomáliák itt is vannak már), de utunk rögtön a SoC első helyszínére vezet. Tök ismerős a terület, minden ugyanott van, de másképp, mások az erőviszonyok. De ez az érzés a Dark Valley-nél jön elő legjobban: nagyon nagy élmény látni, hogy ez az a terület, ahol már látszott, hogy mindenki kezd megbolondulni és dúlt a harc, valamint tele volt Duty-s arccal, most viszont még béke van, kevesebb a mutáns is, az anomália is, s a területet a Freedom birtokolja! Hol van még az X-18? Jelenleg ott, ahol le lehetne menni, egy igen veszélyes vándorló anomália van. Mondjuk lehet, hogy később lesz még meglepetés, jelenleg a Dark Valley-ben vagyok, s próbálom kideríteni, mi van azzal az Agyar nevű faszival. Nagyon kíváncsi vagyok, milyen lesz majd az NPP és Zsírkofág (gondolom, akik már 2007-ben is itt voltak, emlékeznek, hogy tréfált meg minket a BadWord filter a Szarkofág leírásakor).
Na, még a fegyverekről pár szót! Az előzőben is sok volt, főleg az OL moddal, s szerencsére bővítettek a kínálaton valamelyest. Eddig mondjuk csak a sörétes puska az újdonság, meg néhány pisztoly. Kissé idegesítő, hogy a pisztolyoknál nem lehet "iron sight"-ot alkalmazni, hanem csak bezoomol amolyan Far Cry-szerűen és annyi. Így azért kicsit szívás fejlövéseket osztogatni, pedig nekem kedvencem a pisztoly. Az előző rész egyik legjobb fegyvere kétségtelenül a kés volt. 1 vágás 1 ölést jelentett. Most ezen redukáltak, és így szerintem kissé elbaszott lett már. Sok értelme így nincs használni, hogy hiába szúrom hátba az ellent, az megfordul és szitává lő. Ha már odalopakodtam, akkor ugyan essen már össze, ha nyakon szúrom, ne lövöldözzön össze-vissza. Pozitív viszont, hogy sokkal átláthatóbb lett, melyik a jobb fegyver, mert priossal/zölddel jelzi, hogy milyenek a felvettek ahhoz képest, amit használok jelenleg. Realizmus élményét növeli, hogy most gyorsabban amortizálódnak. Szóval a fegyverek továbbra is nagyon faszájosak.
Ja, majdnem kifelejtettem: a magyarítás. Nos, oltottam sokat, főleg a Jakab Csabával készült interjú alapján, miszerint nem is látják a játékot, úgy kell elkészíteniük a szinkront. Ennek ellenére viszont elég jó lett. Kissé agybasz ez az erőltetett oroszos "ákcentus", de nem olyan zavaró. Azért érződik az egészen, hogy nem amatőr faszok csinálták, hanem tapasztalt szinkronszínészek, akik filmeknél már bizonyítottak. S élőhangban és a dialógokban sem finomkodnak, káromkodnak rendesen, ahogy az katonákhoz és kőbunkó vodkavedelő, fegyverrel járkáló férfiakhoz illik. Az egyik tiszt egyszer le is seggfejezett - kár, hogy ott éppen nem tudtam elővenni a fegyvert, mert egyből fejbelőttem volna :D. Vagy egy másik jó példa: megy a harc nagyban, s az egyik bandit dobja a gránátot, közben kíséröszveggel: "Na ezt kapd ki faszszopó!". Persze azért legközelebb már angol hangokkal fogom felrakni, de esetenként jó hallani, hogy magyarul szólnak hozzád egy játékból, még ha idióta oroszos akcentussal is.