Amikor a WoW megjelent szerintem még maguk a fejlesztők sem számítottak ekkora sikere, ilyen tömeghisztériára. Én magam még sosem próbáltam - lévén nem vagyok hajlandó havonta fizetni azért, hogy játszhassak egy játékkal, amit már megvettem -, így nem tudom mennyire lehet jó, vagy még inkább adiktív, de a statisztikák szerint valamit nagyon eltaláltak a Blizzard-os arcok. A sikerükből, főleg miután elérték a 10 milliós felhasználói számot is, én arra következtettem, hogy nem lenne értelme havidíjas MMO-t fejleszteni. Úgy tűnik, hogy azok, akiknek elvileg az ilyen következtetések levonása az élete és munkája, nem ide jutottak.
Nézzük először a számokat. Mondjuk, hogy csak 8 millió ember WoW felhasználó és fizeti a havidíjat. Én nem tudom azok pontos számát, akik hajlandóak rengeteg időt és havidíjat áldozni egy játékra, de úgy sejtem, hogy annak a tömegnek legalább a 80-90%-át kiteszi a jelenlegi WoW felhasználók száma. Világos, hogy ha ők már fizetnek egy havidíjat, akkor elég kicsi az esély arra, hogy nekiállnak kicsengetni még egyet.
Itt pedig bejön a képbe az érzelmi töltés. A WoW játékosok nagy része számára ez a játék már az életük része. Évek óta játszanak vele, évek óta fizetnek érte és élvezik, amit a pénzükért kapnak. Ami pedig még fontosabb, lehet, hogy barátokat, szerelmeket szereztek a WoW-on keresztül. Ezzel játszanak az ismerőseik. Itt van már egy fejlett karakterük. Érkeznek új tartalmak. Az ilyen emberek nem fognak mindent eldobni csak azért, hogy nekikezdjenek egy másik MMO-nak, ahonnan az abszolút nulláról kell indulniuk. Főleg, ha a barátaik sem követik oda őket.
Számomra teljesen egyértelmű, hogy amíg a WoW ilyen népszerű, ilyen erős a rajongótábora, addig egyetlen havidíjas MMO sem fog tudni megélni. Az MMO tortát a Blizzard már megette. Most már csak egy WoW torta van, ami ugyan nagyon édes belül, de ha egy fejlesztő hozzá akar eljutni, akkor vasbetonon kell áttörnie. Én ezt így látom és rettenetesen megdöbbent, hogy a játékipar nagyjai előtt nem ezek a képek jelennek meg, hanem az, hogy "Hééé! Ilyen nekünk is kell, mert biztos mi is nagyot kaszálunk majd vele!".
DC Universe Online? Kaput. Már free to play és így jobban szeretik, mint valaha. Próbáltam, nagyon kellemes kis játéknak tűnt, de meló okokból kifolyólag nem volt időm, amit egy MMO-ra áldozhattam volna. The Old Republic? Hatalmas bukta. Olyan orbitális pofára esés, hogy egy ideig féltem, belebukhat a BioWare is. Ősztől free to play. The Secret World? Ohohohóó! Ne is beszéljünk róla. Szerintem még idén bejelentik, hogy jövőre free to play lesz. És persze lehetne még egy-két példát felhozni.
Be kell látnia minden kiadónak, hogy amíg a World of Warcraft nem esik le mondjuk 3-4 milliós felhasználói szintre, addig ők nem fognak tudni labdába rúgni. Érdemes lesz figyelni, hogy a most fogyóban lévő WoW játékosok hány százaléka fog visszatérni a játékhoz, amikor kijön az újabb kiegészítő.
fyktyvf: De, szerintem sok pénz. Azért, mert bár talán 10.000-ért veszek valamit, 4000-el számolva 2-3 hónap alatt hozza vissza a pénzt, ráadásul ha single akkor még attól sem kell tartanom, hogy szerver karbantartás folyik. Rengeteg játéknak van multiplayer része, ami nem MMO, de ezek sem korlátozottak idő tekintetében. Most azért nyilván az MMO a téma, erre pedig ismét csak az egyszer fizetős, vagy ingyenes címeket tudom mondani.
"Ugye nem azt akarod mondani, hogy abból az iszonyatos sok emberből, aki ma videojátékokkal (teljesen mindegy, hogy Wii, PC, Xbox vagy PS) játszik az a 10 millió lenne a keménymag, aki WoW-ozik?" - Nem, abszolút nem ezt akartam mondani. Én is sokat beleöltem már a játékszenvedélyembe. Arra céloztam, hogy a havidíjas MMO-kért fizetők keménymagját alkothatja ez a 10 milliós tömeg. Casual gamereknek meg azért nem nevezném őket, mert valahogy idegenkedem attól, hogy ezzel a kifejezéssel illessek olyanokat, akik hajlandóak havi négyezret fizetni egy játékért (én hardcore gamernek tartom magam, de ez még nekem is rengeteg, mindegy milyen tartalmat kapok érte).
Azzal teljesen egyetértek, hogy mindegyik új MMO WoW klón és abban meg kénytelen leszek igazat adni neked, hogy a tartalmaik miatt maradnak alul a Blizzard termékével szemben, mert nem játszottam velük. Viszont szerintem akkor is életszerűtlen, hogy valaki két havidíjas játékot toljon. A munkanélküli ifjak nem hiszem, hogy be tudják adni az őseiknek, hogy még egy havidíjat fizessenek, a dolgozók pedig többségében nem tudnak annyi időt ráfordítani, amennyit kellene. Ezzel nem arra célzok, hogy sokáig tart szintet lépni, vagy látványosat fejlődni, hanem pl arra, hogy egy játékban is nehéz összeegyeztetni egy közös partyt, egy klánt, ha az ember mellette dolgozik. Az általam próbált MMO-kat egyedül unalmasnak találtam, ami nem meglepő, ha azt vesszük, hogy Massively Multiplayer Online játékokról van szó.
Aláírom, nem tapasztalatokra építettem a véleményem, hanem arra, amit én életszerűnek tartok.
A konkurensek bukása valóban a WoW-tól eredeztethető, mégsem amiatt, hogy lefoglalná a teljes célközönséget, akik számára MMO-k készülnének, hanem hogy a fejlesztők/kiadók a WoW-játékmodellben látták a követendő példát, és olyannyira féltek eltérni tőle, hogy aztán a saját játékaikat teljesen WoW-szerűre csinálták, már ami a játékmenet aspektusait illeti. A legjobb példa erre az SWTOR, amit először teljesen eredeti harcrendszerrel, játékmenettel, stb. képzeltek el, aztán ahogy közeledett a megjelenés, nyomta őket a teljesítési kényszer, ahogy érkeztek a videók a játékról, hát hoppá ez teljesen olyan képességalapú modell, mint amit a Blizzard játékában láthattunk, hát nem fura? De ugyanezt olyan sok mindenről elmondhatnám, olyan sok MMO kapcsán, hogy az már fájdalmas. Mindemellett sokszor beleestek más hibákba is: nem elég jó a világ, nem elég izgalmas a sztori, bugos a játék, kevés a content (főleg ez, ezt nagyon megsínyli a játék) stb. Szóval WoW-light klónokról volt (van) szó, amik sem tartalom, sem minőség tekintetén nem tudtak versenyezni az etalont jelentő játékkal.
Hiszen, ha az eladásokat megnézed, legtöbbször nem is az a baj, hogy nem elég cuccot adnak el, hiszen sokszor 2-3 milliót is elkapkodnak egy-két hónap alatt nagy nevű MMO-kból (SW:TOR továbbra is a legjobb példa), hanem az, hogy nem tudják az előfizetőiket megtartani, nem elég a játszható tér, mindaz, ami várja a játékosokat, nem elég ahhoz, hogy ott tartsa őket a játékban. Pedig aztán egy Star Wars világra alapból sem azt nem lehet ráfogni, hogy ne lenne érdekes és izgalmas, sem azt, hogy ne lenne elég rajongója. A legfőbb ok az ilyen MMO-k kudarcában az, hogy nem tudnak mit kezdeni a lemorzsolódó játékosokkal.
Azt mondod kevés játékos hajlandó pénzt kiadni egy havidíjas cuccért: nem, szerintem kevés játékos hajlandó kiadni pénzt egy olyan havidíjas cuccért, ami nem elégíti ki az igényeit.
És hogy akkor a WoW miért olyan sikeres még mindig? Mert rengeteg tartalom van benne, iszonyatos mennyi időt el lehet vele tölteni, a világ is kifejezetten kellemes (a szar grafika - bár a dizájn nagyon is jó - és néhol borzasztó gépigény ellenére), és viszonylag jó minőségű a játék maga, még most lassan 8 évvel a játék megjelenése után is.