Az összes sorozatban és néha a filmekben is látni az emberiség legrosszabb tulajdonságait, de többségben van az, ami egy nemes fajjá tehet minket, ahogy azt Gene Roddenberry megálmodta. Ugyanis a Föderáció polgárai nem ismerik a háborút, az éhezést, a rasszizmust és más előítéleteket, a kegyetlenség sem szerepel a szótárakban, és a pusztító betegségeket is sikerült eltörölni a Föld felszínéről. A bűnözés is abszolút minimális, tehát igazán idilli a helyzet, de idáig el kellett jutni, méghozzá egy szörnyű 3. világháború után. A háború és az odáig vezető események felnyitották az emberek szemét, igaz szükség volt a vulkániak megérkezésére is a végső lökés megadásához, de a lényeg, hogy rájöttek, fel kell hagyni a régi életmóddal, mert az csak önpusztításhoz vezet.
Abban bízok, hogy nekünk nem lesz szükségünk egy mindent elpusztító atomfegyverekkel és más borzalmas eszközökkel megvívott háborúra ahhoz, hogy észhez térjünk és ráébredjünk, így nem folytathatjuk tovább. Mert sajnos nem számítok hegyes fülű idegenekre, hogy segítsenek rajtunk.
De visszatérve a reményhez. Jó látni, hogy mindenki, legyen bármi is a dolga egy csillaghajón vagy máshol, ugyanolyan megértő, segítőkész és önfeláldozó, mint manapság a mentősök, tűzoltók és hasonló hivatású emberek, nem mennek el szó nélkül egy bajban lévő mellett. Az erőszak tényleg csak végső esetben kerül elő és amennyire én láttam, a valláson is jórészt továbbléptek, ami szintén jó dolog. Miközben nézek egy Trek epizódot vagy filmet, mindig olyan jó érzés kerít hatalmába, a főcímzene és a történések is azt a hitet erősítik meg bennem, hogy ha egy ember mindezt már megálmodta, akkor talán egy nap akár meg is valósulhat. Valószínűleg nem a közeljövőben, de 100-200 éven belül, ha minden jól (esetleg kellően rosszul) megy.
Miért 10 film? Azért, mert a legújabb förtelmet én nem számítom a Star Trek filmek sorába, számomra hatalmas csalódás volt... Pedig egy időben még bíztam benne, hogy JJ és az írók méltóak lesznek a feladatra, de ezt nagyon elrontották. Máshol már mondtam elég rosszat a filmre, most kedvem sincs hozzá, hogy itt fröcsögjek róla. Esetleg majd egy külön bejegyzésben, ha épp rossz napom vagy olyan hangulatom lesz. Vagy ha kijön a DVD, annak az "örömére" el tudnék képzelni ilyesmit.
Volt ezek közt 1-2 gyengébb is, de általában nagyon élveztem őket. A legnagyobb kedvencemnek nagy nehezen a First Contact-ot választanám. A történet, a látvány, a Defian felbukkanása mind közrejátszanak ebben, no meg persze a kiváló színészi játék. És ne felejtsük el a részeg Deanna Troi-t sem.
A sorozatoknál pedig azért tudok csak 4-ről véleményt mondani, mert a TOS, azaz az eredeti nekem eddig kimaradt. Pontosabban 2 epizódot már megnéztem, régebben pedig biztos láttam néhányat, csak már nem emlékszek rájuk.
The Next Generation: az én szememben ez a klasszikus Star Trek, megyünk felfedezni és közben megmentünk mindenkit, aki útba esik, tömören. Nagy, átívelő történet nem volt, inkább kisebb, néhány epizódon keresztül lefolyó események. Persze karakterfejlődés volt, főleg Data-ra összpontosítva, de ez olyan Trek, ami elé bármikor le lehet ülni, nem kell feltétlenül ismerni, mi történt korábban. A színészek általában jók voltak, néha kiemelkedőt is nyújtottak, de sokszor érződött színpadiasság sajnos. Ettől függetlenül azért nagyon szeretem ezt is, de nem ez a kedvencem.
Deep Space Nine: erre viszont nyugodt szívvel tudom mondani, hogy az, pedig nem épp így indult a dolog. Még több éve TV-ben láttam először belőle valamennyit, de nem voltam odáig érte, nagyon elütött a TNG-től és a Voyagertől is, amit akkor már ismertem, meg Enterprise vagy más nagy csillaghajó sem volt benne. Azt hiszem, két éve viszont nekiültem és elkezdtem az elejétől nézni, de ekkor is döcögős volt még az indulás. A régi rossz érzések még megvoltak, azonban alig 3-4 epizód után azt vettem észre, hogy alig bírok már várni, amíg a következőt meg tudom nézni. A gyönyörű főcímzene már eleve tetszett, a humor is és a színészek játékával sem volt problémám, de egyből nem tudtam átállni egy teljesen más felépítésű Star Trek sorozatra. Viszont az egész hangulata és a történetek gyorsan meggyőztek és ma már a Trekes kedvencek listáján sok szereplő van ebből a sorozatból.
Az első két évadban folyt rendesen az élet, építették a karaktereket és a hátteret, aztán jött a Domínium (Dominion) és elindult az öt évadon át tartó háború. Itt tündökölt igazán a sorozat, bátran meg merték mutatni, hogy a Föderáció sem tökéletes. Nem festettek negatív képet, csak egy kicsit reálisabbat.
Sok nagyszerű történetet elmeséltek, de amiben leginkább kiemelkedik a többi Trek közül a szememben, az a karakterek kidolgozottsága és a színészek teljesítménye. Utóbbiban a többi is nagyon erős volt, de köszönhetően az alapfelállásnak, hogy jórészt egy űrállomáson játszódik a sorozat, itt több visszatérő szereplő alkalmazására volt lehetőség, ami határozottan jót tett a DS9-nak. A főszereplők is emlékezetesek, de ugyanezt el lehet mondani a sok kisebb karakterről is. Némelyikük többet fejlődött abban a néhány epizódban, amit kaptak, mint más sorozatokban a főszereplők. Ott van például Garak, aki az egyik kedvencem a visszatérők közül, köszönhetően Andy Robinson zseniális játékának is. És ha már karakterfejlődés, ezt nem lehet elégszer hangsúlyozni, mennyire fontos dolog. Az állandó vagy többet szereplő emberek olyan anyagot kaptak az íróktól, amit csak nagyon ritkán a karrierjük során. Szinte mindenki rengeteget változott, elég csak Kirára gondolni, vagy például a 4. évadban csatlakozó Worfra, aki igazán itt bontakozott ki igazán.
Néhány videó a #1 kedvencről. :)
Kira Nerys (Nana Visitor) énekli a Fever című számot, engem teljesen levesz a lábamról, imádom. Őt és a számot is.
Vic Fontaine és Sisko kapitány énekli a "The Best Is Yet To Come"-ot, ami abszolút igaz volt, hiszen ez a könnyed, szórakoztató rész volt az utolsó a nagy finálé előtt, amihez hasonlót nem csak Star Trek, de más sorozatokban sem sűrűn látni.
A Defiant-ról egy kis háttér. Ira mondta ki az igazságot: "It's on a five year mission to kick ass."
A főcímzene. Hátborzongatóan tökéletes.
Voyager: Ez volt az, amiből TV-ben is a legtöbbet láttam, később pedig ezt néztem meg az elejétől a végéig először. Ezt a TNG és a DS9 keverékének érzem és talán sokakkal ellentétben imádom ezt is. Eretnekségnek tűnhet, de jobban élveztem, mint Picard kapitányék kalandjait. Ez köszönhető a több holofedélzet használatnak, a dokinak, Kes-nek, Hetesnek és úgy az egész hangulatának is. Máig az egyik kedvenc jelenetem az alábbi.
Enterprise: nagyon a szívemhez nőtt, részben azért is, mert ezt talán még többet szidják, mint a Voyagert. Nemrég újranéztem az egészet és erősen gondolkozok azon, hogy megszüntessem a hármas holtversenyt és ezt emeljem ki második helyen. Van, aki nem lát tovább T'Pol formás testénél és leragad annál, hogy ebbe kössön bele (ok, valóban nem könnyű levenni a férfiembereknek a szemüket róla, de nem lehetetlen ), de többről szól a sorozat. Az ötlet eleve szuper, bemutatni, hogy jutott el az emberiség odáig, hogy egy jelentéktelen bolygóról indulva az Alfa Kvadráns meghatározó szereplője legyen. Sajnos nem kapták meg a lehetőséget a készítők, hogy végigjárják ezt az utat, mert igazságtalan módon elkaszálták a 4. évad végén, de ez a 98 epizód is fantasztikus utazás.
A főcím. Szerintem tökéletes a zene, pontosan arról szól, mint ami a Star Trek üzenete, kiváló választás. Máig a kedvenc számom. Eleinte én is utáltam, sok elvakult Trek rajongóhoz hasonlóan, de aztán végighallgattam és meg is változott a véleményem. Itt meghallgatható a teljes szám.
( egyébként a Voyagerben egyszer feltűnik a DS9 és a Domínium is, persze csak a vége fele, na az meglepő volt ) Egyébként a részlet amit a Voyagerből szedtek ki tényleg nagyon jó, szegény doki akkor kísérletezett a képzelődés/ábrándozás "installálásával" rendszereibe, hát ahogy azóta láttam, kicsit félresiklott
Ugyanakkor reálisan hozzáállva a dologhoz, úgy vélem, ez a módszer nem működne, méghozzá két okból kifolyólag:
1. Ha a Paramountnak lehetősége van visszacsábítani Mooret és Ira Behrt (akiket egyébként én sci-fi kedvelőként igen nagyra tartok), hogy rendet rakjanak a Trek háza táján és csináljanak egy igazi, kultikus sci-fi sorozatot, UGYANAKKOR lehetősége van kihasználni a Trek frencsájzban bekövetkezett kényszerpihenőt ahhoz, hogy egy überlátványos és poénos nyári blockbustert csináljanak belőle, szerinted melyiket választja? Igen, azért választja a második lehetőséget, mert kevésbé időigényes, és nagyobb eséllyel lesz nyereséges. Kőkemény biznisz.
2. Véleményem szerint a kánon-ellenőrző csapatok csak tüneti kezelést adnának. Egy olyan kiterjedt univerzum, ami szó szerint évszázadokat dolgoz fel a filmvásznon és a tévéképernyőn, előbb-utóbb elkerülhetetlenül kezelhetetlenné válik - különösen akkor, ha valamilyen módon kötődik a valósághoz is. Pont ezért nem tudok ilyen problémákról a Star Wars esetén - ott ha attól tartanak, hogy megsértik a kánont, átrakják egy sztorit egy másik csillagrendszerbe, vagy visszahelyezik 4000 évvel korábbra (a'la KOTOR)...
Ezt ugye a részint valós alapok miatt a Trek esetén nem tehetik meg.
Ilyen tekintetben a Trek olyan, mint egy állandóan működő munkagép: a rendszer előbb-utóbb az állandó igénybevétel miatt elhasználódik, és bár a rendszeres felülvizsgálatok (Tos/TNG váltás, TNG-sorozatok/ENT váltás) átmenetileg meghosszabbítják a rendszer életét, egyszer minden gépet elér az entrópia, és le kell cserélni egy újabbra.
Sajna ennek az Abrams-féle Trekkel jött el az ideje. Biztos vagyok benne, hogy előbb-utóbb az új gép is el fog használódni az igénybevételtől, különösen ha ugyanannyira akarják majd igénybe venni, mint az előzőt (értsd: sorozatok, filmek tömkelegét hozzák ki). Egyelőre azonban ugyanaz a helyzet, mint 66'-ban a TOS-szel: vannak akik imádják, vannak akik utálják, de ugyanúgy tiszta lappal kezdik az egészet.
SPOILERES
Hogy miért kellett két bolygót is elpusztítani? Több dolgot is el tudok itt képzelni:
1. Szimbolizálja a két univerzum közötti váltást (a Romulus pusztulásával búcsúznak a régitől, a Vulkán lenyomásával tudatosítják, hogy "this is not your father's Star Trek").
2. 9/11 allegóriája, ami ugye már az ENT-re is kihatott (elvégre a bolygópusztító szondát és az egész harmadik évadot javarészt ez ihlette).
3. Cool CGI.
4. A lehető legegyszerűbb megoldás, hogy egy kétdimenziós karaktert (=Nero) a lehető leggonoszabbnak állítsunk be. Ne felejtsük el, hogy popcorn-filmről beszélünk, szóval ha Kurtzman és Orci választhat egy egyszerű, de monumentális, valamint egy bonyolultabb és kevésbé radikális bosszúsztori közül, akkor ugye nyilvánvalóan az elsőt fogja választani, hogy mindenki értse, miről van szó. A PG-13-as mozivilágban pedig ez ugye alapkövetelmény...
Egyébként pesze, ügyesebb írók nyilvánvalóan összetettebb filmet tudtak volna készíteni, de itt nem ez volt a cél. Tetszik vagy nem tetszik, a Trekket le kellett butítani. Ez megtörtént, és pokoli szórakoztatónak találtam - de nem is tudom összevetni a frencsájz korábbi terméseivel, épp azért, mert ez már más csapat műve, akik teljesen másképp közelítik meg a világot (mivel máshogy is KELL megközelíteni, egyrészt a fentebb leírtak, másrészt a stúdió és a pénz akarata miatt is).
A szabályokat át kellett volna nézni, ráállítani egy csapatot, hogy rendszerezze őket, letisztítsa az ellentmondásokat, utána egyszerűbb lett volna a helyzet. Az nem baj, hogy megvannak szerintem, mert biztosan ki lehetne játszani vagy kerülni egy jó részüket valahogy, illetve eddig be nem mutatott időszakba helyezve alakítani is lehetne őket. Vagy ha minden kötél szakad, akkor az íróknak az aktuális epizódot/filmet úgy kellene megírni, hogy ettől függetlenül érdekes legyen a történet. Új oldalról, kellő kreativitással megközelítve frissnek lehetne feltüntetni egy többször körbejárt témát is.
Ráadásul az új film sem mutatott semmi újat, a Nemesis történetét kicsit átdolgozták és kész.
A b pontra ugyanezt tudom csak mondani, kreatív emberek kellenek, nem alternatív univerzum.
Azt pedig elmagyarázhatná valaki, hogy miért kellett Romulust a normál, Vulkánt az alternatív univerzumban elpusztítani? Ügyes írók tudtak volna írni olyan tragédiát a karaktereknek, ami elég motivációt ad, felesleges volt két kultúrát is eltörölni...
A stúdió örül, mert lebutított tömegterméket csinált a Star Trekből, amivel nyereséget tudott szerezni. A rajongók egy része örül, jó nekik, én nem állok be a sorba.
Az avataromon Szucsánszki Zita van. Első számú kedvencem 2005 óta.
Jajjigen... "Ájm lúkin for nyúkliőr wesszölz..." Ezen szakadtam.
Egyébként meg a temporális hidegháború miatt ne aggódj, az a második évad végén gyakorlatilag elhalt, a negyedik elején pedig teljesen lezárják...
@Necros: Először meg akartam kérdezni, hogy miért csak 10 film és négy sori, de látom, sikerült megindokolni. Hadd indokoljam meg, hogy nekem miért tetszett az Ábrahám-féle új film.
Véleményem szerint a létező Trek-univerzum túl régóta létezik. A közel negyven év alatt számtalan sorozatepizód (közel 700) és 10 film látott napvilágot, köztük jobbakkal-rosszabbakkal, nem is beszélve a rengeteg könyvről és játékról - amik azonban ugye nem részei a kánonnak, ellentétben ugye az SW-vel. Mindezek ellenére, az idők során a Trek két komoly problémába futott bele, amiből utána nem is tudott kikászálódni:
a.) Az univerzum túlságosan naggyá, és összetetté vált. Voltaképp a VOY és az ENT idejére már BORZASZTÓ nehéz volt úgy összehozni egy epizódot, ami nem mondott volna ellent valami korábban lefektetett eseménynek, vagy ténynek. Hiába az odafigyelés, azt ugye senkitől nem várhatjuk el, hogy betéve tudja, mi történt a negyven év alatt leforgatott produkciókban - a rajongói bázis azonban a több-szem-többet-lát elvén sokkal könnyebben kiszúrta az ellentmondásokat, ami ugye később olyan problémákhoz vezetett, mint pl. a "T'Pol miért fogja meg a kezével az ennivalót"-féle idióta pocskondiázások. Az idő múlásával így a korábban felállított tények áthatolhatatlan korlátként telepedtek az univerzumra, létrehozva így annak az áthághatatlan "játékszabályait", és effektíve lehetetlenné téve a szabadabb, kreatívabb munkát, "béklyóba" kötve így a világot.
b.) A fentiekből következik a másik nagy probléma, ami voltaképp egész mostanáig a Trek legnagyobb hibája volt: a belterjesség. Az idő múlásával ugyanis (főleg a fentieknek köszönhetően) a Trek egyre kevésbé "fogadta be" az új nézőket, mivel a korábban lefektetett tényeket mindenki által tudottnak tételezte fel - de az józan ésszel is belátható, hogy ha pl. a DS9 egyik részében kemény visszautalás történik az évtizedekkel korábban leforgatott TOS egyik részére, azt az új közönség nagyon nem fogja honorálni. A TNG-től kezdődően a sorozatokat nem a nézőknek, hanem a Trek-nézőknek készítették - rajongóknak, akik azonban maguk is elég megosztottak voltak a világ alakulását illetően, ami a VOY végére már a nézettségen eléggé meglátszódott. Az ENT alapötlete pont ezért volt kiváló - olyan Trek-sorit forgatni, ami egyszerre lenne kőkemény Trek és a normál sci-fi rajongók felé is nyitó akció sci-fi sorozat. Kár, hogy végül pénzügyileg nem váltotta be a hozzá fűződő reményeket, ez azonban főleg annak volt köszönhető, hogy ugyanaz a bagázs csinálta, akik már MEGSZAKÍTÁS NÉLKÜL 18 évig dolgoztak a frencsájzon - magyarán az új koncepcióhoz is ugyanazzal a régi beidegződéssel álltak, ami a korábbi sorikat jellemezte, elindítva ugyanazt a "belterjességet", amit éppen, hogy megpróbáltak megakadályozni. Ha ez nem történt volna meg, nem lenne Abrams-féle reboot, erre mérget vehetsz.
És hogy ezek után miért értékelem nagyra Abrams munkáját? Egyszerű. A módszere miatt. Megtehette volna ugyanis, hogy a Batmanhez hasonlóan mindent sztornózik, és egy kőkemény eredettörténetet csinál a mai közönség számára.
Megtehette volna, hogy egy Nemezis-folytatást vagy ENT-folytatást készít, ami a fentiek tükrében biztos pénzügyi bukás lett volna, a frencsájz befagyasztását jelentve így. A Paramount ugyanis azután BIZTOSAN nem nyúlt volna a névhez egy jó tíz évig.
Megtehette volna, hogy a már létező univerzumban készít egy teljesen új mainstream sztorit, figyelmen kívül hagyva a Trek bizonyos hagyományait és a kánon bizonyos elemeit, akárcsak Nicholas Meyer, aki a Khan haragját dirigálta (és amit jónéhány rajongó a legjobb Trek-filmnek tart).
Ő ehelyett a legbonyolultabb, de egyben legjobb megoldást választotta: egy leegyszerűsített technoblablával épen hagyta az eredeti univerzumot, UGYANAKKOR létrehozott mellette egy újat, amivel biztosíthatja az új csapat totális kreatív szabadságát. A korlátozásoknak ezzel vége, és végre ismét a normális helyzet áll fenn: az írók határozzák meg a világ alakulását, és nem a világ van hatással az írókra. Abramsék voltaképp megszabadították a Trek-világot azoktól a problémáktól, ami a Trek-univerzumot szélesebb körben népszerűtlenné tette, biztosítva ezzel a frencsájz pénzügyi fennmaradását.
Zseniális döntés, bár nyilvánvaló, hogy nem tetszhet mindenkinek, mint ahogy a másik három lehetőséget sem fogadta volna mindenki tárt karokkal. Így azonban a kecske is jóllakik, és a káposzta is megmarad:
A normál mozinéző és sci-fi rajongó örül, mert olyan Trekket kap, amihez nem kell egy lexikonnyi előismerettel beülnie.
A Trekkie örül, mert mind a régi univerzum, mind az új egymás mellett létezik, és a külföldi fórumokat böngészve (jó, tudom, hogy nem reprezentatívak) legtöbbjüknek tetszik is a reboot.
A stúdió pedig örül, mert a Trek nyereséges, eladható márkanév lett.
OFF: Már rég meg akartam kérdezni: Ki az a felettébb csinos fradis hölgy az avatarodon?
am megnéztem a 2. évad záróját, és nekem annyira nem tetszett vhogy nekem ez az egész időutazós kavarás nem jön be, ahogy a klingonos részek se voltak a kedvenceim (itt meg minden van )... mondjuk a 3. évad érdekesnek tűnik ettől függetlenül, de ha nagyon erőltetik a hidegháborús dolgot, akkor nem fogom szeretni
egyébként az entben én a rengeteg utalást látom a Mass Effectre rengeteg egyezés van köztük
A Voyage Home-ot én is imádom, nagyon szórakoztató film. Mindig jó sül ki belőle, ha visszamennek a múltba a Star Trek-ben.
A filmről sok helyen írtam már, de itt a tömör lényeg (azoknak, akik még nem látták: SPOILEREK JÖNNEK): bugyuta a sztori, elpusztítják Romulust a normál univerzumban és Vulkánt az alternatívban - megbocsájthatatlan, eléggé Nemesis utánérzése van ennek a jön a gonosz romulán és bosszút áll, bármi áron dolognak, mindketten hatalmas, félelmetes hajóval... A dizájnt gyökeresen megváltoztatták, a futurisztikus megoldásokat túlzásba vitték és én maximum néhány jelenetnél éreztem valamennyi Trek hangulatot. Az egész inkább hasonlított egy Star Wars filmre... Epikus, akciódús, látványos sci-fi, de nem Star Trek. Ok, a karakterek bemutatása nem volt olyan rossz, 1-2 színész egész jól is hozta a karaktert és benne volt Rachel Nichols, mint egy zöld orioni, de ennyi édeskevés, sokkal többet vártam.
Plusz ez lényegében egy reboot, mert ezután aligha látunk filmet/sorozatot/játékot a régi univerzumra építve, ami nagyon szomorú dolog, hiszen 40 év munkáját törölték ki.
Egyáltalán NEM volt erre szükség. Egy jó írógárdával és egy, a téma iránt elkötelezett rendezővel az eddigi anyagból is ki lehetett volna valami olyat hozni, ami napjainkban is széles körben sikert arat. De nem, JJ-nek más elképzelése volt: sz*rjunk magasról Gene Roddenberry alkotására, alakítsuk át az egészet úgy, hogy mindenki könnyen felzabálja, a rajongók meg vagy lenyelik vagy mehetnek a fenébe. Kit érdekel, hogy mindössze egy kis kreativitással mindenkit boldoggá tehettek volna, ugyan már... Mit számít 5 sorozat, 28 évaddal, és 10 film...
Az jó dolog, hogy néhány embert rávesz arra a film, hogy jobban érdeklődjön a Star Trek iránt, csak az a baj, hogy legalább olyan 5-10 évig esély sincs arra, hogy újra hozzányúljanak a régi anyaghoz, szerintem. Sajnos...
Persze, ha tévedek és ilyesmin is dolgozik JJ, akkor elsőként borulok a lábai elé, de nem hiszem, hogy meg kéne erőltetnem a derekamat a sok hajbókolással.
Ööö, hoppá, mégsem lett ez olyan tömör. Bár, tudnék még dühöngeni, de ma estére elég volt ennyi.
sorozatokból ugyan még csak 2-t kezdtem el, a Voyagert, amit nagyon szerettem régen, és az ENT-t, ami szintén nagyon tetszik (jól kezdek, a történet eleje és vége, eltekintve attól, hogy az ent az utolsó széria )... sajnos csak a 2. évadnál tartok bennük (voyagernél a közepén, entnél a végén, abból már megvan a 3. évad is )
igazából már ez a két sorozat is rengeteg dolgot tartalmaz, és ezeket direkt azért kezdtem, mert tudtam, hogy szeretni fogom őket, vhogy Picard, meg Sisko (főleg Picard) nem jöttek be soha, utóbbi talán pont a DS9 miatt, hogy olyan más az a sorozat
az ENT főcímdala, meg most is szólt a mediaplayerben, ahogy írtam a hszt
jó post, jó sorozatok, bár az original seriesről nem írtál