Pedig a Hotline sem egy bonyolult valami első látásra. Sőt, én magam el is rettentem tőle, mikor először olvastam. Hogy mármost egy GTA-szerű valami, de igazából nincs benne szabadság, csak a felülnézet, a humor és a brutalitás a közös pontjuk, amúgy meg lineárisan kell teljesíteni pályákat. Kérdeztem én, hogy miért van erre szükség, mi az, ami érdekessé teheti azon kívül, hogy retró, és kiemeli a platformjátékok szürke masszájából. Nos, az, hogy nem platformjáték, hanem nagyon is „mai”, csak éppen mégsem.


Hiszen csak egy nagyon egyszerű sémát ismételgetünk. A történet szerint egy bérgyilkosfélét alakítunk, aki persze koránt sem egy Hitman, hanem egy lezüllött, leginkább Nicolas Winding Refn Pusher-trilógiájából és a Drive-jából megismert figura. Tehát egy piti kis gengszter, aki egyáltalán nem kívülről szemléli a világot, mint a 47-es, nincs benne semmi magasztosság és hősiesség. Egyszerűen csak egy „lowlife”, egy aljanép, akit madzagon rángat a maffia vagy inkább a szindikátus. Ezért a feladat, hogy el kell menni ide és oda, majd kinyírni mindenkit, aki mozog a pályákon.

Ugyanis a Miami pontozza cselekedeteinket. Ez lesz a fő motiváció az amúgy egész jó kis történeten túl. Minden pálya végén megkapjuk az értékelést, és C-t kapni elég ciki. Törekedni kell arra, hogy a legbizarrabb, legstílusosabb gyilkosok legyünk. Nem elég tehát lőni egyet és „campelni”. Ilyenkor a minősítésünk „Coward”, azaz „gyáva”. (Khm… természetesen én nem kaptam ilyet, az interneten olvastam csak ;D). Valami extrémet kell bemutatni. Az pedig azért nem lesz könnyű.
Mivel a játék maga sem valami könnyű. Sőt, alapjáraton öleltnehéz. Nincs életerőnk – az első, ami megrázó lehet egy 90-es években született játékosnak. Habár még a régi platformjátékokban is volt legalább 3 életünk. Itt egy lövés = egy halál = agyhalál. Mert hát ebben a játékban igencsak fürgék az ellenfelek, és bár nem túl okosak, de kompenzálják ezt létszámukkal és pontos célzásukkal, gyorsaságukkal. Eképp, ha észrevesznek, azonnal kinyírnak általában. Emiatt kell a „hit ’n’ run”-stílust követni: fejben megtervezni, mit, hogyan fogunk csinálni, majd utána a lehető leggyorsabban kivitelezni, miután minden „úgy áll, ahogy elgondoltuk”. Persze legtöbbször nem fog, így vagy 20-30x biztosan újrakezdi mindenki az utolsó pályák felé. Ezért az „agyhalál”.

S gondolja el az, aki még nem játszott vele, milyen nehéz stílusosnak lenni. Itt az „A”-t ugyanúgy ki kell érdemelni, mint az iskolában. Aki csak trancsíroz, az is szívni fog, aki viszont az „ötösre” hajt, annak sajtreszelővel kell rejszolnia.

Természetesen ez csak fokozódik, és amúgy ez jellemző a játékra: bár ugyanazt csináljuk, nincs ugyanolyan pálya. Minden egyes szint kiváló, mert újszerű az elrendezés miatt is. Mert amúgy elképzelhető, hogy milyen helyeket járunk be: lebujok, susulykabarlangok, gengszterek magánpalotái stb. Ám ezek mind-mind másféleképp őrzött területek, és egy idő után megjelennek keményebb, „ütésálló” ellenfelek. Ilyen a nagy dagadt „niggerstrici” (tényleg az: jellegzetes fekete öltöny + rózsaszín ing, és a figura feltűnően mindig valami pornófilmes vagy kurvás szoba körül lavíroz

A kivégzések, ölés persze nem lenne olyan izgalmas, ha csak 1-2 fegyverrel csinálnánk. Épp ezért ahogy haladunk előre, kapjuk a különféle, olykor vicces gyilkoló eszközöket. Persze azért 5-6-ot fogunk inkább használni. Meg nem is nagyon nézzük, mivel lövünk/baszunk oda. Sőt, a gyorsaság miatt csak néha-néha tűnik fel, hogy itt bizony trancsír megy. A készítők, mint már utaltam rá, szerintem igencsak szeretik Refn filmjeit. Aki nem ismerné, annak csak annyit írnék róluk, hogy ezek amolyan dokumentumfilmes vagy híradós stílusban készült gengszter-akciófilmek. Mindig valamilyen piti bűnözőről mesélnek, de mindig más-más „kasztból”. Az elsőben egy drogdíler, amolyan „footsoldier” a főhős, a másodikban ennek volt haverja, aki a ranglétra legalján van (a társadalomban is), és legnagyobb tette, hogy ellop egy kocsit meg jól beszívva megpofozza a volt feleségét. A harmadik a legbrutálisabb: egy kiégett gengszterfőnök szipózik végig a történeten, és annyit elárulok, hogy az utolsó tíz percben horrorfilmeket megszégyenítő brutális amputálás megy Majdnem behánytam.

A Hotline Miami realizmusa mondjuk itt ki is fújt.

Melyeknek szintén van funkciójuk: különféle extra képességeket adnak. Pl. kedvencem a tigris (és szerintem a legjobban használható), melynek segítségével sokkal gyorsabbak leszünk és a kivégzés csupán egy ütés. Ennek persze ára van, mivel így elesünk különféle bónuszoktól (alapjáraton egy ütéstől nem mindig loccsan szét az agya az ellennek).
Ja, és mindez nem lenne ennyire magába szippantó, ha a képi világon túl a játék zenei háttere nem ragadná meg a játékost. Én régóta nem hallgattam electro zenét. Volt egy ilyen korszakom, de csömöröm lett tőle. Mondjuk ez betudható annak, hogy főleg mainstream szarokat hallgattam, azok meg általában egy idő után akkor is az agyára mennek az embernek, ha trendi divatízlése van (fú, de hipster voltam most – de esküszöm, nem vagyok az!


Tehát szerintem ez egy kiváló játék. Hangulatos, nagy kihívás, mégis casual játékként is használható, és még jó története is van (kiemelném még, hogy a stáblista után folytatódik a sztori!

10/10
P.S.: Szerintem egyébként, ha ez 20-30 évvel ezelőtt jelenik meg, biztosan betiltják. Nem lepődnék meg, ha a németek vagy az ausztrálok manapság sem forgalmaznák. De, hogy 80-90-ben erre lecsapnak, az 100%. Legalábbis erre aztán rá lehet kenni, hogy agresszívvá tesz, mivel azon túl, hogy spriccel a vér és agyvelő loccsan (igaz, egy mainstream címhez képest nevetségesen rajzfilmszerűen), úgy felkúrja néha az ember agyát, hogy legszívesebben szétverné a házat.

