A komment konkrétan ismételten az Age of Conan bukásáról prédikált, valamint arról, milyen akciókkal próbálják "szánalmasan" visszacsábítani a játékosokat. De lehetne ugyanígy szó a Warhammer Online-ról, Aionról, vagy bármely más, "WoW-verőnek" kikiáltott játékról.
A helyzet a következő: egy MMO startja sosem egyszerű. Rengeteg előrendelő játékos, kíváncsi tömegek várják az indulást, elvárások a magasban, tömeges sorok a szervereken, ráadásul egy olyan hatalmas, pénzzabáló projekt, mint egy MMO hosszú évek fejlesztése után is tartalmazhat bugokat, a kiadó azonban szeretne már a rengeteg befektetett pénzéből valamennyit viszontlátni, ezért sietteti a megjelenést - jellemzően így indul minden, kicsit is ismertebb MMO. Ha meg még kicsit is szélesebb kör számára próbál nyitni a játék, akkor óhatatlanul is ráragasztják a WoW-verő jelzőt. Ezzel két gond van: ha túlságosan hasonlítana a WoW-ra, akkor az a baj, hogy "klón" (persze szigorúan "WoW-klón", az nem számít, a WoW mennyi klasszikus elemet szedett össze az elődjeitől vagy a vele párhuzamosan futó, kevésbé ismert játékoktól), ha meg kicsit is eltér tőle, akkor a legtöbben egyszerűen nem hajlandóak bármi mást, újat kipróbálni.
Itt van például az említett Age of Conan: nagyon jól indult, az első szinteket jól kidolgozták, viszont a magasabb szintű tartalom kevés volt, az egész játék jellege másmilyen (nem WoW-os) volt, így persze a kezdeti lendület után sokan egyszerűen otthagyták a játékot, és mentek fórumokra káromolni: bukás, szar, szemét fejlesztők, stb... És így jutok el a bejegyzés eredeti céljához: nem számít, azóta mennyit változott, mennyit bővült egy játék: ha a rajt nem sikerül 100%-osan hibátlanul, máris jönnek a dögkeselyűk halált kiáltani. Sőt, továbbmegyek: még ha jól is sikerül az indulás, és adott egy jól kidolgozott játék, sok intoleráns (ex-)WoW-os akkor is csak ócsárol mindent, ami nem teljesen olyan, mint az ő játékuk, és nem ér el (mellesleg sok külső tényező miatt se) akkora sikereket, milliós létszámot, amekkorát az ő játékuk összeszedett (mellesleg 5 év alatt, ráadásul a létszám fele kínai).
Ez a bejegyzés főleg az ilyen, abszolút hozzá nem értő, rosszindulatú, szándékosan leszóló internet-söpredékek ellen szól. Akik nem fogják fel, mennyit változhat pár hónap alatt egy MMO, holott ez a műfaj egyik legszebb vonása. Nem fogják fel, hogy talán azért küldenek ilyen reklám-emileket a fejlesztők, mert tényleg úgy érzik: érdemes visszamenni, érdemes második esélyt adni a játéknak. Nem fogják fel, hogy egy MMO-t nem szabad csak az első hónap alapján megítélni, soha. Nem fogják fel, mert nem is akarják, egyszerűen jólesik nekik az érzés, hogy "ők megmondták", hisz az ember is már csak ilyen gyarló: szeret másokat bukni látni, akkor is, ha csak pár lépésnyi egyensúlyvesztésről van szó...
Ti ne legyetek ilyenek! Ha kipróbáltatok egy MMO-t induláskor, de ilyen-olyan tényezők miatt nem nyerte el a tetszéseteket (például kasztok egyensúlya, technológiai kidolgozás, bugok, kevés tartalom, hosszú sorok), később ha adódik egy lehetőség, akkor éljetek vele! Adjatok más MMO-nak is esélyt, sose lehet tudni, még akár jól is elsülhet a dolog!
(Ellen)véleményeket szívesen fogadok, amíg kulturáltak! (Lehetőleg az új blogon, hogy ne legyen esetleges átfedés, párhuzamos kommentálás. Regisztrálás nélkül is lehet kommentelni, amíg nincsenek ezzel visszaélések.)
Jó hétvégét, hétfőn valószínűleg a Watcher's Keep-pel folytatom a Throne of Bhaal naplót!
Élő MMO-k dögkeselyűi
(2.0) Egy FS!-bejegyzés kommentjeit olvasva jutott eszembe ismét az, mennyire sok veszélyt jelent az indulás egy MMO számára. Gondolatok jönnek...
Hozzászólások
A hozzászóláshoz bejelentkezés szükséges.
#3
Leon121
2009. december. 01. 08:35
Ha már Age of Conan: CD Galaxison karácsonyi akcióban ezer forint az alapjáték. Asszem bevásárolom, jó lesz még az későbbre majd, ennyiért.
#2
Zoe01
2009. november. 28. 17:57
Tökéletesen megfogalmaztad amit én gondolok erről a témáról. Nagyon igazságtalannak tarom, ami az Age of Conan körűl történik. Általában több hazai és külföldi oldalon olvasom a hozzá kapcsolódó híreket és hozzászólásokat, és egyszerűen elszomorít, hogy mennyire negatívan állank a játékhoz, ott rúgnak bele, ahol csak lehet. Sajnos én úgy látom, hogy a WOW legalább annyit árt a műfajnak, mint amenyit nyer vele. Bár más műfajokban is előfordúl, hogy olykor az egyes klasszikusokat hoznak elő hivatkozási alapként, de az MMO-knál, az esetek 95%-ában tuti, hogy a WOW kerül elő. Félre ne értsd, tisztában vagyok vele, hogy mennyit köszönhet a stílus a WOW-nak, és hát nem hiába játsszák 11 millióan (vagy már isten tudja hányan), nem akarom én az érdemeit csökkenteni, de azzal, hogy ennyire dominál a piacon, nagyon nem tesz jót a konkurenciá(k)nak. És ebben nagyon nagy része van a sajtónak, de főleg a játékosoknak, akik ennyire nyomatják a negatív response-t , sokan esélyt sem adnak más játékoknak, meg rögtön megy a „wow rip off” duma, baromira idegesítő ez az egész már….
#1
dragon83
2009. november. 28. 10:46
A tesóm nagyon örülni fog ennek a bejegyzésnek, mert hasonlóan gondolkodik. Ő nagyra tartja az Age of Conan-t és állandaón agybajt kap (jogosan) attól, hogy a Gurun is csak azt lehet olvasni, hogy mekkora sz@r ez a játék, mert a magasabb szinteken már nincs tartalom, meg bugos és különben is, nem olyan mint a WoW, amihez már napi kétszer kell imádkozni, mert annyira tökéletes játék (megjegyzem, közelről sem az). Közben meg már nagyon sokat dolgoztak rajta a fejlesztők, kijavítottak számos dolgot. A WoW hatalmas sikereket ért el az elmúlt öt év alatt, de amennyit én láttam a tesztek, videók, interjúk segítségével az MMO-kból, több vele egyenrangú fantasy MMO is van. Csak ezek ilyen-olyan okokból (nem a játék minősége miatt) nem lettek annyira népszerűek.