Természetesen egy BioWare játékot nézve az embernek hatalmasak az elvárásai, és szerintem nem is tud csalódni, akármekkorára teszi a mércét. Ugyan a BioWare-nek is vannak mélypontjai, melyek nem zseniális, hanem csak egyszerűen jó játékokat eredményeznek (lásd Jade Empire, vagy a közelgő DragonAge). Ám mindig durrantanak valami hatalmasat, és a Mass Effect is egy ilyen játék a KotOR mellett.



A játék már az elején elvarázsol minket. Nem a puritán, tipikus BioWare menüjével, hanem mikor elindítjuk a karaktergenerálást. A katonasági adatbázisban elvesztek, megsérültek az adataink, és nekünk kell ezeket kitölteni. Nem nagy dolog, de hangulatos, azon felül, hogy karakterünk egyéniségét is itt adhatjuk meg, ami ugyan nem befolyásolja a játékbeli viselkedésünket, ám a történetbe van beleszólása. Sokszor máshogy állnak hozzánk, más miatt küldenek el egy (akár adott) küldetésre (pl. elég véreskezűek vagyunk, akkor tegyünk rendet, vagy elég jószívűek vagyunk, hogy békét teremtsünk). Ez csak egyszerű hangulati elem, mely sokkal jobb beleélést biztosít számunkra.
Ha ezzel végeztünk, akkor az egyik legjobb intro fogad (más-más bevezetőt kapunk a múltunk átállításaival), amit valaha láttunk. Hihetetlen hangulatos, és megismerjük, hogy a Mass Effectben csodás zenékkel találkozunk majd.

Itt van saját videóm, az előbb látott lejátszót érdemes kikapcsolni, mielőtt megnézitek:


De hol járunk? Kérdezhetné a játékos, és erre ad magyarázatot mind a kis kézikönyve a játéknak, mind az introban látott bevezető, és a játékban található hatalmas adatbázis (rettenetesen sok bejegyzés, a főbbeket fel is olvassák nekünk, és ebből készült a kézikönyv kivonata is). A legfőbb ami minket érdekel az a 2148-as marsi felfedezés, aminek következtében a földi technológia hihetetlen gyorsasággal kezdett fejlődni, és ez a Prothean romoknak köszönhető. A protheanok egy rég kihalt nemzedék, mely hiába pusztult ki több (száz)ezer éve, még mindig befolyásolják a galaxis történetét. Hihetetlen fejlett faj voltak, ám hirtelen kipusztultak. Egy ősi nép, a Reaper-ek pusztították ki őket. Utóbbit egy prothean romból tudjuk meg, a bevezető (mondhatni tutorial) küldetések alatt. Eme küldetés lesz a legfontosabb számunkra, hisz (nem folytatásról beszélvén) ez adja meg a játék alaphelyzetét, amiben kiderül, hogy minket szeretnének bevenni a Fantomok (Spectre) közé (a galaktikus tanács jobb kezei, törvényen felül állnak, csak előbbi adhat nekik parancsokat). Ám felügyelőnket egy másik Spectre, Saren elliminálja, és egyéb csúnya dolgokat követ el, amit nem szeretnék elspoilerezni, hiába van ez a játék első órájában, már ez is hangulatos...
Ám ez csak egy felvezető, mely a játék történetét elkezdi, és bemutatja, innentől kezdve csak felfele megy a hangulat, egészen a végéig, ahol döbbenten ülünk, hogy hogy elszállt ez a 30 óra, és mekkora fináléval gazdagodtunk.



Nem meglepő fordulatként persze mi is tagjai leszünk eme elit brigádnak, szóval nem kell sírni Saren miatt. Első és talán egyetlen küldetésünk Saren üldözése. Ám ez nem olyan könnyű mint amilyennek hangzik, főleg hogy Saren mellett állnak a gethek (egy gépiesített faj, melyet a quarian-ok építettek, amiért szépen ki is lettek közösítve), akik sokszor állnak (mit sokszor, mindig) majd az utunkba. Feladatunk tehát máris komplikáltabb, hisz Saren-t nem csak a bevezetőben elkövetett tettéért, de eme szövetsége miatt is üldöznünk kell. Az meg már csak hab a tortán, hogy az ősi romban volt egy látomásunk, mely egy idegen faj, vagyis s prothean-ok kipusztulását okozó faj, visszatérését jelezte, ám ezt csak csapatunk hiszi el, és meg kell tudnunk, hogy vajon Saren is hisz-e ebben...
Ez csak a történet alaphelyzete igen nagy vázlatokban, ennél jóval (mit jóval, JÓVAL) több van az egész mögött, ráadásul egy komplett világban, millió mellékküldetéssel. Hihetetlen fordulatokkal találkozunk majd, és döntéseink befolyásolnak mindent, és mindent mi befolyásolunk döntéseinkkel, melyek nem lesznek egyszerűek.
Sajnos vannak negatívumai a játéknak, egyik legnagyobb az a monotonitás. Legalábbis a játéknak lesz egy pontja, ahol elkezdünk tápolni, hogy minnél jobbak legyünk, és így nekiveselkedünk a mellékküldetéseknek. Nem feltétlen rosszak ezek a küldetések, mivel több mint a fele ezeknek akár külön játékot is kaphatott volna, ám sajnos maga a megvalósítás nem a legjobb. Be kell menni egy belső térbe, amiből a főbb helyszíneken kívül kb 3-5 séma van, ezeket máshogy rendezték be, de az alapja mind ugyanolyan, így hamar kiismerjük. Bent az ellenfelek is ugyangúgy helyezkednek el mindig, ám ami feldobja ezt, hogy mind egyedi hangulattal bír, így nem fogjuk őket annyira unni, ha nem egymás után csináljuk őket, hanem beosztjuk a főbb küldetések közti időszakra ezeket. Így egy kis önmegtartóztatás, és ne menjetek egyből a mellékküldetéseknek, akkor nem lesz monotonitás, és egy negatívummal kevesebb (a kb 3 negatívumból).



Beszéljünk akkor a döntésekről, és karakterekről, ha már erre tereltem a szót. A játékban fellelhető a KotOR óta nagy népszerűségnek örvendő Jó/Rossz értékelés, csak itt Példakép/Renegát feliratokkal, és nincs közük egymáshoz, tehát nem vonnak le egymás értékéből. Van természetesen ezekhez skill is, mellyel jó avagy rossz irányba terelhetjük a dolgokat, és megoldhatunk beszélgetéseket, melyek egyébként lehetetlennek tűnnek. Karakterekből is többet találunk mint eddig BioWare játékban, hisz itt most tényleg fontosak a skillek, mert komolyabban befolyásolják a harcokat, és tudásunkat. Mivel egy ABRPG-vel (action based rpg - nem hivatalos, de a legjobban írja le a játékot) van dolgunk skilljeink, és kasztunk igen befolyásoló erővel van a harcra. Itt is van az Erő-höz hasonló dolog, csak itt a Nulladik elemnek, és nem a midichlorianoknak köszönhetően. Eme tudásunkat implantokkal erősíthetjük, hisz alapvetően implantokkal tudjuk ezeket az erőkat használni. Ehhez megfelelően vannak biotikát használó kasztok, van sima fegyveres, és mérnök kaszt. A legjobbak azonban a kevert kasztok, amiben van fegyverhasználat, és biotikus erők. Így nem szorítkozunk távharcra, de maradnak tulajdonunkban speciális képességek. Ugyan így a harcos kaszttól elveszítettük a gépfegyvert, amit egy magas shotgun skill mellett soha nem fogunk használni.
Vannak passzív skillek, mint a pick lock képességünk javítása, ami könnyíti a zárak feltörését (ez egyébként egy igen szórakoztató minijáték, kis logikával), vagy ott van a páncél erősítése is, ami magáért beszél.



Még mielőtt az ABRPG kifejtésébe, és egyéb inkább technikai irányba venném a postot, ejtenék pár szót a világról, melybe belecsöppenünk. Az alaptörténetet már olvashattátok, ám a világ nem abból áll, hogy a földiek kijutnak az űrbe, és akkkor vannak. Van természetesen egy hatalmas galaxis, ami nem is olyan élettelen, mint tűnik. Rengeteg faj van, okosabbak, butábbak, sportosabbak, tunyák, megfontoltak. Minden népnek megvannak a maga jelzőik, de ezen belül eltéréseket figyelhetünk meg, ahogy a földiek se mind gonoszak vagy jók, úgy ők is így vannak a dolgokkal. Van egy sablon, amibe beleillenek kollektíven, de nem mindegyik. Csapatunkba majd minden faj képviselőjéből szerzünk egyet. Sajnos a gazdaság egybentartói a Voluk közül egyet sem kapunk, de ez megbocsájtható, hisz hihetetlen kidolgozottak. Ám ez nem csak társainkra, de fajukra is érthetjük. Mindnek történelme van. Erre akár egy külön postot is szentelhetnék, úgyhogy ha nagyon szeretnétek, és szépen kéritek, jövőre lesz egy (idén már nem hiszem, hisz be van táblázva a blog ).
Kedvencem társaink közül Garrus, aki egy turian, épp úgy, mint Saren ellenségünk. Valami miatt megkedveltem, sok mellékküldetése nincs (ahogy senkinek a csapatból, inkább a személyiségüket ismerjük majd meg, mint ugrálunk neki), de az, amiben egy szervkereskedőt kellett üldözni, számomra emlékezetes marad. Sokak nagy kedvencét, Wrexet nem sikerült megkedvelnem, valahogy az egész fajával (kroganok) így vagyok.
A kedvenc fajom pedig a quarianok, akik egy nagy hajóflottán élnek, mivel hazájukat a gethek, akiket ők építettek, elfoglalták. Remélem a játék második részében erre a flottára ellátogathatunk, mert egy igen szimpatikus kultúra, mindazonáltal igen sejtelmes, hisz nem épp népszerűek, sem maga a faj, a flotta meg ha megjelenik egy rendszerben teljes káoszt okoz, szóval a lakóhelyüket se sokan szeretik, így nem is nyílnak meg sok lénynek.



Írtam, hogy egy ABRPG-ről van szó, de mit takarhat az akció?! Egy RPG-ben nem a legszokványosabb dolog a játékos ügyességére támaszkodni, de nem egy BioWare játékban. Már a Jade Empire-ben is voltak rá próbálkozásaik, ám sajnos a játék összességében nem lett nagy siker. De ettől függetlenül az akció részt már ott is kidolgozták. Itt viszont nem lehet kattintgatásra alapozni, így a játékosnak magának kell becélozni ellenfelét. Nem nehéz ez, főleg hogy kaphatunk különféle segítségeket a célzáshoz, hogy tudjuk hova érdemes lőni. Persze ez nem arról szól, hogy egy FPS bajnok most leül, és aláz mindenkit, mivel a harc még ettől igen összetett. Fegyverünk túlmelegedik, és ez nem csak típusától, de a belerakott fejlesztésektől is függ. A fegyverhasználati skilljeink a találatokat, és lőtávunkat befolyásolják, elég keményen. Szóval ez még mindig egy RPG, ami felüdülést biztosít az eddigi sablonok alól.
A társaink felett nem vehetjük át a kontrollt harcokban, csak parancsokat adhatunk nekik. Természetesen a fedezékbe vonulás, és a támadó műveletek végzése sablonokon túl lehetnek konkrét parancsaink, pl hogy kit támadjanak, de főleg a képességeiket fogjuk használni, hiszen ha jól válogattuk a csapatot, akkor nekünk nincsenek olyan képességeink mint nekik, és vice versa. Ezeket is be kell célozni, ám a képernyőt amikor előhívjuk a játék megáll egy pillanatra, és kiadhatjuk ki kit támadjon, és mivel. Ezt sokszor fogjuk használni, mivel társaink előszeretettel váltogatják fegyvereiket, még ha konkrétan direkt pisztolyt adtunk nekik, ami nagyon erős, akkor is átváltanak shotgunra, szóval harcok előtt érdemes ezt átnézni, mivel eléggé tudunk a csapat effektivitásából veszíteni...



Nem titok, hogy egy konzolportról van szó (konzolon már egy éve játszhattunk), és ez megkérdőjelez sok mindent. De először az egyik előnyt árulnám el, amik az achievmentek. Ugyan nem nagy dolgok, ráadásul nem is kötelezőek, de akik többször szeretnék végigjátszani a játékot, azoknak ajánlott ezek figyelembevétele, mivel rengeteg bónuszt kaphatunk. Ráadásul szerintem ezek direkt úgy készültek, hogy többször, és máshogy vigyük végig a játékot. Például ha valaki velünk van végig a játékban, akkor kapunk egy achievmentet, ami az ő képességeihez kapcsolódik, tehát mondjuk ha, jól emlékszem Tali magunkkal való cipeléséért mérnöki bónuszokat kapunk (hack +10% pl). Ez ugyan arra is utalhat, hogy a következő végigjátszásnál jóval effektívebb lesz az adott karakter, ám mint egy hiánypótlóként is szerepelhet. Például ha megkpajuk Tali mérnöki bónuszát, és legközelebb Kaiden-t visszük, akkor ő jobb lesz a mérnöki dolgokban, így őt erősítettük, és nem fogjuk annyira hiányolni Tali-t.
Ha már konzol, akkor az irányításról nem feledkezhetünk meg. Ugye eredetiben kontrolleren könnyű volt irányítani, de igazából sejthető volt, hogy könnyebb billentyűzetre írni, mivel a célzás egérrel jobban megy. Így bizton állíthatom, hogy billentyűzettel sokkal jobb irányítani. Talán a célzás kicsit túlzottan is könnyű, de ezen tegyük túl magunkat.



Vizualitásában a játék semmi kiemelkedőt nem mutat, egyszerű konzolport, ám ettől függetlenül az ottani igényeket teljesen kielégíti, így a PC-s társadalmat is. A karakterek mind máshogy néznek ki, ráadásul szépen. Az élsimítást egy szemcsésség opció helyettesíti, ami filmes hatást kelt a játékosban, ami nem feltétlen zavaró, sőt... A játék teljesen filmes hangulatot áraszt, mivel az animációk minősége egyszerűen nem látott magaslatokba tör. Hihetetlen igényes munkát láthatunk a motion capture világából. Egyszerűen annyira szépek az animációi a karaktereknek, hogy az hihetetlen. Sajnos az animációkból járműveseket keveset látunk, ám ha igen, akkor az emlékezetes marad.
Persze ez a játék sem tökéletes megjelenítés terén, így bugok találhatóak benne, de ezek fölött el lehet tekinteni. Az egyetlen igen zavaró bug, azok a fényeffektek átlátszósága, mármint pont hogy áthatósága. Ha egy karakter egy fénynyaláb elé áll, akkor az átvilágít rajta, és ez igen romboló jelleggel bír a hangulat felé. Bár szerintem ezt már javították az első patchben, ami már meg is érkezett kis hazánkba, és alig kellett rá várni pár hónapot. Sajnos visszatartották, pedig már a játék megjelenésekor is meg volt a fordítás hozzá, ám az európai verziókhoz később jött ez, ám most már mindenki örülhet, a plusz 2-3 óra játékidőnek.



A megjelenítés után, természetesen mindig a hangok jönnek, amik ebben a játékban a tökéletességet súrolják. Egyszerűen hihetetlen mit műveltek a BioWare-nél. Először az introban felcsendülő zenén ámulunk majd, és onnan meg sem áll a dolog. Mikor saját karakterünk megszólal, egyszerűen mi már szóhoz sem jutunk. Karakterünk végre, innovatív módon egy szerepjátékban, beszél. Ezt úgy értem, hogy mi választjuk ki, mit mondjon (rövid válaszlehetőségek vannak, alias Fahrenheit, és azokat kiválasztva, ő kifejti), és mégis szinkronizált a játék.
És ha ez nem lenne elég, zenei téren is nagyot villant a játék. Ha minden igaz, halljátok a lejátszót, és ezt nem is kell kommentálni. 37 gyönyörűen megkomponált zene, mind egytől-egyig csodálatos, és egyszerűen nem találok rá szavakat. Szerencsére tényleg ott a lejátszó, és nem is kell mondanom semmit, halgassátok csak!



Végszónak mit mondhatnék? Talán annyit még érdemes megejtenem, hogy a patch azért késett, mivel hazánkban a CD Projekt, meglehetősen olcsón (8000 HUF), árulja, és ez az európai verzió, míg a patch eredetileg csak az amerikaival volt kompatibilis (ám ők az EA-től kaptak ajándékba még egy jó kis másolásvédelmet is, így valszeg a bosszú a patch késletetése volt a CDP felé, mert levették ezt a csodát a játékról). Azt még azért érdemes tudni, hogy nem csak egyszerű csomagolást kapunk (ok, ezt a CDP említésével már egyértelművé tettem). Lesz szerencsénk beszerezni a kézikönyv mellé egy kis hangulat regényt, és a galaktikus adatbázis kivonatát, mely ugyan benne van a játékban, de mégis hangulatos fizikai valójában találkozni ezzel.
És ami felteszi a pontot az i-re, az a magyarítás. Hihetetlen igényes fordítással van dolgunk, melyben olyan neves egyének vettek részt, mint a PGO ]{redence. Innen is gratulálnék nekik a fordításért, amit ugyan én nem vettem igénybe, mert inkább angolul játszottam (hátha rámragad még valami, meg nem is szeretem ha mást látok mint hallok).



Most már csak annyit, hogy vegyétek meg az idei év legjobb játékát, melyet hivatalos körökben Karácsony és Szilveszter közt fogok meghírdetni, ugyanis akkor érkezik az idei év értékelése. Ám most még csak a játékot értékelném, remélem tetszett a post:

Grafika: 9/10 csak a bugok miatt, és azért hogy ne legyen annyira tökéletes
Hangok: 10/10 BioWare, tehát jók a zenék
Hangulat: 10/10 a kulcsszó BioWare
Szavatosság: 9/10 több mint 30 óra egyszer végigjátszani, ám ha nagyon mellékküldetésezünk, monotonná válhat

Összesen: 10/10 tudom, nem minden 10-es a listámon, de nem is szerepeltetek rajta mindent, és így csorba lenne az összkép, ráadásul ez a legjobb játék amivel találkoztam...