Számomra is teljesen érthetetlen, miért nem tudják felmérni, hogy mekkora szerverparkra van szükség X-számú előrendelő kiszolgálásához, vagy miért nem folytatnak le egy stressz-tesztet indulás előtt. Egy akkora cég, mint a Blizzard, vagy az EA nem tud elég szervert biztosítani folyamatos online kapcsolatot igénylő játékukhoz?! Miért kell egyáltalán online kapcsolat egy kifejezetten single-player játékhoz? Komoly kérdések ezek, melyek záporozva ömlenek a készítők nyakába...
Online vagy nem online
Nem célom védeni az EA-t vagy a Blizzardot, de megértem az ő álláspontjukat is, miért kell erőltetni, hogy egy adott játék folyamatos internet kapcsolatot igényeljen. PC-n a kalózkodás irdatlan méreteket öltött, és mára a játékok fejlesztési költségei kegyetlenül elszálltak. Ennek okait inkább most ne feszegessük, különösképp felkérnélek titeket, hogy ne próbáljátok meg érveket felhozni a warezolás mellett. Minden esetre tény, hogy különösen nehéz visszatermelni egy játék készítésének árát, ha mindenki inkább lewarezolja azt, a PC-s játékipar egyik hanyatlását valószínűleg ebben kell keresnünk.
Minden kellemetlenség ellenére engem nem zavar az, ha egy játék folyamatos online kapcsolatot igényel. Ha ez az ára annak, hogy elkészüljön egy következő rész, vagy ne eresszék szélnek a stúdiót start után, mivel a bevételek nem megfelelőek, akkor lenyelem a békát. Ezen kívül úgy érzem, hogy az internet már olyan szerves részét képezi a számítógépünknek, mint például az egér. Játszani mindig ott fogok, ahol internet is van, hiszen számítógépem folyamatosan rá van kötve a hálózatra. Nem megyek ki egy parkba egy laptoppal a kezemben, hogy wi-fi kapcsolat után kutatva SimCityzzek vagy Diablózzak. Egyszerűen elképzelni sem tudok olyan helyzetet, hogy SimCityzni szeretnék valahol, de ott nincs internet. Kivéve persze, ha a warez verziót akarnám tolni. Na de érzem, hogy ingoványos talajra tévedek, mikor erről írok, szóval inkább ugrok is egy kicsit...
Ez multis játék
Sok kritika éri a SimCityt annak kapcsán is, hogy nagyon rá vagyunk utalva a játékban arra, hogy másokkal együtt játszunk. Hogy ez egy multis játék.
Ez így ebben a formában egyszerűen nem igaz.
Igen, szükségünk van arra, hogy szomszédos területeink is be legyenek építve, hiszen kellenek a különféle városházához tartozó irodák (közlekedés, oktatás, stb.), de ezeket saját magunk is felépíthetjük. Odamegyünk a következő zónához, felhúzunk egy 5000 fős várost 1 óra alatt, és lesz egy új irodánk. Nem kell túldramatizálni a dolgot.
Ráadásul attól, hogy többen játszunk egy zónában, nem hogy rosszabb, de kifejezetten jobb lesz a játék. Megbeszélhetjük, ki mit termel, egymást ellátjuk árammal vagy vízzel, befogadjuk a másik szemetét, stb-stb.
Elbénázott launch
Na igen, hihetetlenül mértékű bénázás folyt a SimCity startja után. A szerverek lehaltak, mert kevés volt a hely, túlterhelődtek, ha pedig be is jutott valaki, akkor sem örülhetett túl sokáig, hiszen a játék folyamatos netkapcsolatot igényel, ami persze kétpercenként megszakadt. Mondjuk ki: a játék abban a formában játszhatatlan volt.
Ezek után persze már nehéz kijönni abból a kátyúból, amit saját maga alatt kapart ki a SimCity. Onnantól kezdve sokaknak már nem számított, hogy milyen játék is valójában, hiszen ők csak azt látták, hogy nem megy, ezért egész egyszerűen lehúzták a vérbe. Megérdemelte? Nem tudom. Talán. Minden esetre tény, hogy minden hibája egyetlen forrásra volt visszavezethető, arra, hogy nem mentek a szerverek, ezért véleményem szerint abban a formában a játék értékelhetetlen volt. De ettől függetlenül megszülettek az első review-k (egyedül a PC Gameresek csúsztatták el a teszt megírását), és kimondták: a SimCity szar. Ezt nem tartom igazságosnak.
Ugyanis akármennyire is szenvedtek a startnál, véleményem szerint a SimCity egy jó játék. Kifejezetten addiktív, szép, és nagyonjó vele játszani. Multiban is, egyedül is. Nem mondom, hogy tökéletes, hiszen ha nem számítjuk a kezdeti nehézségeket, akkor sem mehetünk el szó nélkül a kis méretű beépíthető területek, vagy az apró bugok mellett, de őszintén bevallom, engem ennek ellenére teljesen levett a lábamról.
És hogy mit akarok ezzel mondani? Nos, csak annyit, hogy ne feltétlenül higgyetek a korai értékeléseknek! Azokból a tesztekből, amelyek az első hétben megjelentek a SimCityről, süt a starttal szerzett keserűség, így úgy érzem, nem alkottak valós képet a játékról. Egész egyszerűen még nem állt készen arra, hogy leteszteljék.
Te játszottál már a játékkal? Van véleményed a témáról? Oszd meg velem!
(Én ma vettem meg és még ki sem próbáltam, de alig várom, hogy tolhassam. Ha nem tudok bejelentkezni: legalább tudom, hogy miért nem, és azt, hogy csak várnom kell)
Amint mondtam, nem nekem nincs állandó netkapcsolatom, hanem az EA-nak.
És most, hogy legyen alapom magát a játékmenetet is kritizálni, feltelepítem a játékot is kipróbálom.
1. nem veszed meg, nagyon jól lehet tudni előre, igen mert azért a hírek szivárognak ki, hogy ilyen rendszert fog használni az adott játék. Lehet tiltakozni, van más játék is, de a trend efelé megy, ez nyilvánvaló.
2. megveszed, csak vársz vele. Igen azt a kis időt 1-2 nap igazán nem bonyolult dolog kivárni, ha nem megy még mindig lehet az 1. pontban leírtakat alkalmazni.
3. megveszed, de csak később, miután minden okés.
Ha igazán érdekel a játék lenyeled. A vita meg kezd értelmetlené válni, és veszélyes vizekre evezünk.
@Bate: Durvát mondok, néha elmegy az áram otthon, akkor se net, se tv, se villany az olvasáshoz. Akkor sem megyek az ÉMÁSZ oldalára, hanem megvárom míg visszajön. Az élet ilyen, néha vannak problémák, aztán a problémák elmúlnak.
És vannak olyan problémák, amiket könnyen el lehetne kerülni. Az áramkimaradás nem ilyen. Nem tudom egyáltalán miért vitatkozol, amikor nevetséges indokokat hozol fel. Az áramkimaradás nem ez a kategória. A DRM-re nem volt szüksége a játéknak, anélkül is működött volna. Az áramra nem mondhatja azt az ÉMÁSZ, hogy inkább nem kötöm be hozzád, mert nem olyan fontos.
Egyébként a név nagysága manapság nem sokat jelent, mert azok, akik ismerik és szeretik a SimCityt, már bőven 30 felett járnak. Magyarán, ha sokat akarsz eladni, akkor KELL az óvatosság.
@Bate: Durvát mondok, néha elmegy az áram otthon, akkor se net, se tv, se villany az olvasáshoz. Akkor sem megyek az ÉMÁSZ oldalára, hanem megvárom míg visszajön. Az élet ilyen, néha vannak problémák, aztán a problémák elmúlnak.
És vannak olyan problémák, amiket könnyen el lehetne kerülni. Az áramkimaradás nem ilyen. Nem tudom egyáltalán miért vitatkozol, amikor nevetséges indokokat hozol fel. Az áramkimaradás nem ez a kategória. A DRM-re nem volt szüksége a játéknak, anélkül is működött volna. Az áramra nem mondhatja azt az ÉMÁSZ, hogy inkább nem kötöm be hozzád, mert nem olyan fontos.
Mint amikor megjelentek az első, még nem online DRM-ek. Mindenki hőbörgött, de aztán beletörődtek. Rá is jöttek a kiadók, hogy még többet is megúszhatnak. Eredmény: always online DRM. Mi lesz a következő lépcsőfok.
Tudjátok mit csináltam tegnap este? Elővettem a Sim City 4-et. 10 évvel a megjelenése után. És tudjátok mit nem fogok csinálni 10 év múlva? Elővenni a SimCity-t. Arra rég le fogja kapcsolni az EA a szervereket, ahogy más játékoknál is idővel megtették. Ha szerencsénk lesz, talán kijön egy offline verzió is belőle.
@Bate:
Én tudom mi lesz akkor, ha megszívom. Előveszek egy másik játékot, esetleg egy könyvet, megnézek egy filmet. Aztán visszamegyek akkor, mikor már rendesen működik. Nem fogok idegeskedni egy játék miatt. Az meg, hogy szerinted ez önzés, meg mások leszarása, hát ne haragudj, de a hét legnagyobb ökörsége.
Bocs, én nem intézem el ennyivel, ha kicsesznek az egyik hobbimmal. Mit szólnál egy valamiféle csodás DRM miatt nem tudnál könyvet olvasni és fimet nézni sem, ha épp nem mennek a szerverek.
Én se szeretem ezt a megoldást, de egy PC-exkluzív cím manapság védelem nélkül sajnos halálra van ítélve.
Úgymint a Witcher 2, a Total War: Shogun 2, a Skyrim PC-s változata vagy a Starcraft 2? Nem osztom ezt a nézetet, főleg amíg nem látok bizonyítékot arra, hogy ez a megoldás tényleg növeli az eladásokat. Egy ekkora név, mint a SimCity nem küzdött volna eladási problémákkal.
Az, hogy az ember vesz egy játékot és másoknak nem tetszik benne valami, de az illető ettől még elégedett vele, mióta számít önzésnek?
Nem azt mondom, hogy önző, de attól, hogy neki működik még látnia kell, hogy másoknak nem jó.
Egyébként a név nagysága manapság nem sokat jelent, mert azok, akik ismerik és szeretik a SimCityt, már bőven 30 felett járnak. Magyarán, ha sokat akarsz eladni, akkor KELL az óvatosság.
Pontosan emiatt ragadtam billentyűzetet a témában.
Mint amikor megjelentek az első, még nem online DRM-ek. Mindenki hőbörgött, de aztán beletörődtek. Rá is jöttek a kiadók, hogy még többet is megúszhatnak. Eredmény: always online DRM. Mi lesz a következő lépcsőfok.
Tudjátok mit csináltam tegnap este? Elővettem a Sim City 4-et. 10 évvel a megjelenése után. És tudjátok mit nem fogok csinálni 10 év múlva? Elővenni a SimCity-t. Arra rég le fogja kapcsolni az EA a szervereket, ahogy más játékoknál is idővel megtették. Ha szerencsénk lesz, talán kijön egy offline verzió is belőle.
@Bate:
Én tudom mi lesz akkor, ha megszívom. Előveszek egy másik játékot, esetleg egy könyvet, megnézek egy filmet. Aztán visszamegyek akkor, mikor már rendesen működik. Nem fogok idegeskedni egy játék miatt. Az meg, hogy szerinted ez önzés, meg mások leszarása, hát ne haragudj, de a hét legnagyobb ökörsége.
Bocs, én nem intézem el ennyivel, ha kicsesznek az egyik hobbimmal. Mit szólnál egy valamiféle csodás DRM miatt nem tudnál könyvet olvasni és fimet nézni sem, ha épp nem mennek a szerverek.
Én se szeretem ezt a megoldást, de egy PC-exkluzív cím manapság védelem nélkül sajnos halálra van ítélve.
Úgymint a Witcher 2, a Total War: Shogun 2, a Skyrim PC-s változata vagy a Starcraft 2? Nem osztom ezt a nézetet, főleg amíg nem látok bizonyítékot arra, hogy ez a megoldás tényleg növeli az eladásokat. Egy ekkora név, mint a SimCity nem küzdött volna eladási problémákkal.
Az, hogy az ember vesz egy játékot és másoknak nem tetszik benne valami, de az illető ettől még elégedett vele, mióta számít önzésnek?
Nem azt mondom, hogy önző, de attól, hogy neki működik még látnia kell, hogy másoknak nem jó.
Pontosan emiatt ragadtam billentyűzetet a témában.
Egész hétvégén toltam, 30 órát raktam bele, most járok 40 közelében. A kezdeti nehézségek után semmi problémám nincs vele, folyamatosan frissítik, javítják. Az új szerverek bekapcsolása óta nem volt még olyan problémám, hogy épp játszani akartam, és nem lehetett. Hajnalban, délután, este, rákattintottam a Játékra, öt perc múlva már játszottam.
Nálam bőven 80+ a játék. Szórakoztató, addiktív, akár magadban, akár társakkal. Nyilván más, mint az SC4, de ez egy más generáció, más világ, épp úgy nincs ezzel gond, mint az XCOM esetében. Akinek ez nem jön be, előveheti a régi XCOM-ot, a régi SC4-et, és játszhat azzal is. Más élmény, más filozófia, de megfér a régi és az új is egymás mellett.
Az, hogy kicsi a terület, relatív. El lehet szórakozni ekkora területen is, csak persze ehhez olyan hozzállás is kell -- és ez nem beletörődés, hanem igazodás a körülményekhez. Ekkora területünk van? Oké, legyen ez a kihívás, hozzunk létre itt egy működő várost, olajmezőkkel, finomítóval, műanyagüzemmel, chip- és tévégyárral. Építsünk fel itt mini Las Vegast, egy csomó kaszinóval, szállodákkal, saját reptérrel, pályaudvarral, elegáns házakkal. Csináljunk egy elit várost, egyetemmel, high-tech iparral, full-extrás kórházzal, hogy egy sim se haljon meg. És ez még csak egy szólista megközelítés. A régiózás külön téma: a kooperáció, hogy az iparváros termeli ki az olajat/szenet/ércet, én hozom létre a feldolgozóipart, hogy az én egyetememen kiképzett melósok mennek át a high-tech iparvárosba dolgozni, és hétvégenként a másik cimbi kaszinóvárosába ruccannak ki elverni a fizetést, hogy egy három városos régióban is összehozunk egy nemzetközi repteret vagy naperőművet... Soroljam? Rengeteg kihívás, rengeteg stratégiai döntés. Istenítés? Nem. Játék. Hadd ne én érezzem magam attól szarul, hogy tetszik nekem a cucc és jól szórakozom vele...
Tényleg kezdenek idegesíteni azok az emberek, akik látatlanban fikáznak, és az orrom alá dugnak mindenféle hülye külföldi kritikát. Ki kell próbálni, utána beszélgethetünk arról, mi tetszik, és mi nem.
Igen, nekem se tetszik, hogy az online DRM felé halad az ipar. De ez egy válaszlépés az ipar részéről. Ha milliókat ölnek egy játék fejlesztésébe, nyilván szeretnék, ha a pénz megtérülne. Ki lehet rakni az utcákra ingyen bringákat, hogy bárki használhassa őket, de ha egy hét múlva az összeset ellopják, akkor ne a várost szidjuk azért, ha ezután pénzt kér a kölcsönzésért... De most komolyan: tényleg megéri ezen idegeskedni? Voltak problémák az első napon, az EA lépett, bekapcsoltak egy csomó szervert, azóta nincs gond. Nem mondhatjuk, hogy a leszarták a problémát. Én együtt tudok élni ezzel a dologgal. Elhiszem, hogy van, akit komolyan érint a dolog, de a reklamálók 80%-a csak a balhé miatt hőbörög. Ezzel pedig én nem tudok mit kezdeni. Igaz, nem is akarok. Megyek is vissza játszani. :)