Trapped Dead Koncepciórajzok, mûvészi munkákBár a nagyarányú zombiinvázó sújtotta aktuális Guruban már olvasható egy, a teljes játékunkhoz lekörmölt tipphalmaz, az offline hasábokon fellelhető csokor csak az általános játékmenettel kapcsolatban tartalmaz észrevételeket, nem pedig magára a multira összpontosít. Miután azonban a Trapped Dead többjátékos módja több téren eltér a megszokott megoldásoktól (hol pozitív, hol negatív értelemben), úgy gondoltuk, hogy ezirányú tapasztalatainkat külön cikkben foglaljuk össze, elősegítve így olvasóink többjátékos utcatakarításra való felkészülését.

Meccset keresek


A szerverhez csatlakozás meglehetősen egyszerű és gyors folyamat -- legalábbis elvileg: mind interneten, mind helyi hálózaton lehetőségünk van rákeresni a jelenleg játékosokra váró szobákra; ügyeljünk azonban arra, hogy a Trapped Dead által használt (a menüben is jelzett, és szabadon átírható) port mind az operációs rendszer, mind a routerünk kivétellistájába bekerüljön, különben a szerverkereső ablak igen cudar (és felettébb rövid) lobbilistát generál, függetlenül attól, hogy hányszor kattintunk habzó szájjal a Refresh gombra.

Amennyiben minden klappol, és ennek ellenére is „timeout” üzenetet nyom a játék az arcunkba, ne essünk kétségbe: megeshet, hogy a fejlesztők karbantartás miatt lelőtték a master servert (így nem tudjuk letölteni az éppen játszott meccsek listáját), épp senki sem indított lobbit, vagy a mi portánkon van a probléma -- ellenőrizzük még egyszer a hálózati beállításokat. Ha minden kötél szakad, támadjuk le a fejlesztőket: fórumukra angolul is gond nélkül írhatunk.

Trapped Dead JátékképekTrapped Dead JátékképekTrapped Dead Játékképek

Hosztolgatok, tehát vagyok


A Trapped Dead meccsei p2p alapon szerveződnek, tehát nincs külön dedikáltszerver-támogatás, minden partit saját gépükön indítanak a házigazdák. Mint az a fentiekből már kiderült, a hoszt internetes- és LAN-szervert is indíthat, előbbi esetben azonban győződjünk meg róla, hogy a játék által használt (és a menüben szabadon átállítható) porton az operációs rendszerünk (illetve, ha van, a routerünk) tűzfala átengedi-e a forgalmat -- sok fejfájást megspórolhatunk ezzel a későbbiekben.

Fontos, hogy a lobbiindítás csak azután válik elérhetővé, ha már lenyomtuk a szólómód első két pályáját -- ennek oka, hogy hosztolás esetén a Trapped Dead a házigazda legutolsó mentése alapján teszi elérhetővé a lobbiban választható karaktereket, felszerelést és pályákat (a kórházi takarítás közepéig pedig ugye főhősünk egyke legény), érdemes így először teljesen kipörgetni a kampányt, és csak azután nekiállni a multinak. Természetesen ha korábban ejtenénk ezt meg, a hosztoknak akkor sem kell aggódnia: a multis ökörködés semmilyen hatással nincs kampánybeli előmenetelünkre, tehát ha a multiban el is lövöldöztük az összes, addig összekapirgált lőszerünket, egyjátékos módban továbbra is eszköztárunkban maradnak.
Maga a lobbi a L4D-hez képest meglepetést nem tartogat: a meccset a szobában lévők „Kész vagyok!” jelzése után indíthatjuk, ha pedig valakinek nem tetszik az arca, nyugodtan kirúghatjuk a francba.

Trapped Dead JátékképekTrapped Dead JátékképekTrapped Dead Játékképek

A túlélés szabályai


Szintén a szólómód történéseinek köszönhető, hogy bizonyos pályákon csak bizonyos karakterekkel mehetünk: abban az esetben ugyanis, ha a történet szerint egy túlélő az adott szint közepén/végén csatlakozna hozzánk, nem választhatjuk a lobbiban azon karaktert. Így például a vasútállomás kitakarítására nem vihetjük magunkkal az ott rekedt stramm Klaust, és a könyvtárban sem verhetjük végig a zombikat az épület tetején rekedt Bóval.

Teljes létszám


Míg szólómódban négyfős csipet csapatunk minden tagját nekünk kell menedzselnünk, addig a kooperatív hentben mindenki csak egy karaktert irányíthat. Ez két dolgot jelent: egyrészt, hogy teljes létszámú csapatot csak három pajtásunk részvételével hozhatunk össze, másrészt pedig, hogy javallott még a lobbiban megbeszélni, ki melyik karaktert viszi magával; a magazinban emlegetett vegyes partik összeállítása multiban is javasolt, tehát legyen csapatunkban orvos, lövész, és baltás gyilkos is!

Trapped Dead JátékképekTrapped Dead JátékképekTrapped Dead Játékképek

Csodás csatornafedelek


Ha mindenki készen áll és elindult a játék, az események nagyjából a szólómódban megismert módon követik egymást, leszámítva, hogy ezúttal mindenki csak egy karakterrel zúzhatja a kobakokat és loccsanthatja ki az agyvelőt, illetve hogy a kampány legnagyobb segítségének tekinthető időleállítás kooperatíve nem érhető el. Bár ez (főleg kevésbé összeszokott játékosok esetén) jelentős nehezítés, a fejlesztők a szünet hiányát a csatornafedelek funkciójának megváltoztatásával igyekeztek ellensúlyozni: amennyiben így valamelyik karakter feldobja a talpát, 5-10 másodperc múlva zérus erőnléttel, de teli eszköztárral a legutoljára aktivált csatornalejárónál láthatjuk viszont. A csatornafedelek húzogatása így (a kellemes illatok dacára) multiban is javasolt tevékenység, különben igen nagy szívás lesz az újonnan feltámadottaknak visszarohanni a többiekhez a pálya legelejétől...

Meneküljünk együtt!


Bár a fenti bekezdésből leszűrhető, hogy a kooperatív módban lényegesen kisebb tétekkel játszunk mint az egyszemélyes hadjáratban (elvégre egy karakter halála nem jelenti automatikusan a játék végét), azért reméljük, tippjeink hasznosnak bizonyulnak a zombitrancsírozást csapatban űzni kívánó olvasóinknak. Amennyiben igen, úgy nincs más hátra, mint beizzítani a lobbit, betárazni a pisztolyokat, és berántani a motorfűrészt -- kellemes zombiirtást, és ne feledjétek azokat a csatornafedeleket!