A menüről


Meglepő kijelentés, de a játék egyik kiemelkedő része maga a menü. Kleopátra palotájában sétálhatunk, a környezet egyes elemei funkcionálnak menüpontokként.

Amint belépsz, a hátad mögötti falon, balra találsz két panelt, egyiken a készítők listáját (Credits), másikon a játékban már elérhetővé tett videókat és zenéket tekintheted / hallgathatod meg. Kilépni e fal mellett, a folyosón keresztül tudsz.

Cleopatra - A Queen's DestinyElőtted jobbra találod a beállításokat. A hangok esetében a díszes oszlop egyes képeire kattintva választhatod ki, mely csatornákat (általános / zene / beszéd / effektusok) akarod állítani, majd a lant nyakán lévő lefogót fel-le tologatva változtathatod meg annak erősségét. A földgömb segítségével a kamera mozgását tudod megváltoztatni a játékban, a gyertyatartó szárán lévő díszt fel-le húzva adjusztálhatod a fényerőt. Jobbra egy kisasztal, rajta két papirusz; a baloldalira bökve a feliratokat, a jobboldalira kattintva a tárgyak leírásának megjelenítését kapcsolhatod ki/be.

Hátul a folyosóra lépve kezdhetsz új játékot. Ilyenkor először ki kell választanod egy szobrocskát magadnak; ez helyettesíti a profilt, tehát akár hatan is játszhattok a játékkal, mindenki a saját szobra alatt érheti el a mentéseit – szó szerint alatta, ugyanis a figurára bökve a kis szekrényke alsó fakkjaiból veheted ki az archivált állást tartalmazó papirusztekercset (mely automatikusan betölti a mentést).

Cleopatra - A Queen's DestinyÚj játéknál még egy feladatod van, és ez különleges: ki kell választanod egy állatövi jegyet. Ez érdekes megoldás, mely az újbóli nekifutásokat igyekszik színesíteni. A sztori négy napja alatt ugyanis vagy kedveznek neked a csillagok és istenek, vagy nem, utóbbi esetben némi szívatásra kell felkészülnöd, ami pár extra feladatot jelent, erre természetesen a leírás során mindig ki fogok térni. Amikor ilyen esemény van, látványos külsőségekkel tudomásodra is hozza ezt a játék: szerencsés esetben fénykörök jelennek meg, és lágy zengés hallik, ha pedig peches vagy, elered az eső, és egy bús ária csendül fel. Az egész folyamat véletlenszerű, tehát nem lehet megmondani, melyik jegyet válaszd, nyugodtan kipécézheted a sajátodat is. A végigjátszás után egyébként kapsz két plusz opciót majd: egy újabb játéknál kiválaszthatod, hogy mindig szerencséd legyen (középen, a nagy világos jel jobbra), vagy hogy mindig a negatív történések következzenek be (szintén középen, a baloldali, sötét).

A kezelésről


A játék klasszikus, belső nézetű kötöttpályás kalandcím. Utóbbi azt jelenti, hogy nem mászkálhatsz szabadon, a motor által kijelölt irányokba léphetsz csak, melyet a kurzor animációja (előre-hátra mutogató mozgás) jelez, ezért a leírásban gyakran fogok olyan kitételekhez fordulni, mint „lépj egy kattintást előre”. A kurzor helyzetérzékeny; a markolós pracli jelenti azt, hogy felvehetsz egy tárgyat, a szem a vizsgálat jele, a fogaskerekek a használható objektumokat jelzik (ha valami speciális cucc kell az aktiváláshoz, az ikon vörössel át van húzva), míg a száj a beszédé, persze ez csak karakterek esetében fog működni. Jobb gombbal a kezelőfelületet hívhatod elő.

Eme interfészről érdemes külön is szót ejteni, mert elég érdekes, innovatív, ugyanakkor szerintem pöttyet túlbonyolított dologról van szó. Középen fent található a készlet, alatta a kombinációs, ez alatt az információs sáv.

A baloldali oszlop négy elemet tartalmaz:

  • A felső a menü, itt visszatérhetsz a palotába, a kezelését fentebb leírtam; kiléphetsz, változtathatsz a beállításokon, új játékba kezdhetsz, betölthetsz. A legfontosabb persze a mentés, amely rögtön előtted van, a kis íróállványon lévő pergamenre kell bökni, majd a Yes gombra, és máris kész a mentés, ezután jobbra visszaléphetsz a játékba.
  • A második a jegyzettömb; ez elég sajátos, ugyanis fejezetekre van osztva, ezek pedig szekciókra, amelyek szövege csak akkor jelenik meg, ha az azt aktiváló cselekmény megtörtént, tehát például megtaláltál valami cuccot, megfejtettél egy rébuszt, és hasonlók. Kicsit tanulni kell a kezelését, mert néha öt oldallal későbbi lapra kerül fel valami fontos szöveg...
  • A harmadik a „diktafon”, itt megtalálsz minden elhangzott szöveget, sokat ehhez nem kell hozzáfűzni.
  • Végül a legalsó gombra bökve találod meg a begyűjtött dokumentumokat, ez lesz a leghasznosabb segítőd.

Van legalul még egy nagyobb rész, ahol az állatövi jegyedet találod, ha e fölé mozgatod a kurzort, az információs mezőben elolvashatod, hogy a csillagok állása kedvező-e számodra, vagy se.

A jobboldali oszlopban a tárgykezeléssel kapcsolatos dolgokat találod:

  • Legfelül egy sajátos cucc található, mely az előbb említett túlbonyolítás sarokpontja. A begyűjtött tárgyak ugyanis nem egyből a készletbe kerülnek, hanem ebbe a „gyűjtőtasakba”. Azt nyilván azért találták ki a készítők, hogy a raktárad füleit használva szétpakolhasd a cuccokat, csoportosítva azokat, ami azért is logikus, hiszen más kalandoktól eltérően itt az összes tárgy végigkísér utadon, semmi nem tűnik el, ami néha zavaró lehet. Ám ez a megoldás mégiscsak sántít, hiszen a felső kupacból így vagy egyenként pakolgatod át a holmikat középre, vagy...
  • ...vagy használod a második gombot, mely automatikusan bepakolja a bezsákolt tárgyakat a szabad helyekre.
  • A harmadik gomb Alexandria térképe, amelynek segítségével gyorsabban mozoghatsz a helyszínek között; hasznos holmi, jegyezd meg, hogy van ilyen is, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy mindösszesen három helyszínünk van, így ha el is felejted ezt az opciót (mint én az első végigjátszáskor), az sem fog fájni.
  • A negyedik gomb a tárgyszétválasztó szerkezet; ha bármilyen, korábban összekombinált cuccot megfogsz, majd ide kattintsz, az alkotóelemeire hullik szét, és az egyes részek bekerülnek a felső gyűjtőbe. Ugyanezt használhatod a kalandok során talált, összetett holmik „szétbarkácsolására”.
  • A legalsó „X” jelra kattintva zárhatod be a menüt (vagy a jobb gombbal).

További két tudnivaló:

  • A tárgyak használata a következő: ballal kattints a kiválasztott cuccon, jobbal klikkelve zárd be a kezelőfelületet, majd ballal kattints az aktiválható (fogaskerék ikonnal „díszített”) objektumra.
  • A tárgyak kombinálásához kattints az egyik elemre ballal, majd a másikra. Ekkor automatikusan átkerülnek a készlet alatti sávba, majd ha ebből lesz valami használható, átvándorolnak a felső gyűjtőbe. Ha további cuccok is kellenek hozzá, akkor egyfajta egyenlet jelenik meg, melyben láthatod, hány holmi kell még a komplett tárgyhoz, ekkor az újabb elemeket már ide kell bepakolgatnod.

Alexandria, Arasammu havának első, a káldeus kalendárium 208. napja


Az obszervatórium udvara

Cleopatra - A Queen's DestinyVizsgáld meg a vérnyomokat a földön, majd vedd le a jobboldali váza szélén lógó papirusz-szalagot. Indulj el a piramis felé, „egy klikkeléssel”. Fordulj jobbra kb. 120 fokot – ha nincs szerencsés napod, a földön fogsz találni egy nádszálat, vedd fel. Tovább a fénylő gúlához (fémből van, forró!). Jobbra, a hídhoz közel Iris írókészlete, tőle balra egy fél, törött bot, tedd el ezeket. Menj át a hídon, majd jobbra fordulva irány a másik átkelő, ez előtt, jobbra a pálca másik felét is megtalálod. Ezen a hídon is kelj át, jobbra át, jobbra a földön Iris karkötője, rakd zsebre. Irány előre, az Erosz szoborhoz.

Itt egy csomó cuccot találsz: fémkampó, bitumennel teli vödör, és egy bőrzsineg. Thomas felhívja a figyelmedet a kint záporozó nyilakra, és érdemes megvizsgálni a szobrot is. Menj előre, visszaértünk a kapuhoz. Ismét a piramis cél, két lépéssel, most azonban balra fordulunk, a nagy gömb felé. Akire rájár a rúd, egy újabb nádszálat talál balra, tegye el! Egyelőre jobbra át, előre a másik nyilas szoborhoz, és tovább előre az épület felé. Balra egy fél korona, jobbra egy fél maszk, zsákba velük! Előbbi mögött azt is megfigyelheted, hogy a növényzet le van taposva, mintha dulakodás nyomai lennének.

Jobbra át, a mauzóleum felé, át a hídon. Ennek jobb oldalán, az egyik vízilófej szájában újabb papiruszszalag. Próbáld meg kihalászni a fémkampóval – a víz elsodorja. Menj vissza a hídon, jobbra, a tóban lesz a cucc, de...

  • Akinek szerencséje van, a parthoz közel sodorja az áramlat a szalagot, így simán kiemelheti;
  • Akinek peches napja van, kicsit bűvészkednie kell: kombináld a két nádszálát (lásd fent az elérésüket) és a bőrcsíkot, ezzel a rögtönzött pecabottal kihalászhatod a kincset.

Hátra arc, menj a piramisnak ama oldalára, ahol az írókészlet volt, tehát az alsó hídhoz. A nedves, most kifogott szalagot [water damaged papyrus] használd a fémfelületen (a vízibivalyos sarokelemen), majd a megszáradt csíkot vedd le, és használd rajta az ominózus írókészletet. A készletedben lévő két fél botot a bitumennel összeragaszthatod, majd ezt a pálcát az előbb betintázott szalaggal kombinálva elolvashatod a kedves (és okos) lány titkos üzenetét:

„Apámat megsebesítették! Segíts rajtunk! Menj az obszervatóriumba. Ha megadod a Nyíl konstelláció pontos nevét, és ama két másikét, melyre mutat, akkor a Nyilas és Erósz megnyitja számodra az ajtót.”

Hátra arc, irány a nagy gömb! Forgasd addig (vidd rá a kurzort, ekkor egy animált, jobbra-balra mozgó nyíl jelenik meg, a bal gombot lenyomva és így tartva az egér oldalirányú mozgatásával tekerheted a glóbuszt), míg láthatóvá válik a nyíl alakú csillagkép. Azok kedvéért, akik próbálkozni szeretnek, három lépésben adok segítséget:

  • Első tipp: ha a csillagjegyre mozgatod a kurzort, felette megjelenik a görög neve, ezt jegyezd fel!
  • Második tipp: a gömb egyenlítőjén a Nyíl konstelláció, és az ezt követő, tőle balra álló két jegy, azaz a Pegazus és a Halak (Pisces) betűit kell sorban beütni, de csak azokat, melyek még nincsenek benyomva, tehát az egyforma betűk kiesnek! Nagyon figyelj arra, hogy vannak azonos betűk, melyeket egy aposztróf jel különböztet meg egymástól!
  • Megoldás: A következő betűket kell benyomkodnod a gömb egyenlítőjén, egymás után (a latin betűs átirat a jobb felső sarokban jelenik meg):

Cleopatra - A Queen's Destiny

Ha jól csináltad, Erósz szobra életre kel. Vissza a piramishoz, jobbra, előre a kapuhoz, majd balra, a felállványozott részhez. Thomas kis híján elpatkol; vedd fel a nyilat.

  • Akinek szerencséje van, a nyíl egyben van, örüljön;
  • Aki peches, nyissa meg a készletet, szedje szét a nyílvesszőt (megfogva és a jobboldali, harmadik gombra kattintva), majd kombinálja a két felet az összeragasztott bottal (amire a papiruszt tekertük) és a bitumennel.

Irány a piramisnál lévő szobor, az íj idegét húzd fel (simán rákattintva), majd helyezd bele a nyílvesszőt, és az íjon (kb. a szobor mellén) klikkelve állítsd a nyilat a középső pozícióba. Hátra arc, a piramis oldalán, a bal alsó sarokelemnél a Nyilas jegy kiemelkedett, mint nyomógomb, erre bökve kilőheted a nyílvesszőt. Ha minden baba, kinyílik szemben egy titkos ajtó (ha nem, vedd fel a vesszőt, és ismételd a fentieket, a nyíl pozícióját változtatva), melyen át beléphetsz Akkád műhelyébe.

Akkád műhelye

Az ajtó mellett a falipolcon Akkád jegyzete, tedd el. Hátra arc, a szemben lévő falon egy falba épített szekrény, benne egy tekercs, oldalt a papirusztartóban a könyvtáros levele, mindegyiket gyűjtsd be.

Irány jobbra, a nagy asztal. Fordulj balra, a papirusztartó előtti székről vedd fel a káldeus kalendárium hónapneveit tartalmazó iratot, az asztalról pedig az Irishez írt levelet és a kis fogót. No most:

  • Akinek szerencséje van, az asztalon lévő hátsó kosár tele van kis falapokkal;
  • Aki peches, csak egy fadarabot lel benne, viszont az asztalon lesz egy nagy falap. Ezt, a fogót és a lapocskát [small tassette] kombinálja össze, ami ugye azt jelenti, hogy Thomas a sablon alapján kitördel egy marék lapot a táblából, a végeredményt [pile of tags] helyezd vissza a kosárba!

Jobbra, lépj előre az átjáróhoz, fordulj szembe a függönnyel! Balra, a földön találsz egy tűzszerszámot [Lighter], jobbra az asztalon a heliolabról szóló írást, valamint egy öntőformát [Tablet mold] egy ládányi agyag tetején, az anyagból vegyél magadhoz négy marékkal (többet nem is lehet).

Cleopatra - A Queen's DestinyHajtsd félre a függönyt, lépj be az elülső helyiségbe, és menj fel a lépcsőn. A heliolabból vedd ki elölről a „kódrudat” [Ancient rod for tags], a szerkezet mögül a ládából a kódlapot, majd jobbra át, a tető túloldaláról, a teleszkópféle cucc elöl a vödröt [Clepsydra].

Menj vissza a műhelybe, az asztalhoz. Jobbra fent egy polcon van egy üres kódpálca, vedd le, és rögtön illeszd is bele az asztalon lévő mélyedésbe. A feladat: jelentkezni Kleopátránál. Ehhez a heliolab lesz segítségedre, ez egy fényjelző készülék, mely az imént felvett rúdba szúrt kis és nagy lapok segítségével ad le egy előre megbeszélt kódot. Jöjjön a többlépcsős segítségem:

  • Első tipp: A heliolabról szóló irat, a hónapok felsorolása, és a tetőn talált kódlap lesz segítségedre.
  • Második tipp: A leadandó kód a jelenlegi hónap neve, azaz Arasammu.
  • Megoldás: Az 5. számú dokumentumon (a hónapok listája) megtalálod Arasammu nevét, mely felülről a nyolcadik, ha megnézed a kódlapot, felülről a nyolcadik kódot kell kiraknod, azaz balról, a nyéltől indulva: kicsi, nagy, kicsi, nagy, kicsi, nagy, nagy, kicsi. Az utolsó lyuk üresen marad.

Cleopatra - A Queen's Destiny

Amint kész a rúd, séta fel a tetőre, és tedd a helyére a heliolabba, ahonnan az elődjét felvetted. A szerkezet jobb szélén lévő kart aktiválva felhúzhatod a rugót, majd elöl, a díszes részen lévő pecket kihúzva „elsütheted”. Ha minden baba, mozizunk, Thomas találkozik Kleopátrával.

A bejátszás után visszakerülsz a kertbe. Hátra arc, lépj ki a kapun! (Ha ez nem jönne össze, akkor elfelejtetted felvenni az Enuma Anu Enil táblákról szóló levelet Akkád műhelyében.)

Cleopatra - A Queen's DestinyCleopatra - A Queen's DestinyCleopatra - A Queen's Destiny

Alexandria, Arasammu havának második, a káldeus kalendárium 209. napja


A könyvtár udvara

Ah, az ókor egyik csodája, a híres alexandriai könyvtár, teljes épségében! Sok időnk nincs gyönyörködni, elég véres a szcéna, úgy tűnik, a főkönyvtárosnak peches napja volt, és neki nincs tartalék dobása... Vedd fel a nyakláncot, és...

  • ...aki szerencsés, simán a kezelőfelületen szedje szét a jól ismert gombbal;
  • ...aki peches, az lépjen előre egyet, balra a medence szélén egy kő, ezt és a medált kombinálva megtörténik a szétnyitás.

A medálban két tipp volt a könyvtár titkos helyiségének megnyitásához, íme:

Festékoldó recept:

  • egy tál víz;
  • egy marok Lullibi-virág;
  • két marok Makkan-mag;
  • két marok Uruku-gyökér;
  • egy marok Amath-levél;
Az euklideszi inspiráció: „Az első négy prímszám kinyitja az ajtót”

Menj előre, vizsgáld meg a nagy krokodilszobrot (Sobek istent ábrázolja), majd beszélj a dögök enyhén begőzölt őrével (minden párbeszédponton menj végig). Ő csak akkor enged be, ha hozol neki két (mákosok...) vagy három (pechesek...) ushabti figurát, egyet találsz tőle balra az asztalon, vedd fel, és irány vissza Akkád műhelye (használd a térképet [Accad’s Workshop]!).

Akkád műhelye

Cleopatra - A Queen's DestinyA készletedben kombináld az öntőformát egy marék agyaggal és a szobrocskával, majd ezt ismételd meg még egyszer. Ezzel megkapod a figura mindkét oldalának lenyomatát. A tűzhelytől jobbra találsz száraz levelet [Dry Leaves], tegyél egy marékkal a tűztérbe, majd a tűzszerszámmal [Lighter] gyújtsd meg, aztán pakolj az egészre annyi szenet (a tűzhely alatt van), amíg Thomas azt nem mondja, hogy elég („I alredy put enough in for the moment” – egyébként három marék a szükséglet). Ekkor tedd be a tűzbe az egyik fél sablont, és várd meg, míg hősünk szól, hogy kész („The baking is complete...”). Balra fent van egy fogó, vedd le, és vedd ki a parázsból a kész sablont. Most az egész folyamatot ismételd meg a másik nyers sablonnal is. Ha megvan, a két kiégetett sablont és egy adag agyagot kombinálj össze, megvan a nyers szobor, innentől gondolom ismerős: tűzgyújtás a fenti módon, és kiégetés.

Ha szerencséd volt, végeztünk. Ha nem, még egy szoborra lesz szükséged, de mivel ugye sablonunk van, csak az utolsó lépést, a figuragyártást, ami azért nem olyan nagy vérveszteség. Amint a kellő számú szobor megvan, a kevesebb mászkálás kedvéért tegyél zsebre két adag agyagot, és irány vissza a könyvtár udvara!

A könyvtár udvara

Helyezd a szobrokat Sobektől balra a kisasztalra, ahol a mintát találtad, majd dumálj az őrrel. A következő feladatod (ez a dialóguság néha nem jelenik meg, de ettől függetlenül végrehajtható!), hogy istenszobrokból kirakd azt a kis szcénát, mely a túlvilágra érkezőt fogadja: a lélek megmérésének ceremóniáját. Nyilvánvalóan minderre egyetlen helyen fogunk választ kapni: Akkád mauzóleumába. Irány tehát ismét „haza”!

Az obszervatórium udvara

A piramistól jobbra, át a hídon, jobb, híd, kijutsz a két kútig. A készletedben szedd szét a vödröt, és töltsd teljesen tele (a vízfolyás alá kell raknod, majd nyomva tartani a bal egérgombot), ez 12 egységnyi vizet jelent. Ha kész, menj a mauzóleumhoz, és vizsgáld meg az ajtót közelről. Egy rébuszt találsz rajta: „Egykor születtem; háromkor már kész férfi lettem; ötkor koros lettem, túl életem delén; mikor kilenckor üt az órám, az ajtó feltárul.” Lássuk:

  • Tipp: Ne hagyd, hogy elvigyen az erdőbe a feladvány...
  • Megoldás: Balról jobbra a rigmusban szereplő mennyiségű vizet kell tölteni a mércékbe, tehát: 1, 3, 5, 9. A legszélső kifolyójának dugója hiányzik, ezt agyaggal tömheted be. (Ha túltöltöd a mérőket, a dugókat kihúzva javíthatsz). Természetesen a vödrödet egyszer majd újra kell töltened közben. A pecheseknek egy plusz feladata lesz: az első dugó ki fog ugrani a végén, itt sincs persze gáz, ezt is be kell tömni agyaggal, és újratölteni a vizet.

Akkád mauzóleuma

Lépj egyet előre. Vedd elő a tűzszerszámot, és keresd meg a helyet, ahol használhatod – balra, lent egy kis mélyedés lesz a barátod. S lőn világosság!

A helyiség mindkét oldalát ajánlom figyelmedbe. Jobbra három urna, ezek tetejét leemelve kihalászhatsz egy-egy istenszobrot, a negyediket, Hóruszt Anubisz fejében találod meg, azaz a leemelt tetőt fel kell fordítanod. A baloldalon pedig, a falon egyértelműen megtalálod a helyes sorrendet is. Mehetünk is vissza a könyvtárba!

A könyvtár udvara

Sobektől jobbra ott az a kis asztalka, rajta a mérleggel. A szobrokat ennek két oldalára kell felállítanod, a sötét négyzetekre, ahogy fent láttad, tehát balról jobbra: Isis, Thoth, Anubis és Horus (a két felső négyzet üresen marad, ez megint csak szívatásnak van itt...).

Cleopatra - A Queen's Destiny

Ha a fentiek szerint jártál el, a bátyó elhessenti a krokodilt, és beléphetsz végre a könyvtárba.

A könyvtár

Cleopatra - A Queen's DestinyAmint beléptél, hátra arc, az ajtónyílásban a földön egy fémkampó, tedd el. Fordulás, kb. 45 fokos szögben balra indulj, a kandeláber felé, előtte egy vasrúd, ezt is vedd fel. Tovább előre és balra, a kisebb krokodil bal oldalán egy tekercs kötél, vágd zsebre. Jobbra át, menj az oszlopokhoz. A két kép közötti, középső négyes balszélső tagjának lábát és a mellette lévőt is vizsgáld meg. Hm, előbbiről lekopott némi festék... Egyelőre tovább jobbra, irány az oldalajtó, egy fura fazon púposkodik ott (bocs, de szó szerint...), szólítsd meg és beszélj vele kifulladásig. Ő egyébként Kordax, Ptolemaiosz rabszolgája, plusz görög, emiatt Sobek őre kinézte őt kedvencei következő főfogásának.

Lépj be a „laborba”. Jobbra a polcon van egy leltárív, amelyből kiderül, hogy 16-féle cuccot tárolnak idebent – szerencsére épp 16 edénykét találsz alul négy stócban, tedd el mind. Javaslom, hogy ments egyet, mert most minden alkotóelemből be kell gyűjtenünk egy adagot, és ha valamiből kétszer markolsz, az szívás... A lényeg tehát, hogy módszeresen menj végig mind a köcsögökön, mind a kiömlött anyagokon (ha kell, told fel a fényerőt, mert elég nehezen látni a földön a sötétebb porokat), és mindegyikből meríts egy tállal. Figyelem:

  • Akinek szerencséje van, mind a 16 edény megtelik anyaggal.
  • Aki peches, a jobboldali, alsó polcon lévő szürke anyag használhatatlan állapotban lesz, ezért marad egy tál. Ezt majd később megoldjuk.

Cleopatra - A Queen's DestinyLépj be a helyiségbe. Balra egy papirusz [The Zolios reactions] a deszkával fedett köcsögökön, jobbra, a „lavór” mellett egy másik [The Prusias properties], és felette, a falon egy harmadik [The Diomedes Reactions]. Természetesen ezek nagyon fontos szerepet fognak játszani. A készletben markold fel a megtöltött tálakat, és pakold szét a tartókon (a játék ezt automatikusan elvégzi neked, elég csak egyet megfogni és odakattintani). Függetlenül a csillagok állásától, minden tálka a helyére kerül.

Nem hiszem, hogy lelőném a poént, hiszen már össze kellett, hogy álljon a kép, mi a feladat. De lássuk lépésekben:

  • A feladat: a festékoldót összeállítani, a szegény könyvtáros medáljába rejtett recept alapján (lásd fent).
  • Probléma és első tipp: Amath-levél nincs, ám a 12-es dokumentum (Prusias) segít ebben.
  • A probléma megoldása: Az Amath-levél helyett használhatsz Canaan-tövist.
  • A feladat megoldása: Vedd fel a lavórt, merítsd meg jobbról a vízben, tedd vissza a helyére. Szórd bele a következőket: 1 Lullibi, 2 Makkan, 2 Uruku, 1 Canaan. Fordulj jobbra, a sarokban találsz egy üres lombikot, vedd fel, és merítsd meg a folyadékban. A festékoldó kész!

Vissza a könyvtár főcsarnokába. Menj a korábban megvizsgált, középső négy oszlophoz, és használd a lábukon a festékoldót. Heuréka! Thomas arra is felhívja a figyelmedet, hogy számok vannak rajtuk, és feljebb mindegyiken van egy lyuk, melybe egy rudat lehet illeszteni... Ugye, tudod, mi következik?

  • A feladat: a medálba rejtett üzenet alapján az első négy prímszám a titok és az ajtó nyitja.
  • Matekból gyengébbeknek (nyugi, nekem is utána kellett nézni...): az első négy prímszám: 2,3,5,7.
  • Tipp: Van rudad, van köteled, kampód, és van egy erős krokodil a közelben, plusz ugye számok az oszlopok alján, és egy nyíl legalul...
  • A megoldás első fele: Az első oszlopba döfd bele a fémrudat. Kombináld a kötelet és a kampót, majd ezzel sétálj finoman Souchoushoz („ő” a méretes retikülnek való), és akaszd bele a kampót a nyakörvébe. Vissza az oszlophoz, és a kötél végét kösd a jobboldali, hátsó részhez (ez kicsit aljas, hiszen előre is lehet kötni, de ha belegondolsz, logikus). Menj az állathoz, és kattints a fején oda, ahol a játék megengedi. Ekkor az őrült őr közli, hogy kedvence csak a botra hallgat. Séta ki az udvarra, a „népnevelő” a zöld hüllőszobor mögé van támasztva, vedd fel. Most már rajtra kész a „mechanizmus”.
  • A megoldás második fele: A botot használd a krokodil fején, valahol a szemei között. Vissza az oszlophoz, oldd le a kötelet (előtte ellenőrizd, hogy a nyíl felett a megfelelő szám áll-e, itt tehát a II a jó megoldás), húzd ki a rudat, irány a második oszlop, rúd be, kötél fel hátra, krokodil, egy mozdulat. Oszlop (III), kötél, rúd. Harmadik oszlop, rúd, kötél, krokodil, és most háromszor suhogtasd meg a botot. Oszlop (V), kötél, rúd. Negyedik oszlop (figyelj! itt az I az induló, és a IV jön utána!), rúd, kötél, hüllő, és ismét háromszor aktiváld.

Cleopatra - A Queen's DestinyHa mindent jól csináltál, feltárul a titkos ajtó a baloldali női szobrot ábrázoló freskó aljában (ha nem, korrigálnod kell, a fentiek alapján, a számokat figyelve). Mássz be! Vágyaid tárgya, az Enuma Anu Enil táblák szemben, egy széken vannak, gyűjtsd be őket.

Miért nem csodálkozunk a fordulaton? A dilinyós pasas rád zárta az ajtót, és beizgatott egy éhes hüllőt őrződül. Beszélj Kordaxszal; elmondja, hogy a kosarában lapul egy fájdalomcsillapító receptje, mely dupla adagban erős altató. Hm, itt meg ugye épp van egy laborunk... A kasból (a fickó előtti oszlop lábánál) tehát vedd ki a vényt, és egy adag halacskát. Lássuk a receptúrát, immár a megnövelt adagban!

  • Egy tál víz;
  • 2 marék Melukhkha-csont szürke por alakban;
  • 2 marék Ashod-gyanta granulátumként;
  • 2 marék Canaan-tövis zöld por alakban;
  • 2 marék Tjekker-virág, fehér por alakban.

Nos, a feladat adott, és ha körülnézel a boszorkánykonyhánkban, a probléma is...

  • A probléma: nem tudjuk, melyik az Ashod-gyanta, és melyik a Tjekker-virág.
  • A tipp: A 13. számú dokumentum (Diomedes) leírja, hogyan lehet kideríteni egy összetevő mibenlétét a felső sorban lévő négy alapreagens segítségével.
  • Probléma 2: Pechesek már sejthetik, hogy a szürke massza, amit nem használhatunk, az egyik hiányzó láncszem; ennek megoldását viszont a festékoldónál már láttuk (helyettesítés).
  • A megoldás: Ürítsd ki a lavórt (balra a nagy köcsögbe). Lássuk előbb a Tjekker-virágot, ez az egyszerűbb. Ez ugye fehér por, ilyenünk van, csak sajna kettő is, alul (a „powder”, fent van „nugget”, de az nem érdekes). Diomedes reagens-receptúrája szerint tehát az analízis eljárása a következő: egy marék a fehér porból, egy adag Mitanni, 2 adag Arsawa. Türelmesek próbálják megtalálni a megfelelőt, én most súgok: a baloldali az, a fekete és piros között. Most jöhet a másik ismeretlen. Lássuk a két csillagállást!

A szerencsések a szürke granulátumot begyűjtötték a polcról, ott van lent, jobbról a harmadik (gray nuggets). Ebből kell egy marék a lavórba (tiszta vízbe, tehát kiöntés és újratöltés!), és 1 Mitanni, 2 Arsawa, 2 Pitassa.

A pechesek vegyék elő a Prusias-leírást, ebből kiderül, hogy az Ashod-gyanta helyettesíthető Ataniya-gyökérrel, tehát ez utóbbi analitikus eljárását kell követnünk, ám ez a másik, eddig nem használt, 11-es számú Zolios-leírásban található. Egy merész logikai bakugrással feltételezzük, hogy e növény pora is szürke lehet, mint az Ashod, így aztán a vízcsere után bátran markoljunk bele az alsó, jobb szélső szürke porba, szórjuk a lébe, és adjuk hozzá a következőket: 1 Kerma, 2 Arsawa, 2 Pitassa.

Amint tehát megvan a két ismeretlen, máris összekotyvaszthatjuk az altatót, persze a csillagállás szerint:

  • Szerencsések: 2 Canaan, 2 Melukhkha, 2 Tjekker, 2 Ashod.
  • Pechesek: 2 Canaan, 2 Melukhkha, 2 Tjekker, 2 Ataniya.

Ebbe a lébe mártsd bele a halat, majd vidd ki, és add a krokodilnak. Szép álmokat!

Cleopatra - A Queen's DestinyCleopatra - A Queen's DestinyCleopatra - A Queen's Destiny

Pharosz-sziget, Arasammu havának harmadik, a káldeus kalendárium 210. napja


A sziget külső területe

Egy újabb csoda, melyet szemrevételezhetünk, a híres világítótorony, azaz fárosz, hiszen ez a szó innen ered, hogy egy kis kultúrtörténelmet is becsempésszünk.

Támadd meg a partra futott hajót. A baloldali ládából vedd ki a kalapácsot és vésőt, utóbbit rögtön használd is a közelben heverő gerendán, szerzel egy darab fát. A jobboldali ládában tű, cérna és egy éles, görbe késre hasonlító szerszám, ez utóbbit kipróbálhatod az alatta heverő vitorlavásznon.

Cleopatra - A Queen's DestinySétálj fel egészen a toronyig. Szemrevételezd a kilyukasztott falat – Thomas megjegyzi, hogy még egy-két lövés, és beomlik. A feladat tehát adott... Hátra arc, két kattintással vissza a Küklopsz (Cyclops) nevet viselő katapulthoz. Jobbra egy fakeret, és egy kőgolyó, vedd fel ezeket. Balra egy halom homokzsák, az összest pakold be a kilövőszerkezetbe. Most segítek egy picit, hogy megkíméljelek az első próba kudarcától: ez az ellensúly kevés lesz. A készletedben kombináld a „kést” a vászonnal, három lesz belőle. Ezekből a tű és a cérna segítségével zsákot készíthetsz (az első után különválik a madzag és a tű, így ezeket egyenként kell hozzáadni az „egyenlethez”), majd lent a parton, a stég melletti homokhalmon (figyelem – ne a falnál lévőn!) megtöltheted mindhármat, és bepakolhatod a többi zsákhoz a gépbe.

A Cyclops elején, a földön találsz egy eltört csapszeget. Vedd fel, és a készletben kombináld a fadarabbal (amit a gerendából hasítottál ki), a kalapáccsal és vésővel. Oldalról emeld fel a létrát, támaszd a szerkezetnek, a földről vedd kézbe a kábelt (ha nem sikerül, a kerék melletti karos csapszeget át kell fordítani), és mássz fel a lajtorján (nézz a magasba, ahol megjelenik a felfelé mutogató kurzor). A katapultkar elején lóg egy nagy fablokk, ebbe illeszd bele a kezedben tartott kötélzetet, majd nyomd be az imént kifaragott új csapszeget.

  • Aki szerencsés, örüljön.
  • Aki peches, sírjon: a csapszeg eltörik. Persze gond nincs, mássz le, hasíts egy újabb darabot a gerendából, faragj egy újabb pöcköt, és told be, a másodikkal már nem lesz gond.

Mássz le, a létrát rakd vissza, ahonnan elvetted. A gép elején a láncos, karos csapszeget fordítsd el, majd tekerd meg a kereket. A földre simuló parittyát [sling] emeld fel, és balra fordulva illeszd a kar közepére, majd tedd bele a kőgolyót. A földön heverő kampót [hook] vedd fel, ezt a kar elejére, a blokk alján lévő fülbe kell beakasztanod. Már csak a kilövés maradt: ragadd meg a kalapácsodat, és üss rá a kar alatti blokkban lévő csapszegre (amelyet kicseréltünk a magasban). Bumm!

Még egy kört kell mennünk, amelyhez először be kell gyűjteni a lövedéket, tehát sétálj fel a toronyhoz, és vedd fel a golyót a földről. Vissza a géphez, és ismételd a fentieket, tehát vedd fel a csapszeget (most már nem kell szórakozni a faragással), létra, kábel megfog (ne feledd: ha nem megy – „By Seth! The winch is blocked” -, a láncos-karos csapszeget el kell forgatnod), pöcök bedug, le, létra vissza, láncos csapszeg balra, kerék megteker. Parittya a helyére, golyó bele, kampó beakaszt, kalapács a pöcöknek, hadd szóljon.

Most jön az újabb izgalom. Sétálj fel ismét a fároszhoz!

  • Aki szerencsés, akkora lyukat vágott a falon, hogy be tud mászni rajta.
  • Aki peches, még egy lövést meg kell ejtenie, ám ezúttal a lövedéket darabokban találja. Kétségbe nem esünk. Nézz fel, az egyik tégla kiáll, ezt a vésővel kioperálhatod, majd a készletben e kőtömb, a véső, a kalapács és a fakeret kombinálásával előáll egy új lövedék. Szerencsére a fejlesztők érezték, hogy sok lenne a szívatás, így ha most visszamész a katapulthoz, és megteszed az első lépést (például átfordítod lent a csapszeget, és megfogod a kábelt), automatikusan végrehajtódik a többi lépés, csak lőnöd kell.

Cleopatra - A Queen's DestinyNos, ha szabad az út, mássz át a romokon. Odabent hátra arc, jobbra, a földön, a kapunál egy láncing, vedd fel. No most. Menj vissza a fal elé. Balra egy összetört kőtábla, három nagy darabja körben, ezeket illeszd a helyükre. Nem nehéz, mert a játék csak oda engedi lerakni ezeket, ahová valók. Az imént felvett láncingből, a golyógyártó fakeretből a cérna segítségével pöpec szitát készíthetsz, ezt addig használd a tábla felett, balra lévő homokhalmon, míg lehet (szerencsétől függően 3-6 szitálás kell). (Aki innen tömte meg a homokzsákokat, ide kell hoznia, és ki kell ürítenie azokat!). Ha megvannak a darabok, ezeket is illeszd a helyükre, a gépi segítség miatt szintén nem lesz nehéz. Előáll a szöveg, mely természetesen a benti rébuszokban lesz segítségünkre:

„Sostratos, a knidosi Dexiphanes fia, a tengerészek megmentő istenének ajánlotta ezen épületet. Aki elpusztítja e világítótornyot, a három gorgónővér, Medusa, Euryale és Stheno, Phorcys és Keto leányai áldozata lesz.”

A világítótorony, földszint

Lépj be, a főterembe. A mozi két fontos helyet megmutat: jobbra az ajtót, balra egy fémkorongos valamit. Menj az utóbbihoz.

  • Aki szerencsés, örüljön.
  • Aki peches, vegye elő a fakalapácsot, és egyengesse ki a belső és külső, elgörbült gyűrűket.

Olvasd el az alsó feliratot: „Te, ............., aki építetted ezt a világítótornyot, légy a napszekér őrzője!". Azt hiszem, a feladat nem nehéz;

  • Tipp: Az imént összerakott kőtáblában ott az építő neve, a belső korong három betűje (TRA) még közelebb visz a megoldáshoz...
  • A megoldás: Az építő neve Sostratos, ezt kell kiforgatnod, természetesen görög átiratban; a szigma-omega-szigma hármast elég a helyére tekerni, hiszen a szemben lévő oldal így automatikusan kiadja a hiányzó betűket. A kész mű itt alant látható.

Cleopatra - A Queen's Destiny


Ha kész vagy, a korong közepére kattintva kinyílik a trezor, benne az emberrablók levele. Ebből a lényeg, hogy Akkád halott, Isis pedig a felső terembe van bezárva, melyet némi csapdával fűszereztek meg a latrok, hogy jól megszívjuk. Haha...

A széfben lévő kart húzd meg, leszáguld a lift ellensúlya. A feladat gondolom egyértelmű: a súlyok megfelelő elosztásával el kell érned, hogy Thomas felemelkedjen a magasba, tehát az ellensúlynak nehezebbnek kell lennie, mint a szekérnek és hősünknek együtt. Menj az ellensúlyhoz, és pakold ki az összes korongot balra, a dobogóra. Eközben kapsz két tippet: Thomas szerint 6-7 ilyen tárcsa kiteszi az ő testsúlyát, és amikor csak két lap marad bent, akkor van egyensúlyban a szekér és az ellensúly.

  • Tipp: Ha Thomas 7 súlyegységnyi, és az egyensúly két egységnél áll fent, az ellensúlyhoz elég 10 egység. Először viszont a szekeret kell leterhelni, hogy majd működhessen a lift, hiszen az ellensúlynak fel kell majd húznia emberünket; ehhez ennél minimum eggyel több korong kell...
  • Megoldás: A fenti gondolatmenetet a súlyok száma igazolja, hiszen 22 tárcsa van – ha mákod van...
  • Aki szerencsés, pakoljon be a szekérbe 11 súlyt.
  • Aki peches, az pár tárcsát összetörve talál; ezért tegyen be 6 korongot, majd vágtasson vissza a katapulthoz, vegyen ki három (nem több!) homokzsákot, és ezeket is halmozza fel a „liftben”.

Amint megvagy, jobbra találsz egy vastag, fentről lógó kötelet, ezt húzd meg. Az ellensúly tartójába pakold be a maradék tíz súlyt. Ezután oldozd ki a madzagot (a súlyház előtt találod), leérkezik a szekér. Állj bele (ez fontos...), és pakold ki a súlyokat jobbra, a pechesek pedig a zsákokat tegyék balra (a helyet megmutatja a játék; nagyon fontos, hogy ne legyen a készletedben plusz zsák, mert az is beszámít a súlyba!). Ha minden baba, szerencsésen felliftezel a magasba.

Világítótorony, emelet

Menj fel a lépcsőn, és sétálj középre. Iris jelentkezik, és elmondja a felállást. Van nyolc kötél, melyek közül három a lány szabadítását segíti elő, a többi viszont egy gerendához van kötve, és meghúzásuk a torony összeomlását és hőseink halálát jelentik. Beszélj vele mindenről, majd menj előre, a tekerőkarhoz, vizsgáld meg – három gorgófej -, és olvasd el a rávésett szöveget:

„Három gorgó őrzi a napot, hívd őket, és a fény tiéd.”

Ha megnézed a középső korong kerületét, elég ismerős lehet a szitu, és szerintem a fentiekkel együtt már egyértelmű a szitu.

  • Tipp: A három gorgó nevét kell benyomkodnod ugyanúgy, ahogy az obszervatórium udvarán, a konstellációs gömbnél tetted, tehát a közös betűket kihagyva. A helyes sorrendet a nemrég összerakott kőtábla mutatja, a 15. dokumentum, pirossal ki is van emelve a lényeg.
  • Megoldás: A következő betűket kell sorban beütnöd:

Cleopatra - A Queen's Destiny

Amint kész vagy, irány a tekerőkar, és aktiváld. A prizma feljebb kúszik. Most már csak a kötelek kérdése marad...

  • Tipp: A prizma pont a terem közepe felett lóg, oldallapjait tükrök alkotják...
  • Megoldás: Állj középre, ahol a gombokat nyomogattad, és nézz fel! Máris látod, mi az ábra: az öt „csapdás” szegmensben látszik a gerenda, a három szabad rész tiszta. Természetesen neked ezt a három kötelet kell kioldanod. Van azonban egy fölös bonyolítás is: mindezeket Thomasnak is nyugtáznia kell. Tehát: nézz fel, a kurzorral bökj egy tiszta szegmensre, ekkor a srác közli, hogy „That’s it!”, most nézz le, követve egyenes vonalban a sárkánynyakat, és oldd ki a madzagot. Ismételd meg ezt a másik kettőnél is.

Cleopatra - A Queen's Destiny

Ha minden baba, Iris alászáll. Dumálj vele kifulladásig, és máris mentek haza, hiszen a lány készen áll, hogy elvégezze a csillagjóslást Kleopátrának.

Cleopatra - A Queen's DestinyCleopatra - A Queen's DestinyCleopatra - A Queen's Destiny

Alexandria, Arasammu havának negyedik, a káldeus kalendárium 211. napja.


Az obszervatórium teteje

Beszélj Isisszel mindenről, majd menj le a lépcsőn. A garádicson hever egy fél maszk, vedd fel, és kombináld a készletedben lévő másik féllel, amit még az első napon vettünk fel. Természetesen egyezik. Menj vissza a tetőre, és ismét dumálj a lánnyal. Egyre erősebb a gyanú: az öreg púpos a gazfickók vezére, az após gyilkosa!

Séta le, be a szobába, és faggasd ki Kordaxot teljesen. Ismét Isis, tárgyalj vele. Amik kiderülnek:

  1. A jósláshoz be kell jutni Akkád titkos szuperműhelyére, mely a mauzóleumból nyílik, és a kulcs az öreg fejékében lévő korongokban van.
  2. Kordaxot félre kell állítani, ennek legjobb módja, ha elaltatod – célszerű a kézmosó vízébe keverni a szert.

Menj vissza a púposhoz, és beszélj vele, felajánlva, hogy kicseréled a vizét. Ezután elveheted a lavórt, és hátrafordulva, a hátsó falnál lévő asztalkáról a kézmosó víz illatosítójának receptjét, íme:

  • 2 marék Nuzi-levél
  • 1 marék Ashur-mag
  • 2 marék Kassite-kéreg
  • 2 marék Masa-tövis
  • 1 marék Teresh-gyökér

Azt hiszem, a megoldás kézenfekvő. Irány a könyvtár gyógyfüves terme!

A könyvtár

Sobek egyik állatkája fogad – vedd fel a botot, és tessékeld arrébb. Irány a labor! Lássuk, mit is kell csinálnunk:

  • Tipp: El kell készítened a jól ismert altatót, ami nem lesz probléma, valamint a fent leírt illatosítót, hogy áldozatunk ne fogjon gyanút; itt ugye az a gond, hogy pár elemet nem ismerünk, tehát újabb analízisre van szükségünk, ám itt már nincs mankónk.
  • Megoldás: Ürítsd ki a keverőtálat, töltsd fel vízzel. Elsőnek az azonosításra kell sort keríteni. Aki akar, lásson neki a próbálkozásnak, szerintem jó móka. Aki tovább akar lépni, kövesse az alábbiakat:
  • Nuzi: 1 marék sárga (yellow) por és 1 marék Mitanni.
  • Kiöntés, friss víz.
  • Ashur: 1 marék narancssárga (orange) por, 1 Mitanni, 2 Pitassa.
  • Kiöntés, friss víz.
  • Kassite: 1 marék okker (ochre) por, 1 Kerma
  • Kiöntés, friss víz.
  • Masa: 1 marék zöld (green) por, 1 Kerma, 1 Arsawa.
  • Kiöntés, friss víz.
  • Teresh: 1 marék fekete (black) por, 1 Kerma, 1 Arsawa, 1 Pitassa.
  • Kiöntés, friss víz.
  • Jöhet a kotyvasztás: 2 Melukha, 2 Ashod/Ataniya (ugye ez attól függ, korábban szerencséd volt-e, vagy peched), 2 Canaan, 2 Tjekker, 2 Nuzi, 1 Ashur, 2 Kassite, 2 Masa, 1 Teresh.

Öntsd ki Kordax lavórját, és merítsd meg ebben a lében. Mehetünk haza!

Akkád műhelye

Helyezd el a lavórt Kordax elé. Ismét „kockadobás”...

  • Cleopatra - A Queen's DestinyHa szerencséd van, a púpos elalszik, örülünk.
  • Ha peches vagy, kiderül, hogy a bácsi már immúnis a mérgekre. Vedd fel a lavórt, és menj fel a tetőre, beszélj Irissel – a karkötője olyan anyaggal van átitatva, melyre Kordax tutira nincs felkészülve. Irány tehát a könyvtár laborja. Öntsd ki a keverőtálat, tégy bele friss vizet, egy marék Melukha-csontot, és dobd bele a karkötőt, melyet még az első napon vettél fel a kertben. Megvan a lé, öntsd ki Kordax lavórjából az előző anyagot, és töltsd tele ezzel az új szutyokkal. Vissza Akkád műhelyébe, tedd le a tálat a púpos elé.

Ha mindent jól csináltál, Kordax végre elfekszik. Vedd fel az ágy végéből a kürtöt – Thomas belefúj, a vezér emberei eltűnnek. Pakold ki a púpos táskáját (az ágy előtt fekszik), találsz benne egy heliolab rudat, és Akkád koronájának másik felét. Beszélj Irisszel, majd irány a mauzóleum!

Akkád mauzóleuma

Kombináld a készletedben a korona két felét. Leesik két medál. A koronát a kis fogóval [Small pliers] támadd meg; a játék segít, kis idő múlva megkapod mind a 12 korongot az állatövi jegyekkel.

Nézd meg a szarkofág ajtóhoz közeli felét! Akkád a bárkán utazik az alvilág felé. Balról a Bika (Taurus), jobbról a Kos (Aries) jel. Kerüld meg a kőkoporsót, a túlsó oldalon maga a bárka...

  • Megoldás: Válaszd ki a készletből a Taurus korongot, tedd a baloldali figura kezébe, majd a jobboldaliba az Aries medált.

Ismét a túloldalra, lenyílik a titkos ajtó, és feltárul egy fura szerkezet, holddal, nappal, órával, zodiákussal. Hmm...

  • Tipp: Vizsgáld meg a szarkofág két hosszabb oldalát! Hat szekcióra van osztva, mindegyikben egy-egy zodiákus jel, és Isis mellett 1-4 démon, adott pozícióban.
  • Megoldás alaptézis: A megoldás összetett. A fenti tippből nyilvánvaló, hogy a síremlék oldalán lévő képeket kell lemásolni a készletedben lévő korongok, és az óraszerkezet aljában található pálcikák segítségével. Ehhez viszont először fel kell tárni a hat állatövi jegyet magán az órán. Ez bonyolultnak tűnhet, pedig egyszerű – talán már észrevetted, a készítők picit megkeverték a szimpla feladatokat is...
  • Megoldás: A napot állítsd 12 órára, a holdat hétre, így baloldalt szabaddá válik az Aquarius, Capricorn, Sagittarius, és Scorpio, balra a Gemini és Cancer. Ezekre illeszd rá a készletedből a vele megegyező korongokat, majd a lent heverő pálcikákat szúrd beléjük a megfelelő számban és pozícióba, ahogy a szarkofág oldalán látható. A teljes megfejtést alant megtalálod.

Cleopatra - A Queen's Destiny

Ha mindent megfelelően tettél, a túloldalon megnyílik a titkos lejáró. Séta oda, és a tűzszerszámot használd balra lent a lámpás mélyedésén. Menj le!

A titkos obszervatórium

Már nagyon közel vagyunk a célhoz, alig pár lépés! Jobbra egy láda, a tetején a Mérleg jele (Libra), és egy ismerős lenyomat. Tedd bele a Libra korongot a készletből, nyisd fel, és vedd ki a csőkönyököt, plusz Héron levelét. A történelmi figura akkád számára igazi gőzgépet épített, a Titánt. Azt is megtudod, hogy a működéshez nagy nyomás kell a kazánban, sok víz, és jó szellőzés.

Fordulj jobbra, a faliszéfben megtalálod Akkád végrendeletét, vedd ki. Hátra arc, irány a terem belseje. Két oldalt, a vastag, szögletes cső alatt lóg két láncos, hintaszerű kar, mindkettőt húzd meg, Thomas szellőt érez – jó helyen kapiskál... Nyisd ki a két kazán ajtaját (alul!), és gyújts be a tűzszerszámmal mindkét helyen. Hősünk megjegyzi, hogy nem elég jó a szellőzés. Mindjárt megoldjuk. Egyelőre fordulj jobbra, a kazánok melletti oszlopon a Halak jele, illeszd bele a készletből a megfelelő kronogot (Pisces).

Egy lépés előre. Jobbra egy palló, tedd el, balra láda, Oroszlán jellel. Illeszd bele a Leo tárcsát, és nyisd ki.

  • Ha szerencsés vagy, találsz benne három korongot, tedd el.
  • Ha peches vagy, a láda üres. Ne keseredj el, meglesznek a hiányzók, csak később.

Jobb oldalon, ahol a palló volt, egy korong, benne az ismerős lenyomattal. Ugyan jelzés nincs rajta, de már csak egy zodiákus tárcsád van, a Szűz (Virgo), ami akár Isist is jelentheti, mint a végső kulcsot, így illeszd bele. Menj fel a pódiumra; ha peches vagy, balról vágd zsebre a gerendát, a szerencsések nem találnak itt semmit, ők örüljenek a tárcsáiknak.

Menj ki a szabadba; láthatod, hogy a mauzóleummal szemben a két istenszobor ezerrel füstöl. Aha! A rejtélyes hátsó fémkürtők tehát kémények, mindkét szobor mögül távolítsd el a tetőket, így szabadon áramolhat a füst.

Irány az építkezési terület, azaz balra, át a hídon a kútig, majd ismét balra, a hídon által. Jobbra a vízilovas, négyszögletes építmény a zsilippel oly csalogató, használd a vízen a pallót.

  • Aki szerencsés, örüljön tovább.
  • Aki peches, láthatja, hogy a lyuk be van deszkázva. Elő a gerendát, és támadd meg vele a deszkákat, kétszer. Na azért...

Nyisd ki a zsilipet, és menj vissza a föld alá (használhatod a térképet!).

  • A pecheseknek nem ért véget a vesszőfutás, az istenek eléd dobnak egy krokodilt (másképp nem kerülhetett ide...). Persze gond egy szál se, ismerős a megoldás, vedd e